Misschien maakt het wel niet uit of je paard bevestigd is of niet, tot nu toe werkt alles wat in dit topic of door Will gezegd wordt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ankem schreef:@starbreeze
Thuis was ze ook heel loperig en nu juist een beetje sloom. Het kost haar echt veel kracht om haar rug te laten opbollen.
In de proeven was het ok nu. In de eerste was een hele kijkerige hoek. Maar verder niet noemenswaardig. Ik moest zo lachen bij het aanspringen in galop stond jolig en dat voor een 23-jarige.![]()
Tweede proef was het tempo heel mooi. Ik moest zelfs een beetje mijn best doen om haar aan de gang te houden.
Wat me opviel was dat ik meer rug onder me heb gevoeld tijdens het rijden. Wat dat aangaat zou je het weer eens een keer kunnen proberen Starbreeze.
Na het lezen van de l.y. In de Discussie houdt me vooral de houding van de ruiter bezig. Ik ben nogal fan van Mary Wanless (houdt zich bezig met ruiterbiomechanica) en zij zegt juist dat je niet je schouders mee moet draaien, maar juist de andere kant op. Net als een kunstijsschaatser die een pirouette draait. Ik zal eens kijken of ik iets van haar kan vinden daarover.
ankem schreef:Ik heb het stukje even opgezocht in het boek van Mary en overgetypt, want ik merk dat als ik mijn schouders iets meedraai in de richting van het paard, ik het moeilijk vind om contact op de buitenteugel te houden.
Mary doet heel wat jaren onderzoek naar de biomechanica van ruiter en paard.
Zij schrijft het volgende:
Very few people are naturally able to maintain a stable torso that does not lean and twist to the inside on a turn, and (on one rein in particular) this is an art that has to be learned, practised and refined over years. The rider can only control her body and the horse by honouring the laws of physics in the same way that an ice-skater does. The skater's or riders torso must face to the outside of the turn, in the position of a fencing lunge, as if she is always riding along the tangent of the circle. If she puts a twist in her spine so that her shoulders face to the inside, she becomes very likely also to face her pelvis to the inside. But even if she limits the twist to her spine, it still creates the lean and collapse that make both an ice-skater and rider lose control of the turn.
Misschien eens interessant om beide te proberen en dan met elkaar te bespreken wat ons opvalt?
Horseware schreef:Ik zou niet zonder zadel rijden. Heel af en toe bij hoge uitzondering misschien maar meer dan dat nooit. De ruggenwervels zijn niet geschikt om het gewicht van een ruiter te dragen. De spieren eromheen wel. Daarom heeft een goed zadel totale ruggengraatvrijheid.