Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:00

996981 schreef:
Moet je nagaan hoe weinig er zo duur verkocht worden als er niet op die manier gefokt wordt :)

En ja, als je beroepsmatig in de paarden werkt is het de bedoeling dat je er ook geld mee verdient. Ik hoop dat jij met je werk ook geld verdient?

Overigens wel grappig dat je in een andere discussie heel erg van het exacte bent, doordat het je denkwijze is vanuit je beroep. En nu ineens niet? Bijzonder :). Maar dat vind ik je reacties wel vaker.

Nee, ik werk voor een opdrachtgever zonder winstoogmerk :D

Er is vrij weinig abstract aan paarden. Daarom is het een goede tegenhanger voor mijn abstracte vak.

Maar is jouw belang de handel of het niet-geregistreerd zijn van die handel?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:04

ikke schreef:
996981 schreef:
Moet je nagaan hoe weinig er zo duur verkocht worden als er niet op die manier gefokt wordt :)

En ja, als je beroepsmatig in de paarden werkt is het de bedoeling dat je er ook geld mee verdient. Ik hoop dat jij met je werk ook geld verdient?

Overigens wel grappig dat je in een andere discussie heel erg van het exacte bent, doordat het je denkwijze is vanuit je beroep. En nu ineens niet? Bijzonder :). Maar dat vind ik je reacties wel vaker.

Er is vrij weinig abstract aan paarden. Daarom is het een goede tegenhanger voor mijn abstracte vak.

Die werkgever zonder winstoogmerk betaald jou toch ook gewoon iedere maand salaris?

Hoe wij handel doen staat toch compleet los van de nu lopende discussie over fokkerij?

Wij doen handel. Wij fokken niet ;)
Ik snap echter wel hoe de fokkerij en de handel werkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:13

996981 schreef:
ikke schreef:

Die werkgever zonder winstoogmerk betaald jou toch ook gewoon iedere maand salaris?

Hoe wij handel doen staat toch compleet los van de nu lopende discussie over fokkerij?

Wij doen handel. Wij fokken niet ;)
Ik snap echter wel hoe de fokkerij en de handel werkt.

Kostendekkend werken is iets anders dan winst maken. Ik zal je de bedrijfskundige onderbouwing besparen.

Maar als ik voor de gein even ga kijken naar de 10 duurste paarden, volgens I-net, dan komt alleen Tootje in dat lijstje voor en uitgaand van de verhaaltjes erbij, zijn die paarden duidelijk niet erg winstgevend geweest. Blijkbaar heeft prestige ook een prijskaartje. Het wordt er nog net niet letterlijk geschreven.....

https://top10lijstjes.com/top-10-duurst ... ter-wereld

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:52

Afbeelding

Mooie discussie hier, waar ik graag even op inhaak.
Bovenstaande paard is een paard waar ik 10 jaar mee heb gereden in de mensport, ZZ dressuur, ZZ vaardigheid (waarvan 2x hippiade kampioen) en Z samengestelde mensport. Oke, niet onder het zadel, maar dat is omdat ik dat zelf gewoon niet kan. Tot zijn 21e in de sport gelopen zonder blessures.
Van zijn 3e tot zijn 10e heeft hij op de drafbaan gelopen en in totaal 150.000 euro verdient, waaronder het winnen van de prestigieuze Breeders Crown in 2005.

Hij is nu 25, staat nog topfit bij mij op stal en dit is dus een draver. En het was in zijn drafsportcarriere dus al echt een topper, en later nog steeds.

En dat haakt heel mooi samen met de discussie die daarna komt: KARAKTER. Dit paard heeft alles op karakter gedaan. Ik ga nooit van mijn leven meer een paard vinden die zo extreem meewerkend is en zijn slimheid zo goed inzet.
Hij is nog steeds hengst en fungeert nu als brave kinderpony én voed de jonge hengsten in onze opfok op als geen ander.

Tegenwoordig heb ik een Charmeur voor de kar en fok ik dressuurpaarden. Nou. Stuk voor stuk zijn dat paarden met veeeeel meer kwaliteit, maar qua karakter kan er geen eentje tippen aan mijn ouwe dravertje.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:00

ikke schreef:
Kostendekkend werken is iets anders dan winst maken. Ik zal je de bedrijfskundige onderbouwing besparen.

Maar als ik voor de gein even ga kijken naar de 10 duurste paarden, volgens I-net, dan komt alleen Tootje in dat lijstje voor en uitgaand van de verhaaltjes erbij, zijn die paarden duidelijk niet erg winstgevend geweest. Blijkbaar heeft prestige ook een prijskaartje. Het wordt er nog net niet letterlijk geschreven.....

Punt is dat je wordt betaald voor wat je doet. Waarom zou dat bij iemand die in de paarden werkt anders moeten zijn.

Ook met een paard wat niet in de top 10 voorkomt kun je winst maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:03

Oh, hij is er nog, Carola!

996981 schreef:
ikke schreef:

Punt is dat je wordt betaald voor wat je doet. Waarom zou dat bij iemand die in de paarden werkt anders moeten zijn.

Ook met een paard wat niet in de top 10 voorkomt kun je winst maken.

De praktijk leert dat de meeste mensen niet echt wat verdienen aan de paarden, ook die fokker niet. Het meeste is, al dan niet uit de hand gelopen, hobby. De grote bedragen komen zelden bij de fokker terecht. Daar zitten meestal wat schijven tussen.

Verder heb ik er geen problemen mee dat jij marge maakt op je handel maar ik weet ook hoe het werkt.
Ik heb er alleen een hekel aan al men actief probeert de algemene opinie te beïnvloeden ten eigen voordele. Nu de handel hoogtij lijkt te vieren moeten de prijzen nog wat extra opgejaagd worden maar jij weet net zo goed als ik dat die markt instort en dan moeten mensen hun paard verkopen en wat jij er dan voor betaald is mij ook bekend. Maar intussen wel blijven l*llen dat paarden duur zijn.

Wat raar dat de paardenhandel zo'n slechte naam heeft.
Laatst bijgewerkt door ikke op 29-12-20 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:08

Ja nog steeds. Nog geen galletje aan zijn benen en zijn rug is nog mooi strak. Alleen wat grijze haren op z'n hoofd.

En de discussie over fokkerij: ik fok met 2 merries van mijzelf. Maar ik wil wel redelijk goed uit de kosten komen. Dat valt echt niet altijd mee, zeker niet als je jonge paarden tot 3 jaar of ouder zelf aanhoud.
Ik verdien trouwens ook mijn geld in de paardensector, dus tja, geld verdienen aan paarden (of dieren in het algemeen) moet gewoon kunnen in mijn ogen. Dat gebeurt ook bij honden, koeien, varkens, enz... Het lijkt alsof er een taboe op ligt dat er geld verdient word met / aan dieren, maar het is wel de werkelijkheid dat veel mensen daarvan leven.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:17

@babootje wat jammer dat je dravers zo tekort doet.
Van de 6 die ik er getraint heb, had maar 1 draver een viertakt galop.
En dan nog valt dat te trainen en verbeteren waardoor er meer gedragenheid en sprong in komt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:22

ikke schreef:
De praktijk leert dat de meeste mensen niet echt wat verdienen aan de paarden, ook die fokker niet. Het meeste is, al dan niet uit de hand gelopen, hobby. De grote bedragen komen zelden bij de fokker terecht. Daar zitten meestal wat schijven tussen.

Verder heb ik er geen problemen mee dat jij marge maakt op je handel maar ik weet ook hoe het werkt.
Ik heb er alleen een hekel aan al men actief probeert de algemene opinie te beïnvloeden ten eigen voordele. Nu de handel hoogtij lijkt te vieren moeten de prijzen nog wat extra opgejaagd worden maar jij weet net zo goed als ik dat die markt instort en dan moeten mensen hun paard verkopen en wat jij er dan voor betaald is mij ook bekend. Maar intussen wel blijven l*llen dat paarden duur zijn.

Wat raar dat de paardenhandel zo'n slechte naam heeft.

Wauw wat ben jij heerlijk zuur :)
In iedere handelstak is het een kwestie van vraag en aanbod. Dat paarden nu duur zijn komt omdat veel mensen een paard willen, niet omdat handelaren roepen dat ze duur zijn. Als ze goedkoper worden komt dat omdat er veel aanbod is, niet omdat de handelaren minder willen geven. Ze willen minder geven omdat er meer keuze is.

Zo werkt dat gewoon...

Het maakt mij ook geen moer uit wat de publieke opinie is. Wij verkopen namelijk 99% aan bedrijven en andere handelaren of professionals, niet aan particulieren.

De fokkers die met beleid fokken verdienen daar echt wel aan. Die investeren ook meer dan de hobbyfokker. Ze fokken alleen met goede merries en goede hengsten. De nakomelingen gaan vaak een aantal jaar in training voor ze verkocht worden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 23:29

Ok, iets van; de kerst is weer voorbij _-:(

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:35

Clasical schreef:

Steek onder water?

Het enige wat ik hierbij kan bedenken is dat je niet wil dat ik mee discussieer. Dat kun je gewoon zeggen hoor ;)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 23:38

996981 schreef:
Clasical schreef:

Steek onder water?

Het enige wat ik hierbij kan bedenken is dat je niet wil dat ik mee discussieer. Dat kun je gewoon zeggen hoor ;)

O het was niet persoonlijk hoor, meer algemeen

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:53

carola schreef:
[ [url=m/RzU8IC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bovenstaande paard is een paard waar ik 10 jaar mee heb gereden in de mensport, ZZ dressuur, ZZ vaardigheid (waarvan 2x hippiade kampioen) en Z samengestelde mensport. Oke, niet onder het zadel, maar dat is omdat ik dat zelf gewoon niet kan. Tot zijn 21e in de sport gelopen zonder blessures.
Van zijn 3e tot zijn 10e heeft hij op de drafbaan gelopen en in totaal 150.000 euro verdient, waaronder het winnen van de prestigieuze Breeders Crown in 2005.

Hij is nu 25, staat nog topfit bij mij op stal en dit is dus een draver. En het was in zijn drafsportcarriere dus al echt een topper, en later nog steeds.

En dat haakt heel mooi samen met de discussie die daarna komt: KARAKTER. Dit paard heeft alles op karakter gedaan. Ik ga nooit van mijn leven meer een paard vinden die zo extreem meewerkend is en zijn slimheid zo goed inzet.
Hij is nog steeds hengst en fungeert nu als brave kinderpony én voed de jonge hengsten in onze opfok op als geen ander.

Tegenwoordig heb ik een Charmeur voor de kar en fok ik dressuurpaarden. Nou. Stuk voor stuk zijn dat paarden met veeeeel meer kwaliteit, maar qua karakter kan er geen eentje tippen aan mijn ouwe dravertje.

Waarom fok je dan niet met je draverhengst?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:59

koend; daar heb ik ook een paar nakomelingen van hoor en zelfs al weer kleinkinderen. Maar het karakter hangt toch ook heel erg af van de moeder en hij is heel correct, maar heeft niet de kwaliteit in beweging die ik graag zie.
En ik kan niet alles aanhouden, ik moet ook wel eens wat verkopen (mn hengstjes), dan is het gewoon niet heel commercieel en de kosten van een veulen om met een eigen hengst of andere hengst te dekken schelen maar zo'n 1000 euro.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 00:05

Even off-topic maar heb ooit eens gehoord dat een veulen ook het karakter van een draagmoeder over kan nemen, dat vond ik wel bijzonder, omdat dit dan dus niet genetisch hoeft te zijn.
Nooit wetenschappelijk onderbouwd maar is mij altijd bijgebleven.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 00:13

Pumpkinbroes schreef:
En dan nog valt dat te trainen en verbeteren waardoor er meer gedragenheid en sprong in komt.

Ik heb veel waardering voor dravers, meestal echte werkers en keihard van gezondheid.

Maar met de redenering "met elk paard kan je tot in de gp geraken", ga ik niet mee.
( de wedstrijduitslagen bewijzen dit ook)
Dat is negeren van elke natuurlijke aanleg. Ook niet elk mensenkind heeft de talenten om dokter te worden, hoe goed en lang je het ook zou scholen.
Kan je met totilas draverswedstrijden winnen? Nee!
Moet je hem jarenlang op de draversrenbaan trainen? Nee, laat hem toch doen waar hij van nature goed in is.

Dat dressuur goed is voor elk paard? Jaja de basis wel, maar verder?
Volgens mij niet. Het is met paarden net als bij mensen: geef hen een basisopleiding die voor (bijna) allen goed is, zoek ondertussen hun talent en laat hen daarin dan verder groeien,

Een enkele uitzondering zal er altijd wel zijn, maar daarom is hij ook een uitzondering.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 00:14

Clasical schreef:
Even off-topic maar heb ooit eens gehoord dat een veulen ook het karakter van een draagmoeder over kan nemen, dat vond ik wel bijzonder, omdat dit dan dus niet genetisch hoeft te zijn.
Nooit wetenschappelijk onderbouwd maar is mij altijd bijgebleven.

Wie voedt het veulen op in de eerste maanden? Juist.....

Maar het punt ook hier is dat het geen heilige waarheid is en de wijze waarop je als fokker met je dieren om gaat heeft zeker zoveel invloed.

Maar opvoeding is al net zo'n vies woord. Je fokt een veulen; geld speelt geen rol als het maar een top combinatie is en aan begeleiding geen gebrek. Maar dan is het veulen een half jaar oud, wordt het ergens in een koppel gedonderd, nauwelijks naar omgekeken en liefst ook tegen de laagst mogelijke kosten en dan trekken we 'm met 2,5 uit die wei en zijn dan verbaast dat het een onhanteerbare bonk spieren geworden is......

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 00:17

zeg we zijn ver afgeweken van totilas zijn lichaamsgebruik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 00:48

koend schreef:
zeg we zijn ver afgeweken van totilas zijn lichaamsgebruik.

Ergens wel, ergens niet :D
Het begon over het rijtechnische deel, wat invloed heeft op het lichaamsgebruik. Nu gaat het over fokkerij, wat ook invloed heeft op lichaamsgebruik :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:38

koend schreef:
Pumpkinbroes schreef:

Ik heb veel waardering voor dravers, meestal echte werkers en keihard van gezondheid.

Maar met de redenering "met elk paard kan je tot in de gp geraken", ga ik niet mee.
( de wedstrijduitslagen bewijzen dit ook)
Dat is negeren van elke natuurlijke aanleg. Ook niet elk mensenkind heeft de talenten om dokter te worden, hoe goed en lang je het ook zou scholen.
Kan je met totilas draverswedstrijden winnen? Nee!
Moet je hem jarenlang op de draversrenbaan trainen? Nee, laat hem toch doen waar hij van nature goed in is.

Dat dressuur goed is voor elk paard? Jaja de basis wel, maar verder?
Volgens mij niet. Het is met paarden net als bij mensen: geef hen een basisopleiding die voor (bijna) allen goed is, zoek ondertussen hun talent en laat hen daarin dan verder groeien,

Een enkele uitzondering zal er altijd wel zijn, maar daarom is hij ook een uitzondering.

Mwah ik zie dat anders, dressuur is er voor het paard en als je het goed doet kunnen er maar zo onverwachte talenten naar boven komen bij een paard waar je het op het eerste gezicht niet van verwacht. Mits dat dier gezond is en een werkwillig karakter heeft.
Of je in de prijzen valt is wat anders als je het moet afleggen tegen kwaliteitsvollere paarden, maar het is zeker mogelijk kijk maar naar het verhaal van Carola.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:40

carola schreef:
[ [url=m/RzU8IC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig! +:)+ een goed karakter en gezondheid/ hardheid is het allerbelangrijkste.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:10

Elisa2 schreef:
[
Mwah ik zie dat anders, dressuur is er voor het paard en als je het goed doet kunnen er maar zo onverwachte talenten naar boven komen bij een paard waar je het op het eerste gezicht niet van verwacht. Mits dat dier gezond is en een werkwillig karakter heeft.
Of je in de prijzen valt is wat anders als je het moet afleggen tegen kwaliteitsvollere paarden, maar het is zeker mogelijk kijk maar naar het verhaal van Carola.

Maar de draver van Carola is toch niet onder het zadel geweest?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:12

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:18

Elisa2 schreef:
Nou oke, speciaal voor jou dan...Balagur de orlov draver ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=Wht9ZKfnkAA

Met alle respect Elisa. Dit is natuurlijk niet een doorsnee draver. Dit zijn echt uitzonderingen op de regel.
Probleem is dat je door dit soort beweringen iedereen met een doorsnee draver het idee geeft dat hun beestje dat ook ooit zullen kunnen als ze maar genoeg hun best doen. En dat is niet zo. Dat is zelfs oneerlijk.
En ik heb het natuurlijk niet alleen maar over dravers maar over alle paarden die door hun bouw hun beperkingen hebben en tegen grenzen aanlopen.
Je begrijpt het punt niet dat ik wil maken. Als je ambitie of liefde bij dressuur ligt, doe je er beter aan om een paard te kopen dat niet wordt beperkt door zn bouw (niet rasspecifiek). Als je met dressuren tegen die fysieke beperkingen aanloopt wordt het toch een meer afgedwongen geheel. Of raken ruiter en paard gefrustreerd (omdat ie het niet doet).
Je zult best een enkele meer rijtypische draver, tuiger of Fries tegenkomen die minder beperkt is en waar meer mee kan. Maar dat zijn dan toch uitzonderingen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-12-20 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:20

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Nou oke, speciaal voor jou dan...Balagur de orlov draver ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=Wht9ZKfnkAA

Met alle respect Elisa. Dit is natuurlijk niet een doorsnee draver. Dit zijn echt uitzonderingen op de regel.
Probleem is dat je door dit soort beweringen iedereen met een doorsnee draver het idee geeft dat hun beestje dat ook ooit zullen kunnen als ze maar genoeg hun best doen. En dat is niet zo.

Wellicht moet je eens bij Ruitje gaan kijken......