Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:10

Een vraag naar een antwoord met veel diepgang.
Ikzelf ben geen Ph K expert maar waardeer alleen zijn werk.
Hier vind je waarschijnlijk voldoende uitleg.
Mocht het je interesseren volg dan ook de links, je bent er wel even mee bezig.

http://www.philippe-karl.com/438/public ... h/articles

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 11:43

Misschien ga ik meer op de intentie van je vraag in als ik stel dat het zachtjes aan het paard vragen zich, in deze volgorde, los te laten in de onderkaak, nek, hals, schouders, lichaam en heupen leidt naar totale losgelatenheid.
Alleen in totale losgelatenheid komen onze hulpen zonder weerstand door in het paard.
Pas hier kunnen we rustig en harmonieus gaan gymnastiseren in het andere geval is het een strijd.

Elk van de Klassieke ruiters die we in het topic voorbij hebben zien gaan heeft daar zijn eigen preferente technieken voor.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:13

Simpelman schreef:
Elk van de Klassieke ruiters die we in het topic voorbij hebben zien gaan heeft daar zijn eigen preferente technieken voor.

Klopt. Ik herkende de manier van Philip namelijk omdat mijn lesgever het ook op deze manier doet.
Zo doet De Wispelaer het bv voor met zijn hand over de hals te strijken (werkt trouwens ook).

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:20

Wat Karl doet is gebaseerd op Baucher en heeft tot doel de tong / onderkaak te mobiliseren. Er schijnt een relatie te zijn tussen vasthouden in de tong en rug }> Dit vanuit een redelijk hoge halshouding.
De genoemde oefening bestaat uit inwerken richting de mondhoek met stelling (eigenlijk meer hals verbuiging), bij openen van de mond (idee is laten kauwen op het bit) spanning eraf (=belonen). Er zijn een aantal oefeningen welke aangeleerd kunnen worden vanaf de grond.
Daar waar hals lang en laag wel wordt uitgevoerd is dit 'een van de oefeningen', ter ontspanning. Het uitgangspunt is eigenlijk je paard in zo'n houding plaatsen, dat dragen en balans makkelijk is, en dit altijd vanuit een licht contact, hals best al opgericht (want dat maakt onderbrengen van achterbeen mogelijk) en tempo in overeenstemming met balans mogelijkheden (niet erg hoog tempo maar juist in controle), als paard uit balans raakt, tempo terug of naar stap of zelfs halthouden, voorwaarden weer herstellen en weer verder werken.
Karl doet ook aan separation of aids. Geen hand en been tegelijkertijd, lichte hulp is reactie, eenmaal aan de gang hulp weg. Hij heeft wat dat betreft best veel overeenkomsten met anky.

Pantykous

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:38

Dat laatste vind ik zelf erg lastig omdat ik vaak te groot ben in de hulpen of onbedoelt toch hulpen geef. Zeer frustrerend.

Dat merkte ik gisteren met mijn springles ook (waarbij mijn paard toch ook altijd wel voor de LL loopt), teveel hulpen nog zonder het door te hebben. Dat werd hier al eerder opgemerkt, als ruiter moet je toch ook zelf erg hard aan het werk om je zo bewust te worden van jezelf. Uitermate frustrerend proces. :+

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:46

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:53

Dat klinkt niet verkeerd, zeker het halsstrekken en het verbod op te strakke neusriemen niet. Dat heb ik sowieso nooit begrepen die ingesnoerde smoelen. :n Ik kan me er bij het springen nog iets bij voorstellen als de paarden erg heet worden maar dat is toch weer een heel ander doel dan de dressuur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:59

ART_UMA schreef:
Wat Karl doet is gebaseerd op Baucher en heeft tot doel de tong / onderkaak te mobiliseren. Er schijnt een relatie te zijn tussen vasthouden in de tong en rug }> Dit vanuit een redelijk hoge halshouding.
De genoemde oefening bestaat uit inwerken richting de mondhoek met stelling (eigenlijk meer hals verbuiging), bij openen van de mond (idee is laten kauwen op het bit) spanning eraf (=belonen). Er zijn een aantal oefeningen welke aangeleerd kunnen worden vanaf de grond.
Daar waar hals lang en laag wel wordt uitgevoerd is dit 'een van de oefeningen', ter ontspanning. Het uitgangspunt is eigenlijk je paard in zo'n houding plaatsen, dat dragen en balans makkelijk is, en dit altijd vanuit een licht contact, hals best al opgericht (want dat maakt onderbrengen van achterbeen mogelijk) en tempo in overeenstemming met balans mogelijkheden (niet erg hoog tempo maar juist in controle), als paard uit balans raakt, tempo terug of naar stap of zelfs halthouden, voorwaarden weer herstellen en weer verder werken.
Karl doet ook aan separation of aids. Geen hand en been tegelijkertijd, lichte hulp is reactie, eenmaal aan de gang hulp weg. Hij heeft wat dat betreft best veel overeenkomsten met anky.

Hier kun je het woord Anky beter wegdenken, het is de aartsvijand van PH K. (en dat is geen jalouzie...)
Als je wilt kun je gemakkelijk 50 foto's op het net vinden die laten zien dat het met die lichtheid van A nog niet helemaal snor zit.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:32

Simpelman schreef:
ART_UMA schreef:

Hier kun je het woord Anky beter wegdenken, het is de aartsvijand van PH K. (en dat is geen jalouzie...)
Als je wilt kun je gemakkelijk 50 foto's op het net vinden die laten zien dat het met die lichtheid van A nog niet helemaal snor zit.

Het gaat in de vergelijking anky vs Karl om de manier van hulpen geven. Het verschil in Ldr vs Karl is evident.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:36

@ simpelman echt ongelooflijk laag vind ik het, dat jij dit op deze manier doet. LL geeft haar mening over een filmpje en jij gebruikt haar eigen foto tegen haar. Heel kinderachtig. Totaal respectloos. Ik vind dit vooral heel erg, omdat jij zelf niks van jezelf aan beeldmateriaal laat zien. Dat LL op deze foto haar paard op deze manier rijdt wil niet zeggen dat ze niet kritisch naar anderen kan kijken. Wat betreft het filmpje ben ik het helemaal met haar eens. Ik vraag me heel erg af hoe jij paarden rijdt, maarja, dat zullen we niet zien he?? Kon jij je punt niet maken zonder de foto? Het zegt mij veel meer over jou dan dat het over LL zegt.

Ga vooral vrolijk verder met deze discussie die allang geen discussie meer te noemen is, want iedereen moet het vooral met simpelman eens zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:37

Je doelde waarschijnlijk op de halve ophouding in de KD.
De halve ophouding is niet zoals mensen die dit niet echt kennen denken, drijven en trekken.
De H O is een aan eenschakeling van kleine subtiele hulpen die in elkaar rollen/glijden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:56

Je kan l*llen als brugman, maar in een theoretische discussie over voor/achter de loodlijn, die heel goed verliep, een persoonlijke foto van iemand plaatsen is gewoon een beetje goedkoop. Je kan het op argumenten niet winnen, dus je speelt het op de man.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:58

Je hebt gelijk.
Er is nog geen steekhoudend argument aangevoerd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 15:20

ART_UMA schreef:

Over de kaak en de tong.
Een emotioneel proces.
Ik denk dat wanneer een paard zijn onderkaak en tong stijf houdt, hij zich ook in het middenrif vasthoudt, hij ademt oppervlakkig.
Dit hoort allemaal bij spanning, onzekerheid, angst.
Oppervlakkig ademen vanuit stress heeft ook invloed op het vastzetten van de schuine buikspieren die op hun beurt weer effect hebben op de lange rugspier.
We hebben nu de kip en het ei, alles werkt op alles in.
Maak de kaak los (met zachtheid!) en de tong gaat bewegen, het paard gaat nu slikken en dieper ademhalen enz..
Denk nu aan strak gegespte neusriem en het ontegenzeggelijk met spanning achter de loodlijn plaatsen.

We hebben een expert op dit gebied op Bokt, Fransje_70, misschien leest ze mee?

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:25

Erg jammer Simpelman, hierdoor haak ik ook af. Ik vond het steeds interessant om deze discussie te volgen en de dingen eruit te pikken waar ik iets mee kan, maar ik vind dat het nu steeds meer wordt: je bent het eens met simpelman of anders heb je het fout. En als je dan wel tegen de ideeen en opvattingen van de almachtige simpelman in durft te gaan, wordt je persoonlijk aangevallen.
Uit alle foto's van LL haar profiel pak je de slechtste. Misschien wilde ze alleen laten zien van waar ze komen.
LL het is duidelijk dat jij voor jou en jouw paard de juiste weg hebt gevonden!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:38

Het heeft geen zin om argumenten aan te voeren, die haalt simpelman wel weer naar beneden en mocht hij de discussie niet kunnen winnen dan verlaagd hij zich door op deze manier foto's van anderen te plaatsen.

LL ik heb je andere foto's in je profiel ook bekeken en ik vind dit het bewijs dat tijdelijk achter de loodlijn rijden wel degelijk tot goede resultaten kan leiden. De foto die hier is geplaatst door simpelman is (zoals elke foto) een momentopname. Er zijn vele wegen die naar rome leiden en dit is voor sommige paarden achter de loodlijn rijden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:40

Ach kom, het zijn wel een stel dramaturgen hier hoor nu. Heb wel meer denigrerende opmerkingen van beide zijden gezien maar het ging hier nu toch steeds heel goed dacht ik. Heb verder ook niet het idee dat we allemaal maar met Simpelman mee moeten banketstaaf want ik lees toch ook graag de reacties van Babootje en LL. Daar steek ik ook veel van op.

Simpelman, dat ik niks zeg over de foto van LL wil niet zeggen dat ik er niks van vind. Ik vond het zoals eerder gezegd gewoon een beetje pesten en ik heb niet de behoefte om daar in mee te gaan. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:42

Moderatoropmerking:
Ik heb een hele serie off-topic en persoonlijke berichten verwijderd. Het is niet de bedoeling om elkaar persoonlijk te bekritiseren of aan te vallen, speel op de bal en niet op de man.
Foto's uit iemands profiel halen is sowieso not done tenzij dit met toestemming is gebeurd. Over het algemeen hebben mensen in hun profiel foto's staan van paarden waar ze een bijzondere herinnering aan hebben of bijzondere situaties. Geen rijtechnisch perfecte foto's die je in een discussie als deze kunt gebruiken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:44

Dank u Apple :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:03

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:47

Je bedoelt " speel op de bal" ipv "speel op de man". :-)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:51

Ik heb alles gelezen vanaf pagina 1 tot en met hier, maar na pagina 20 begon het me wel te vervelen, er kwamen steeds meer niet goed onderbouwde opvattingen en veel herhalingen. Gelukkig lijkt het nu weer interessanter te worden, dus ik lees mee.

Ik wil geen oude koeien uit de sloot halen, maar toch nog even een vraag over het begin. Iemand vroeg wat nou goed is, een verende rug of een strakke rug. Iemand anders (volgens mij Simpelman, maar weet het niet zeker) antwoordde met dat in het begin de rug verend moet zijn. Maar in de verzameling, bijvoorbeeld de piaffe, is dat toch net zo belangrijk? Ook in verzameling moet een paard schwung en losgelassenheit hebben.
Ik kijk op tegen veel mensen in dit topic met hun uitgebreide kennis en ervaring en ben wel heel benieuwd hoe dat zit.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:24

Ik zou ook verwachten dat de rug verend moet zijn, gedurende het gehele traject.
Je wil geen verkramping al is het alleen maar omdat je dan niet lekker kunt zitten. In geval van extreme verzameling (om geen Piaffe te zeggen), waar het paard meer zakt en "op z'n hurken loopt" zou je kunnen stellen dat de boog (rug) wat meer is gespannen, maar ook daar niet verkrampt, wel minder verend, maar dat is misschien meer het gevolg van het bollen van de rug.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:32

miek2012 schreef:
Weet iemand wat er is gebeurd met de petitie die P. Karl was gestart?
http://philippe-karl.com/wcms/ftp//p/philippe-karl.com/uploads/briefphilippekarl_fn270309_en.pdf
Hij geeft hier een voorzet van de cijfers die je nog kan krijgen wanneer een paard bijv. achter de ll komt. Tevens wordt het halsstrekken in alle drie de gangen genoemd. Ik kan me er wel in vinden.

Vermoedelijk is hier niks mee gedaan. Daarom had P.K. zijn brief ook openbaar gemaakt. En ik verwacht ook niet dat er op korte termijn iets mee gedaan wordt. Ik denk dat heel veel mensen nu wel begrijpen dat achter de LL rijden niet zo goed is voor je paard. Maar ik denk dat de sport- en commerciele belangen te groot zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:33

http://www.horses.nl/opinie/onverantwoord/
In ons land worden vierjarige hengsten extra beloond als het toch al aanwezige front er nog een halve meter extra opgetrokken wordt, ook al knikt de nek dan door en krijgt het publiek de tong van het betreffende dier te zien.

Wel weer aandacht, maar wanneer gaan we er met zijn allen echt iets aan doen?