[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:59

De foto's die beter waren heb ik paar blz. geleden al geplaatst.. daar klopt de beengang.. maar joh.. ook dan houdt je dingen te zien. Wat te kort in de hals of ruiter net te veel stoelzit... etc...

Maar hoop dat je mn uitleg zo een beetje begrijpt..

Edit: laatste zin in mn vorige post klopt niet

Citaat:
Hier werd ze wat "herterig" naar mijn idee. Ze gooide op.. strekt wel.. maar ik voelde haar vanuit de onderhals spannen. Als een ballerina die een hupsje maakt met haar voeten langs elkaar in de lucht.. (bertie.. wat vind jij?) Het achterbeen is licht stuwend en op zich vind ik het wel een aparte foto.. (qua moment) Voor en achterbeen die naar voren gezet worden lijken tegelijk neergezet te gaan worden.. maar voor het mooie had ze meer mogen ontspannen in de kaak/onderhals (al is de neus hier wel op de ll) en ze had van mij iets meer buiging in het naar voor tredende achterbeen mogen hebben. Eigenlijk hadden (kun je zien aan de benen die naar achter wijzen) de benen die naar voren wijzen al verder onder de massa moeten zijn.. dat is voor MIJ een zichtbaar teken dat ze te rennerig werd in de middendraf.. en omdat ze zich "opdrukt" wordt de middendraf net wat vlak.

Mooest zijn:

Eigenlijk hadden (kun je zien aan de benen die naar voor wijzen) de benen die naar voren ondergebracht worden al verder onder de massa moeten zijn

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:01

Ook ik ben wel benieuwd naar het commentaar op mijn pony. Ik weet zeker dat er nog genoeg te verbeteren valt!
Zelf vind ik het erg moeilijk om te zeggen wat er beter moet, ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen!

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto vind ik het wel erg lijken of hij voor nog meer omhoog mag komen zeg maar.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

fro

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:04

Ik heb ook nog een foto, ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.
Afbeelding

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:45

bertie schreef:
Leuke Haf! :)

Lengtebuiging, zeg je? Was dit op een grote volte?
[foto]
ja, het neusje mag er inderdaad meer uitkomen.
Ik kijk eigenlijk altijd vooral naar de achterbenen. Die vertellen zóveel over wat er aan de voorkant gebeurt.
Je ziet op de foto dat het achterbeen snel op de grond gezet wil worden. Dat is een teken van teveel hand (hoe weinig ook, voor mijn part).
je zit nogal achterover. Hm .. een kwestie van héél veel drijven, en dan een beetje teveel aan de voorkant tegenhouden? :D
[foto]
Bij deze foto zie je dat het achterbeen echt vee eerder de grond gaat raken dan het voorbeen. Er is dus geen zuivere diagonale beweging.
Op zich vind ik dit we een mooi beeld wat betreft oprichting en neusje eruit. En dat voor een Haf! Goed hoor! :)
Maar dat achterbeen vertelt wél dat het nog veel mooier kan, als je hem aan de voorkant wat minder tegenhoudt. Als je dat zou lukken, gaat hij vast ook nog fijner over de rug! :)

Ja, nou ja, ik ging daar de bocht om geloof ik.

Dat van teveel hand kan best kloppen, hij heeft snel de neiging om steun in mijn hand te zoeken wanneer het moeilijker word
of hij even denkt, nu mag jij mijn hoofd even dragen :D
Opzich wel logisch, want hij is nog maar 5 (word dit jaar april 6) en dan is bergopwaarts lopen en goed vanuit die achterhand werken
best lastig, vooral als je er eerste instantie niet voor 'gemaakt of gefokt' bent, dus dan had ik al snel zo iets van, oke dan help ik
je even. Fout natuurlijk, maar onder het rijden deed ik dat inderdaad al snel waardoor er meer druk op de voorhand komt (hij begint
wat zwaarder te worden en ik laat dat enigszins toe) en hij er vanachteren niet goed onder kan komen.
Helaas kan ik hem al 2 maanden niet meer trainen omdat hij niet fit is, dus erg jammer :)

Er zijn wel vaker opmerkingen gemaakt over dat beau in de middendraf of uitgestrekte draf niet helemaal rat loopt vanaf de foto.
Echter heeft nog geen enkele jury of iemand anders dit kunnen opmerken onder het rijden. Krijg ook meestal op de middendraf
een 7 of soms een 8. Maar ook ik kan op de fotos zien dat het niet helemaal er uit ziet zoals het 'hoort'. Maarja Beau is ook geen
pony die in prenciepe eerste instantie in de dressuur 'hoort'. dus ja, zal het heel erg zijn? :D

Hier fotos van mijn laatste 'rijshoot'.
Afbeelding Afbeelding

Dankjulliewel verder! :j
Erg leerzaam wat anderen zien en vinden, brand dus gerust los, leer je alleen maar van :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:58

Ik wil nog graag even terugkomen op die diagonale (draf) beenzetting. Bij een duidelijke verstoring is het natuurlijk een indicatie dat er iets niet goed is in het gereden zijn. Maar helemaal (100%) zuiver zijn de meeste paarden niet hoor.
Zo'n moment dat in een foto is gevangen hoeft dan ook geen drama te zijn. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van de beweging. Zuiverheid is daar één aspect van, maar rechtheid, en schwung, en durchlässigkeit en balans en takt en gedragenheid en de hele rest van de santekraam ook.

FahyaFemke schreef:
dat de druk niet wordt afgevloeid klopt wel, ik houdt ze nog te veel tegen van voren,
want ze lóópt wel van achter naar voren(want ik trek ze niet naar beneden maar start maar houdt dan wel druk op de voorkant, zo wordt je het toch geleerd??), maar voren zit óók een beetje de rem er op (mijn handen) omdat we anders vliegen: dus ik heb haar nog niet voldoende terug op mijn zit.

Hm.. ik vind het altijd jammer dat jou kennelijk geleerd is dat druk op de voorkant goed zou zijn. Ik begrijp wel een weerstandbiedende hand, een halve ophouding.. Maar voor de rest zie ik niet graag druk aan de voorkant. En het is helemaal niet nodig ook. Contact is prima, maar laat het alsjeblieft zo licht mogelijk zijn.
Veel druk nodigt uit tot het niet zelf dragen van hoofd en hals van het paard. En dat nodigt weer uit tot het niet in evenwicht gaan. Het is de bedoeling dat een paard 'op eigen benen' loopt, in balans.
Als je veel druk rijdt maak je zelf actief deel uit van de balans. Kun je ook niet onafhankelijk zitten. En worden onafhankelijke hulpen ook veel moeilijker.
Als een paard zélf in balans loopt, dát is heerlijk zitten!

S_en_Z schreef:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GKDNIZ4Y.jpg

Hier werd ze wat "herterig" naar mijn idee. Ze gooide op.. strekt wel.. maar ik voelde haar vanuit de onderhals spannen. Als een ballerina die een hupsje maakt met haar voeten langs elkaar in de lucht.. (bertie.. wat vind jij?) Het achterbeen is licht stuwend en op zich vind ik het wel een aparte foto.. (qua moment) Voor en achterbeen die naar voren gezet worden lijken tegelijk neergezet te gaan worden.. maar voor het mooie had ze meer mogen ontspannen in de kaak/onderhals (al is de neus hier wel op de ll) en ze had van mij iets meer buiging in het naar voor tredende achterbeen mogen hebben. Eigenlijk hadden (kun je zien aan de benen die naar achter wijzen) de benen die naar voren wijzen al verder onder de massa moeten zijn.. dat is voor MIJ een zichtbaar teken dat ze te rennerig werd in de middendraf.. en omdat ze zich "opdrukt" wordt de middendraf net wat vlak.

Ah, ik las eerst 'heterig', maar je schreef 'herterig'.
Je reed haar weer weg, zeg je. Maar ja, ik zie inderdaad ook dat ze zich wat vastzet in de hals. Waar zijn die mooie ronde spieren van haar gebleven? Ietsje meer lucht doet wonderen!

Calimero_ schreef:
Ook ik ben wel benieuwd naar het commentaar op mijn pony. Ik weet zeker dat er nog genoeg te verbeteren valt!
Zelf vind ik het erg moeilijk om te zeggen wat er beter moet, ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen!

Ah, een Arabiertje! :)
Die hebben het met die hoge achterhand (en die hoge staartinplant) natuurlijk in de dressuur moeilijk. 'Achterhand zakken' is heel lastig. Ze zijn ook vaak minder door het lijf dan wat je ban warmbloedsportpaarden ziet. (soms is het kweken van een beetje buik een middel om het te laten lijken alsof ze iets zakken, haha. Dan loopt die buiklijn niet zo op.)
't Ziet er wel netje uit hoor. :)
Op beide foto's gaat je pony toch wat diep, nét die neus er ietsje meer uit.
Als ik die tweede foto zie, dan kan ik me voorstellen (maar ja, het is maar een foto he), dat als je wat meer ruimte had gegeven, dat het voorbeen er dan ook wat mooier uit was gekomen. Schoudervrijheid heeft alles te maken met ruimte aan de voorkant.
Wat ik wel interessant is om te zien hier is dat de hals vrij dun is. Rij je altijd in deze zelfde houding? Ik heb niet de indruk dat je je pony zelf de hals laat dragen, want dan hadden we je pony vast meer bespiering ontwikkeld.

Je zit heel licht naar voren, een beetje gespannen, lijkt het, waardoor je wat achter op de lepel komt. Is het zadel niet wat klein voor je? Of zou je mooier in het midden kunnen zitten als je je beugel een gaatje langer doet?
Oh, en ik zie dat je op de eerste foto geen handschoenen draagt. Die zijn bij het dragen van een jasje altijd verplicht. Geen handschoenen betekent niet starten (als je een strenge jury hebt, want zo staat het in het reglement).

fro schreef:
Ik heb ook nog een foto, ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.
Afbeelding
Wat jammer dat je zelf geen voorzetje geeft! Je kunt er zóveel van leren: KIJKEN en VERWOORDEN.
Het is niet altijd gemakkelijk, maar het is wel spannend. Waarom vind je wat je vindt? Wat zie je, en wat zou dat kunnen betekenen? Wat kan ik doen als het me niet zo bevalt, wat ik zie?
Dáár leer je zelfs nog beter van rijden.
Rijden met verstand. Het is jammer dat we dat niet altijd zien.

Er zijn twee dingen die onmiddellijk in het oog springen. De eerste is je houding. Je zit voorover, scheef, en het lijkt alsof je je handen wat op het zadel vastzet.
Ten tweede die staart. Dit paard is duidelijk niet het Arabiertje van hierboven. Een staart hoort af te hangen, in harmonie met het verloop van rug en achterhand. Doet hij dat niet, dan is er iets aan de hand. Dat kunnen drie dingen zijn. Het kan zijn dat we te maken hebben met een boos paard dat met de staart zwiept, gevangen in het moment van de foto. Maar ik denk niet dat het dat is, het paard straalt verder geen boosheid uit. Dan is er mogelijk een pijnprobleem in de rug, of het paard wordt niet over de rug gereden en houdt uit spanning de rug te strak en steekt de staart af. Maar een staart naar BOVEN.. Ik zie het niet graag. :n

Nou, dat waren de hoofdpunten. Verder natuurlijk e al bekende dingen, zoals achterhand te hoog, ik vermoed weinig buiging in de gewrichten en er mag wel wat meer lucht in de aanleuning.
Het mag wel wat blijer, zeg maar.
Het lijkt (mede door je zit, maar het hangt er absoluut mee samen) dat je je paard je grond in wilt rijden, in plaats van blij de wereld in. Ik zie hier nog geen 'rijzen in de voorhand'.
Misschien ben je iets overgeconcentreerd?
Als paardrijden je hobby is, laat dat dan ook maar aan de buitenwereld zien! Door je manier van rijden, je uitstraling, je zit. :)*

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:05

Citaat:
Ah, een Arabiertje!
Die hebben het met die hoge achterhand (en die hoge staartinplant) natuurlijk in de dressuur moeilijk. 'Achterhand zakken' is heel lastig. Ze zijn ook vaak minder door het lijf dan wat je ban warmbloedsportpaarden ziet. (soms is het kweken van een beetje buik een middel om het te laten lijken alsof ze iets zakken, haha. Dan loopt die buiklijn niet zo op.)
't Ziet er wel netje uit hoor.
Op beide foto's gaat je pony toch wat diep, nét die neus er ietsje meer uit.
Als ik die tweede foto zie, dan kan ik me voorstellen (maar ja, het is maar een foto he), dat als je wat meer ruimte had gegeven, dat het voorbeen er dan ook wat mooier uit was gekomen. Schoudervrijheid heeft alles te maken met ruimte aan de voorkant.
Wat ik wel interessant is om te zien hier is dat de hals vrij dun is. Rij je altijd in deze zelfde houding? Ik heb niet de indruk dat je je pony zelf de hals laat dragen, want dan hadden we je pony vast meer bespiering ontwikkeld.

Je zit heel licht naar voren, een beetje gespannen, lijkt het, waardoor je wat achter op de lepel komt. Is het zadel niet wat klein voor je? Of zou je mooier in het midden kunnen zitten als je je beugel een gaatje langer doet?
Oh, en ik zie dat je op de eerste foto geen handschoenen draagt. Die zijn bij het dragen van een jasje altijd verplicht. Geen handschoenen betekent niet starten (als je een strenge jury hebt, want zo staat het in het reglement).

Bedankt voor je antwoord!
Zal proberen al je vragen te beantwoorden..

Ten eerste heb ik hem nu een jaar en heb hem helaas lang niet altijd even actief hebben kunnen trainen. Dit was op wedstrijd. En rijd hem wel degelijk ook in een andere houding met trainen thuis. Ik moet hem er inderdaad net wat meer uit rijden met de neus. Het moeilijke is dat het een arabier is en soms ineens uit het niks gekke sprongen wil maken of er vandoor wil gaan. Daarom heb ik hem in het begin omdat ik hem niet kon wat korter gehouden. Nu ik hem meer vertrouw probeer ik hem steeds ietsje losser te laten van voren.
Het zadel heb ik inmiddels niet meer. Ik ben er zelf achter gekomen dat het inderdaad iets te klein is en heb nu een zadel van een halve inch groter. En over de handschoentjes, dat was onze eerste onderlinge wedstrijd, dus dat hoefde nog niet, haha.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:18

Calimero_ schreef:
Bedankt voor je antwoord!
Zal proberen al je vragen te beantwoorden..

Ten eerste heb ik hem nu een jaar en heb hem helaas lang niet altijd even actief hebben kunnen trainen. Dit was op wedstrijd. En rijd hem wel degelijk ook in een andere houding met trainen thuis. Ik moet hem er inderdaad net wat meer uit rijden met de neus. Het moeilijke is dat het een arabier is en soms ineens uit het niks gekke sprongen wil maken of er vandoor wil gaan. Daarom heb ik hem in het begin omdat ik hem niet kon wat korter gehouden. Nu ik hem meer vertrouw probeer ik hem steeds ietsje losser te laten van voren.
Het zadel heb ik inmiddels niet meer. Ik ben er zelf achter gekomen dat het inderdaad iets te klein is en heb nu een zadel van een halve inch groter. En over de handschoentjes, dat was onze eerste onderlinge wedstrijd, dus dat hoefde nog niet, haha.

Positieve ontwikkelingen dus. Goedzo! *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:19

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GKDNIZ4Y.jpg

Ah, ik las eerst 'heterig', maar je schreef 'herterig'.
Je reed haar weer weg, zeg je. Maar ja, ik zie inderdaad ook dat ze zich wat vastzet in de hals. Waar zijn die mooie ronde spieren van haar gebleven? Ietsje meer lucht doet wonderen!

Omdat ze zich opdrukte gaf ik meer lucht.. (zie je helaas niet op de foto natuurlijk, gebeurde daarna..) en toen galopeerde ze aan _O-

Wel in een prachtige contragalop, die ik doorgereden heb overigens :D (direct terug "trekken" naar draf veroorzaakt alleen maar spanning.. beter even doorrijden en later opnieuw proberen..) de foto's van paar blz terug die je beoordeeld hebt zijn van daarna.. die waren dus ook al beter ;)

Wou ze even delen met de rest om te laten zien wat er mis kan gaan :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:28

Filmpje was blijkbaar geen goed idee, dus dan maar foto's uitgegraven.

Toobs maand of 4 in mijn bezit (waarvan hij er dik 2 had stilgestaan, omdat ik ziek was) juni 2010
Gekocht in febr. was jaar daarvoor 2 jaar op beleer bedrijf geweest in het voorjaar, verder weer stil gezet)
Afbeelding

Toobs oktober 2010
Afbeelding

(tussen okt en juni weer maand of 4 stil gestaan wegens omstandigheden (2 x 2mnd), niet zijn schuld)
Toobs juni 2011
Afbeelding

Toobs afgelopen weekeind
http://www.youtube.com/v/CKL2JwPoHE0

Problemen, stuwt liever dan hij draagt.
Loopt graag groot.
Achter zakken moeilijk (mede door bouw, tegen overbouwd aan en steil achterbeen, korte voorbeentjes).
Ruiter problemen, te veel terug werken met binnenhand, gaat jagen als hij niet voor het been is.
Kan benen niet stil houden. (en nog een hele waslijst)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:32

Even een trucje als tussendoortje. :)

Als je naar een combinatie kijkt, en je 'ziet' er iets aan, maar je weet niet wat, dan kun je het volgende doen.

Je kijkt, en dan stel je het volgende in gedachten voor:
als ik NU in één keer de teugels doorknip, wat gebeurt er dan?
of
als ik NU het paard ineens *knip* onder de ruiter weg tover.. hoe landt de ruiter dan op de grond?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:35

bertie schreef:
Even een trucje als tussendoortje. :)

Als je naar een combinatie kijkt, en je 'ziet' er iets aan, maar je weet niet wat, dan kun je het volgende doen.

Je kijkt, en dan stel je het volgende in gedachten voor:
als ik NU in één keer de teugels doorknip, wat gebeurt er dan?
of
als ik NU het paard ineens *knip* onder de ruiter weg tover.. hoe landt de ruiter dan op de grond?

Dat is een leuke! Doe eens bij die van mij :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:07

Bij jou: paardje blijft zo lopen denk ik, zal met de neus wat naar voren komen, die draagt de hals en hoofd mooi zelf, en jij valt op je knieën, zo te zien. En als ik jou wegtover, zie ik in gedachten het hoofd en de hals zakken en de rug omhoog komen, denk dat je daar idd iets aan kunt gaan werken, lichter van voren, geef ruimte om te zakken, en probeer door je benen en zit hem te stimuleren de buikspieren aan te spannen, zodat hij zichzelf wat meer gaat dragen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-01-12 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:10

Haha, ja dat kan.. Of ik val voorover..
En misschien dat Belarus iets langer in de hals word..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:16

Ja, dat denk ik ook, dat hij idd wat langer wordt.

Het is niet zo erg dat je op je snuit landt hoor, maar als je je schouders, heupen en hakken in één lijn hebt, land je keurig op je voeten als het paard opeens onder je zou verdwijnen :)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:16

Oke, ik ben ook benieuwd wat jullie hier van vinden.

Dit paardje (5jr) ga ik de 29e in de L1 starten (foto is tijdje terug gemaakt):
Afbeelding

Mijn friesje (4jr) die helaas overleden is:
Afbeelding

3jarig friesje die ik reed voor de Euro Friesian Cup:
Afbeelding

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:17

Hoor je niet 'gewoon' op je voeten te landen als het paard er opeens onderuit weg is?

edit; Oh ik zie het al :P
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 18-01-12 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:18

Yamcha schreef:
Ja, dat denk ik ook, dat hij idd wat langer wordt.

Het is niet zo erg dat je op je snuit landt hoor, maar als je je schouders, heupen en hakken in één lijn hebt, land je keurig op je voeten als het paard opeens onder je zou verdwijnen :)

Ja ben bang dat ik nog niet op mijn voeten land, haha.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:18

NeverGiveUp schreef:
Hoor je niet 'gewoon' op je voeten te landen als het paard er opeens onderuit weg is?

Dat hoort ja, maar als je nog niet een perfecte houding hebt dan gebeurt er wat anders... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:19

Mooi werkpuntje dan.toch? :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:20

Klopt! Mag vandaag weer voor het eerst rijden, dus zal eraan denken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:25

Een tipje dan: ga op je zadel zitten en doe je benen wijd. Doe ze dan weer terug, laat ze lekker lang en los afhangen, en steun met je tenen in de beugels. Dan zou je beenhouding goed moeten zijn.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:26

Bedankt! Ik zal het proberen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:27

Vind het altijd grappig dat als je tijdje zonder beugels hebt gereden en je doet ze weer aan,
dat ze dan voor je gevoel altijd te kort zijn.

Yamcha, jouw variant doe ik altijd als ik er net op zit, anders blijft mijn ene heup vast zitten en kan ik niet rijden.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:27

Wil even melden dat ik dit een erg leerzaam topic vind, er wordt super uitgebreid commentaar gegeven! +:)+
Binnenkort zal ik me er ook eens aan wagen, even opzoek naar foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:39

Sjolvir schreef:
Vind het altijd grappig dat als je tijdje zonder beugels hebt gereden en je doet ze weer aan,
dat ze dan voor je gevoel altijd te kort zijn.

Yamcha, jouw variant doe ik altijd als ik er net op zit, anders blijft mijn ene heup vast zitten en kan ik niet rijden.

Mijn lesgeefmens heeft er copyright op :D

Hij werkt echt goed vind ik, je zit dan gelijk op de binnenkant van je bovenbenen :).