Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

M_D_H schreef:dat ben ik ook wel met je eens, maar ik ben het niet met je eens dat alleen door middel van de achterbenen sterker maken alles opgelost is, want dat is het niet...
want dan sla je dus het stapje ontspanning en nageven over...
M_D_H schreef:...en ik weet ook zeker dat het paard niet nageeft als het de achterhand naar het zwaartepunt toe brengt...
want dat is weer omgekeerde wereld... het paard moet eerst ontspannen zijn en dus nageven voor hij zijn achterhand onder de massa kan brengen... zonder ontspanning en nageven kan hij de achterhand kortweg gewoon niet naar het zwaartepunt toe brengen want hij mist hiervoor de lengte in zijn spieren... dat wil gewoon niet...

Het laten zakken van de hals met ruim ondertredende achterbenen en goede takt heeft even tijd nodig inderdaad. Het is nog even zoeken naar de juiste horizontale balans. Als dit na een tijdje goed gaat zou je nog een combi kunnen maken en je dochter laten rijden terwijl jij dmv het longeren ondersteunt. Dan zou je daarna nog een tussenstap kunnen maken door je dochter te laten rijden en jij doet net doet of je longeert zodat je alleen met lichaamstaal en stem ondersteunt en langzaam aan neemt je dochter het helemaal over. Even helemaal terug naar de basis en wie weet wordt het nog wat met die twee
Ik vind het een leuke combinatie hoor! jenna schreef:Net lekker gewerkt met Jente, ik heb haar lekker gelongeerd en met een zweep heb ik steeds even haar achterbeen aangeraakt en ze zette hem lekker ruim over de voorbeen afdruk heen en ze had lekker tempo, ook ben ik steeds gaan vergroten en verkleinen en ik moet zeggen het ging super.
Alleen er is nog totaal geen ontspanning in haar nek, maar dat zal ook allemaal wel tijd nodig hebben, als ze ook maar even met haar hoofd naar beneden ging heb ik haar wel meteen beloond, maar dat waren maar hele korte momentjes.
jenna schreef:Ik longeer haar met 1 lijn en dan een niet te groot rondje om haar goed de hulpen te kunnen geven en dan af en toe een grote volte om haar even lekker te laten rekken en strekken.
Dubbele longe kan ik ook wel eens proberen, doe je dan de buiten lijn door een ring op de longeersingel en dan gewoon achter haar kont langs? Dochter er op aan de longe hebben we 1 keer gedaan, maar toen raakte Jente in paniek, maar dat ga ik nog wel eens proberen, want ze is nu een stuk rustiger geworden in de dingen die we met haar doen, het vertrouwen in ons is wel heel erg gegroeid.
@MoniqueB het is ook een mooie combinatie, maar het is voor Marleen gewoon heel moeilijk om met zo'n gevoelig paardje te rijden en niet lekker erop kan stappen en gaan rijden, zonder na te denken.
MaartPaard schreef:Hiermee trek je het paard snel achter de loodlijn en kan hij zijn hals amper buigen.
Je kan hem beter door het ringetje halen en gewoon aan het bit bevestigen. Of liever nog helemaal zonder singel. Maar dat is mijn mening.

)
M_D_H schreef:MaartPaard schreef:Hiermee trek je het paard snel achter de loodlijn en kan hij zijn hals amper buigen.
Je kan hem beter door het ringetje halen en gewoon aan het bit bevestigen. Of liever nog helemaal zonder singel. Maar dat is mijn mening.
lieve schat, ik zeg het nog maar een keer, je trekt niet aan het paard!
en met een dubbele longe longeren zonder singel?
dat kan nit eens zonder trekken, je gebruikt de singel juist zodat de lijnen op een hoogte blijven hangen waar ze niet in kunnen stappen! als je dat zoder singel gaat proberen glijden of de lijnen van het paard af of je trekt aan het paard zodat de lijnen goed strak blijven
met de lijnen zoals ik ze bevestig kan het paard super zijn hals buigen en bij goed gebruik trek je niet aan het paard...
(zeg ht nog maar in keertje)
MaartPaard schreef:Zoals piet bakker dat doet:
http://www.youtube.com/watch?v=H7akBYNv7zs&feature=fvst
Om even een klein voorbeeld te geven.
Door haar weer vast te zetten onder haar buik zal ze alleen maar spanning opbouwen. Ze moet wel het gevoel blijven houden dat ze vrij is en ongedwongen.
Verder ben je erg goed bezig Jenna, alleen al dat je zo goed laat merken dat je het beste met haar voorhebt zorgt al voor een hoop ontspanning!
http://www.youtube.com/watch?v=mvjw6zcMVGk
MaartPaard schreef:M_D_H schreef:
lieve schat, ik zeg het nog maar een keer, je trekt niet aan het paard!
en met een dubbele longe longeren zonder singel?
dat kan nit eens zonder trekken, je gebruikt de singel juist zodat de lijnen op een hoogte blijven hangen waar ze niet in kunnen stappen! als je dat zoder singel gaat proberen glijden of de lijnen van het paard af of je trekt aan het paard zodat de lijnen goed strak blijven
met de lijnen zoals ik ze bevestig kan het paard super zijn hals buigen en bij goed gebruik trek je niet aan het paard...
(zeg ht nog maar in keertje)
Nee inderdaad, je trekt niet aan een paard, maar 9 vd 10 die met dubbele lijnen werken doen dit wel, en zeker als je ze onder de buik vastmaakt. Heb je die filmpjes niet bekeken ofzo? Tuurlijk kan dit! Juist!