Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:22

Electra63 schreef:
Voor zover ik de wedstrijden kan volgen, ben ik het (over het algemeen) eens met de uitslagen. Zo niet, dan neem ik aan, dat IK er niet genoeg kijk op heb, in tegenstelling tot de jury. :D

Bedoel je met uitslagen de rangschikkinig?
Of het puntentotaal?

Ik vind het "fijn" voor je, dat jij het eens bent met de jury en dat jij OOK ontspanning, tact, regelmaat, verzameling etc "ziet", want dat zijn tenslotte criteria waarnaar de jury zou moeten kijken.

Electra63

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:35

Volgens mij, bepaalt het puntentotaal de rangschikking?

Ik heb niet de illusie dat ik mijn kennis kan meten aan de kennis van de internationale jury. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:40

Electra63 schreef:
.

Mag ik uit bovenstaand bericht concluderen, dat jij het eigenlijk veel beter weet, dan de gehele internationale jury bij elkaar op internationale topwedstrijden, zoals OS, EK, WK en WB?

Ach Electra, mijn oude wijze vader (zaliger) zei al toen ik kind was: "Pien de jury en scheidsrechter hebben altijd gelijk ook al hebben ze ongelijk en het is niet altijd de beste die wint". Zo is het leven Electra!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:46

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:
.

Mag ik uit bovenstaand bericht concluderen, dat jij het eigenlijk veel beter weet, dan de gehele internationale jury bij elkaar op internationale topwedstrijden, zoals OS, EK, WK en WB?

Ach Electra, mijn oude wijze vader (zaliger) zei al toen ik kind was: "Pien de jury en scheidsrechter hebben altijd gelijk ook al hebben ze ongelijk en het is niet altijd de beste die wint". Zo is het leven Electra!

Dat kan. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.
Maar, volgens sommigen hier, voldoet de gehele wereldtop niet. :D
En ik ben nog van de generatie, dat ik ten tijde van het filmpje in de OP, begon met wedstrijden rijden. Ik kan dus redelijk beoordelen hoe het vroeghur was. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:03

Kijk Electra ik vind het prima als mensen binnen dit topic vinden dat er nu op grand prix niveau het gros van de paarden worden voorgesteld aan de jury die losgelatenheid vertonen en gereden worden volgens het SKALA en dus juist gejureerd worden. Het is echt niet zo dat de meerderheid altijd gelijk heeft.
Wat ik positief vind en interessant in deze tijd dat het lijkt (en ik hoop zo dat zich dit voort gaat zetten) dat er een generatie van ruiters en amazone aankomen die wel correct rijden of willen rijden. Voor mij betekent dat de sport daarmee weer interessanter aan het worden is en dat ik ook weer meer en meer ga kijken. Gisteren met zeer veel plezier een stukje naar eurosport gekeken(grand prix) en geluisterd naar het verfijnde commentaar waar geen woord frans bij was. Er komen andere tijden aan Electra of je het nu leuk vindt of niet en voor de paarden en voor de jeugd en de sport ben ik daar blij om. En als een discussie als deze er aan bij kan dragen dat jonge mensen eens kritisch om zich heen gaan kijken en vragen gaan stellen over hun eigen rijden dan heeft deze discussie voor mij genoeg opgeleverd. Vanuit zo'n discussie ben ik zelf namelijk ook het roer om gaan gooien en geloof me daar is moed voor nodig en dat is zeer moeilijk zeker op zo'n oudere leeftijd als die ik heb. Dus ik rijd nog niet correct maar vorige week voor het eerst gehoord van mijn zeer kritische instructrice dat ik goed bezig ben en steeds dichter bij het correcte rijden kom. En mijn instructrice is goud eerlijk en klassiek en dan weet je ook Yes het gaat lukken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:33

Ik vind jouw toon aanmatigend, zoals wel van meer mensen in dit topic.
Wie bepaalt of iemand correct rijdt, volgens het SKALA?
In mijn ogen bepaalt de jury!! Die hebben de ervaring en de kennis. Je kan het misschien niet altijd helemaal eens zijn met bepaalde punten voor bepaalde onderdelen, maar om de illusie te hebben dat deelnemers aan dit topic het beter kunnen (zien en doen) dan de topruiters van de wereld, dat getuigt niet van enige zelfkennis. Voor zover ik het kan bepalen, kan alleen Horseyfries uit ervaring spreken en Ailil in iets mindere mate.
Als je echt iets wilt veranderen in de paardensport in Nederland, volg een jurycursus (dat moet niet zo moeilijk zijn met jullie kennis/ervaring/kunde en begin bij de jeugd te jureren. Dan pluk je over een jaar of 10 al resultaat. 2 a 3 OS verder, hebben wij dan de eerlijke winnaars volgens het SKALA. :D
Waren alle problemen maar zo snel en gemakkelijk op te lossen ;)

Maar ik ga weer in de meeleesmodule, veel plezier nog met deze interessante discussie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:17

Electra63 schreef:
In mijn ogen bepaalt de jury!! Die hebben de ervaring en de kennis. Je kan het misschien niet altijd helemaal eens zijn met bepaalde punten voor bepaalde onderdelen, maar om de illusie te hebben dat deelnemers aan dit topic het beter kunnen (zien en doen) dan de topruiters van de wereld, dat getuigt niet van enige zelfkennis. Voor zover ik het kan bepalen, kan alleen Horseyfries uit ervaring spreken en Ailil in iets mindere mate.
Als je echt iets wilt veranderen in de paardensport in Nederland, volg een jurycursus (dat moet niet zo moeilijk zijn met jullie kennis/ervaring/kunde en begin bij de jeugd te jureren. Dan pluk je over een jaar of 10 al resultaat. 2 a 3 OS verder, hebben wij dan de eerlijke winnaars volgens het SKALA. :D

Maar ik ga weer in de meeleesmodule, veel plezier nog met deze interessante discussie.

Ik ben het niet altijd met je eens,maar nu heb ik er niks aan toe te voegen. _/-\o_

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 09:43

Electra63 schreef:
.

enige die dat kunnen bepalen zijn de paarden. Dat kun je zien aan de beweging tijdens de oefeningen.
Ik vind het juist wel, dat het getuigd van zelfkennis om buiten het vastgestelde kader en beoordelingen te stappen om zelf goed te leren kijken wat en hoe paarden bewegen.
Je hoeft daar zelf niet eens goed voor te hoeven rijden. Zelfs een leek, die niets met paarden heeft , en een paard een dressuurproef ziet rijden, kan dit al zien. (vaak genoeg meegemaakt)
zij zien namelijk de spanning in het paard, het ongenoegen die het paard uit en de strakke niet soepele oefeningen die worden laten zien op soms bv het OS. Daar hecht ik dan meer waarde aan, dan de punten van een jury, die zich ongetwijfeld laat meeslepen door de menigte /paardenland.
het zou me niks verbazen, als er ook een boel geld mee gemoeid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:51

Electra63 schreef:

Je gaat mij toch niet vertellen dat de jury's het altijd bij het rechte eind hebben?
Zelfs Sjef Janssen en Jan Peeters hadden volop kritiek op het jurycorps van de Olympische spelen.
Er zijn maar weinig jury's die een goed gaand paard juist beoordelen. Veel vaker wordt er gekeken naar het spektakel wat zij laten zien. En dat is wat @pien_2010 het ook over heeft. Gelukkig lijkt er een nieuw tijdperk aan te komen.
Als je bijv, naar Anky kijkt dan zie je dat zij op de OS een hele fijn gereden proef liet zien. Zij heeft blijkbaar ook het licht gezien en heeft haar rijmethode aangepast.
De hetze die ontstaan is met het rollkur rijden zorgt er eindelijk wel voor dat er aandacht is en de (meeste) paardenliefhebbers dit niet willen zien.
Het moet weer zo zijn dat een goed gereden paard boven een spektakel proef wordt gezet.
En de nieuwe garde dressuurruiters lijkt op dit moment de juiste trend te zetten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:26

Electra63 schreef:
Als je echt iets wilt veranderen in de paardensport in Nederland, volg een jurycursus (dat moet niet zo moeilijk zijn met jullie kennis/ervaring/kunde en begin bij de jeugd te jureren. Dan pluk je over een jaar of 10 al resultaat. 2 a 3 OS verder, hebben wij dan de eerlijke winnaars volgens het SKALA.
Waren alle problemen maar zo snel en gemakkelijk op te lossen

_/-\o_

nombrado schreef:
enige die dat kunnen bepalen zijn de paarden.
:O

nombrado schreef:
Je hoeft daar zelf niet eens goed voor te hoeven rijden. Zelfs een leek, die niets met paarden heeft , en een paard een dressuurproef ziet rijden, kan dit al zien. (vaak genoeg meegemaakt)

Mijn vriend (leek, heeft NIETS met paarden) kwam laatst kijken toen ik aan het rijden was. Zegt hij: is je paard boos? Ik: Nee, hoezo? Nou, zegt hij; zijn nekharen staan helemaal overeind (mijn paard heeft nogal een wilde bos piekmanen....) Dus ja, laten we vooral het jurycorps laten vertegenwoordigen door leken. Oh, nee!!! Dat gebeurd natuurlijk al!!!! (volgens een aantal hier dan...)

burl schreef:
Zelfs Sjef Janssen en Jan Peeters hadden volop kritiek op het jurycorps van de Olympische spelen.

Maar ik denk dat als je die mensen vraagt of zij de vos in de OP beter gereden vinden dan Parzival of de rest van de huidige top dat het hele jurycorps inc. janssen en peeters het geheel eens met elkaar zullen zijn.

Discussie zal je altijd houden in een jurysport

burl schreef:
Het moet weer zo zijn dat een goed gereden paard boven een spektakel proef wordt gezet.
En de nieuwe garde dressuurruiters lijkt op dit moment de juiste trend te zetten.

Met de kwaliteit van de huidige sportpaarden breekt een tijdperk aan dat het niet of-of is, maar en-en.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:29

Grappig, die opmerking van Burl, "het moet weer zo zijn dat....". Is dat nu niet net wat er op de afgelopen Olympische Spelen gebeurt is?
Dus dan begrijp ik niet dat die mensen die roepen dat dat weer zou moeten, nu niet volkomen tevreden achteroverleunen in hun stoel, want wat zij willen gebeurt immers?
Burl zegt wat er weer moet gebeuren, en dat gebeurt, Nombrado zegt dat de verkeerde gewonnen heeft op de OS, maar degene die gewonnen heeft rijdt exact zo als zij graag ziet, zonder voorbeengewapper en spektakel. Is het dus niet een beetje mosterd na de maaltijd, deze hele discussie?
Soms vraag ik me af of deze mensen uberhaupt de wedstrijdsport volgen of gewoon wat roepen, want als Charlotte Dujardin wint op de OS omdat ze het toonbeeld van harmonie is ten koste van Adelinde die het toonbeeld van spektakel is, dan gebeurt wat ze willen en NOG is het niet goed??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:38

cherie78 schreef:
horseyfries schreef:
Een discussiepunt is of je je afvraagd of het beoordeeld wordt, niet dat het NIET meer beoordeeld word. Dat is een STANDpunt en dat is dus iets anders dan een discussiepunt.
Ik heb genoeg juryseminars over topwedstrijden bijgewoond om te weten dat er volkomen wordt gejureerd volgens de FEI richtlijnen, ik zou zeggen, doe het ook eens. Maar het feit dat je het filmpje in de OP als wél volgens die normen ziet, zegt dat je het gewoon helemaal niet volgens die richtlijnen bekijkt, maar dat zodra je weet dat iemand LDR rijdt, alles in je ogen slecht is, en zodra iemand volgens jou klassiek rijdt, alles geweldig is.

Ailill, objectief vaststellen is idd iets voor iets oudere mensen, die kunnen verstandig nadenken zonder door emoties geleidt te worden. Dat heeft dan weer niets te maken met durven leven maar ook daar kom je op latere leeftijd achter.

Als ik proeven, filmpjes, foto's etc bekijk die op (top)wedstrijden worden gereden, gefilmd, gemaakt kan ik daar echt niet meer de FEI-richtlijnen in ontdekken.
Ontspanning, tact, regelmaat, VERZAMELING, ect zijn niet meer te (her)bekennen in de meeste (top)proeven.
Als jij al die punten wel ziet in de tegenwoordige (top)wedstrijden, vind ik dat enorm knap van je :+

Soms lijkt het alsof mensen hier denken dat FEI richtlijnen alleen het Skala der Ausbildung bevat. Misschien even iets meer lezen en de omschrijving van elke oefening lezen, dan begrijp je iets beter dat er net als bij turnen aan een heleboel richtlijnen voldaan kan worden en daarvoor punten gegeven worden. Ook dienen sommige mensen hun ogen iets beter te oefenen in het zien van tact, regelmaat en verzameling omdat ze het nodig hebben om een proef vertraagd af te spelen. Dit kan en mag een jury niet, alles dient op gewone snelheid beoordeelt te worden en dan is de waarheid heel anders. Kijk maar eerder in dit topic toen iemand het niet met mij eens was dat de galoppirouettes altijd in viertakt gesprongen worden, maar toen ze vervolgens alle filmpjes ging afzoeken en vertraagd afspelen kwam ze erachter dat ik gelijk had, alhoewel ze bleef volhouden dat ze het IRL (dus op gewone snelheid) wel ooit gezien had. Ontwikkel jezelf, en besef dat niet alles is wat het lijkt op gewone snelheid, maar dat is altijd al zo geweest en dat wil niet zeggen dat het fout is, omdat het met het blote oog toch niet waarneembaar is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:41

vur schreef:
En dus probeerde ik mijn paard ook altijd te trainen op een ontspannen bovenlijn. Maar ja, dat is best wel moeilijk, zeker bij een van nature strakke bovenlijn. Maar ja, "goede" overgangen scoren, dus tja, als topsport je beroep is? Totilas had er wel af en toe moeite mee. Deze zag je ook een wat weke rug hebben. Salinero had er geen enkele moeite mee. Deze was ook eerder strak dan week in zijn rug/lendenen. De paarden van Charlotte en Carl zie je ook nog wel eens moeite hebben met deze overgangen. Deze zijn dan ook niet strak/ vastgereden in de rug-lendenpartij. Voor mij dus keer op keer een bevestiging van hetgeen ik eerder zei.

Er is een verschil tussen strak in de bovenlijn en aanspanning in de bovenlijn, en dat verschil moet je blijkbaar nog ontdekken. Strak kan niet opbollen, wat je nodig hebt bij de overgang naar de piaffe. De enige paarden die dit kunnen vertonen niet een juiste piaffe, maar een soort passage op de plaats.
Dus ipv bij jou thuis te komen graag een filmpje van dat paard wat volgens jou perfect passage piaffe en de overgangen kan laten zien met een strakke rug. Ik ben benieuwd!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:14

horseyfries schreef:
Yamcha schreef:
Een passage dan :P

Gewoon zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=DwktlRg-Hso maar dan véél beter natuurlijk! :P

Je bedoelt dit, HF, als toonbeeld voor ontspanning, aanleuning, Verzameling? en ...... TAKT????
Er is niet één taktzuivere pas in de "Passage" en dus kán de Piaffe ook niet correct zijn , al lijkt dat ogenschijnlijk wel!!!
Inderdaad zou je het mensen gunnen -en dan m.n. in de Moderne Rijderij- eens door een andere bril te leren kijken.
Wat dat betreft ziet Ailill het heel goed, wat mij betreft (en wat een fijn profiel trouwens).

Waar zitten die verschillen hem dan in, tussen Modern en Klassiek?
Ik denk dat:
* Binnen de Klassieke Rijleer het paard altíjd het tempo van zijn opleiding bepaalt. In de Moderne Rijderij bepaalt de ruiter dat.
* Binnen de KR is de oprichting altíjd het GEVOLG van een dragende achterhand. In de MR is het de strakke, harde ruiterhand die bepaalt waar en wanneer de oprichting plaatsvindt.
* KR geeft Ruggangers: de rug is de "zachte", swingende BRUG tussen de pijlers van de voor- en de achterhand.
Binnen de MR zien we Schenkelgangers, paarden zónder ruggebruik: de BRUG staat open! (inderdaad Vur, zonder ruggebruik kunnen ze heel goed er een Piaffe/Passage uitpersen):. Deze paarden plaatsen de achterbenen áchter de achterhand, staan gestrekt doorgaans ipv vierkant, nergens de nek het hoogste punt en de neusrug vóór de loodlijn (zoals wel te zien is in filmpje OP), geen tot nauwelijks buiging van de belangrijke gewrichten in de achterhand (Hankenbiegung) enz. enz. Deze paarden stuwen alleen maar ipv dat ze dragen.
* En dan wat te denken van het stanggebruik?! Ziet de Moderne ruiter nu echt dat verschil niet???

Al deze punten (plus nog vele anderen) maken het verschil tussen het al dan niet verkrijgen van lichtheid, ongedwongenheid, harmonie...!

Maar weet je, deze discussie heeft wederom geen zin, want wie zijn je voorbeelden, je leermeesters. De meeste moderne ruiters kunnen er gewoon niets aan doen dat ze zo rijden en dat ze dat ook verdedigen. Ze weten immers niet beter.
Wel is het jammer dat er zo weinig onderbouwing van die kant komt. Iedereen kan zich bovendien verdiepen in welke materie dan ook.
Gelukkig zijn er hier op Bokt, zo valt mij op, wél steeds meer mensen die het m.i. heel goed zien. Misschien dat zij het nog niet helemaal kunnen, maar wel de eerlijkheid durven op te brengen dat wat we nu hedentendage vooral in Nederland zien géén prettige voorbeelden zijn en dat we weer een andere weg in moeten slaan.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 07-12-12 12:26, in het totaal 3 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:16

Je kunt niet lezen geloof ik hé? Er staat bij dat het veel beter moet, beetje sneu dat je een filmpje van mij moet afkraken, wordt je daar zelf blij van?

Dus de piaffe lijkt correct, maar is het niet? Grote logica, wat zou je als jurylid op mijn blad zetten? "juffrouw, een ogenblikje, ik ga dit vertraagd afspelen want het lijkt correct, maar ik weet zeker van niet, dus ik ga even met de video vertraagd de fout zoeken"?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 07-12-12 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:18

Hoe kún je dan dit filmpje überhaupt plaatsen???

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:24

murphy102 schreef:

Zegt degene met het lege profiel en geen sportprestaties

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:26

horseyfries schreef:
Grappig, die opmerking van Burl, "het moet weer zo zijn dat....". Is dat nu niet net wat er op de afgelopen Olympische Spelen gebeurt is?
Dus dan begrijp ik niet dat die mensen die roepen dat dat weer zou moeten, nu niet volkomen tevreden achteroverleunen in hun stoel, want wat zij willen gebeurt immers?
Burl zegt wat er weer moet gebeuren, en dat gebeurt, Nombrado zegt dat de verkeerde gewonnen heeft op de OS, maar degene die gewonnen heeft rijdt exact zo als zij graag ziet, zonder voorbeengewapper en spektakel. Is het dus niet een beetje mosterd na de maaltijd, deze hele discussie?
Soms vraag ik me af of deze mensen uberhaupt de wedstrijdsport volgen of gewoon wat roepen, want als Charlotte Dujardin wint op de OS omdat ze het toonbeeld van harmonie is ten koste van Adelinde die het toonbeeld van spektakel is, dan gebeurt wat ze willen en NOG is het niet goed??

Als je behalve jezelf beter te voelen door anderen af te kraken, ook nog even ontopic zou willen reageren hierop, dan kunnen we weer verder met hetgeen hier werkelijk bediscussieert wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:28

Nee hoor ik ben niet aanmatigend en zeker niet arrogant. Ik ben de enige die binnen dit topic schrijft dat ook ik modern (= niet correct) gereden heb en ik heb gevoeld hoe het corrigeren positief werkte voor mijn paard. Vandaar uit geef ik mijn mening weer die afwijkt van verschillende mensen binnen dit topic. Tevens schrijf ik als statement dat niet de meerderheid (of minderheid) de juiste mening vertolkt. Ik ben niet in staat om op de moderne manier c.q. op de correcte manier een paard op grand prix niveau te rijden. Wel ben ik in staat om te genieten van wat ik correct gereden vindt op alle niveaus en af te wijzen wat ik niet graag zie. Dat mag in een democratisch land als NL. Ik heb de mensen bedankt die zich kwetsbaar durven op te stellen want ik geef geen film materiaal dus zal ik ook nooit negatief commentaar geven op mensen die dit wel doen. Wel zie ik graag de filmpjes en of foto’s van Burl en Aillil omdat daar sprake is naar mijn mening van correct rijden. Op dit moment mag ik van vriendelijke mensen hun paard rijden. Paard is modern in gereden en hoog opgeleid en zit muurvast en paard is zo gekwetst en boos. Zo’n lief en mooi goed gefokt paard. Ik vind dat triest en ben daar ook wel wat boos over. Ik ga er voor om onder deskundige begeleiding paard weer lol in het werk te laten krijgen ook al moet ik daarvoor helemaal terug naar de allereerste basis. In de laatste les het laatste half uur leek het of dit gaat lukken. Paard ging mooi vanuit de achterhand met beter rug gebruik, bewegen. Wouw dan voel je de fok kwaliteit. Dat geeft de burger moed en hoop voor het paard. Het beginnetje is gemaakt. Vanuit deze achtergrond post ik in de hoop in het belang van de paarden dat er ruiters zijn die na gaan denken over wat correct is en wat niet. Ik post helemaal niet om mensen aan te vallen of neer te halen. Daarvoor ben ik zelf te bescheiden en te positief en ik houd daar ook niet van. De voorstanders van de moderne rijderij posten hier flink en overtuigend en zijn in de meerderheid. Dan moet je er ook tegen kunnen dat andersdenkende hun mening verkondigen.
We mogen allemaal onze mening vertolken zonder filmmateriaal vrij te geven, dus die roep iedere keer vind ik flauw en onnodig!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:35

Jij zegt dat je modern (niet correct) gereden hebt, wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

Fout rijden is niet hetzelfde als modern rijden, als ik les bij Arthur Kottas pakte vond hij dat ik mijn paard super voor elkaar had ondanks de manier van trainen, dus blijkbaar is er ook nog zoiets als goed modern rijden. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te verbeteren valt, en daarvoor oefenen we elke dag.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 07-12-12 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:36

murphy102 schreef:

Het is toch ook niet geplaatst met de bedoeling als voorbeeld voor een foutloze oefening?
Vind het erg triest zo'n reactie
-O-

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:39

Ach, superwoman, ik had ook kunnen knippen en plakken en alleen de piaffe laten zien, en dan net doen of ik perfect was, maar als wedstrijdruiter weet ik dat ik niet beter wordt door mezelf voor de gek te houden, dan moet ik in mijn achtertuin blijven en dan kan ik denken dat ik perfect ben. Sommige mensen worden daar blij van. Ik niet.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:50

Allereerst, HF, ken jij geheel mijn achtergrond niet en heb jij geen weet van wat ik -ook in de wedstrijdsport gedaan heb. Verder is dat ook helemaal niet relevant, tenzij jij natuurlijk zegt dat dat voorwaarde is om mee te mogen discussiëren.

Als bovenstaande aan mij is gericht, dan denk ik dat jíj niet goed begrepen hebt wát er nu eigenlijk gezegd wordt door Burl.
Wat ík eruit opmaak, is dat Charlotte Dujardin wel degelijk zéér terecht gewonnen heeft, maar dat die 2e plaats voor Adelinde nog veel te hoog was.
"Gelukkig" was door de muziek het tandenknarsen van Parzival niet te horen (!!!).
De hoge cijfers voor Charlotte waren m.i. ook veel te hoog. Ik vond dat ze in Duitsland (begin dit jaar) zoveel prettiger oogde.
Tóch is Charlotte m.i. de terechte winnaar, alhoewel ik Carl Hester vele malen beter vond rijden. Jij niet natuurlijk, want jij kijkt alleen naar hoe hóóg dat paard zijn benen optilt in bijv. de Piaffe.
Dat de jury echter er net zo over dacht als ik -muv Wim Ernes?!- bleek uit de hun reacties, álle juryleden, op één na dus, waren van mening dat koste wat kost de harmonie het moest winnen van het spektakel en de "hard gereden" proef van Adelinde. Als je de buitenlandse media gevolgd hebt, had je dat kunnen weten.
De Piaffe en Passage van Parzival is verschrikkelijk!
Het hoge gehuppel van een beer op een hete plaat ...! Kunstjes ...!

Inhakend nog even op jouw geplaatste filmpje waarnaar ik zoëven refereerde:
Deze zgn "Passage" (het zou die naam in zijn geheel niet mogen dragen, vind ik), is wat ik overal dagelijks om mij heen zie op de vele stallen waar ik kom:
Men komt binnen, stapt op, neemt paard gelijk in de -reeds voorgebogen valse knik- op en rijdt weg om vervolgens minutenlang (net als in jouw filmpje) er zo'n vreselijk foute "zweefdraf", wat later overgaat in iets wat Piaffe zou moeten zijn, uit te persen en iets wat voor pirouettes door zou moeten gaan! Ja, ja, ... en dat zou dressuur zou zijn?!
Een uur lang en de meeste paarden krijgen daarbij nog niet eens even lange teugel. Schandalig vind ik dat!
Maar iedereen roept aan de kant -incl. véle juryleden- "kijk hem toch eens mooi dansen...!" (in zijn valse knik). Met dank aan onze top en uiteraard subtop, die ook niet beter weet.
Duizenden van dit soort mensen doen dit dagelijks en geven dat weer door als een soort van instructeur ...!
Dát, beste Horseyfries, maakt de paardensport kapot ...!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:59

Interessant dat iemand die zegt dat ik haar achtergrond niet ken mij blijkbaar wel zo goed kent dat je weet waar ik alleen naar kijk?
Eigenlijk is er dus niemand die fatsoenlijk rijd volgens jou, zelfs Charlotte kreeg al veel te veel punten, en alleen jij weet hoe het werkelijk moet. Daarom heb jij een leeg profiel, durf je geen filmpje te plaatsen en rij je geen wedstrijden? Als er iets de paardensport kapot maak, zou ik dan denken dat het was omdat toppers zoals jij thuis blijven. Dus wil je de paardensport verbeteren, dan stel ik voor dat je de eerst volgende wedstrijd inschrijft om te laten zien hoe het moet, en er dan hier het filmpje van plaatst.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:59

murphy102 schreef:
Allereerst, HF, ken jij geheel mijn achtergrond niet en heb jij geen weet van wat ik -ook in de wedstrijdsport gedaan heb. Verder is dat ook helemaal niet relevant, tenzij jij natuurlijk zegt dat dat voorwaarde is om mee te mogen discussiëren.

Daar zijn de meningen over verdeeld of het al dan niet relevant is. Iedereen mag mee discussieren. Je kunt alleen niet zomaar zonder enige verantwoording over hoe jij aan je wijsheid komt verwachten dat anderen je mening gaan slikken als zoete koek :)