Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:55

het mooie van ons topic hier is dat mensen zich zeker genoeg voelen om foto's en voorbeelden te plaatsen om meningen te horen, wat echt bijdraagt aan een duidelijker beeld van wat wel of niet acceptabel is,
in dit topic gaat het ook over de bouw van de paarden, het werk dat ze doen etc, meer nuance, wat het niet per definitie simpeler maakt, maar wel veel meer op de realiteit gericht is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:24

John waarom blijf je zo rigide vasthouden aan jouw vergelijking tussen zwaar + rijkunst en niet te zwaar + geen rijkunst. Zo kunnen we nog tig vergelijkingen vinden om overgewicht recht te kletsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:58

john57 schreef:
Maar goed, bovenstaande is grotendeels offtopic en ik had eerder de intensie gehad onderstaande link te plaatsen maar werd weerhouden door het idee dat de intereses meer uitgaan naar het ikke dan de interesses naar het paard waar het hier om gaat. Sorrie dat ik het zeg, elkaar motiveren en gezonde kritiek te uiten bij je eigen mening over overgewicht is goed, maar bedenk wel dat een beetje overgewicht hebben niet zoveel schade aanricht bij het paard als een slechte ruiter( had ik al een paar keer gezegd) met overgewicht bedoel ik het max toelaatbare gewicht van de ruiter in een ideale situatie bij het juiste type paard voor deze ruiter zoals in enkele tabellen redelijk toelaatbaar is omschreven.

De link is een mooi voorbeeld van een nette uitgebreide discussie. Ik ben voornemens de beginpost van dit topic om redenen voor het welzijn van het paard een beetje aan te passen. Zijn er suggesties na het lezen van de link graag dus.

http://www.tolt.nl/ijs/v2/ijscong/index ... 1241&pord=

Dimple@

John, waarom moet er zo vreselijk vast worden gehouden aan de OP? Het is toch prima om daar vanaf te wijken als de discussie daarom vraagt of mensen tegemoet komt? Het onderwerp blijft nog steeds hetzelfde.
Je komt soms gewoon wat betweterig over, maar je intentie is wel oprecht en duidelijk.

Ik ben recht door zee, soms heeft dat een negatieve invloed dat kan wel eens zo zijn :D

Je kunt tegen anderen niet zeggen dat het off topic gaat, als je zelf een off topic discussie aan het voeren bent.

Verder heeft scheren inderdaad niets met gewicht te maken. Wat wel met gewicht te maken heeft is bmi en de gemiddelde vrouw die traint komt daarvan geen kilo's aan dat het dusdanig het bmi beinvloed.

Dat een slanke slechte ruiter niet goed is voor het paard, hoef je niet over te twisten, dat weet iedereen wel, doet niets af aan het feit dat een te zwaar iemand op een paard ook niet goed is en zekers niet als deze ook nog niet netjes rijdt. Dan heb ik als ik moest kiezen nog liever een dunne slechte ruiter, dan een dikke slechte ruiter.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:56

john57 schreef:
De link is een mooi voorbeeld van een nette uitgebreide discussie. Ik ben voornemens de beginpost van dit topic om redenen voor het welzijn van het paard een beetje aan te passen. Zijn er suggesties na het lezen van de link graag dus.

Ik heb de link nog eens bekeken, en nu ook de bijbehorende discussie grotendeels doorgelezen.
Dit is inderdaad een nette uitgebreide discussie, maar ik denk dat dat ook komt omdat het specifiek om de ijslander gaat.
Dan krijg je een heel ander soort discussie dan in dit topic, hier heb je te maken met allemaal verschilende paardenrassen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:01

Costadelsol schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik heb wel het eerste topic een beetje gevolgd.
Ik ben zelf opgehouden met paardrijden, deels omdat ik niet meer gemotiveerd ben en deels omdat ik niet lekker in mijn vel zit.
Ik weet niet precies hoeveel ik weeg, ik wil geen weegschaal in huis hebben :Y)
Ik denk zo'n 75 kilo bij een lengte van 1,60m
Ik wil nu eerst gaan afvallen voordat ik weer serieus ga paardrijden.
Niet alleen voor het paard, want er zijn genoeg paarden die 75 kilo makkelijk kunnen dragen, maar ook voor mezelf.

Ik hoop voor jou dat je de motivatie kunt vinden om wat af te vallen, zodat je motivatie om weer lekker te gaan rijden terug komt, en je weer beter in je vel komt te zitten.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:02

Colway schreef:
John waarom blijf je zo rigide vasthouden aan jouw vergelijking tussen zwaar + rijkunst en niet te zwaar + geen rijkunst. Zo kunnen we nog tig vergelijkingen vinden om overgewicht recht te kletsen

Zoals jij en ieder ander hier een mening heeft over overgewicht, heb ik ook een mening die naar mijn persoonlijke situatie gezien, aannemelijk is. Mijn max gewicht van 89 tot 90 kg mag je aanvechten maar bedenk dat ik wel een paard bezit die mijn belasting makkelijk aankan, en dat ik tevens redelijk paard kan rijden. Waarom zou ik recht kletsen wat krom is, je weet heel goed wat mijn mening over overgewicht is, overgewicht is als je de tabellen erbij pakt van BMI, waar ik overigens van zeg dat dit voor mij niet van toepassing is. Regide vasthouden aan mijn mening liever een persoon van 90 die goed rijdt als een persoon van 75 kg die slecht rijdt blijft een opvatting die ik verdedig tot het tegendeel is bewezen.O.a jij houdt ja ook regide vast aan jouw mening over overgewicht, tussen zwaar+ rijkunst en niet te zwaar+geen rijkunst.
Anderzijds denk ik wel dat mijn gedachten hierover niet onrealistisch zijn om rijtechnische kundigheid hierover te beoordelen of dit ook van toepassing kan zijn.
Ik heb dit gewicht nu eenmaal colway en ik moet t ermee doen, paard heeft er geen hoedje aan, snap ik maar ik heb geen echt overgewicht wat bij mij vanaf 94, a 95 kg staat. Je weet dat ik momenteel niet rij omdat ik vind dat mijn streefgewicht is overschreden. Maakt een ander niet voor me uit, vond ik zelf. Ik wil diegene die niet de kost geven die zichzelf met boven de 100 kg nog rijdeugdelijk vinden :) Daarom dit topic, zet aan het denken. hierover van gedachten wisselen maar blijf niet stijf aan "enkel te zwaar" vasthouden terwijl er meer factoren meespelen in het hele plaatje. Stel ook deze zaken aan de orde.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:03

*komt even binnenvallen*

Mijn vriend weegt 92 kilo... Kan die nog paardrijden en wat voor paard is nog mogelijk?
Een stevig gebouwde haflinger, kan dat? (Alleen wat stap en draf werk, beetje rondhobbelen :) )

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:32

@ John, en waarom betrek je het nu op jezelf? Ik praat in algemene zin hoor, niet alleen op jou toegespitst? Jij haalt zelf steeds die vergelijking van stal terwijl dit topic gaat over te zware ruiters en niet over te zware kundige ruiters of te zware onkundige ruiters. Ik hou nergens rigide aan vast, ik wijs jou alleen steeds op de vergelijking die je trekt. Herhaling van zetten dus

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:32

VisibreTeam schreef:
*komt even binnenvallen*

Mijn vriend weegt 92 kilo... Kan die nog paardrijden en wat voor paard is nog mogelijk?
Een stevig gebouwde haflinger, kan dat? (Alleen wat stap en draf werk, beetje rondhobbelen :) )

Hoe lang is hij? ik vind zelf 90 kg ook voor een haf te zwaar, maar neem aan dat hij ook te lang is? En een beetje hobbelen is ook gewoon belasting

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:34

Hij is niet zo heel lang dus dat scheelt wel, ik denk 1.75?
Het is trouwens spier, geen vet hoor :=

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:37

Colway schreef:
@ John, en waarom betrek je het nu op jezelf? Ik praat in algemene zin hoor, niet alleen op jou toegespitst? Jij haalt zelf steeds die vergelijking van stal terwijl dit topic gaat over te zware ruiters en niet over te zware kundige ruiters of te zware onkundige ruiters. Ik hou nergens rigide aan vast, ik wijs jou alleen steeds op de vergelijking die je trekt. Herhaling van zetten dus

correct, dat ik mijn situatie erbij pak moet je dan maar als voorbeeld zien. deze vergelijking is een feit, ik ga het opzoeken.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:22

marjootje schreef:
john57 schreef:

Ik heb de link nog eens bekeken, en nu ook de bijbehorende discussie grotendeels doorgelezen.
Dit is inderdaad een nette uitgebreide discussie, maar ik denk dat dat ook komt omdat het specifiek om de ijslander gaat.
Dan krijg je een heel ander soort discussie dan in dit topic, hier heb je te maken met allemaal verschilende paardenrassen.

Is als voorbeeld genomen wat niet weg neemt dat de besproken zaken ook van toepassing kunnen zijn, in zijn algemeenheid dan, op dit topic. Er wordt idd gesproken over paarden die om en de nabij 135 cm zijn. Zie de tabellen hiervan en vergelijk deze met onze tabellen omdat onze paarden hier groter zijn en er rasverschillen zijn. Overigens, dat topic heeft 8 jaar geleden als eens een vergelijking gemaakt tussen gewicht rijders en rijtechnische zaken. Ik zal mijn dochter eens vragen, die zat destijds op dat forum evenals mijn vrouw, of dit topic nog zichtbaar is te maken. Weet niet meer exact wat er stond en laat me verrassen dan maar.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:05

VisibreTeam schreef:

Dan is hij wel mega gespierd?

Desalniettemin, ik vind het wel te zwaar, maar goed, ik ken jouw haf niet, weet niet hoe bespierd die is en ken de fysieke conditie van je vriend niet. Ik zou het niet doen, maar dat ben ik ;-)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:08

Iedereen heeft inderdaad wel het idee dat een haflinger supersterk is, maar dat valt meestal toch tegen. Ik zou het ook niet doen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:10

Het is een echte klassieke haf om het zo maar te noemen, dus groot en sterk :j

Nouja, hij is niet vet, maar wel flink bespierd (militair)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:24

VisibreTeam schreef:

Ik vind dat 92 kg niet kan, zeker niet op een haf en al helemaal niet om wat rond te hobbelen, hieruit maak ik op dat hij nog niet echt rijvaardig is?
1.75m en 92 kg en alleen maar spieren? weet je het zeker?
mijn vriend is 1.93 en weegt 84 kg en is flink gespierd, dus ik snap 'm niet helemaal.....

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:25

Breed gebouwd? :P
En onze weegschaal doet raar, dus daar zou het ook nog aan kunnen liggen :')

Hij kan zitten en hobbelt niet alle kanten op hoor :)
Maar ik zal hem er niet opzetten omdat bokt het zegt :Y)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:29

is het de haf uit je profiel?

(Wat doe je gave dingen met die paarden trouwens, knap hoor, mooi om te zien )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:29

Ik zie wel uit ervaring dat veel gewicht door spiermassa makkelijker mee te torsen is voor een paard, aangezien de persoon vaak ook meer souplesse bezit en het paard minder snel in de weg zit.
Ik weet niet of je vriend een stijve hork is of gewoon lekker soepel is in z'n lijf. Is dat laatste het geval, dan zou ik hem er wel op durven zetten en een paar rondjes kijken hoe het gaat. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:31

Mijn vriend is ENORM soepel in zijn lijf :j
Hij is al een keer zo vanuit het niks op die pony gesprongen en uiteraard paardje volle galop door de wei omdat die net zo lekker aan het grazen was en mn vriend maar mooi meezitten terwijl pony ging crossen _O-

@ Colway
Ja de haf uit mijn profiel, en dankje :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:32

Als hij militair is, zal het met zijn fysieke conditie wel goed zitten ja := en als hij redelijk kan zitten zal hij rustig op een paard kunnen, dat zeker. Maar een haflinger, ik weet het niet, ik zou het zelf niet zo snel doen. Hoe groot is je haf precies?
(Ik stalk je vrijheidsdressuur trouwens ook, ik vind het echt super om te zien!)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:34

Stelletje stalkers :))

Pff... de haf zal... 150 zijn denk ik...?
Ik zal eens kijken of ik nog een foto heb waar hij er een keer op zat!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:34

VisibreTeam schreef:
Mijn vriend is ENORM soepel in zijn lijf :j
Hij is al een keer zo vanuit het niks op die pony gesprongen en uiteraard paardje volle galop door de wei omdat die net zo lekker aan het grazen was en mn vriend maar mooi meezitten terwijl pony ging crossen _O-

@ Colway
Ja de haf uit mijn profiel, en dankje :)

Dan zou ik me er al een stuk fijner bij voelen :j Ik denk dat jullie best eens een poging kunnen wagen hoor :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:36

Afbeelding

:))
Hij vind het vooral leuk om gewoon een beetje te zitten eigenlijk :))
en hij vind het leuk om met mn welsh aan te rommellen :))

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:38

1.50 en stevig gebouwd? Het is dat je schrijft dat de pony zelf niet goed op gewicht zit (te dik of te dun, trouwens?) anders zou ik zeggen dat hij af en toe wel wat kan stappen of draven. Je pony zal er niet aan doodgaan, en hij is goed getraind of niet? Als ik het zo bekijk... plaats inderdaad een foto! :j

... ah, de foto is er al :') zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat het gewoon kan.