[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:37

Ik lees weer een mee :D

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:35

Bij deze foto's van mij.
Milord is een 6-jarig kruising tinker/fries. Een tijd hebben we problemen (taktfouten, moeite met de goede galop etc) gehad door een slecht passend zadel. Met dit nieuwe zadel gaat het al een stuk beter en leert hij ruimer te lopen. In stap en draf gaat het al heel goed, vooral draf, dat is zijn fijnste gang. Galop vindt hij ontzettend lastig, erg op de voorhand, maar gaat ook al veel beter.
Ik moet ook leren zelf rechter op te zitten en heb soms wat te lange teugels, doordat hij soms die ruimte nog nodig heeft. Ik heb geen zin om een trekspelletje aan te gaan.
Afbeelding
Afbeelding
Uitdraven, deze foto vind ik zelf wel fijn. Hij blijft ruim, maar ik weet niet zeker of dit wel goed is om met hem te doen als hij al moeite heeft om op het achterbeen te komen Iemand ideeën hierover? Ik zelf moet trouwens sowieso meer rechtop blijven zitten.
Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:46

Wat een leuk beestje hier boven me! =)

Het ziet er lekker ontspannen uit, en het lijkt ook alsof jullie plezier hebben.
Hij lijkt me wat hangerig in de mond/hals, is dat zo? Dat kun je vaak verhelpen door veel tempowisselingen te maken en je handen wat hoger te houden. Met het lang en laag mag je hem wel iets meer teugel geven, ik zie dat hij heel graag met zijn neusje naar beneden wilt, dus dan zou je dat ook moeten toestaan, omdat hij het aanbiedt. Leuke combi! :) (Ik ben geen expert ik commentaar geven, dit is gewoon wat ik zie. hihi.)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:51

Welke hulpen geef je precies?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:12

Change3x schreef:
Wat een leuk beestje hier boven me! =)

Het ziet er lekker ontspannen uit, en het lijkt ook alsof jullie plezier hebben.
Hij lijkt me wat hangerig in de mond/hals, is dat zo? Dat kun je vaak verhelpen door veel tempowisselingen te maken en je handen wat hoger te houden. Met het lang en laag mag je hem wel iets meer teugel geven, ik zie dat hij heel graag met zijn neusje naar beneden wilt, dus dan zou je dat ook moeten toestaan, omdat hij het aanbiedt. Leuke combi! :) (Ik ben geen expert ik commentaar geven, dit is gewoon wat ik zie. hihi.)

Dat hangerige heeft hij soms wel ja, vooral in galop, omdat hij dat lastig vindt. Ik ben dan ook inderdaad bezig met tempowisselingen. Vaak opnieuw aanspringen, niet alleen maar blijven galopperen. Het gaat dan vaak ook al een stuk beter. Die draf foto lijkt misschien alsof hij hangt, maar hij heeft een best laag aangezette, zware hals. Hier was hij juist heel licht in de hand. Bij het lang en laag had ik inderdaad meer ruimte mogen geven. Bedankt voor de tips!
@ maralyn, was die vraag voor mij?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:23

Ja

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:23

Misschien een idee om dan ook wat afwisseling te houden in de halshouding? Niet alleen lang en laag en zoals je het nu hebt, maar ook wat meer opgesteld.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:31

Change3x schreef:
Misschien een idee om dan ook wat afwisseling te houden in de halshouding? Niet alleen lang en laag en zoals je het nu hebt, maar ook wat meer opgesteld.

Daar ben ik mee bezig. Ik wil hem hier niet in forceren, sommige stukjes gaat het goed, maar over het algemeen krijgt hij het nog niet voor elkaar om opgerichter te lopen. Ik heb wel eens geprobeerd verder te vragen, meer weerstand te bieden, maar hij kon dit echt niet verwerken en ik kreeg alleen maar een gespannen paard. In galop is voor mij nu prioriteit dat hij in horizontaal evenwicht loopt en mij niet uit het zadel trekt. Verder wissel ik natuurlijk wel veel af, maar het hele opgerichte lukt nu dus nog niet.
Veel opgerichter dan dit krijg ik hem nog niet.
Afbeelding
Top trouwens hoe je feedback geeft! en dat op jouw leeftijd.

@maralyn, dan snap ik je vraag niet helemaal. Hulpen waarbij? Ik geef natuurlijk verschillende hulpen bij verschillende oefeningen en verschillende hulpen om hem te corrigeren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:35

Gewoon je basishulpen, hoe zit je, gebruik je veel teugelhulp? Wat doe je allemaal met je zit en benen?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:52

Op de rechte lijn gewoon recht op 2 zitbeen knobbels, ik probeer zo veel mogelijk rechtop te zitten, maar daar heb ik nog wel eens moeite mee. in wendingen, binnenbeen lang, buitenbeen wat naar achter, daar corrigeer ik mee bij uitzwaaien, evenals buitenteugel om schouder te controleren. binnenteugel streef ik naar om alleen te gebruiken voor stelling. Verder is het niet zo dat ik dan alleen op mijn buitenteugel rijd ofzo. In het begin is het gewoon paard rechtmaken, op 2 teugels tussen 2 benen en dan vooral op de binnenhoefslag. is dit wat je bedoelt?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:55

Hey, Milord! En ik zie net ook je RIJ-ITP topic, helaas kan ik daar niet meer op reageren! Grappig dat je foto's van hem hier plaatst, ik zat er zelf al een tijdje over te twijfelen maar heb er (nog) geen geschikte foto's voor.
Even voor de duidelijkheid voor de anderen: ik ben de andere bijrijdster van Milord :). Dus ik weet waar ze het over heeft :P.
Ik vind het met hem ook nog steeds erg lastig qua nageeflijkheid. Hij wil heel graag en volgt je hand absoluut, vooral lang en laag is hij erg goed in en daar kun je heel fijn in varieren. Maar als je hem te veel ruimte geeft aan de voorkant (dus echt lang en laag) dan gaat hij meestal alleen maar meer op de voorhand lopen en wordt z'n achterhand niet meegenomen. Dat horizontale evenwicht vind ik dus ook een hele lastige. Want zodra je hem wat meer van voren gaat begrenzen, kruipt hij nog wel eens te diep (niet zo zeer achter de teugel, maar hij gaat er echt steun op zoeken en een beetje op hangen) en dat wil ik nou ook weer niet; hij moet wel op z'n eigen benen lopen. Maar als hij op die manier steun zoekt, loopt hij vaak tegelijk achter wel weer actiever en meer in evenwicht. Dus tsja, wat is wijsheid? Ben benieuwd wat jullie vinden!
Overigens wordt Milord heel versatiel getraind, zowel dressuur als springen als buitenritten met flinke stukken galop en zelfs af en toe voor de kar. Dus als we de oplossing in een ander soort training moeten zoeken, kan dat ook ;).

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:58

Sofy schreef:
Hey, Milord! En ik zie net ook je RIJ-ITP topic, helaas kan ik daar niet meer op reageren! Grappig dat je foto's van hem hier plaatst, ik zat er zelf al een tijdje over te twijfelen maar heb er (nog) geen geschikte foto's voor.
Even voor de duidelijkheid voor de anderen: ik ben de andere bijrijdster van Milord :). Dus ik weet waar ze het over heeft :P.
Ik vind het met hem ook nog steeds erg lastig qua nageeflijkheid. Hij wil heel graag en volgt je hand absoluut, vooral lang en laag is hij erg goed in en daar kun je heel fijn in varieren. Maar als je hem te veel ruimte geeft aan de voorkant (dus echt lang en laag) dan gaat hij meestal alleen maar meer op de voorhand lopen en wordt z'n achterhand niet meegenomen. Dat horizontale evenwicht vind ik dus ook een hele lastige. Want zodra je hem wat meer van voren gaat begrenzen, kruipt hij nog wel eens te diep (niet zo zeer achter de teugel, maar hij gaat er echt steun op zoeken en een beetje op hangen) en dat wil ik nou ook weer niet; hij moet wel op z'n eigen benen lopen. Maar als hij op die manier steun zoekt, loopt hij vaak tegelijk achter wel weer actiever en meer in evenwicht. Dus tsja, wat is wijsheid? Ben benieuwd wat jullie vinden!
Overigens wordt Milord heel versatiel getraind, zowel dressuur als springen als buitenritten met flinke stukken galop en zelfs af en toe voor de kar. Dus als we de oplossing in een ander soort training moeten zoeken, kan dat ook ;).

Hee anne, ik zou zeggen gewoon doen! (foto's plaatsen dan) kan je veel van leren. Helaas in het itp-topic niet veel commentaar gehad, dat was wel jammer. hoe is het nu in amerika?
Groetjes!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:03

Gaabje, zoals ik lees zijn je hulpen correct.

EN je veruimt hem en verzameld hem ook veel toch? Is er ook spraake van genoeg achterhand ondertrede? Wat voel je zelf?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:06

maralyn schreef:
Gaabje, zoals ik lees zijn je hulpen correct.

EN je veruimt hem en verzameld hem ook veel toch? Is er ook spraake van genoeg achterhand ondertrede? Wat voel je zelf?

Ja hij is veel beter gaan ondertreden. Dit heeft hij eigenlijk ook pas sinds kort 'geleerd'. Doordat het eerste zadel niet goed paste werd hij daar in belemmerd. Nu gaat dit al veel beter. Het is dus ook een kwestie van oefenen en kilometers maken. Wat het een beetje moeilijker maakt is dat hij last heeft van overgewicht en dit gaat er heel lastig af.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:41

Ai ja.... overgewicht is nooit goed natuurlijk

Hangt hij erg vaak in jou handen?
Wat heb je allemaal al geprobeerd om dit op te lossen wanneer hij echt wou gaan hangen?

Ik hoop niet vervelend over te komen. Maar heel veel informatie vind ik handiger om te analyseren waar het knooppuntje zit.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:52

in stap en draf hangt hij bij mij niet echt meer. in galop heb ik hier nog wel last van. Dan trekt hij mij soms ook een beetje uit het zadel. Gaat ook al beter hoor. Ik probeer daarin gewoon veel af te wisselen, voltes, rechte lijnen, veel binnenhoefslagen, voltes vergroten/verkleinen, vaak terugnemen uit galop en weer opnieuw aanspringen en even een stukje lekker naar voren zetten op een lange zijde. Soms laat ik de teugels dan maar iets langer ga rechtop zitten en probeer ze dan weer langzaam korter te maken, terwijl ik zijn binnenachterbeen blijf actiever. Dit werkt wel

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:14

Gaabje schreef:
Change3x schreef:

Daar ben ik mee bezig. Ik wil hem hier niet in forceren, sommige stukjes gaat het goed, maar over het algemeen krijgt hij het nog niet voor elkaar om opgerichter te lopen. Ik heb wel eens geprobeerd verder te vragen, meer weerstand te bieden, maar hij kon dit echt niet verwerken en ik kreeg alleen maar een gespannen paard. In galop is voor mij nu prioriteit dat hij in horizontaal evenwicht loopt en mij niet uit het zadel trekt. Verder wissel ik natuurlijk wel veel af, maar het hele opgerichte lukt nu dus nog niet.
[ Afbeelding ]

@maralyn, dan snap ik je vraag niet helemaal. Hulpen waarbij? Ik geef natuurlijk verschillende hulpen bij verschillende oefeningen en verschillende hulpen om hem te corrigeren.

Nou, dit is al een mooi begin! Hij gaat er ook meer van 'op' zn achterhand lopen. Erg netjes! :)
Haha, bedankt! Ik probeer soms wat te reageren en een feedback te geven, maar lastig vind ik het wel.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:35

Change3x schreef:
Gaabje schreef:

[ Afbeelding ]

Nou, dit is al een mooi begin! Hij gaat er ook meer van 'op' zn achterhand lopen. Erg netjes! :)
Haha, bedankt! Ik probeer soms wat te reageren en een feedback te geven, maar lastig vind ik het wel.

Lekker oefenen in dit topic! wat vele mensen vergeten bij feedback geven is ook de positieve dingen noemen, maar dat doe jij wel. En zo leren we allemaal van elkaar. Had jij ook foto's gepost?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:49

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:04

Gaabje. Je rijdt erg mooi en vriendelijk maar zie dat je mee gaat in de dingen die het paard aandraagt (lekker samen op de voorhand bijvoorbeeld). Misschien kun je dan de balans bewaren zodat het paard meer de mogelijkheid krijgt ook terug de balans te vinden op 4 benen?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:09

lailapri schreef:
Gaabje. Je rijdt erg mooi en vriendelijk maar zie dat je mee gaat in de dingen die het paard aandraagt (lekker samen op de voorhand bijvoorbeeld). Misschien kun je dan de balans bewaren zodat het paard meer de mogelijkheid krijgt ook terug de balans te vinden op 4 benen?

Daar heb je gelijk in, ik moet zelf veel meer rechtop zitten, actiever zeg maar. Is ook een beetje mijn eigen probleem hoor. Ben zelf een persoon die graag ingezakt zit met mijn schouders naar voren. Maar ben er mee bezig.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:12

Wat heb jij trouwens een ontzettend leuke pony! is die 3? ziet er nog heel jeugdig uit, maar loopt wel al lekker. Hoort alleen die "kontband" niet iets lager te zitten? of komt dat door de beweging dat die iets hoger zit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:17

Ik heb hem vaak hoger omdat ik ze er dan mooier op vind lopen, daarbij is hij erg kriebelig op het achterbeen maar vind steun aan zijn billen wel oke. Hij is nog geen drie maar ben in twijfel om wel of niet te trainen voor de hengstenkeuring.

Ik vind je niet heel erg ingezakt zitten, het kan natuurlijk altijd beter, maar zie wel wat twijfel, je mag iets meer op jezelf vertrouwen en hem met je mee laten groeien, zonder in je ego te stappen en het allemaal wel denkt te weten.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:28

lailapri schreef:
Ik heb hem vaak hoger omdat ik ze er dan mooier op vind lopen, daarbij is hij erg kriebelig op het achterbeen maar vind steun aan zijn billen wel oke. Hij is nog geen drie maar ben in twijfel om wel of niet te trainen voor de hengstenkeuring.

Ik vind je niet heel erg ingezakt zitten, het kan natuurlijk altijd beter, maar zie wel wat twijfel, je mag iets meer op jezelf vertrouwen en hem met je mee laten groeien, zonder in je ego te stappen en het allemaal wel denkt te weten.

Ow zo, nou het is een heel mooi beestje, maar ziet er nog wel heel iel uit. Moeilijke keus..
Wat je zegt klopt wel een beetje. Ik heb wel eens gehad dat ik een beetje gefrustreerd reageerde als hij weer zo aan het trekken/hangen was, waardoor hij heel gespannen raakte. Nu ben ik compleet de andere kant op gegaan en gewoon altijd vriendelijk proberen te blijven. Dit gaat veel beter, maar soms wel een beetje afwachtend, dus moet nog de middenweg vinden.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:32

Ja, frustraties pikt ie echt niet he? Raakt ie helemaal onzeker van, zo van 'ja maar ik probeer het toch? wat is er nou?'. Zo grappig, hij is wat dat betreft echt best wel gevoelig. Dat 'minder afwachten' is voor mij dus ook wel een goede tip!