[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:50

Edit* sorry op de grote foto in je profiel is het beter te zien, het is een schuin paaltje :))

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:16

MiniMouse schreef:
Nieuwe foto van mijn Don Diego afgelopen zondag.

Afbeelding

Hij liep ontzettend fijn.
Foto's waren wel confronterend voor mij...ik moet echt (weer) rechtop gaan zitten.
Sluipt er zo in om mee te zitten als je zoveel jonge paarden rijd.
Maar dit was echt een eye-opener :D
Diego word volgende maand 4 en is sinds oktober onder het zadel.

Ja, ik kan me wel voortellen dat je paard fijn voelde, tijdens het rijden. :)
Maar als je aan MacRider wilt meedoen (zie ik in je onderschrift) dan is het belangrijk je paard voor te stellen OP EIGEN BENEN. :):)
En zover is het hier nog niet. :=
OOK voor een vierjarige kun je best minder op 'safe' rijden. *\o/*
Het achterbeen blijft nog wat na, kan meer aangespannen zijn, en ondertreden. Ja, OOK voor een vierjarige! +:)+
De foto is ook al een beetje verdoezelend: als je de horizon recht zet wordt het er niet beter van. :n

Het is niet zozeer je houding waar ik me zorgen om zou maken, het is veel mee 'nek hoogste punt', en 'engagement'. >;)

Ik vind WEL je handpositie heel mooi! Als die hand DAAR kan blijven terwijl je IETSJE meer rechtop gaat zitten (en je kont wat minder naar achteren drukt) .. WOW .. hoeveel blijer zou het er niet uitzien. VEEL meer OPEN. *\o/*

Het zal niet meevallen: wat je graag wilt zien is een BLIJ paard, EN een paard-in-aanspanning.
Zo eenvoudig is het niet, allemaal. :(:)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:18

bertie: mag ik vragen waar jij veel aandacht aan besteed bij een jong paard?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:21

Bij een jong paard zou ik persoonlijk veel opletten aan goed aan de hulpen komen te staan, lekker op eigen benen lopen en dus inprincipe heel licht teugelcontact. En veel overgangen rijden om hem vanaf het begin al vanuit achter georienteerd te krijgen :)

Bertie, echt respect voor je geweldig opbouwende commentaar _O_

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:23

VisibreTeam schreef:
Bij een jong paard zou ik persoonlijk veel opletten aan goed aan de hulpen komen te staan, lekker op eigen benen lopen en dus inprincipe heel licht teugelcontact. En veel overgangen rijden om hem vanaf het begin al vanuit achter georienteerd te krijgen :)

Bertie, echt respect voor je geweldig opbouwende commentaar _O_

Is een paard wat met licht teugel contact gereden wordt altijd op eigen benen? :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:25

Niet perse :)
Maar als je los laat en niet te dicht tegen de wanden aan rijd heeft hij geen steun -> dus loopt op eigen benen :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:25

Ik rij naar wat mijn paard aan kan en aanbied.
Nattuurlijk rij ik hem zo nu en dan meer op het achterbeen, maar dat vind hij nog moeilijk.
En over op eigen benen lopen verschillen wij dan flink van mening want dat doet hij juist heel goed.
Ik vind niet dat je een paard wat net 5 maanden onder zadel moet bekritiseren omdat hij nog niet ''goed'' op het achterbeen loopt.
Hij loopt zeer verdienstelijk in de B en dan is deze houding perfect.
Een paard met deze leeftijd en niveau hoeft nog niet ''op het achterbeen'' te lopen.
Hij gaat al hard zat en we hebben de tijd, ik wil hem graag heel houden en fris in zijn koppie.
Wij rijden 3 keer in de week en dat vind ik meer als zat, zeker met het tempo waarop hij gaat.
En ook als je ziet wat voor een iel puppy het was toen ik hem vijf maanden geleden kocht en ging rijden.

Nee hoor, ik respecteer je commentaar, maar ik denk dat wij een andere manier van ''jonge/groene paarden opleiden'' hebben :D

Even een foto van vorig jaar ter illustratie:
Afbeelding

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:26

Mmm... Als je een paard van jongs af aan teveel op de voorhand laat lopen moet je dat er later weer uit gaan trainen :) De achterhand is de motor van een paard, dus daar moet hij uit werken :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:29

Ik denk dat ik nog een interessante foto heb:

Afbeelding

Wáárom spant Vienna haar hals zo enorm aan?
Laatst bijgewerkt door NikkivanOlst op 28-02-12 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:29

laat maar hier een meelezer.
leerzaam topic hiero!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:30

VisibreTeam schreef:
Maar als je los laat en niet te dicht tegen de wanden aan rijd heeft hij geen steun -> dus loopt op eigen benen :)

Dat is zeker niet waar :) Dan gaan ze zoeken naar steun in je hand, gaan daarbij op de voorhand en treden achter te weinig onder. Een jong paard moet inderdaad op eigen benen, maar hij heeft wel begeleiding van voor nodig. Ze moeten leren dat de hand niet eng is en dat ze daar een fijne verbinding mee mogen hebben. Door geen hand aan te bieden leren ze dat niet. Als je in een later stadium dan wat meer contact wil weten ze niet wat dat is en krullen ze achter de teugel.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:31

mag ik een gok doen?
ik denk omdat ze achter niet genoeg zakt, en dat doet ze op de 2e foto meer

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:32

themuisje schreef:
VisibreTeam schreef:

Dat is zeker niet waar :) Dan gaan ze zoeken naar steun in je hand, gaan daarbij op de voorhand en treden achter te weinig onder. Een jong paard moet inderdaad op eigen benen, maar hij heeft wel begeleiding van voor nodig. Ze moeten leren dat de hand niet eng is en dat ze daar een fijne verbinding mee mogen hebben. Door geen hand aan te bieden leren ze dat niet. Als je in een later stadium dan wat meer contact wil weten ze niet wat dat is en krullen ze achter de teugel.

Ik bedoel dat ook eigenlijk zo :')
Ik kwam even niet uit mn woorden :) Begeleiding van voren is idd nodig, van achter naar voor rijden en daar opvangen met je hand. Maar slechts een lichte aanleuning is genoeg :)
Als je paard niet op eigen benen loopt en je laat dan los struikelen ze of vallen ze met hun gewicht naar voren, verkeerd woordgebruik van mijn kant, sorry :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:32

VisibreTeam schreef:
Mmm... Als je een paard van jongs af aan teveel op de voorhand laat lopen moet je dat er later weer uit gaan trainen :) De achterhand is de motor van een paard, dus daar moet hij uit werken :)

Ik ga een paard op de achterhand rijden wanneer hij daar in zijn lijf aan toe is.
Hij kan het kleine stukken en die neem ik in training ook mee.
Dan word hij vanzelf sterker en worden de stukken langer.
Ik ga niet mijn paard daar door heen duwen, omdat hij perse voor het plaatje op de achterhand moet lopen.

Diego leert nu sinds een paar weekjes wat meer druk op de hand te pakken, het was vanaf begin af aan een heel flexibel elastiekje :D .
Daarom liep hij ook vaker achter de teugel, dat gaat er nu al meer uit.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 28-02-12 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:33

Het is niet voor het plaatje, maar zo hoort een paard zichzelf te dragen :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:34

Hallo allemaal,

Normaal ben ik een beetje huiverig met het plaatsen maar ik ben toch wel heel benieuwd wat jullie van onze vooruitgang vinden. En ook van het beeld van nu. Dit is mijn merrie (en ze heet toevallig ook Vienna!) sinds oktober 2010 in mijn bezit. Ze was toen 8 en nog niet door gereden, maar wist ik veel, ze was braaf en dat was goed zat voor toen. Maar nu willen we ook ooit eens wedstrijden gaan rijden. En dat kan echt niet met een giraffepaard. Hier even een kleine tijdlijn.

13-2-2011 Onze ik geloof eerste onderlinge wedstrijd. Ik geloof wel eerste, maar manmanman wat slecht.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/i ... directlink
Afbeelding

13-3-2011 Hier hadden wij weer een onderlinge wedstrijd, we zijn volgensmij wel eerste geworden, maar we reden ook nog maar F6.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/c ... directlink

20-5-2011 Weer een onderlinge wedstrijd. Hier was ze echt op een diepte punt, we konden niet eens fatsoenlijk sturen!

https://picasaweb.google.com/lh/photo/p ... directlink

In augustus zijn we van stalling veranderd, en sinds dien gaat het (naar mijn gevoel) veel beter.

20-8-11

https://picasaweb.google.com/lh/photo/O ... directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/q ... directlink

https://picasaweb.google.com/lh/photo/N ... directlink

Ook hebben we een nieuwe instructrice gevonden. Deze hadden we op de andere stal ook al, maar dat was maar een paar keer. Vanaf nu heb ik iedere week een uur prive les. Het gaat steeds beter, naar mijn mening iniedergeval.

10-12-11, Ik weet het, ik heb mijn handen echt heel raar, ik wist echt niet dat ik zo scheef op mijn paard zat. Nu doe ik dat al veel minder, want ik vind het er niet uit zien en het is helemaal nergens voor nodig!

https://picasaweb.google.com/lh/photo/_ ... directlink

31-1-12 Dit zijn de laatste foto's van mij, jammer genoeg heb ik nog geen nieuwe foto's. Dit is de 2e keer dat ik zonder sporen op haar rij. Het is even wat harder werken in het begin, maar nu reageert ze net zo goed op mijn been zonder spoor als met een spoor. Hier heb ik mijn voeten vrij ver opgetrokken omdat ik het gevoel had dat ik niet bij haar buik kon! Gelukkig doe ik dit nu niet meer, en gaat het vrij goed met mijn voeten. Ik vind het heerlijk zonder sporen en heb het gevoel dat ik niet zo 'voorzichtig' hoef te doen, en hierdoor ga ik niet zo letten op mijn voeten, en gaan ze vanzelf goed. Mijn handen zijn nog wel een puntje, ik zet ze niet zo ver meer uit elkaar en ook niet meer zo hoog, maar ik weet dat er nog genoeg werk is voor mij!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vinden jullie dat wij vooruit zijn gegaan? Of zijn wij echt heel erg verkeerd bezig? Ik ben zeer benieuwd, maar ook een beetje gespannen voor jullie reacties :o !

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:35

VisibreTeam schreef:

Een 3 -4 jarig paard hoort zichzelf nog niet te ''dragen''.
Als hij vijf was geweest had ik je 100% gelijk gegeven dat het wel eens tijd gaat worden ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:36

MiniMouse schreef:
VisibreTeam schreef:

Als hij vijf was geweest had ik je 100% gelijk gegeven ;)

Niet?
Afbeelding

Paarden dragen zich van nature al.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:38

MiniMouse schreef:
VisibreTeam schreef:

Als hij vijf was geweest had ik je 100% gelijk gegeven dat het wel eens tijd gaat worden ;)

maar als hij 5 is moet hij het dan wel in 1 x kunnen?
dat vind ik raar, je probeert hem nu dat toch vast te leren, hij hoeft het toch ook niet al 1 uur vol te houden, maar misschien wel korte stukjes? die je dan steed meer uitbrijd?
het ene paard doet het ook makkelijker als de ander

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:38

VisibreTeam schreef:
Niet?
Afbeelding

Paarden dragen zich van nature al.

Moet ik daar nou werkelijk serieus op in gaan? :')

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:39

Dank je wel voor de complimentjes over mijn zit! Ben benieuwd wat jullie van de houding van mij huidige paard vinden. Het was een cru om haar ontspannen te laten lopen, het gaat nog steeds met veel downs en een paar ups. Ben benieuwd hoe jullie deze foto's bekijken. Hand houding is hier mega slecht, heb ik inmiddels weer onder controle haha!

Afbeelding

Afbeelding

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:39

nicky_rilana schreef:
maar als hij 5 is moet hij het dan wel in 1 x kunnen?
dat vind ik raar, je probeert hem nu dat toch vast te leren, hij hoeft het toch ook niet al 1 uur vol te houden, maar misschien wel korte stukjes? die je dan steed meer uitbrijd?
het ene paard doet het ook makkelijker als de ander

Misschien moet je dan wat beter lezen.
Dat heb ik ook gezegd.
Daar werk je naartoe.

Citaat:
Ik ga een paard op de achterhand rijden wanneer hij daar in zijn lijf aan toe is.
Hij kan het kleine stukken en die neem ik in training ook mee.
Dan word hij vanzelf sterker en worden de stukken langer.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 28-02-12 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:40

Paarden kunnen RUSTIG al vroeg op de achterhand lopen.
Zelfs zo'n jong ding doet het van nature al, waarom zou een paard onder het zadel dat pas op zijn 5e kunnen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:40

VisibreTeam schreef:
Ik bedoel dat ook eigenlijk zo :')
Ik kwam even niet uit mn woorden :) Begeleiding van voren is idd nodig, van achter naar voor rijden en daar opvangen met je hand. Maar slechts een lichte aanleuning is genoeg :)
Als je paard niet op eigen benen loopt en je laat dan los struikelen ze of vallen ze met hun gewicht naar voren, verkeerd woordgebruik van mijn kant, sorry :)

Niet opvangen met je hand :oo De hand is alleen om halve of hele ophoudingen mee te geven. Soms moet deze ophouding wat duidelijker zijn, maar merendeels vang je de van achter opgewekte energie op met je zit. Gebruik je te veel hand blokker je de hals-rug-bekken en tenslotte het achterbeen. Daarbij kun je als je met je hand opvangt minder op het achterbeen zitten waardoor je het paard op de voorhand helpt en zo een slechte overgang/tempowisseling krijgt :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:41

VisibreTeam schreef:
Paarden kunnen RUSTIG al vroeg op de achterhand lopen.
Zelfs zo'n jong ding doet het van nature al, waarom zou een paard onder het zadel dat pas op zijn 5e kunnen?

Tuurlijk alles kan, maar ik houd mijn paard graag gezond en heel in zijn lijf!

Er zijn op dit moment niet voor niets leeftijdsgrenzen aan de klasses gesteld in de dressuur.
Een hele goede vooruitgang!