Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
MiniMouse schreef:Nieuwe foto van mijn Don Diego afgelopen zondag.
Hij liep ontzettend fijn.
Foto's waren wel confronterend voor mij...ik moet echt (weer) rechtop gaan zitten.
Sluipt er zo in om mee te zitten als je zoveel jonge paarden rijd.
Maar dit was echt een eye-opener![]()
Diego word volgende maand 4 en is sinds oktober onder het zadel.
VisibreTeam schreef:Bij een jong paard zou ik persoonlijk veel opletten aan goed aan de hulpen komen te staan, lekker op eigen benen lopen en dus inprincipe heel licht teugelcontact. En veel overgangen rijden om hem vanaf het begin al vanuit achter georienteerd te krijgen
Bertie, echt respect voor je geweldig opbouwende commentaar
VisibreTeam schreef:Niet perse
Maar als je los laat en niet te dicht tegen de wanden aan rijd heeft hij geen steun -> dus loopt op eigen benen
themuisje schreef:VisibreTeam schreef:Niet perse
Maar als je los laat en niet te dicht tegen de wanden aan rijd heeft hij geen steun -> dus loopt op eigen benen
Dat is zeker niet waarDan gaan ze zoeken naar steun in je hand, gaan daarbij op de voorhand en treden achter te weinig onder. Een jong paard moet inderdaad op eigen benen, maar hij heeft wel begeleiding van voor nodig. Ze moeten leren dat de hand niet eng is en dat ze daar een fijne verbinding mee mogen hebben. Door geen hand aan te bieden leren ze dat niet. Als je in een later stadium dan wat meer contact wil weten ze niet wat dat is en krullen ze achter de teugel.
VisibreTeam schreef:Mmm... Als je een paard van jongs af aan teveel op de voorhand laat lopen moet je dat er later weer uit gaan trainenDe achterhand is de motor van een paard, dus daar moet hij uit werken
MiniMouse schreef:VisibreTeam schreef:Het is niet voor het plaatje, maar zo hoort een paard zichzelf te dragen
Een 3 -4 jarig paard hoort zichzelf nog niet te ''dragen''.
Als hij vijf was geweest had ik je 100% gelijk gegeven dat het wel eens tijd gaat worden
nicky_rilana schreef:maar als hij 5 is moet hij het dan wel in 1 x kunnen?
dat vind ik raar, je probeert hem nu dat toch vast te leren, hij hoeft het toch ook niet al 1 uur vol te houden, maar misschien wel korte stukjes? die je dan steed meer uitbrijd?
het ene paard doet het ook makkelijker als de ander
Citaat:Ik ga een paard op de achterhand rijden wanneer hij daar in zijn lijf aan toe is.
Hij kan het kleine stukken en die neem ik in training ook mee.
Dan word hij vanzelf sterker en worden de stukken langer.
VisibreTeam schreef:Ik bedoel dat ook eigenlijk zo
Ik kwam even niet uit mn woordenBegeleiding van voren is idd nodig, van achter naar voor rijden en daar opvangen met je hand. Maar slechts een lichte aanleuning is genoeg
Als je paard niet op eigen benen loopt en je laat dan los struikelen ze of vallen ze met hun gewicht naar voren, verkeerd woordgebruik van mijn kant, sorry
VisibreTeam schreef:Paarden kunnen RUSTIG al vroeg op de achterhand lopen.
Zelfs zo'n jong ding doet het van nature al, waarom zou een paard onder het zadel dat pas op zijn 5e kunnen?