mick75 schreef:En ik heb ook al tig keer uitgelegd waarom. Omdat IEDEREEN kan vallen, onwel kan worden, afgeleid kan worden, paard hoe dan ook een paard blijft en alleen al doordat het een compleet ander wezen is nooit voor de volle 100% betrouwbaar is, al kan je probleemloos tot 99,999999999% komen, en daar ook naar zou moeten streven. En omdat, mocht het paard om wat voor reden dan ook thuisgebracht moeten worden door derden, je niet van die derden kan en mag verwachten dat die dat alleen op een halsring kunnen met een voor hen vreemd paard. Sterker nog, er is no way dat ik bepaalde paarden, die bij hun baasje prima te leiden zijn op alleen een touwtje om de hals, die ik verder wel aardig ken, ze mee zou nemen aan een touwtje om de hals. Eigenaren hebben daar jaren training in zitten, ik niet met dat paard.
Jeetje, dan zal jij net als ik wel een nog héél VEEL groter probleem hebben met het gegeven dat de overgrote meerderheid van de paarden die buitengereden worden bij een onverhoopte val van de ruiter als een ongeleid projectiel naar huis bolderen met bitoptoming en al.
Mbt vreemden en paarden: ik heb al eerder geschreven dat het normáál is dat een paard geen vertrouwen in vreemden heeft.
Helemaal niet in stress en wel het allerminst als het met P+ beleerd is.
Jouw stelling dat vreemden een paard moeten kunnen pakken en leiden is mijns inziens een verkeerde. Dat is mijns inziens een mooi onderwerp voor een apárte draad. Is namelijk in het geheel niet specifiek voor de halsring.
Het is míjns inziens voldoende wanneer het paard betrouwbaar veilig blijft staan tot een verantwoordelijke het ophaalt.
Dat zou al een héle verbetering zijn, als alle paarden dat zouden doen.
Het is daarvoor voldoende dat de ruiter adesgegevens/contactadres bij zich heeft gestoken.