[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:58

Inderdaad, eerst zelf proberen hé. Maarrehm, heb je een standfoto van het paardje? Volgens mij heeft hij wel een aparte bouw, die speelt natuurlijk ook mee. :)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:26

S_en_Z schreef:
Drachtig?

Edit: zag later pas dat t een ruintje is :=

Idd eerst zelf proberen!

Eerste wat ik dacht was ook: drachtig?
tot ik idd zag dat het een ruin was

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:50

Even offtopic: maar schrik wel echt een beetje van het figuur van die ruin... Dacht inderdaad dat het een drachtige merrie was, kan nooit goed zijn zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:52

Dat paard is ook echt niet gezond :n

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:46

Afbeelding

Hoe zouden jullie deze beoordelen? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:50

Overgestapt op western? :')
Moeilijk moment, maar als ik t zo zie is ze ontspannen maar kantelt ze haar hoofd iets.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:54

nope, kantelt niet. :P Controleer juist of ze los is en recht gaat/blijft gaan.

Met 1 hand rijden is niet persee "western" hoor _O- staat ook in de boeken als een oefening om te controleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:02

Nee weet ik, zit maar te dollen ;)
Toch lijkt het of ze het neusje iets naar links heeft, anders is ze iets achter de LL.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:24

Edit: Verwijderd!
Laatst bijgewerkt door Hygge op 18-05-12 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:31

Zo werkt het hier niet, het is niet de bedoeling zomaar en foto te dumpen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:34

@Ayla_4ever: je zit netjes recht boven het paard, benen op de juiste positie, zit het paard niet dwars :) Prettig om te zien hoe je er op zit. Echter: het zadel ligt niet goed (veel te ver naar voren) wat ongetwijfeld invloed heeft op hoe jouw paard loopt ;) Overigens oogt het paard zeer ontspannen en heb je netjes contact met de mond van het paard (teugelaanname is correct). Wil je het paard achter meer laten ondertreden, dan zal het paard uiteindelijk meer moeten gaan nageven. Maar in de klasse B zie ik dit graag op deze manier.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:58

Dankje wel!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:56

S en Z moeilijke foto haha...

moeilijk moment, hoe kan je nou zien of ie stuwt of draagt of zo iets?

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:45

Erg interessante onderwerpen in dit topic! Ik heb heel wat pagina's doorgelezen en wil me er nu zelf ook aan wagen om eens een foto te beoordelen. Geen idee of ik in de beoordeling goed zit, maar als het niet klopt leer ik daar alleen maar weer van.
Onderstaande foto's komen uit een filmpje (daarom wat veraf) van een proefje die ik zaterdag reed. Tussen de eerste en de tweede foto zitten maar enkele seconden. Op de foto's staat de horizon behoorlijk scheef dus daar moet ook rekening mee gehouden worden.
Na lang kijken dacht ik te zien dat op foto 1 de bekken wel gekanteld zijn en op de ander niet, maar door nogmaals goed de beginpost van dit topic bestudeerd te hebben denk ik dat op beide foto's de bekken niet gekanteld zijn.

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.
Foto 2 is het gemaakt in de aanzet naar de draf. (mijn grote leerpunt is dat ik mijn hakken niet optrek bij het drijven)

Op beide momenten stuwt de pony, sowieso omdat hij zijn bekken niet kantelt (?). Op foto 1 lijkt de pony zijn bekken wat te gaan kantelen en wat te zakken in de hals (het lijkt of hij de spier aan de bovenkant van zijn hals (aan de kant van de manen) spant?)). Wel loopt hij daar wat uit elkaar. Hij loopt op deze foto op de voorhand, want ik denk dat zijn rechter voorbeen langer zal blijven staan dan zijn linker achterbeen (?).

Op foto 2 verlies ik contact met de mond en drukt de pony zijn rug weg. Dit laatste denk ik te kunnen zien aan het gegeven dat hij zijn hals er recht op zet en zijn bekken totaal niet gekanteld heeft. Het rechter achterbeen treed ook niet zo ver onder. Om de overgang naar de draf te maken is hij hier wel op de achterhand. Dit zie je aan zijn linker achterbeen dat langer blijft staan en dieper doorbuigt. Op de foto lijkt het dat ik hem best wel in de weg zit?

Ben benieuwd wat jullie erin zien en of ik een beetje op het goede spoor zit met het kunnen analyseren van foto's! Ik hoop vooral te leren om te zien of een paard zijn bekken gekanteld heeft. (En als hij dat niet heeft kan hij ook nooit zijn rug loslaten en zal je alleen maar een valse knik/'in de krul' zien wanneer hij verkeerd gereden wordt toch?)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:32

Wel erg lastig om te bekijken vanaf zo'n kleine foto
ik zie in beide sitaties een paard wat meer gewicht heeft op de voorhand en zijn bekken nauwelijks kanteld
het lijkt idd op foto 1 of de bovenlijn aangespannen is maar dit kan ook gewoon puur lichtval zijn en durf ik dan ook niet te bevestigen.
foto 2 lijkt het me duidelijk dat hij zijn rug wegdrukt (zie ook deuk achter het zadel)
Het linker voorbeen staat al bijna op de grond terwijl het rechter achterbeen nog in de lucht is dit bevestigd volgensmij dat het dier op de voorhand loopt?
foto 1 geeft idd een fijner beeld qua houding en zit dan foto 2, probeer in het aandraven te blijven zitten en je been lang te laten, dan je paard vanuit je kuit naar voren drijven
echter qua bespiering ed kan ik er weinig van maken omdat dat voor mij simpelweg niet te zien is van zo'n afstand.

En ging je proefje goed?

helaas heb ik geen foto's van afgelopen weekend (wel 200 punten mee naar huis genomen :P) hoop binnenkort echt dressuurfoto's met jullie te kunnen delen

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:59

Celine14, bedankt voor je reactie. De foto's zijn inderdaad erg klein, helaas.
Dat van die deuk achter het zadel heb ik eerder in het topic al eens gelezen, maar ik heb er jammer genoeg nog steeds geen kijk op hoe je dat kunt zien...
Ik dacht trouwens dat hij op foto 2 op de achterhand loopt omdat het linker achterbeen dieper doorbuigt en langer blijft staan dan het voorbeen? Of ga ik hier de fout in omdat hij slechts één pas vanuit de achterhand vertrekt om de overgang naar de draf te maken, om daarna meteen weer op de voorhand over te gaan? Dat van jou klopt inderdaad ook, want het rechter achterbeen is nog in de beweging terwijl het linker voorbeen al bijna staat. Of kan dat ook betekenen dat hij dan niet goed in takt loopt?
De proef ging wel aardig, maar niet zoals ik hoopte. Het was overigens enkel een vrij simpel proefje van de FNRS. De pony is van de manege.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:07

*** schreef:
celine14, bedankt voor je reactie. de foto's zijn inderdaad erg klein, helaas.
dat van die deuk achter het zadel heb ik eerder in het topic al eens gelezen, maar ik heb er jammer genoeg nog steeds geen kijk op hoe je dat kunt zien...
ik dacht trouwens dat hij op foto 2 op de achterhand loopt omdat het linker achterbeen dieper doorbuigt en langer blijft staan dan het voorbeen? of ga ik hier de fout in omdat hij slechts één pas vanuit de achterhand vertrekt om de overgang naar de draf te maken, om daarna meteen weer op de voorhand over te gaan? dat van jou klopt inderdaad ook, want het rechter achterbeen is nog in de beweging terwijl het linker voorbeen al bijna staat. of kan dat ook betekenen dat hij dan niet goed in takt loopt?
de proef ging wel aardig, maar niet zoals ik hoopte. het was overigens enkel een vrij simpel proefje van de fnrs. de pony is van de manege.

zolang jij er maar lol in hebt dat is het belangrijkste, het niveau maakt niet uit ;) (dus verontschuldig je daar ook niet over :p)

even een voorbeeldje ten aanzien van de rug

paard drukt rug weg:
Afbeelding

en juist niet:
Afbeelding

snap je t nu een beetje beter?
ik denk dat het paard toch op de voorhand loopt, ook als je kijkt naar de rest van het beeld van het paard,
het rechtervoorbeen en linker achterbeen staan beiden nog op de grond dus ik vind het vanuit dat oogpunt lastig te bekijken,
wat denken de anderen ervan?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:12

@ celine14: op hoog niveau zie ik vele paarden lopen zoals op plaatje 1.

Ik denk dat als we wat foto's zouden plaatsen van topruiters, dat we dan tot de conclusie moeten komen dat plaatje 2 niet meer het ideaalbeeld is (kennelijk)

maradonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:17

tsja... ik vind dat je pas kan oordelen als je een paard en de ruiter in het echt ziet rijden ;) de foto kan natuurlijk ook op net het verkeerde moment zijn genomen ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:18

maradonna schreef:
tsja... ik vind dat je pas kan oordelen als je een paard en de ruiter in het echt ziet rijden ;) de foto kan natuurlijk ook op net het verkeerde moment zijn genomen ;)

vind ik niet. die foto is misschien wel op het verkeerde moment genomen maar dat doe je dan wel op dat moment

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:19

gummie schreef:
@ celine14: op hoog niveau zie ik vele paarden lopen zoals op plaatje 1.

Ik denk dat als we wat foto's zouden plaatsen van topruiters, dat we dan tot de conclusie moeten komen dat plaatje 2 niet meer het ideaalbeeld is (kennelijk)

Helaas is dit het geval, hoe triest ook, blijkbaar kan je met het in elkaar trekken van je paard (even heel bot gezegt dan) toch punten halen, maar blijft wel het ideaal plaatje lijkt mij? Het is in iedergeval waar ik naar toe streef en absoluut niet naar plaatje 1

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:21

nicky_rilana schreef:
maradonna schreef:

vind ik niet. die foto is misschien wel op het verkeerde moment genomen maar dat doe je dan wel op dat moment

klopt we oordelen ook niet, we vertellen wat we zien en dat kan inderdaad elk moment verschillend zijn, daarom kijken we ook vanaf foto's en beoordelen we iemand niet op zijn of haar rijstijl en doen we het alleen om er zelf meer van te leren (tenminste dit geldt voor mij)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:30

Celine14, door die 2 tekeningen is het mij weer iets duidelijker geworden, van het wegdrukken van de rug.
Klopt het dan ook dat een paard dat de rug wegdrukt nooit correct nageeflijk gereden kan worden en andersom, een paard dat de rug bolt en de ruiter draagt niet in een valse knik/krul kan lopen (en als dit wel gebeurt, dit altijd gepaard gaat met het opnieuw wegdrukken van de rug)?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:34

maradonna:
Afbeelding
hier loopt mijn paard toch helemaal anders als
Afbeelding
op de 1e foto zou hij meer moeten zakken in zijn hals ( was namelijk los rijden) maar dat is maar 1 moment maar dat doet hij dan wel.
op de ander foto loopt hij wel mooi aan de loodlijn.
maar op allebij de foto's zit ik er wel met mijn been in, dus waarschijnlijk is hij gewoon niet aan mijn been.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:39

een paard wat loopt met een weggedrukte rug zal nooit correct nagefelijk lopen omdat vanuit achter in een verbinding naar voren loopt, als een paard actief zijn rug bolt en daarmee verbinding van achteren naar voren heeft, zijn ruiter kan dragen en met het achterbeen onder kan treden. lijkt het mij dat de aanleuning dan ook goed is. maar dit kan wel binnen 1 seconde weer weg zijn ;) (bijvoorbeeld het paard ziet wat)

dus wanneer het paard loopt zoals op plaatje 2 en er gebeurt wat waardoor het paar zijn hoofd omhoog brengt, waardoor de verbinding van achter naar voor weg is (al is dit maar voor één moment) dan gaat dit dus gepaard met het in mindere of meerdere mate wegdrukken van de rug, als je dat zo bedoelt en zo zwart wit bekijkt

bijvoorbeeld dit
Afbeelding