Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:40

Het ligt te ver buiten het referentiekader van P+ ruiters.

Vervolgens vinden die er dan iets over.

Zoiets heet een ongefundeerde mening.

Het draait fundamenteel om :)* van een paard laten léren ivp dwingen.
Al met al héél *\o/* om te lezen hoeveel ruiters inmiddels op hun netvlies hebben dat je krijgt wat je beloont en dat de hoofdprijs voor het paard een veilig gevoel is.

Citaat van mijn site:
Het weerstandsloos beleren en rijden ervaren wij als het meest veilig en het is uiteraard het leukst met positief belonen.
Ik vind echter dat het teugelloos rijden geen doel op zich mág zijn: op een ‘bitless bridle’ kun je ook prima weerstandsloos verzameld rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:58

liljebo schreef:
Ben het overigens met Hermelientje eens... ik denk dat je ook een 'traditioneel' opgeleid paard kunt omscholen naar het rijden zonder hoofdstel

Tot op zekere hoogte.
Het probleem zit in de ervaringsgeschiedenis van het paard.
Je kan die niet óntleren.
Denk aan een paard wat ervaren heeft dat het zich kan losrukken als het aangebonden staat. Ook dat kan je ´afleren´ doch wanneer zich een stressituatie voordoet is de kans groot dat het paard zich losrukt.
Daarom is voor een traditioneel op basis van P+ beleerd en bereden paard in de wijde wereld een Cook optoming een verstandiger keuze. De halsring is dan een *\o/* middel voor rijden onder gecontroleerde omstandigheden.
Helemáál als de ruiter uit dat P+ verleden komt; dan is volstrekt onvoorwaardelijk vertrouwen erg veel gevraagd.

Ik zou er geen probleem mee hebben wanneer er een streng en praktijkgericht écht verkeersexamen zou zijn. Toon maar aan dat je betrouwbaar veilig bent in de openbare ruimte:
- Dat de overige gebruikers van die ruimte er terecht vanuit kunnen gaan dat de combinatie zich aan de verkeersregels houdt.
- Dat het paard niet door de openbare ruimte naar huis boldert als poep gebeurt; met of zonder ruiter.

The proof of the pudding is in the eating.
Het bewijs van de dressuur ligt in het rijden.
In dit geval in het eggie.

Ik wil graag een rit door een stad/dorp maken op marktdag samen met NL dressuurkopstuk. Zij op haar top-paard, ik op het mijne. Kijken welke combinatie het betrouwbaar veiligste is :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:17

Huertecilla schreef:
Het ligt te ver buiten het referentiekader van P+ ruiters.

Vervolgens vinden die er dan iets over.

Zoiets heet een ongefundeerde mening.

Het draait fundamenteel om :)* van een paard laten léren ivp dwingen.
Al met al héél *\o/* om te lezen hoeveel ruiters inmiddels op hun netvlies hebben dat je krijgt wat je beloont en dat de hoofdprijs voor het paard een veilig gevoel is.

Citaat van mijn site:
Het weerstandsloos beleren en rijden ervaren wij als het meest veilig en het is uiteraard het leukst met positief belonen.
Ik vind echter dat het teugelloos rijden geen doel op zich mág zijn: op een ‘bitless bridle’ kun je ook prima weerstandsloos verzameld rijden.

Kan je niet gewoon reclame-ruimte kopen I.p.v. in ieder bericht jouw site te noemen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:19

Ok, als ik dat dus goed begrijp is mijn stelling dat ik best graag tzt wil zou willen proberen om met een halsring te rijden om mijn eigen kunde te testen, maar dan wel met een halster om het hoofd van het paard en het touw vastgeclipt aan het zadel, voor alle zekerheid, een verstandige keuze, ook voor jouw idee?

Mijn paarden zijn nl zeer tradioneel opgeleerd en pas op latere leeftijd bij ons gekomen (eentje na een lange carriere op de drafbaan en de ander na niet al te zorgvuldig opgeleid door de bossen te hebben gecrossd met het motto:ho is gewoon hard genoeg trekken aan de teugels) en ik zelf vroeger ben 'opgevoed' op gebied van paarden op traditionele wijze (jaja R- en P+)

Ben ik misschien toch niet helemaal een doorgeslagen veiligheidsfreak, maar toch gewoon verstandig?
Hoewel ik ook nooit zonder cap en bodyprotector op stap ga (heb ruggenwervel gebroken met val met paard en een rodeo met jong paard meteen daarna, waar ik nog de gevolgen van voel)

Overigens ben ik zelf geen Cook fan. Ik rij met sidepul.

Een andere opmerking... Er wordt zeer afwisselend en verwarrend gepraat over bit/bitloos hoofdstel/halsring. Sommigen schijnen bitloos hoofdstel en halsring onder dezelfde noemer te scharen.
Ik vind het verschil persoonlijk erg groot. Een bit gebruik ik al jaren niet meer. Bij geen enkel paard. Nooit verschil gemerkt met bithoofdstel (of het moet in het voordeel van het bitloos zijn) en ik weet van minstens 2 rijschoolhouders dat ze per definitie ieder binnengekomen en traditioneel opgeleid paard meteen overzetten op bitloos, zonder dat het ooit problemen oplevert.

Het zou voor de discussie dus handig zijn als die drie dingen ook duidelijk gescheiden worden genoemd; dus bit, bitloos hoofdstel of halsring.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:30

Arabesk schreef:
Een zwaar anker is dan misschien de beste optie. :+

Ik zie het helemaal voor me... := Paardje slaat op hol, ruiter gooit anker uit, anker blijft haken achter een boom, paardje staat met een ruk stil en kijkt verbaasd achterom... Niet eens zo'n slecht idee eigenlijk :D

Met of zonder bit buitenrijden maakt niet uit in dit geval, aan een bitloos hoofdstel kun je nog steeds flink trekken in geval van nood. Ik heb niet genoeg ervaring met een halsring om daarover te oordelen, maar ik denk dat mijn pony niet echt onder de indruk zou zijn van gesjor aan een neckrope. :Y) Maar goed, ik rijd in de bak ook niet vaak genoeg met halsring om de hulpen voor ons allebei heel automatisch te maken. Mensen die dat wel doen kunnen in mijn ogen rustig gaan buitenrijden op een halsring. Stel je voor, je paardje schrikt van een opvliegende fazant oid en springt een halve meter naar links, tegen een vrachtwagen aan. Dan ben jij met hoofdstel nooit snel genoeg om hem tegen te houden.

Omtrekken met een halsring gaat volgens mij best, gewoon hoog op de hals gooien en je hebt bijna hetzefde als een hoofdstel, natuurkundig gezien..? Maar goed, het zou niet nodig moeten zijn.

Als je paard aan de kletter gaat, en met een hoofdstel nog te sturen is (is meestal het geval, je hebt nog wel controle, je gaat alleen heel hard) zou het dan niet óók op een halsring te sturen zijn, als het paard daaraan gewend is? Ik zou zeggen van wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:32

liljebo schreef:
Het zou voor de discussie dus handig zijn als die drie dingen ook duidelijk gescheiden worden genoemd; dus bit, bitloos hoofdstel of halsring.

Ok, nu we begripsontwarrende helderheid scheppen:

Een fundamenteel functioneel correct onderscheid is:
- optoming met P+
- optoming zonder P+
- optomingsloos

Een bit is één variant van P+ optoming.
Een Cook optoming is één variant zonder P+.
Een halsring is één variant van optomingsloos.

liljebo

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:36

Vind ik geen handig onderscheid. Beter gezegd... ik vind het niet kloppen. Je kunt met ieder hoofdstel P+ toedienen, ook zonder bit. Kwestie van hard genoeg rukken. Denk trouwens dat je, als je echt zou willen, ook met een halsring een paard de keel dicht kan knijpen. Gewoon vlak achter het koppie, daar waar de luchtpijp dicht bij de oppervlakte ligt en trekken maar.
Nee... dan ga je het voor mijn gevoel werkelijk onnodig ver zoeken en moeilijk (en ontoegankelijk maken)

Hou het liever simpel: Bit hoofdstel, bitloos hoofdstel, halsring, of voor mijn part niets.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:48

Maar waarom is dan een Cook-onding een optoming zonder P+?

Je kan er het bekkie aardig mee dicht snoeren, strakker zelfs dan je met een zo verfoeide aansnoerneusriem kan (hefboomwerking van de teugels), en die dingen laten ook nog eens niet meteen los als jij de teugels vrijgeeft, hoe goed en snel je de teugels ook laat vieren en hoe netjes je het hoofdstel ook omdoet. Ik heb nog geen ENKEL Cook of cook-achtig ding gezien dat ik om mijn paard wens te doen, vanwege de ronduit verrotte release. Misschien werkt het als de kinbandjes van siliconen zijn of een ander zeer gladde en niet slijtende kunststof EN je zorgt dat de kin van je paard compleet kaal is, maar dat vind ik persoonlijk ook niet zo bar vriendelijk. Je kan met die dingen geen KORTE, subtiele signalen geven, door die waardeloze release. En daardoor leer je dus juist met teveel druk te rijden, in plaats van met zo min mogelijk druk

Met een bit is het heel simpel, als je hoofdstel goed zit dan valt de druk weg zodra je de teugels laat vieren. Bij een sidepull en een hack ook en bij halsters, in welke variant je ook gebruikt, ook.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:04

mick75 schreef:
Je kan er het bekkie aardig mee dicht snoeren, strakker zelfs dan je met een zo verfoeide aansnoerneusriem kan (hefboomwerking van de teugels), en die dingen laten ook nog eens niet meteen los als jij de teugels vrijgeeft, hoe goed en snel je de teugels ook laat vieren en hoe netjes je het hoofdstel ook omdoet.

Hebben we het hier wel over hetzelfde? Ik heb twee Cook-type hoofdstellen, en zowel dat aansnoeren als die release-problemen herken ik totaal niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat je zo'n druk op de teugels zou kunnen zetten dat het paard bijvoorbeeld zijn mond niet meer zou kunnen open doen (zoals bij de inderdaad te verfoeien aansnoerriempjes).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:05

liljebo schreef:
Hou het liever simpel: Bit hoofdstel, bitloos hoofdstel, halsring, of voor mijn part niets.

Je schreef dat je helderheid wilde scheppen. Je versimpelen.
In een onderwerp als dit is dat juist verwarrend. Je voegt daar dan nog verwarring aan toe door misbruik toe te voegen.

De KNHS verdient in deze een enorme pluim mbt het toestaan van bitloze optomingen bij wedstrijden in die dressuurvorm. Ze hebben daarbij het fundamentele onderscheid gezien en geregeld +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:07

Bandida schreef:
mick75 schreef:
Je kan er het bekkie aardig mee dicht snoeren, strakker zelfs dan je met een zo verfoeide aansnoerneusriem kan (hefboomwerking van de teugels), en die dingen laten ook nog eens niet meteen los als jij de teugels vrijgeeft, hoe goed en snel je de teugels ook laat vieren en hoe netjes je het hoofdstel ook omdoet.

Hebben we het hier wel over hetzelfde? Ik heb twee Cook-type hoofdstellen, en zowel dat aansnoeren als die release-problemen herken ik totaal niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat je zo'n druk op de teugels zou kunnen zetten dat het paard bijvoorbeeld zijn mond niet meer zou kunnen open doen (zoals bij de inderdaad te verfoeien aansnoerriempjes).

Bij de Cook gaat de rondlopende teugel niet om de neus.
Mick75 ventileert wederom een onfundeerde mening, een vooroordeel zelfs.

Hier een zelfgemaakte in ´vaquera´ uitvoering:
http://www.homocaballus.eu/images/26.jpg
Dat was gewoon een oefenstuk en voor het mooi.
De rondlopende teugel heb ik aan het kopstuk vástgezet en de kruising onder de kaak looopt door een ruime ring. Dit laatste opdat het lossen vlotter zou zijn. Beiden bleken onnodig zodra ik het correcte gebruik bij de werking had gevonden (de hsm was wederom een verhelderend informatiemiddel).
Uiteindelijk bleek de meest eenvoudige uitvoering met een brede, ruim zittende neusriem voldoende.
De rest van de leerwinkel om de kop kan gereduceerd worden tot een strip om de neusriem om de neus te houden.

Ik moet nog ergens in de oude doos een foto hebben van de enige 2 minuten dat mijn hengst onder het zadel een optoming (Cook) heeft omgehad. Óverduidelijk dat de arme knul zich verlammend opgesloten voelde.
Het was een :o van míjn overmogen/onzekerheid. ´Ja maar´ en ´wat als´ = gebrek aan vetrouwen in zijn welwillendheid beschamend in beeld.
Gelúkkig had ik het benul de teugels niet te bedienen en het hele hoofdstel eraf te mikken en heb ik zo een zichzelf bevestigende angst voorkomen.
Ik heb nog wel een jáár :o :o met een Cook hoofdstel met teugel om mijn middel geknoopt buitengereden. Daar heb ik een práchtfoto van in diezelfde doos. Het illustreert het verschil als niets anders.
Ik zal niemand er mee spammen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-04-12 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:17

Dilan1993 schreef:
Het voorkomen dat mijn paard op hol slaat omdat 1 of andere mongool keihard toeterend met z'n scootertje langs me sjeest? >;)

Gewoon vrolijk terugzwaaien, een paard op de openbare weg hoort verkeersmak te zijn, dus een simpel scootertje zou geen probleem moeten zijn.
Als je op hol slaan moet voorkomen door op het moment dat je paard hiervoor wil gaan rennen, scherp in te werken, ben je al 10 stappen te laat!!!
Goed verkeersmak is = oa gewend aan geluid van scooter en toeter, paard kent deze geluiden etc. en omdat z'n baas rustig blijft blijft hij dat ook.

Dilan1993 schreef:
Nee sorry, ipv dat zweverige gemiep over leiderschap en vertrouwen hou ik het liever bij m'n volle verstand en ervaring, waaruit al meerdere malen is gebleken dat ene paard in paniek een gevaarlijk projectiel van +/- 500 kg is dat jou als mens niet meer ziet staan.

Grappig, toen ik laatst in de wei een paard aantrof dat bang was van iets op de akkers en niet wist wat ze ermee aanmoest, behalve heen en weer rennen, stond er binnen no-time maar liefst 650 kg paard achter mij te schuilen.
Een mens zien ze inderdaad niet staan, maar een leider wel.

Dilan1993 schreef:
Nog even een bijkomend detail, ik werk met zoveel verschillende paarden, dat ik niet met ieder paard een gehele band van vertrouwen en leiderschap kan opbouwen. Gezien ik sommige paarden maar 2 weken te trainen krijg. Nee, als 1 van die paarden van plan is er vandoor te gaan, dan grijp ik wel naar die iets hardere manier van stoppen.
Denk ook niet dat de eigenaren het me in dank af zouden nemen als ik dat niet zou doen. 'Ja sorry mevrouw, ik probeerde op de NH-verantwoorde manier uw paard te houden, helaas lukte dit niet en schoot uw paard de N57 op en klapte op een auto. Jammer van uw paard, maarja, ik wilde 'm geen pijn doen met een bit' :=

Kijk, de enigste die hier dus een risico neemt dat ben jij. Je vertrouwt erop dat je met een stukje staal een paar weken of zelfs maanden aan training kunt vervangen.
Ik zal niet zeggen dat wij nooit een probleem met onze paarden hebben. Maar als wij niet zeker zijn of we wel ontspannen op buitenrit kunnen, gaan we terug naar de basis, grondwerk en trainen in de bak, een veilige afgesloten omgeving, met ruimte voor miscommunicaties, zonder daarmee anderen in gevaar te brengen.

Want of ik nu met bit, sidepull of neckrope rijd, paard moet goed aan de hulpen staan, en op een klein signaal al luisteren.
Het gaat bij mij niet om zsm resultaat, het gaat bij mij om kwaliteit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:41

Gypsy schreef:
Gewoon vrolijk terugzwaaien, een paard op de openbare weg hoort verkeersmak te zijn, dus een simpel scootertje zou geen probleem moeten zijn.
Als je op hol slaan moet voorkomen door op het moment dat je paard hiervoor wil gaan rennen, scherp in te werken, ben je al 10 stappen te laat!!!
Goed verkeersmak is = oa gewend aan geluid van scooter en toeter, paard kent deze geluiden etc. en omdat z'n baas rustig blijft blijft hij dat ook.

.

Daar ben ik het mee eens, alleen ik denk niet dat het met de optoming te maken heeft hoe verkeersmak en gehoorzaam je paard is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:42

Gypsy schreef:
Dilan1993 schreef:
Het voorkomen dat mijn paard op hol slaat omdat 1 of andere mongool keihard toeterend met z'n scootertje langs me sjeest? >;)

Wederom helder Gypsy.
Ik was dinsdag met een zalig leergierige leerling op pad en merkte op: ´Ik hoop dat er op de provinciale weg zo wat grote vrachtwagens en trekkers voorbij komen´.
Ze proestte van de lol.
Slechts één vrachtwagen en trekker. Gelukkig wel net elkaar tegenkomend waar wij liepen.
Was een +:)+ leerervaring voor haar dat een verkeersmak paard wat bij de rust&veiligheid biedende ruiter wíl blijven bomveilig is.
Ze heeft ook (als groet) toerend voorbij komende autos, knetterbrommers, aanvallende erfhonden en een brede variatie aan landbouwvoertuigen ervaren. Inclusief ontluchtende rem van een vrachtwagen in een smal steegje. We hadden een meter doorgang en uiteraard knalde de sis pál naast haar paardlief. Twintig meter verderop, wachtend om de voorrangsweg op te kunnen lopen denderde iemand een rolluik boven ons omhoog.
Je wéét dat er poep zál gebeuren. Dat is geen onzekerheid maar een zekerheid. Dit meenemen in de dressuur is een fundamentele randvoorwaarde voor paardrijden in het eggie.
De enige echte zekerheid ligt opgesloten in de bereidheid van het paard :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:45

Gypsy schreef:
Het gaat bij mij niet om zsm resultaat, het gaat bij mij om kwaliteit.

Dus investeer je met kennis, kunde en begrip zoveel kwali-tijd als nodig is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:47

mika11 schreef:
Gypsy schreef:

.

Daar ben ik het mee eens, alleen ik denk niet dat het met de optoming te maken heeft hoe verkeersmak en gehoorzaam je paard is.

Dat klopt ja, maar je mag een optoming (of dat nu om een hackemore of een pelham gaat) nooit gebruiken om gebrek aan training te compenseren, imo.

Laat idd het getoeter etc. maar komen, hoe meer spannende dingen hoe beter. :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:49

Niks ongefundeerde mening, heb er meerdere gezien en geen een was in mijn ogen acceptabel. Stuk voor stuk waren het martelwerktuigen.

Het is heel simpel. Als je twee kruislingse koordjes onder de kin door haalt en je zet daari druk op, dan wordt de hele neus vastgekneld. Dus ook op het deel aan de bovenkant van de neus. En als die dingen dan ook nog eens een vertraging hebben bij het loslaten (doordat het materiaal niet glad genoeg is en de hoek die het moet maken bij het onder de kin doorgaan en via het oogje terug naar je hand, die hoek is ruwweg 90 graden, eigenlijk te groot is voor een snelle release, dan kan je niet anders dan concluderen dat er een vertraging zit tussen het openen van je hand en het loslaten van die koordjes onder de kin, dus dat er te lang teveel druk zowel onder de kin als op de neus wordt gezet. En dat is nou wel het laatste wat ik wil hebben. ALS ik teugelcontact opneem, moet dat zo kort mogelijk zijn. Fracties van seconden. En niet tig fracties van seconden omdat het materiaal achterblijft. Het was een tijdje heel hip bij ons op stal, vrijwel iedereen had zo'n ding. En ze hebben ze ook allemaal weer in de kast gehangen om er nooit meer uit te komen: Vanwege de release. Sommigen hebben een andere bitloze optoming gevonden, anderen zijn weer met bit gaan rijden.

Bij een aansnoerneusriem (wee diegenen die zo'n ding hebben), trek je ook alleen aan de onderkant vast, en toch snoer je bij verkeerd gebruik de hele neus af. Waarom wordt je op Bokt afgebrand als je een aansnoerneusriem hebt (hele fijne dingen, de tastharen ertussen krijgen is een behoorlijke kunst en bij een gewone neusriem is het een hele kunst die er juist tussenuit te halen en die kan je ook retestrak trekken), maar de hemel in geprezen als je met een kruislings hoofdstel rijdt terwijl dat precies hetzelfde doet? En je bij de aansnoerneusriem er zelf nog altijd bij bent in hoe strak je hem doet, maar bij een kruislings hoofdstel blijft de release altijd achter bij je hand, waardoor er te lang met onnodige druk wordt gereden. En dat KAN niet positief zijn.

Ik ben trouwens niet tegen bitloos rijden. Rij ook wel eens (in de bak) met een halstertje of gewoon niets, heb vroeger, toen er nog niet zoveel bitloze optomingen waren, vaak met een hack gereden, ook buitenritten. Ik ben wel tegen optomingsloos buitenrijden.

En ik heb ook al tig keer uitgelegd waarom. Omdat IEDEREEN kan vallen, onwel kan worden, afgeleid kan worden, paard hoe dan ook een paard blijft en alleen al doordat het een compleet ander wezen is nooit voor de volle 100% betrouwbaar is, al kan je probleemloos tot 99,999999999% komen, en daar ook naar zou moeten streven. En omdat, mocht het paard om wat voor reden dan ook thuisgebracht moeten worden door derden, je niet van die derden kan en mag verwachten dat die dat alleen op een halsring kunnen met een voor hen vreemd paard. Sterker nog, er is no way dat ik bepaalde paarden, die bij hun baasje prima te leiden zijn op alleen een touwtje om de hals, die ik verder wel aardig ken, ze mee zou nemen aan een touwtje om de hals. Eigenaren hebben daar jaren training in zitten, ik niet met dat paard.

Mijn dametje loopt op het (afgesloten) pad van de wei naar de stal ook los mee, omdat ik dan te lui ben een touwtje aan te klikken. En op de weg blijft ze waarschijnlijk ook wel bij me, maar ik voel niet de dringende behoefte dat te gaan testen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:51

Gypsy, ja, dat had ik ook al eens eerder in dit topic opgeschreven.
Als wij buiten spannende dingen tegenkomen, ontwijken we het ook niet, mits het niet gevaarlijk is.
En proberen de paarden 'niet vast te pakken' aan de teugels, maar zo ontspannen mogelijk.
Mijn paard is er in ieder geval heel mak van geworden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:06

mika11 schreef:
En proberen de paarden 'niet vast te pakken' aan de teugels, maar zo ontspannen mogelijk.

+:)+

Een paard is als overlevingsstrategie geëvolueerd tot een beroepsclaustrofoob met achtervolgingswaanzin :)*

´Opsluiten´ leidt niet to verlagen van de stress voor een vecht/vlucht-beslissing.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:29

mick75 schreef:
En ik heb ook al tig keer uitgelegd waarom. Omdat IEDEREEN kan vallen, onwel kan worden, afgeleid kan worden, paard hoe dan ook een paard blijft en alleen al doordat het een compleet ander wezen is nooit voor de volle 100% betrouwbaar is, al kan je probleemloos tot 99,999999999% komen, en daar ook naar zou moeten streven. En omdat, mocht het paard om wat voor reden dan ook thuisgebracht moeten worden door derden, je niet van die derden kan en mag verwachten dat die dat alleen op een halsring kunnen met een voor hen vreemd paard. Sterker nog, er is no way dat ik bepaalde paarden, die bij hun baasje prima te leiden zijn op alleen een touwtje om de hals, die ik verder wel aardig ken, ze mee zou nemen aan een touwtje om de hals. Eigenaren hebben daar jaren training in zitten, ik niet met dat paard.

Jeetje, dan zal jij net als ik wel een nog héél VEEL groter probleem hebben met het gegeven dat de overgrote meerderheid van de paarden die buitengereden worden bij een onverhoopte val van de ruiter als een ongeleid projectiel naar huis bolderen met bitoptoming en al.

Mbt vreemden en paarden: ik heb al eerder geschreven dat het normáál is dat een paard geen vertrouwen in vreemden heeft.
Helemaal niet in stress en wel het allerminst als het met P+ beleerd is.
Jouw stelling dat vreemden een paard moeten kunnen pakken en leiden is mijns inziens een verkeerde. Dat is mijns inziens een mooi onderwerp voor een apárte draad. Is namelijk in het geheel niet specifiek voor de halsring.
Het is míjns inziens voldoende wanneer het paard betrouwbaar veilig blijft staan tot een verantwoordelijke het ophaalt.
Dat zou al een héle verbetering zijn, als alle paarden dat zouden doen.
Het is daarvoor voldoende dat de ruiter adesgegevens/contactadres bij zich heeft gestoken.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:44

Ik vind het prima als je zonder hoofdstel buiten wilt rijden, maar doe het dan in een uitgestorven bos waar je niemand tegen komt.

Heel eerlijk, als ik in mijn auto een ongeluk krijg met een ruiter die vindt dat ie zijn paard aan een touwtje de baas is mag hij dat van mij in de rechtbank uitleggen.
In de auto doen we gordels om, airbags, maximale snelheid, alles voor de veiligheid, maar een paard moet terug naar de basic met zo min mogelijk optuiging. :roll:

Van mij mag het al gelijk verboden worden, er zullen best ruiters zijn die hun paard met een neckrope onder controle hebben, maar er zullen ook genoeg zijn die het stoer vinden en ook eens gaan "uitproberen". En die wil je toch echt niet in het verkeer tegenkomen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:46

Mensen die graag zonder hoofdstel willen en het verstandig vinden..... ga maar is op 1 van mijn paarden zitten :D

Gegarandeerd dat je van mening veranderd. :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:50

Melanie_B schreef:
Mensen die graag zonder hoofdstel willen en het verstandig vinden..... ga maar is op 1 van mijn paarden zitten :D

Gegarandeerd dat je van mening veranderd. :Y)

Wees er maar trots op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:51

pinto_1 schreef:
I

Van mij mag het al gelijk verboden worden, er zullen best ruiters zijn die hun paard met een neckrope onder controle hebben, maar er zullen ook genoeg zijn die het stoer vinden en ook eens gaan "uitproberen". En die wil je toch echt niet in het verkeer tegenkomen.

Dat klopt.... er zullen zeker mensen halsring uitproberen, terwijl dat geen verstandige keuze is. Maar ik denk niet dat je meer veiligheid creeert als je dat verbied.

Dan zul je eerst alle andere ruiters die met een paard de straat op gaan wat niet 100% correct geconditioneerd en bomproof is, ook het op straat gaan moeten verbieden.
Ik denk dat een groot deel van de paarden die zich buiten afgesloten terrein begeven met ruiter, daar niet klaar voor is. En dat staat dan volledig los van de optoming.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:52

pinto_1 schreef:
Ik vind het prima als je zonder hoofdstel buiten wilt rijden, maar doe het dan in een uitgestorven bos waar je niemand tegen komt.

Heel eerlijk, als ik in mijn auto een ongeluk krijg met een ruiter die vindt dat ie zijn paard aan een touwtje de baas is mag hij dat van mij in de rechtbank uitleggen.
In de auto doen we gordels om, airbags, maximale snelheid, alles voor de veiligheid, maar een paard moet terug naar de basic met zo min mogelijk optuiging. :roll:

Dat is niet anders dan met om het even welke optoming.
Van míj mag er een HEEL zwaar écht verkeersexamen komen voor elke ruitercombinatie.
Toon maar aan dat die betrouwbaar veilig is.
Of en met wat opgetoomd is dan irrelevant.