Electra63 schreef:Ik vind jouw toon aanmatigend, zoals wel van meer mensen in dit topic.
Wie bepaalt of iemand correct rijdt, volgens het SKALA?
In mijn ogen bepaalt de jury!! Die hebben de ervaring en de kennis. Je kan het misschien niet altijd helemaal eens zijn met bepaalde punten voor bepaalde onderdelen, maar om de illusie te hebben dat deelnemers aan dit topic het beter kunnen (zien en doen) dan de topruiters van de wereld, dat getuigt niet van enige zelfkennis. Voor zover ik het kan bepalen, kan alleen Horseyfries uit ervaring spreken en Ailil in iets mindere mate.
Als je echt iets wilt veranderen in de paardensport in Nederland, volg een jurycursus (dat moet niet zo moeilijk zijn met jullie kennis/ervaring/kunde en begin bij de jeugd te jureren. Dan pluk je over een jaar of 10 al resultaat. 2 a 3 OS verder, hebben wij dan de eerlijke winnaars volgens het SKALA.
Waren alle problemen maar zo snel en gemakkelijk op te lossen
nombrado schreef:enige die dat kunnen bepalen zijn de paarden.
nombrado schreef:Je hoeft daar zelf niet eens goed voor te hoeven rijden. Zelfs een leek, die niets met paarden heeft , en een paard een dressuurproef ziet rijden, kan dit al zien. (vaak genoeg meegemaakt)
Mijn vriend (leek, heeft NIETS met paarden) kwam laatst kijken toen ik aan het rijden was. Zegt hij: is je paard boos? Ik: Nee, hoezo? Nou, zegt hij; zijn nekharen staan helemaal overeind (mijn paard heeft nogal een wilde bos piekmanen....) Dus ja, laten we vooral het jurycorps laten vertegenwoordigen door leken. Oh, nee!!! Dat gebeurd natuurlijk al!!!! (volgens een aantal hier dan...)
burl schreef:Zelfs Sjef Janssen en Jan Peeters hadden volop kritiek op het jurycorps van de Olympische spelen.
Maar ik denk dat als je die mensen vraagt of zij de vos in de OP beter gereden vinden dan Parzival of de rest van de huidige top dat het hele jurycorps inc. janssen en peeters het geheel eens met elkaar zullen zijn.
Discussie zal je altijd houden in een jurysport
burl schreef:Het moet weer zo zijn dat een goed gereden paard boven een spektakel proef wordt gezet.
En de nieuwe garde dressuurruiters lijkt op dit moment de juiste trend te zetten.
Met de kwaliteit van de huidige sportpaarden breekt een tijdperk aan dat het niet of-of is, maar en-en.