Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pizza64 schreef:Wat ik me nu afvraag Joolien en een ieder die het met haar uitspraak eens is. Vinden jullie nu werkelijk dat dit, geld voor de meeste (wedstrijd) ruiters? Zo komt het namelijk over (bijna altijd, bijna iedereen, het gros van de wedstrijdruiters enz)
Skygirl schreef:Ik heb mijn handen en benen ook nog niet stil genoeg, en nu? Ik zou mijn paard minder in de weg zitten als ik ze wel stil had.
Geen goede houding is ook al incorrect rijden. En er zijn er maar weinig met een echt goede houding. Dat is voor de meesten onder ons ook een heel lange weg en je moet ook geluk hebben met wat je van nature hebt meegekregen. Ook mensen hebben een natuurlijke scheefheid. Op wedstrijd kun je niet beoordelen hoeveel iemand er aan doet om het te verbeteren, dus dan vind ik ook niet dat je het kunt beoordelen.
Dacodaco schreef:Slogan voor bokt zou kunnen zijn: En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
Regelmatig volgen er op “fouten” van een ander reacties met de strekking “Ik doe dat veeeel beter dan jij, want ik doe…”. Of “nou en, we doen allemaal wel eens wat fout”. Maar het is niet zo moeilijk om te benoemen wat je goed doet. Het is vaak zelfs relatief eenvoudig om te constateren dat de ander “wat” fout doet.
Moeilijker wordt het, wanneer je gaat onderbouwen wat de ander fout doet en wat voor de beoordeelde combinatie, rekening houdende met type en niveau paard + type en niveau amazone, rijtechnisch gezien, de beste oplossing op dat moment zou zijn.
Nog moeilijker, of zo je wilt zelfs pijnlijk, wordt het pas als je aan de gang gaat met bewustwording van je eigen tekortkomingen. Als je durft te gaan toegeven dat het jou schuld is dat het paard gaat hangen op het bit en dat je uit onkunde dit op de verkeerde wijze op probeert te lossen. Dat je uit frustratie er zelfs een stevige ruk / schop / klap bij uitgedeeld hebt.
Ik denk dat een paard best wat kan hebben en zal er mede daarom ook niet gelijk een wijzend vingertje bij hebben in zulke gevallen. Voor een deel hoort dat nou eenmaal bij het (vaak levenslange) leerproces. Wel vind ik het bijzonder teleurstellend als de amazone, zonder te verblikken of te verblozen, de frustratie of onkunde van haarzelf vervolgens met het grootste gemak afschuift op dat paard, wat maar niet wil.
Echt onpasselijk word ik van instructie die de leerling daarin niet corrigeert of sterker nog, zelfs tot dat gedrag toe aanmoedigt, omdat de instructie zelf niet in staat is of a. het werkelijke probleem te herkennen en /of b. een oplossing te bieden voor de getoonde “uitdaging”.
Ik vind het daarom belangrijk dat de instructie een beter ruitergevoel heeft dan de leerling. Bewezen wedstrijd niveau van de instructie, het kunnen opdreunen van theoretische kennis of het uurtarief dat men vraagt, vind ik niet relevant. In geval van een eigenwijze amazone moet de instructie kunnen overtuigen en in geval van “uitdagingen” zelfs het paard kunnen overnemen en kunnen laten zien dat het toch echt aan de amazone ligt, en niet aan het paard.
Om vervolgens weer terug te komen op het topic: te vaak zie ik op wedstrijden veel spanning en stress, van waaruit natuurlijk “miscommunicaties” ontstaan. Lekker paardrijden is er haast niet meer bij, want het moment supreme komt er aan en het kunstje moet getoond. Kan het niet goedschiks dan maar kwaadschiks, daar lijkt steeds minder rem op te zijn. Ik zou wedstrijdruiters willen oproepen: erken die spanning en ga daar mee aan de slag! Rij een wedstrijd voor jezelf, niet voor het publiek, niet voor de jury en ook niet voor de punten maar ten eerste voor je plezier en daarnaast om te leren van je tekortkomingen en te proberen jezelf te verbeteren!
themuisje schreef:ik vind het altijd zeer bijzonder hoe iemand vanaf de zijlijn kan bepalen hoe en wat. als alles op jouw zo slecht overkomt, en de jury en de ruiters/instructeurs het niet goed doen waarom word je dan niet zelf jury? waarom stap je dan niet eens op dat sensibele dresuurpaard wat eerste een rondje gelongeerd moet worden? waarom stapt niemand op ruiters af die niet eerlijk zijn tegenover hun dier? waarom moet dit via een forum? waarom kruip je niet zelf eens op die zeer sensibele dieren. want met de kennis die jij in huis schijnt te hebben moet je toch wel erg fijn kunnen sturen.
ik heb een beetje het idee dat jij denkt of je het wiel hebt uitgevonden. ''Waar ik met mijn rijden en lesgeven mee bezig ben is een paard die licht in de hand is en voornamelijk op been en zit wordt gereden, en vooral wat het paard aankan'' dat is waar men eeuwen geleden al mee bezig was. en dat is absoluut niets nieuws. overigens zie ik de dingen die jij hier benoemt haast nooittuurlijk is iedereen wel eens oneerlijk t.o.v zijn paard. íedereen! maar hier in de regio zie ik dat niet stelsel matig gebeuren
![]()
ik krijg hier echt een beetje het ''de beste stuurlui staan aan wal'' idee bij. iedereen lijkt het minder goed en
onvriendelijker te doen dan jij. en dat steekt mij. vooral omdat ik jouw niet ken, en jij de meesten hier op bokt/concours ook niet kent. je kent de paarden en hun achtergrond niet. evenals de achtergrond van de ruiter. je kan dus onmogelijk oordelen over de paardvriendelijkheid van een ander. die ene keer dat het wat onvriendelijk er aan toe gaat, wie zegt dat het altijd zo gaat?
zoals je wel merkt roept dit topic veel vraagtekens bij mij op
ik ben een absoluute liefhebber van de sport. en ik zie ook wel eens walgelijke praktijken. maar imo word de sport niet kapot gemaakt door de ruiters, maar door de instructies en juryleden die er weinig kaas van hebben gegeten. ik vind het dan ook zeer makkelijk om altijd maar met het vingertje naar een ander te wijzen...
Electra63 schreef:Dit topic gaat over dat het niveau bedroevend is. In vergelijking met wat? Met 20 of 30 jaar geleden?
De meeste bokkers bestonden toen nog niet of reden nog geen paard.
Ik durf het haast niet te zeggen, maar 30 jaar geleden, reed ik dus al wedstrijden, maar of het niveau toen beter was? Ik durf het echt niet te zeggen. Ik heb geen filmpjes van die tijd en ook geen foto's meer (maar wel mijn startkaarten haha). Maar ook toen bestonden er misstanden in de sport. Alleen daar was bijna geen kennis/getuigen van, immers internet e.d. bestonden nog niet.
joenohoe schreef:Electra63 schreef:Dit topic gaat over dat het niveau bedroevend is. In vergelijking met wat? Met 20 of 30 jaar geleden?
Ik durf het haast niet te zeggen, maar 30 jaar geleden, reed ik dus al wedstrijden, maar of het niveau toen beter was? Ik durf het echt niet te zeggen. Ik heb geen filmpjes van die tijd en ook geen foto's meer (maar wel mijn startkaarten haha). Maar ook toen bestonden er misstanden in de sport. Alleen daar was bijna geen kennis/getuigen van, immers internet e.d. bestonden nog niet.
Het niveau hield ik mij 15 jaar geleden nog niet zo mee bezig, maar ik weet wel dat ik toen niet zoveel uitwassen zag als nu. Alles was veel gemoedelijker, gezelliger, mensen moedigden elkaar aan, iedereen kende elkaar, er hing niet een hele wereld af van een winstpunt en een jury werd niet uitgekafferd. Met de club juichten we voor elkaar, we gingen met een groepje met de vrachtwagen en waren blij voor elkaar als we een lintje hadden, zaten op de terugweg kop aan kont met zn allen op de voorbank van de vrachtwagen. Net als de wereld is ook de paardensport harder geworden en moet je winnen om mee te tellen (is de redenering van velen). Nu moet ik alleen op wedstrijd, kan autorijden en heb een trailer, altijd iemand zoeken die wil voorlezen, vaak stressen, gewoon niet zo leuk, ook al is mijn paard er voor meer dan 100% en ben ik nog nooit thuisgekomen zonder winstpunt en / of prijs.
Na mijn burn out is het anders geworden, want er zijn zoveel meer leuke dingen die je met je paard kunt doen... lange teugelen, VD, wandelen in de winter, andere soorten trainingen. Naast de gewone dressuurtraining. Heb ik ontdekt bij mensen die zich bezighouden met klassieke dressuur (wat precies hetzelfde is als wat iedereen doet, alleen de filosofie is anders), maar die ook heel veel andere dingen met hun paarden doen en dat is dus niet wedstrijd rijden. Toch heb ik nooit een fantastischer ruiter gezien als Monya, zo stil als zij kan zitten, zoals zij een paard aanvoelt. Ik ga straks wel weer los denk ik, maar ik geniet nu ook.
Electra63 schreef:Ik denk dat je de uitwassen toen, omdat je zelf kind/puber was, gewoon niet zag.
Electra63 schreef:Tendance:
Ik ga er nog geen eens meer op in, zonde van mijn moeite.
Dit topic wordt weer zoals de meeste topics op Bokt, de "wedstrijd/dressuurruiters" versus "recreatie/bitloos-ruiters". Jammer.
Dit topic gaat over dat het niveau bedroevend is. In vergelijking met wat? Met 20 of 30 jaar geleden?
Joscaa schreef:Maar dit topic is zo van twee kanten. Er is niemand die gaat toegeven dat hij zo is, iedereen zegt dat ze het met je eens zijn, maar 90% van de mensen rijdt precies zo. Over mezelf durf ik te zeggen dat ik redelijk recht op mijn paard zit en me bewust ben van de keren dat ik mijn been aanleg of wanneer ik mijn hand gebruik. Natuurlijk kan het altijd beter & kun je altijd verder leren en stiller zitten etc.
Verder ben ik het wel helemaal met je eens hoor, het rijniveau van tegenwoordig ligt zo triest laag, Brent Branderup (zullen vele "moderne"wel niet eens kennen) heeft zelfs het niveau van zijn rijschool moeten verlagen, omdat hij anders niemand meer toe kon laten.
jasmijn78 schreef:Als je het zelf niet kunt, dan moet je helemaal gewoon je mond houden. Als mensen zich nu pas eens met anderen gingen bemoeien als ze zelf eens fatsoenlijk kunnen rijden, dan zou het een stuk beter met de paardensport gesteld zijn.