Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:15

Op zich zou hij het moeten doen denk ik, bij SB wijk je niet, maar buigt je paard ook om je binnenbeen wat op de singel ligt.

Misschien maakt het wel niet uit of je paard bevestigd is of niet, tot nu toe werkt alles wat in dit topic of door Will gezegd wordt :D

ankem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:43

Ik ga straks nog even de interessante discussie van leg yield doornemen. Ik ben net terug van wedstrijd. Ik heb voor de verandering thuis 20 minuutjes gelongeerd met chambon, veel stap, beetje draf. Een heel traag en rond paard. Daarna rustig op wedstrijd gegaan. Super relaxt met een lang teugeltje rondgestapt. Even de teugels wat meer opgenomen en even een rondje flink voorwaarts gegaloppeerd en toen mochten we al de ring in ( ik moest normaal altijd minstens 45 minuten losrijden, omdat ze zo loperig was ). Ik had een redelijk relaxt paard in de proeven, in de tweede proef moest ik er zelfs een beetje aanrijden, wist niet wat me overkwam. Ik ben uiteindelijk met 180 en 182 naar huis gegaan. Was mijn derde wedstrijd met dit paard na een stop van ruim 6 jaar en mijn eerste twee winst. Ik ben zelf heel blij!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:52

Op het wijken wil ik wel even reageren zoals ik het geleerd heb. Wijken is een gehoorzaamheidsoefening eigenlijk en geen oefening om een paard meer te laten dragen. Dat zijn schouder binnenwaarts etc. wel.
Ik leerde wijken met het binnenbeen op de singel en het buitenbeen begrenzend achter de singel. De voorhand gaat iets voor de achterhand, er is nauwelijks stelling naar binnen, je mag alleen de oogbol zien. Je gewicht is iets meer op de buitenzitbeenknobbel. Als je het aanleert begin je met op de korte zijde afwenden en dan kan je in het begin nog wel je binnenbeen iets naar achter leggen, maar als je dat teveel doet zal de achterhand voor gaan. Je begrenst iets met de buitenteugel om het over de buitenschouder wegvallen tegen te gaan. Zodra ze snappen dat ze opzij moeten gaan voor éénzijdige kuitdruk verleg je je binnenbeen naar voren en houdt je je buitenbeen iets naar achteren.

Hoe wil je anders dat je paard straks de hulpen voor een appuyement gaat snappen als je het andersom doet? Ook bij SB heb je je binnenbeen op de singel en je buitenbeen iets naar achteren.

Ankem, wat gaaf dat het zo goed uitpakte!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:58

@Ankum
Wat super dat het op wedstrijd gelukt is om hetzelfde te blijven doen! Gefeliciteerd met je winst!!

Dus jouw paard was ook anders op wedstrijd dan thuis? Meer gespannen en loperig? Daar lopen wij erg tegenaan namelijk. Ik heb sinds februari geen wedstrijd meer gereden omdat hij me alle hoeken van de bak heeft laten zien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:15

@jet
Het verschil met SB is toch dat je niet aan het wijken bent maar de voorhand om je binnenbeen heen gesteld houdt. De achterbenen lopen gewoon rechtdoor. Met appuyeren gaat je paard opzij voor het terug liggende buitenbeen. Zo ook bij travers en renvers. Of tenminste, loopt het paard in de richting van het op de singel liggende binnenbeen (diagonale hulpen, binnenbeen-buitenteugel). Dus dat daar verwarring ontstaat lijkt mij wel mee te vallen. Mijn paard kan dat onderscheid wel maken trouwens. Met het wijken met het binnenbeen terug kan ik hem rechter houden, wanneer ik op de singelplek druk ga geven, gaat hij daar ook wel opzij, maar ik vermoed dat hij dan met meer buiging opzij gaat (ga ik vrijdag even uitproberen).

Wat ik me ook nog afvraag, wanneer je het dus zo doet, binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter, dan zit je met je gewicht toch op je binnenbeen? Dat heb ik eigenlijk wel altijd geleerd, je gewicht op je binnenbeen houden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:34

@Ankum: super dat je zo op wedstrijd gegaan bent en dat het beter aanvoelde +:)+

Ik ga geen wedstrijden meer rijden dit jaar heb ik mij voorgenomen. Ik zie mezelf in dit nieuwe systeem echt geen Z1 rijden dit jaar. Voor het beginnen aan verzameling zal ik minimaal 1 jaar moeten uittrekken, zo niet 2 jaar. Z1 gaat hem dus niet worden.
Ik zit er wel aan te denken om hem een paar keer mee te nemen naar oefendressuur, maar dan geen proeven te rijden. Ik wil dan eigenlijk alleen maar in de stretch losrijden en in de ring rijden. Gewoon om hem eraan te laten wennen dat hij ook binnen de witte hekjes volledig kan ontspannen. Zal toch te regelen moeten zijn met de organisatie als je maar betaalt? Dat lijkt me nog wel nuttig voor dit jaar. Meer niet want dan schop ik mijn trainingsplan alleen maar in de war.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 05:22

Starbreeze, voor mij is het niet alleen waar je binnenbeen ligt waar je gewicht naar toe gaat, ik kan heel goed mijn binnenbeen op de singel hebben en dan mijn gewicht iets op mijn buitenzitbeenknobbel. Ik zelf heb denk ik meer het gewicht aan de kant waar ik naar toe kijk/ga. Teveel buiging vang ik dan weer op met mijn buitenbeen dat wat naar achteren ligt en licht met mijn buitenteugel. Wel heel leuk om te lezen waarom jij het andersom doet hoor. Ik denk ook dat er verschil zit in wat ik met mijn bovenlijf/heupen doe. Bij wijken blijven mijn heupen vrijwel recht en bij andere zijgangen heb ik mijn buitenheup iets naar voren.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:33

Gefeliciteerd ankem met je punten!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:10

@starbreeze
Thuis was ze ook heel loperig en nu juist een beetje sloom. Het kost haar echt veel kracht om haar rug te laten opbollen.
In de proeven was het ok nu. In de eerste was een hele kijkerige hoek. Maar verder niet noemenswaardig. Ik moest zo lachen bij het aanspringen in galop stond jolig en dat voor een 23-jarige. :D
Tweede proef was het tempo heel mooi. Ik moest zelfs een beetje mijn best doen om haar aan de gang te houden.
Wat me opviel was dat ik meer rug onder me heb gevoeld tijdens het rijden. Wat dat aangaat zou je het weer eens een keer kunnen proberen Starbreeze.

Na het lezen van de l.y. In de Discussie houdt me vooral de houding van de ruiter bezig. Ik ben nogal fan van Mary Wanless (houdt zich bezig met ruiterbiomechanica) en zij zegt juist dat je niet je schouders mee moet draaien, maar juist de andere kant op. Net als een kunstijsschaatser die een pirouette draait. Ik zal eens kijken of ik iets van haar kan vinden daarover.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:41

Ja ik denk dat het te vroeg komt nu, ik moet de hele proef doorzitten. In augustus is er een leuke wedstrijd van onze vereniging, ik denk dat ik me daar dan inschrijf, als de tijd rijp is :)

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:51

ankem: Gefeliciteerd met je punten! Fijn dat je de ontspanning kon vinden.

Ik heb gisteren geoefend met het vanuit mijn heup mijn been terugleggen. Mijn paard leek het goed te begrijpen alleen ik had er veel moeite mee. Had het idee dat ik echt moet gaan "verzitten" in de zijgang. Het voelde voor mij dus heel raar.

Stretchen in draf gaat beter dan in stap. Volgende week komt de osteopaat bij mijn paard en mag ik daarna altijd enkel longeren. Ik denk eraan om dit met de chambon te gaan doen, zodat ze gaat begrijpen dat je in stap ook kan ontspannen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 08:52

ankem schreef:
@starbreeze
Thuis was ze ook heel loperig en nu juist een beetje sloom. Het kost haar echt veel kracht om haar rug te laten opbollen.
In de proeven was het ok nu. In de eerste was een hele kijkerige hoek. Maar verder niet noemenswaardig. Ik moest zo lachen bij het aanspringen in galop stond jolig en dat voor een 23-jarige. :D
Tweede proef was het tempo heel mooi. Ik moest zelfs een beetje mijn best doen om haar aan de gang te houden.
Wat me opviel was dat ik meer rug onder me heb gevoeld tijdens het rijden. Wat dat aangaat zou je het weer eens een keer kunnen proberen Starbreeze.

Na het lezen van de l.y. In de Discussie houdt me vooral de houding van de ruiter bezig. Ik ben nogal fan van Mary Wanless (houdt zich bezig met ruiterbiomechanica) en zij zegt juist dat je niet je schouders mee moet draaien, maar juist de andere kant op. Net als een kunstijsschaatser die een pirouette draait. Ik zal eens kijken of ik iets van haar kan vinden daarover.

Wanneer je je schouder naar rechts draait (daar waar je naar toe wilt) dan:
vermeerdert de druk op je rechterzitbeenknobbel én deze komt naar voren (=kruis aantrekken),
de druk op je rechter (binnen) been neemt toe,
je (linker) buitenbeen schuift iets naar achteren,
de buitenteugel komt iets omhoog naar de hals en naar voren,
de binnenteugel komt iets naar binnen en naar achteren.

Wanneer je dit op een jong onbeleerd en onbevangen paard doet dan gaat hij perfect rechts af, het is dus biomechanisch.
Je hoeft er helemaal niet over na te denken, eigenlijk niets anders te doen dan naar rechts te willen en daar zelf een klein voorschot op te nemen.

Zo werke alle hulpen.
Wordt stil, denk niet, "luister" en je vindt de juiste combinatie van hulpen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:02

@simpelman, hoe denkt u over het wijken (voor welk been), en op welke zitbeenknobbel heb je het het meeste gewicht?

Zoals u hierboven beschrijft zou je het gewicht op het binnenbeen hebben wanneer er geweken wordt voor het binnenbeen wat op de singel ligt, de ruiter zit dan mee met de lichte buiging van het paard.

Zoals Jet het beschrijft zou het gewicht op het buitenbeen zijn, ook al is het binnenbeen op de singel.

Binnenbeen terug vanuit de heup geeft bij mij druk op het buitenbeen wat weer op de singel ligt.

Ik vind overal wel een kern van waarheid in zitten maar wat zou nou het meest logische zijn?

**confused :o?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:43

De logika vind je als je stil wordt en voelt.
Het is een spel met je paard, net als dansen.

Het is geen combinatie van verschillende hulpen toegepast, maar communicatie.
Je paard geeft antwoord op iedere vraag, door te doen wat jij vraagt of door het niet te doen.
Hij laat je weten dat hij het niet begrijpt of niet kan, dat je te ruw bent, dat je te ongeduldig bent, onduidelijk, verwarrend.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:13

Ik heb het stukje even opgezocht in het boek van Mary en overgetypt, want ik merk dat als ik mijn schouders iets meedraai in de richting van het paard, ik het moeilijk vind om contact op de buitenteugel te houden.
Mary doet heel wat jaren onderzoek naar de biomechanica van ruiter en paard.

Zij schrijft het volgende:
Very few people are naturally able to maintain a stable torso that does not lean and twist to the inside on a turn, and (on one rein in particular) this is an art that has to be learned, practised and refined over years. The rider can only control her body and the horse by honouring the laws of physics in the same way that an ice-skater does. The skater's or riders torso must face to the outside of the turn, in the position of a fencing lunge, as if she is always riding along the tangent of the circle. If she puts a twist in her spine so that her shoulders face to the inside, she becomes very likely also to face her pelvis to the inside. But even if she limits the twist to her spine, it still creates the lean and collapse that make both an ice-skater and rider lose control of the turn.

Misschien eens interessant om beide te proberen en dan met elkaar te bespreken wat ons opvalt?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 13:30

Een aardige anekdote rondom Mary.
Ik was een week lang in haar clinic 20 jaar geleden en heb enorm veel van haar geleerd.
Hyperactief, heel intelligent, gepassioneerd, veel humor, "je wordt er moe van".

Zij stelde mij voor die week een BWPNer beschikbaar van een andere leerling die er een maand verbleef.
De eigenaar wilde niet op zijn eigen paard rijden.

Op de 4e dag aan het eind van mijn ochtend privéles 2 per dag) zei ze:
"Simpelman everything you do is WRONG and I have never seen this horse moving that well."
Het probleem met Mary was tenminste toen dat ze uitsluitend als een techneut denken kon.
Vollededig gevoelloos onder het motto heel goed te voelen.

Ik heb veel geleerd maar ben verder niet veel veranderd, het gaat om voelen in de ruimste zin, dat probeer ik steeds aan mensen over te brengen.
Wanneer jij echt voelt wie en wat je paard is, dan voelt je paard dat je dat voelt en het begint met je te communiceren, dat is een wondere wereld.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:17

[kom even uit de meeleesstand]
Frappant wat je zegt over Mary Wanless, Simpelman. Ik heb enkele maanden geleden me dmv zelfstudie grondig verdiept in haar benadering (via boeken en video's) en dat mechanische aspect is exact wat mij eraan tegenstaat. Heel technisch, erg gericht op het creëren van spiertonus als basis voor een onafhankelijke zit en te weinig op voelen vanuit ontspanning. Ik vind het ook wat denigrerend dat ze paarden in haar boek aanduidt als de 'dommekracht' in de combi ruiter-paard. Begrijp wel wat ze ermee bedoelt maar geen gelukkige woordkeuze m.i. Dat neemt niet weg dat er bruikbare elementen in haar methode te vinden zijn.
Zelf voel ik me meer thuis bij centered riding, waarbij balans en ontspanning de basis vormen.
Overigens wil ik wel even kwijt dat ik dit een heel waardevol topic vind en dat het voor mij en ik neem aan veel andere stille meelezers aanknopingspunten biedt om kritisch te kijken naar mijn eigen rijden en nog meer te streven naar verfijning en harmonie. Bedankt daarvoor!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:48

Ik heb het topic doorgelezen en vind het heel interessant. Het grootste gedeelte is nog ver boven mij niveau, maar misschien weten we dit ooit te halen.

Ik rijd nu sinds een jaar actief met mijn paard Mo. We hebben minimaal 1x in de twee weken les, maar ben eigenlijk ook op zoek maar tips van anderen, mag ok hier een foto posten?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:04

Ja hoor, foto's (en filmpjes) zijn welkom! :)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:22

Oke! :D

Zoals eerder gezegd zijn Mo en ik sinds een jaar serieuzer aan het rijden. Daarvoor was het eerder paardzitten :+

Tijdens de lessen werken we veel aan mijn balans en bij hem aan het rond vragen, zowel in stap als draf.

hier zonder zadel
Afbeelding

Afbeelding

Hier met zadel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(mijn kont is idd te dik voor dit zadel, ben opzoek naar een 18 inch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:27

Mjelle_G wat is de reden dat je zonder zadel rijdt?

Ik heb het gevoel dat ik meer ga klemmen met mijn bovenbenen als zonder zadel rijdt, en hierdoor mijn rug te strak ga zetten en mijn bekken niet kan 'openen'.

Ik ben heel erg bezig met mijn zit momenteel, puur op basis van CR, helaas geen goede instructeur in de buurt, dus dan maar via het boek, en zelf proberen. Ik heb stevige bovenbenen en ben al een gat korter gaan zitten, anders rolt mijn dij teveel.
Ik heb wat moeite met de'zweverige' manier van Sally, maar ze komt wel het dichts in de buurt van hoe ik het wil. (En hoe het moet) miss omdat ik zelf zo stronteigenwijs ben, hoor....

Voor wie voegt zonder zadel rijden echt wat toe, en hoe?
( mijn zadel past perfect overigens, heb een hele vlakke zit, en springzweetbladen, en pas het zelf aan, ik rij op lucht, dus de bewegingen komen sneller door, zowel van paard als ruiter :D )

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:39

Ik rijd op dit moment zonder zadel. Ik voel nog te weinig als ik stap met zadel (draf en galop voel ik wel meer) en voor mijn balans is het ook echt geweldig.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:28

Ik zou niet zonder zadel rijden. Heel af en toe bij hoge uitzondering misschien maar meer dan dat nooit. De ruggenwervels zijn niet geschikt om het gewicht van een ruiter te dragen. De spieren eromheen wel. Daarom heeft een goed zadel totale ruggengraatvrijheid.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:28

ankem schreef:
Ik heb het stukje even opgezocht in het boek van Mary en overgetypt, want ik merk dat als ik mijn schouders iets meedraai in de richting van het paard, ik het moeilijk vind om contact op de buitenteugel te houden.
Mary doet heel wat jaren onderzoek naar de biomechanica van ruiter en paard.

Zij schrijft het volgende:
Very few people are naturally able to maintain a stable torso that does not lean and twist to the inside on a turn, and (on one rein in particular) this is an art that has to be learned, practised and refined over years. The rider can only control her body and the horse by honouring the laws of physics in the same way that an ice-skater does. The skater's or riders torso must face to the outside of the turn, in the position of a fencing lunge, as if she is always riding along the tangent of the circle. If she puts a twist in her spine so that her shoulders face to the inside, she becomes very likely also to face her pelvis to the inside. But even if she limits the twist to her spine, it still creates the lean and collapse that make both an ice-skater and rider lose control of the turn.

Misschien eens interessant om beide te proberen en dan met elkaar te bespreken wat ons opvalt?

Zegt ze nou dat je in een volte linksom met je bovenlichaam naar rechts moet draaien?
Of lees ik niet goed?

Ik heb geleerd mijn schouders en heupen gelijk aan die van het paard. En nu met het 'the outside leg' tip van Will ga je ook automatisch op je binnenbeen zitten, dat snap ik wel, wat Mary zegt (als ik het goed begrijp wat ze bedoelt) niet. Ik kan je uit ervaring wel melden dat mijn zus haar paard ooit een keer niet linksom gestuurd kreeg en toen ik erop zat het moeiteloos ging. Mijn zus zat toen naar rechts gedraaid op haar paard en stuurde dus onbewust de verkeerde kant op. Geen wonder dat het paard het niet begreep.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:30

Horseware schreef:
Ik zou niet zonder zadel rijden. Heel af en toe bij hoge uitzondering misschien maar meer dan dat nooit. De ruggenwervels zijn niet geschikt om het gewicht van een ruiter te dragen. De spieren eromheen wel. Daarom heeft een goed zadel totale ruggengraatvrijheid.

Ik doe dat idd ook nooit.
@Mjelle, ik vind de foto's mét zadel er ook fijner uitzien. Je paard mag nog veel meer zakken, met de neus door het zand :)