is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:03

maartpaard :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:08

Oh, ik dacht al, sorry! ;)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:11

M_D_H schreef:
dat ben ik ook wel met je eens, maar ik ben het niet met je eens dat alleen door middel van de achterbenen sterker maken alles opgelost is, want dat is het niet...
want dan sla je dus het stapje ontspanning en nageven over... :)

M_D_H schreef:
...en ik weet ook zeker dat het paard niet nageeft als het de achterhand naar het zwaartepunt toe brengt...
want dat is weer omgekeerde wereld... het paard moet eerst ontspannen zijn en dus nageven voor hij zijn achterhand onder de massa kan brengen... zonder ontspanning en nageven kan hij de achterhand kortweg gewoon niet naar het zwaartepunt toe brengen want hij mist hiervoor de lengte in zijn spieren... dat wil gewoon niet...

Voor mij is dit juist de omgekeerde wereld. Als je bijvoorbeeld het Skala erop na slaat dat begint alles met een correcte/zuivere takt met een daaraan gerelateerd ritme, dan ontstaat er losgelatenheid en vervolgens de aanleuning (waar je dan eigenlijk niet veel voor hoeft te doen). het zogenaamde "naar de hand toe rijden".

Sla Wiki er maar eens op na, Skala der Ausbildung, misschien een eye opener ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:13

ik ken het skala dank je :roll:
takt en regelmaat en daaran het natuurlijk gerelateerde ritme... is niet het sterker maken van de achterhand waar wij het over hadden ;)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:20

Dat is mij inderdaad duidelijk ja

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:25

mikschien moet je zelf een de spieren na gaan kijken ;)
ja takt en regelmaat hebben veel met zowel het nagevelijkheid als met de achterhand te maken,
maar voor het verplaatsen van het gewicht, waarbij je de achterhand dus sterker maakt heb je nagevelijkheid nodig en ontspanning anders kun je die rug niet laten opbollen waardoor de bekken niet kantelen en het achterbeen dus niet ondertreed...
lijkt me logisch niet?

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:49

Net lekker gewerkt met Jente, ik heb haar lekker gelongeerd en met een zweep heb ik steeds even haar achterbeen aangeraakt en ze zette hem lekker ruim over de voorbeen afdruk heen en ze had lekker tempo, ook ben ik steeds gaan vergroten en verkleinen en ik moet zeggen het ging super.
Alleen er is nog totaal geen ontspanning in haar nek, maar dat zal ook allemaal wel tijd nodig hebben, als ze ook maar even met haar hoofd naar beneden ging heb ik haar wel meteen beloond, maar dat waren maar hele korte momentjes.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:16

Goed bezig hoor Jenna! :j Het laten zakken van de hals met ruim ondertredende achterbenen en goede takt heeft even tijd nodig inderdaad. Het is nog even zoeken naar de juiste horizontale balans. Als dit na een tijdje goed gaat zou je nog een combi kunnen maken en je dochter laten rijden terwijl jij dmv het longeren ondersteunt. Dan zou je daarna nog een tussenstap kunnen maken door je dochter te laten rijden en jij doet net doet of je longeert zodat je alleen met lichaamstaal en stem ondersteunt en langzaam aan neemt je dochter het helemaal over. Even helemaal terug naar de basis en wie weet wordt het nog wat met die twee :D Ik vind het een leuke combinatie hoor!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:19

jenna schreef:
Net lekker gewerkt met Jente, ik heb haar lekker gelongeerd en met een zweep heb ik steeds even haar achterbeen aangeraakt en ze zette hem lekker ruim over de voorbeen afdruk heen en ze had lekker tempo, ook ben ik steeds gaan vergroten en verkleinen en ik moet zeggen het ging super.
Alleen er is nog totaal geen ontspanning in haar nek, maar dat zal ook allemaal wel tijd nodig hebben, als ze ook maar even met haar hoofd naar beneden ging heb ik haar wel meteen beloond, maar dat waren maar hele korte momentjes.

Hoe longeer je haar? je kunt haar met dubbele lijnen werken ter ondersteuning van het rijden van je dochter, krijg je ook gelijk zonder zweep de achterhand er lekker vlot bij, en kan ze zelf naar een fijne hoofdhalshouding zoeken, alsof ze het zelf ontdekt zeg maar.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:28

Ik longeer haar met 1 lijn en dan een niet te groot rondje om haar goed de hulpen te kunnen geven en dan af en toe een grote volte om haar even lekker te laten rekken en strekken.
Dubbele longe kan ik ook wel eens proberen, doe je dan de buiten lijn door een ring op de longeersingel en dan gewoon achter haar kont langs? Dochter er op aan de longe hebben we 1 keer gedaan, maar toen raakte Jente in paniek, maar dat ga ik nog wel eens proberen, want ze is nu een stuk rustiger geworden in de dingen die we met haar doen, het vertrouwen in ons is wel heel erg gegroeid.

@MoniqueB het is ook een mooie combinatie, maar het is voor Marleen gewoon heel moeilijk om met zo'n gevoelig paardje te rijden en niet lekker erop kan stappen en gaan rijden, zonder na te denken.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:25

Vanmorgen weer met haar gewerkt, maar nu gewoon aan het losse halster en ik moet zeggen dat ze dan veel meer ontspannen is als met de kaptoom, dus de druk van de kaptoom en de losse longeerlijn op haar neus vindt ze dus niet prettig.Daarna heb ik haar lekker een poetsbeurt gegeven en daar stond ze van te genieten, voorheen vond ze de aanraking niet prettig en bij haar achterhand dreigde ze altijd wel met een zwiepende staart of een optillend been. Ben helemaal een beetje trots met hoe het allemaal gaat, nu maar hopen dat als Marleen weer gaat rijden we die ontspanning er in kunnen houden, ik denk dat we haar dan eerst maar even longeren en dan nog even onder het zadel en dat we dan niet te veel van haar vragen, maar gewoon even met lange teugel en dan hopen dat er iets ontspanning bij Jente komt.Of kan ik beter geen hoofdstel in doen en gewoon even kijken of het aan de longe lukt met Marleen er op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:49

Als ze na het rijden weer gevoelig is op de achterhand zou ik toch even achter mijn oren gaan krabben...

Ik zou het longeren nog even doen en dan rustig aan weer oppakken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:52

jenna schreef:
Ik longeer haar met 1 lijn en dan een niet te groot rondje om haar goed de hulpen te kunnen geven en dan af en toe een grote volte om haar even lekker te laten rekken en strekken.
Dubbele longe kan ik ook wel eens proberen, doe je dan de buiten lijn door een ring op de longeersingel en dan gewoon achter haar kont langs? Dochter er op aan de longe hebben we 1 keer gedaan, maar toen raakte Jente in paniek, maar dat ga ik nog wel eens proberen, want ze is nu een stuk rustiger geworden in de dingen die we met haar doen, het vertrouwen in ons is wel heel erg gegroeid.

@MoniqueB het is ook een mooie combinatie, maar het is voor Marleen gewoon heel moeilijk om met zo'n gevoelig paardje te rijden en niet lekker erop kan stappen en gaan rijden, zonder na te denken.

dubbele longe kun je op verschillende manieren bevestigen, ik doe altijd de lijnen door het laagste ringetje aan de zijkant van de singel, dan door de bitringen en aan de onderkant van de singel tussen de voorbenen bevestigen...
bij het warmlopen eerst de longe nog over de rug, en als je van hand veranderd door middel van de lijnen de komt de buitenste lijn vanzelf langs de achterhand heen :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:02

Hiermee trek je het paard snel achter de loodlijn en kan hij zijn hals amper buigen.

Je kan hem beter door het ringetje halen en gewoon aan het bit bevestigen. Of liever nog helemaal zonder singel. Maar dat is mijn mening.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:04

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:18

MaartPaard schreef:
Hiermee trek je het paard snel achter de loodlijn en kan hij zijn hals amper buigen.

Je kan hem beter door het ringetje halen en gewoon aan het bit bevestigen. Of liever nog helemaal zonder singel. Maar dat is mijn mening.

lieve schat, ik zeg het nog maar een keer, je trekt niet aan het paard!
en met een dubbele longe longeren zonder singel?
dat kan nit eens zonder trekken, je gebruikt de singel juist zodat de lijnen op een hoogte blijven hangen waar ze niet in kunnen stappen! als je dat zoder singel gaat proberen glijden of de lijnen van het paard af of je trekt aan het paard zodat de lijnen goed strak blijven ;)

met de lijnen zoals ik ze bevestig kan het paard super zijn hals buigen en bij goed gebruik trek je niet aan het paard...
(zeg ht nog maar in keertje ;) )

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:26

@maartpaard goeie filmpjes ga ik zeker met haar proberen en inderdaad dat voorop lopen zal wel goed voor haar zijn, want dan moet ze op eigen benen staan. Haar weer vastzetten ga ik niet doen, eerst werken aan volledige ontspanning bij haar.Ik denk dat ik ook nog even wacht met Marleen er op zetten, eerst op de grond maar wat meer ontspanning.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:29

Ik zou bij zo'n gevoelig paardje de beide lijnen niet te laag door de singel halen, zo net onder de schoft, en de buitenste lijn nog even niet achter de billen hangen, ze kunnen dan nl. kleine trekjes ervaren dorodat de achterhand beweegt, en idd dit kan aan een halster of kaptoom, zonder bitje is altijd fijner om eraan te wennen en erin te ontspannen.
Je kunt dit een tijdje zo doen, en dan het hoofdstel onder het halster doen, zonder neusriemen.
Zodra ze echt lekker relaxt is, kan je dochter er even op, en proberen om het paard diezelfde ontspanning op te laten zoeken, en als dat lukt, eraf, belonen, lekker napoetsen en de volgende keer hetzelfde, totdat er een moment komt waarop je dochter erop kan stappen, zonder eerst te grondwerken.

Wat Joolien zegt zou ik ook goed onthouden, als ze na het longeren niet geirriteerd is aan de achterhand, en na het rijden wel, zit er toch fysiek iets niet fijn,zadel, beenligging of zit van de ruiter, of toch nog teveel druk van voren.
Wel super dat je zo met haar bezig bent, komt allemaal wel goed, heeft tijd geduld en begrip nodig, onthou: de gevoeligste en meest complexe paarden, kunnen je naar grote hoogten brengen ;)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:30

M_D_H schreef:
MaartPaard schreef:

dat kan nit eens zonder trekken, je gebruikt de singel juist zodat de lijnen op een hoogte blijven hangen waar ze niet in kunnen stappen! als je dat zoder singel gaat proberen glijden of de lijnen van het paard af of je trekt aan het paard zodat de lijnen goed strak blijven ;)

met de lijnen zoals ik ze bevestig kan het paard super zijn hals buigen en bij goed gebruik trek je niet aan het paard...

Nee inderdaad, je trekt niet aan een paard, maar 9 vd 10 die met dubbele lijnen werken doen dit wel, en zeker als je ze onder de buik vastmaakt. Heb je die filmpjes niet bekeken ofzo? Tuurlijk kan dit! Juist!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:30

Ik rijd ook gewoon met slof als het nodig is. Laatst is mijn altijd brave lieve sukkelige paard er bokkend vandoor gegaan in de bak. Zat geen stuur of rem meer op, dan gaat de slof er gewoon even aan voor extra controle en als ze weer gewoon doet gaat hij er weer af.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:32

MaartPaard schreef:
Zoals piet bakker dat doet:

http://www.youtube.com/watch?v=H7akBYNv7zs&feature=fvst

Om even een klein voorbeeld te geven.

Door haar weer vast te zetten onder haar buik zal ze alleen maar spanning opbouwen. Ze moet wel het gevoel blijven houden dat ze vrij is en ongedwongen.

Verder ben je erg goed bezig Jenna, alleen al dat je zo goed laat merken dat je het beste met haar voorhebt zorgt al voor een hoop ontspanning!

http://www.youtube.com/watch?v=mvjw6zcMVGk

Ik vind dit ook geweldig, maar dit is langeteugelwerk, en gedaan door een zeer ervaren man, om te beginnen is de longeersingel een handig hulpje, lijnen doro de hogere ringen, en losjes paard laten zoeken naar comfort, buitenste lijn op de rug laten liggen, later kan dit natuurlijk ook zonder singel....maar het is best moeilijk om dat goed te doen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:35

Met langeteugelwerk kan je wel veel beter op het paard inspelen dan met dubbele longe. Mijn voorkeur gaat zeker hier naar uit! En Jenna zegt ook adt ze dit graag wilt proberen dus dat vind ik heel positief.

De nadruk ligt op heel klein en gevoelig te werk gaan. Jente is van haarzelf al heel gevoelig dus zeker op dit paard heeft het een goede uitwerking denk ik.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:07

Ik doe al heel vaak na het longeren nog een paar rondjes uitstappen door de bak dat ik naast haar loop en dat lijkt al een beetje op het lange teugelwerk, dus ik ga morgen samen met Marleen aan de slag, want ik vind dat ook zij met het longeerwerk met Jente bezig moet zijn om samen een vertrouwens band op te bouwen, dan zal ze dat ook in haar hebben als we het rijden weer gaan oppakken.
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken, tips geven en filmpjes sturen. Ik heb ook al het boek trainen aan de hand en daar worden dit soort dingen ook allemaal goed in beschreven. Ik houd jullie op de hoogte.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:15

@Freeride die gevoeligheid had ze gewoon altijd in haar achterhand(maar eigenlijk overal op haar lichaam) met alles wat we met haar deden, maar meer als irritatie en onzekerheid, zo van wat ga je daar doen? Dat gaat allemaal steeds beter en ik doe nu regelmatig even haar overal aanraken en dat gaat gewoon heel goed, ik denk dat we niet willen weten wat ze misschien allemaal meegemaakt heeft en de vorige eigenaar kan ik ook niet meer te pakken krijgen(raar he), maar dat maakt niet uit,want ik had haar toch niet naar haar terug willen doen, want dan had ze weer in dat verschrikkelijke wereldje gekomen.Als Marleen nog eens in de dressuur ring met haar komt, zal ik haar eens een filmpje opsturen, kan ze zien wat voor toppertje het is. Maar dit is een droom en we weten natuurlijk niet of die uit gaat komen, maar we doen ons best.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:42

MaartPaard schreef:
M_D_H schreef:

Nee inderdaad, je trekt niet aan een paard, maar 9 vd 10 die met dubbele lijnen werken doen dit wel, en zeker als je ze onder de buik vastmaakt. Heb je die filmpjes niet bekeken ofzo? Tuurlijk kan dit! Juist!

ja ik heb de filmpjes dus wel bekeken, maar dit is geen dubbele longe dit is lange lijnen, dat is gewoon een groot verschil :)
lange lijnen kan heel goed werken met dit paard maar is dus niet de dubbele longe, want met de dubbele longe sta je op afstand van het paard, en kun je de lijnen dus alleen zo houden door middel van trekken aan het paard... :)