Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:27

Jasmijn, wederom met je eens. Helaas nog geen reactie van Arabesk. Ik had hier ook wel een mening van de niet wedstrijdruiters over willen horen.

De zwakste plek van een paard zit er op of erachter..... Ik zit mijn paard ook wel eens in de weg, ik geef ook wel eens een verkeerde hulp. Laatst nog in een proef, ook in een proef zeg ik dan sorry mijn fout. Jury hoorde dit en moest er om lachen, heeft me er later nog op aangesproken.

Als mens zijnde maak je nu eenmaal fouten, niet alleen met rijden, ook met de omgang, maar ook in de rest van je leven.
Ook is een mens een gewoonte dier en dat is lastig af te leren of te doorbreken. De wil is er bij het gros van de ruiters denk ik wel aanwezig, maar de uitvoering zal niet altijd even vlekkeloos verlopen.

Electra ik ben het met je eens. Ik neem even als voorbeeld de SGW, gewoon omdat ik dat meer kan vergelijken. Het is tegenwoordig veel technischer geworden, de tijd van alleen maar hoog en breed is voorbij. Van de ruiters die toen Z reden, zijn er vast een aantal die nu dit niveau niet meer halen, omdat het technisch te lastig voor ze is. Ik heb het van nabij meegemaakt met een Z ruiter die de technischere spring en terreinproef niet meer doorkwam en zo zullen er meer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:37

pizza64 schreef:
Wat ik me nu afvraag Joolien en een ieder die het met haar uitspraak eens is. Vinden jullie nu werkelijk dat dit, geld voor de meeste (wedstrijd) ruiters? Zo komt het namelijk over (bijna altijd, bijna iedereen, het gros van de wedstrijdruiters enz)

Nee, maar wel voor heel veel. Vorig jaar was ik voor het eerst sinds tijden weer eens op een concours. Vooral in de lagere klassen zag ik een verschrikkelijke hoop gepruts, gespannen ruiters, gespannen paarden, slecht rijden. Rem voor en maar schoppen want hij wil niet vooruit. In de ZZ-L 1 combinatie waarbij alles als vanzelf leek te gaan, dat was puur genieten. Andere combinaties liepen wel netjes, maar het vanzelfsprekende was er niet, de ruiter moest er teveel moeite voor doen.

Maar wat hier vaker gezegd is, de instructeurs falen te vaak, dat kun je niet alleen de ruiters aanwrijven omdat ze soms niet eens weten hoe het moet. Alleen die ruiters die uit machteloosheid slaan of bektrekken of schoppen, die zouden ze accuut van een paard moeten trekken, heb ik 1x gedaan. En ik weet hoe dat voelt... bij mijn eerste paard. Kwam voort uit mijn eigen onkunde en haar lichamelijke gesteldheid die de zwaarste oefeningen niet aan kon, maar toen ben ik ook wel eens laaiend kwaad geworden en heb haar onterecht geslagen. En het erge was dat ze me dat nooit kwalijk genomen heeft... Nu overkomt me dat niet meer. Wil er iets niet, dan stap ik af, ga een rondje lopen en ga nadenken waar de fout zit, of dat er misschien iets fysieks is (als er bij mijn huidige paard iets niet goed zit merk je dat gelijk in het rijden, want normaliter wil ze altijd meer dan haar best voor je doen), maar ik laat me nooit meer zo gaan, dan reageer ik me wel af op een vuilnisbak ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:40

Skygirl schreef:
Ik heb mijn handen en benen ook nog niet stil genoeg, en nu? Ik zou mijn paard minder in de weg zitten als ik ze wel stil had.

Geen goede houding is ook al incorrect rijden. En er zijn er maar weinig met een echt goede houding. Dat is voor de meesten onder ons ook een heel lange weg en je moet ook geluk hebben met wat je van nature hebt meegekregen. Ook mensen hebben een natuurlijke scheefheid. Op wedstrijd kun je niet beoordelen hoeveel iemand er aan doet om het te verbeteren, dus dan vind ik ook niet dat je het kunt beoordelen.

Je kent je fouten dus... Een goede houding kun je heel veel aan doen door een zadel dat jou en je paard past. Ook natuurlijke scheeftheid kun je iets aan doen door middel van een ostheopaat e.d. Dat mensen niet goed rijden op wedstrijd of niet goed zitten, soit, maar dat mensen zich afreageren op hun paard, zelf gespannen zijn, een gespannen paard onder zich hebben dat ze alleen nog maar meer gespannen maken door voor tegen te houden en met de benen te porren, aan de teugels te trekken, bij te tikken of echt te slaan... Daar gaat het hier meer over en dat is NOOIT goed te keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:43

Dacodaco schreef:
Slogan voor bokt zou kunnen zijn: En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?

Regelmatig volgen er op “fouten” van een ander reacties met de strekking “Ik doe dat veeeel beter dan jij, want ik doe…”. Of “nou en, we doen allemaal wel eens wat fout”. Maar het is niet zo moeilijk om te benoemen wat je goed doet. Het is vaak zelfs relatief eenvoudig om te constateren dat de ander “wat” fout doet.

Moeilijker wordt het, wanneer je gaat onderbouwen wat de ander fout doet en wat voor de beoordeelde combinatie, rekening houdende met type en niveau paard + type en niveau amazone, rijtechnisch gezien, de beste oplossing op dat moment zou zijn.

Nog moeilijker, of zo je wilt zelfs pijnlijk, wordt het pas als je aan de gang gaat met bewustwording van je eigen tekortkomingen. Als je durft te gaan toegeven dat het jou schuld is dat het paard gaat hangen op het bit en dat je uit onkunde dit op de verkeerde wijze op probeert te lossen. Dat je uit frustratie er zelfs een stevige ruk / schop / klap bij uitgedeeld hebt.

Ik denk dat een paard best wat kan hebben en zal er mede daarom ook niet gelijk een wijzend vingertje bij hebben in zulke gevallen. Voor een deel hoort dat nou eenmaal bij het (vaak levenslange) leerproces. Wel vind ik het bijzonder teleurstellend als de amazone, zonder te verblikken of te verblozen, de frustratie of onkunde van haarzelf vervolgens met het grootste gemak afschuift op dat paard, wat maar niet wil.

Echt onpasselijk word ik van instructie die de leerling daarin niet corrigeert of sterker nog, zelfs tot dat gedrag toe aanmoedigt, omdat de instructie zelf niet in staat is of a. het werkelijke probleem te herkennen en /of b. een oplossing te bieden voor de getoonde “uitdaging”.
Ik vind het daarom belangrijk dat de instructie een beter ruitergevoel heeft dan de leerling. Bewezen wedstrijd niveau van de instructie, het kunnen opdreunen van theoretische kennis of het uurtarief dat men vraagt, vind ik niet relevant. In geval van een eigenwijze amazone moet de instructie kunnen overtuigen en in geval van “uitdagingen” zelfs het paard kunnen overnemen en kunnen laten zien dat het toch echt aan de amazone ligt, en niet aan het paard.

Om vervolgens weer terug te komen op het topic: te vaak zie ik op wedstrijden veel spanning en stress, van waaruit natuurlijk “miscommunicaties” ontstaan. Lekker paardrijden is er haast niet meer bij, want het moment supreme komt er aan en het kunstje moet getoond. Kan het niet goedschiks dan maar kwaadschiks, daar lijkt steeds minder rem op te zijn. Ik zou wedstrijdruiters willen oproepen: erken die spanning en ga daar mee aan de slag! Rij een wedstrijd voor jezelf, niet voor het publiek, niet voor de jury en ook niet voor de punten maar ten eerste voor je plezier en daarnaast om te leren van je tekortkomingen en te proberen jezelf te verbeteren!

Dacodaco, ik ben het meer dan 100% met je eens in alles wat je zegt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:48

De paarden/pony's zijn nu natuurlijk wel meer getalenteerd, door het fokbeleid en geld wat er tegenwoordig in omgaat en niet iedere ruiter kan daar mee omgaan.
Dus het is gewoon moeilijk om dat allemaal te vergelijken. Dat is ook niet nodig IMO.
Overal worden fouten gemaakt, door dressuur en-of springruiters, maar ook recreatieruiters kom ik wel eens tegen, waarvan ik denk ???

En ik lees nog wel eens wat over zadelmakers en osteopaten e.d. Die bestonden zeker niet in mijn tijd.
Ik heb 13 jaar (!) gedaan met het zadel van mijn 1e pony. Die kochten we bij de pony en daar is nooit meer naar gekeken (naar het zadel :D ). Daar reed ik wedstrijden mee en ik ging met hetzelfde zadel naar het strand/zee. Ik spoelde de singel onder de kraan schoon en klaar.
Pony is nooit kreupel geweest of heeft uberhaupt nog nooit wat gemankeerd.

Dus met wat moet het niveau dan vergeleken worden?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:52

themuisje schreef:
ik vind het altijd zeer bijzonder hoe iemand vanaf de zijlijn kan bepalen hoe en wat. als alles op jouw zo slecht overkomt, en de jury en de ruiters/instructeurs het niet goed doen waarom word je dan niet zelf jury? waarom stap je dan niet eens op dat sensibele dresuurpaard wat eerste een rondje gelongeerd moet worden? waarom stapt niemand op ruiters af die niet eerlijk zijn tegenover hun dier? waarom moet dit via een forum? waarom kruip je niet zelf eens op die zeer sensibele dieren. want met de kennis die jij in huis schijnt te hebben moet je toch wel erg fijn kunnen sturen.

ik heb een beetje het idee dat jij denkt of je het wiel hebt uitgevonden. ''Waar ik met mijn rijden en lesgeven mee bezig ben is een paard die licht in de hand is en voornamelijk op been en zit wordt gereden, en vooral wat het paard aankan'' dat is waar men eeuwen geleden al mee bezig was. en dat is absoluut niets nieuws. overigens zie ik de dingen die jij hier benoemt haast nooit :n tuurlijk is iedereen wel eens oneerlijk t.o.v zijn paard. íedereen! maar hier in de regio zie ik dat niet stelsel matig gebeuren :n

ik krijg hier echt een beetje het ''de beste stuurlui staan aan wal'' idee bij. iedereen lijkt het minder goed en
onvriendelijker te doen dan jij. en dat steekt mij. vooral omdat ik jouw niet ken, en jij de meesten hier op bokt/concours ook niet kent. je kent de paarden en hun achtergrond niet. evenals de achtergrond van de ruiter. je kan dus onmogelijk oordelen over de paardvriendelijkheid van een ander. die ene keer dat het wat onvriendelijk er aan toe gaat, wie zegt dat het altijd zo gaat?

zoals je wel merkt roept dit topic veel vraagtekens bij mij op :)
ik ben een absoluute liefhebber van de sport. en ik zie ook wel eens walgelijke praktijken. maar imo word de sport niet kapot gemaakt door de ruiters, maar door de instructies en juryleden die er weinig kaas van hebben gegeten. ik vind het dan ook zeer makkelijk om altijd maar met het vingertje naar een ander te wijzen...

Amen

Kritisch zijn op zaken om je heen is prima, maar verbeter de wereld, begin bij jezelf. Dat is mijn motto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:52

Electra63 schreef:
Dit topic gaat over dat het niveau bedroevend is. In vergelijking met wat? Met 20 of 30 jaar geleden?
De meeste bokkers bestonden toen nog niet of reden nog geen paard.
Ik durf het haast niet te zeggen, maar 30 jaar geleden, reed ik dus al wedstrijden, maar of het niveau toen beter was? Ik durf het echt niet te zeggen. Ik heb geen filmpjes van die tijd en ook geen foto's meer (maar wel mijn startkaarten haha). Maar ook toen bestonden er misstanden in de sport. Alleen daar was bijna geen kennis/getuigen van, immers internet e.d. bestonden nog niet.

Het niveau hield ik mij 15 jaar geleden nog niet zo mee bezig, maar ik weet wel dat ik toen niet zoveel uitwassen zag als nu. Alles was veel gemoedelijker, gezelliger, mensen moedigden elkaar aan, iedereen kende elkaar, er hing niet een hele wereld af van een winstpunt en een jury werd niet uitgekafferd. Met de club juichten we voor elkaar, we gingen met een groepje met de vrachtwagen en waren blij voor elkaar als we een lintje hadden, zaten op de terugweg kop aan kont met zn allen op de voorbank van de vrachtwagen. Net als de wereld is ook de paardensport harder geworden en moet je winnen om mee te tellen (is de redenering van velen). Nu moet ik alleen op wedstrijd, kan autorijden en heb een trailer, altijd iemand zoeken die wil voorlezen, vaak stressen, gewoon niet zo leuk, ook al is mijn paard er voor meer dan 100% en ben ik nog nooit thuisgekomen zonder winstpunt en / of prijs.
Na mijn burn out is het anders geworden, want er zijn zoveel meer leuke dingen die je met je paard kunt doen... lange teugelen, VD, wandelen in de winter, andere soorten trainingen. Naast de gewone dressuurtraining. Heb ik ontdekt bij mensen die zich bezighouden met klassieke dressuur (wat precies hetzelfde is als wat iedereen doet, alleen de filosofie is anders), maar die ook heel veel andere dingen met hun paarden doen en dat is dus niet wedstrijd rijden. Toch heb ik nooit een fantastischer ruiter gezien als Monya, zo stil als zij kan zitten, zoals zij een paard aanvoelt. Ik ga straks wel weer los denk ik, maar ik geniet nu ook.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:00

joenohoe schreef:
Electra63 schreef:
Dit topic gaat over dat het niveau bedroevend is. In vergelijking met wat? Met 20 of 30 jaar geleden?
Ik durf het haast niet te zeggen, maar 30 jaar geleden, reed ik dus al wedstrijden, maar of het niveau toen beter was? Ik durf het echt niet te zeggen. Ik heb geen filmpjes van die tijd en ook geen foto's meer (maar wel mijn startkaarten haha). Maar ook toen bestonden er misstanden in de sport. Alleen daar was bijna geen kennis/getuigen van, immers internet e.d. bestonden nog niet.

Het niveau hield ik mij 15 jaar geleden nog niet zo mee bezig, maar ik weet wel dat ik toen niet zoveel uitwassen zag als nu. Alles was veel gemoedelijker, gezelliger, mensen moedigden elkaar aan, iedereen kende elkaar, er hing niet een hele wereld af van een winstpunt en een jury werd niet uitgekafferd. Met de club juichten we voor elkaar, we gingen met een groepje met de vrachtwagen en waren blij voor elkaar als we een lintje hadden, zaten op de terugweg kop aan kont met zn allen op de voorbank van de vrachtwagen. Net als de wereld is ook de paardensport harder geworden en moet je winnen om mee te tellen (is de redenering van velen). Nu moet ik alleen op wedstrijd, kan autorijden en heb een trailer, altijd iemand zoeken die wil voorlezen, vaak stressen, gewoon niet zo leuk, ook al is mijn paard er voor meer dan 100% en ben ik nog nooit thuisgekomen zonder winstpunt en / of prijs.
Na mijn burn out is het anders geworden, want er zijn zoveel meer leuke dingen die je met je paard kunt doen... lange teugelen, VD, wandelen in de winter, andere soorten trainingen. Naast de gewone dressuurtraining. Heb ik ontdekt bij mensen die zich bezighouden met klassieke dressuur (wat precies hetzelfde is als wat iedereen doet, alleen de filosofie is anders), maar die ook heel veel andere dingen met hun paarden doen en dat is dus niet wedstrijd rijden. Toch heb ik nooit een fantastischer ruiter gezien als Monya, zo stil als zij kan zitten, zoals zij een paard aanvoelt. Ik ga straks wel weer los denk ik, maar ik geniet nu ook.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Inderdaad met de vrachtauto op wedstrijd en iedereen was heel de dag aanwezig en hielp of keek bij elkaar. Wij reden ook vier- en achttal, dus dat was inderdaad leuk en gezellig. Maar ook was er toen al afgunst onder elkaar. Bij mij op de vereniging waren vooral "boerenkinderen" of "rijkeluis-kinderen" en ook daar gebeurde het dat soms ieder jaar wel een pony werd ingeruild voor een betere om de prijzen te winnen. En dan heb ik het niet over een pony van drieduizend gulden.
Ik denk dat je de uitwassen toen, omdat je zelf kind/puber was, gewoon niet zag.
Ook toen gingen er al verhalen van springruiters die bierdoppen op de hindernissen spijkerden. Of paarden die ge- of verkocht werden onder de verdovende middelen of doping.

piezze

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:08

Ik denk dat het enige verschil tot vroeger het tijdsbestek is. De wereld is zoveel sneller geworden in de afgelopen 30 jaar met onze computers, telefoons, blackberries etc etc. Het menselijk geduld wordt daardoor kleiner. Dressuur is een sport waarbij je veel tijd moet besteden aan het zelf leren en vervolgens aan het leren van je paard. Ik denk dat daar het "probleem" zit. We willen te snel. Vroeger vond niemand het erg om er 10 jaar ofzo over te doen om in de Z te komen. De paarden waren vaak ook wat minder getalenteerd. Nu moet alles snel snel snel, mede door allerhande jonge paardencompetities, Ibop, en als het niet lukt dan heb je natuurlijk al snel de kans dat het paard de schuld krijgt. Ik vind alleen dat iedereen toch een eigen leerproces heeft en dat je niet te snel moet wijzen van fout/fout/fout maar dat we als ruiters/amazones elkaar moeten helpen door op een positieve manier op elkaar's fouten te wijzen. Ik heb daar zelf als persoon in ieder geval altijd veel aan en veel aan gehad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:10

Piezze, je hebt helemaal gelijk.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:12

Electra63 schreef:
Ik denk dat je de uitwassen toen, omdat je zelf kind/puber was, gewoon niet zag.

Helemaal mee eens. Ik had de manege waar ik destijds reed hoog in het vaandel staan. Tegenwoordig denk ik daar heel anders over. Op de manege is weinig tot niets veranderd, maar de leeftijd(18- 25 jaar verschil in leeftijd tussen toen en nu) en veranderde inzichten dragen daar aan bij. Ook toen werd er gerommeld met paarden, maar als je jonger bent valt het minder op. Ook was internet nog niet aanwezig, dus je deed het met de informatie die je toen had/kreeg.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:19

Maneges vind ik weer een verhaal apart. Moeilijk met elkaar te rijmen om en eerlijk voor het paard te zijn en meerdere ruiters van verschillende niveau's noodzakelijkerwijs op 1 paard. De meest vergevingsgezinde paarden zijn geschikt voor manegewerk denk ik. Niet de overgevoelige types die niets pikken, juist de dieren waar je als ruiter het meeste van leert ook. Ik ken eigenlijk geen maneges waar ik graag mijn pony zou zien komen. Niets ten nadele verder van maneges. Ik begrijp dat iedereen ergens moet leren paardrijden, aan de andere kant, wel sneu dat daar paarden toch in zekere zin onder moeten lijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:25

Electra63 schreef:
Tendance:
Ik ga er nog geen eens meer op in, zonde van mijn moeite.

Dit topic wordt weer zoals de meeste topics op Bokt, de "wedstrijd/dressuurruiters" versus "recreatie/bitloos-ruiters". Jammer.

Waarom in vegrelijking met wat? Het is gewoon een vaststelling.
Ik geloof graag dat het 'vroegah' ook niet zo goed was, maar ik kan niet geloven dat het toen net zo slecht of slechter was. Om het simpele feit dat de basis er beter in werd gepepert. De krul was niet belangrijk. Eerst leren zitten en rijden aan de longe etc.
Ik heb in een paar jaar de manegetijd zien groeien van lol hebben naar dat paard moet in de krul en is dat niet zo bij je dan kan je niet rijden.
Ik heb helaas nooit mijn eerste lessen aan een longe gehad, zonder teugels etc.

Eens Dacodaco! Mooi gezegd.

Electra63: Dit is helemaal geen versus topic. Het is erg triest dat dat wordt geinsinueerd. Ookal zou ik wedstrijdambities hebben, dat zou niks aan mijn mening veranderen.
Je hoeft geen recreatieruiter te zijn, of bitloos te rijden, om te zien dat er dingen echt niet kunnen, maar wel gedaan worden.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:56

@Electra63 Hier idem en overmorgen weer, ik ga eens kritisch om me heen kijken om te zien of ik normaal gesproken met mijn ogen dicht op CC heb rondgelopen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 07:52

Joscaa schreef:
Maar dit topic is zo van twee kanten. Er is niemand die gaat toegeven dat hij zo is, iedereen zegt dat ze het met je eens zijn, maar 90% van de mensen rijdt precies zo. Over mezelf durf ik te zeggen dat ik redelijk recht op mijn paard zit en me bewust ben van de keren dat ik mijn been aanleg of wanneer ik mijn hand gebruik. Natuurlijk kan het altijd beter & kun je altijd verder leren en stiller zitten etc.
Verder ben ik het wel helemaal met je eens hoor, het rijniveau van tegenwoordig ligt zo triest laag, Brent Branderup (zullen vele "moderne" :') wel niet eens kennen) heeft zelfs het niveau van zijn rijschool moeten verlagen, omdat hij anders niemand meer toe kon laten.

Grappig, jij hoort dus ook bij de 90%, want je zit zelf best wel aardig enz. naar eigen zeggen.

En Brentje is erg modern, gat in de markt, inspelen op onzekere ruiters, een mooi commercieel concept en draaien maar, die geldmolen. Een soort Tsjakkagedoe a la Emile Ratelband. Hou op schei uit, als er 1 clown rondloopt is hij het wel, ridders, ringen, gewoon enig voor de Bonte Avond op het ponykamp, maar heeft niks met serieus paardrijden te maken.
Als je staat voor je normen en waarden dan verlaag je het niveau NIET van je rijschool, dat is nl aanpassen aan de commerciele markt, ipv staan voor de principes die hij zegt uit te dragen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:16

Even terug naar het onderwerp over het niveau dat bedroevend laag zou zijn. Heb onlangs een spring wedstrijd in Frankrijk gezien van jonge paarden (heb daar twee dagen rond gelopen). Daar zat een bedrijfje die alle combinaties op de film opnam. Later kon je dan gratis je zelf zien springen. De tweede dag kon je kiezen of je wel of niet een filmpje van jezelf wilt kopen (€ 12,--). Als je niets kocht dan werd het op prijs gesteld als je een klein bedrag in de pot stopte.
Ik schrijf het hier op omdat het wellicht iemand op een idee brengt. Het is zeer leerzaam zoals in het geval van mijn vriendin, die zei: "verdorie hij liet me bijna zitten en liet me in de steek" waarop ik antwoordde "nee, er was sprake van een ruiter fout en hij heeft je juist gered". Via de film kon je dus zien dat mijn interpretatie van het gebeuren de juiste was en dat is verschrikkelijk leerzaam.
Vergeleken bij wat ik in Frankrijk heb gezien is het (dressuur) niveau ook tijdens spring wedstrijden in NL wel vele malen hoger hoor. Ik heb echt schokkende dingen gezien die iedereen daar heel normaal vindt.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:58

dat is inderdaad heel fijn, ik ben me ook lam geschrokken van mijn eerste filmpje hoor :+
Ben sindsdien ook hard aan het verbeteren, filmpje staat overigens in mijn profiel :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:53

DDW1190 schreef:
.........ik ben me ook lam geschrokken van mijn eerste filmpje hoor :+.............

Gelukkig zou ik zeggen, dat geeft aan dat je intussen al weer heel veel hebt geleerd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:53

Ik heb het filmen ook al genoemd omdat het heel ontnuchterend is. Je kunt niet zeggen dat een film ongelijk heeft of tegen je is of jaloers is (zo'n vreemd argument wat voorbij komt als mensen kritiek hebben.
Het is gewoon objectief de naakte waarheid.
Ik schrik ook nog steeds van film en foto's (en ik rijdt toch echt al 40 jaar). Er is altijd iets voor verbetering vatbaar. Want wat je denkt dat je doet hoeft niet altijd echt te zijn wat je doet. Hoe je denkt dat je zit, hoeft niet te zijn hoe je werkelijk zit.
Daarom zijn ogen op de grond zo belangrijk en zou je elke kritiek gewoon serieus moeten nemen ook al lijkt het op dat moment onzin. Een ander kan niet voelen wat je voelt, maar wel zien hoe je erop zit en wat je doet en welk effect het heeft.
Maar als iemand met kritiek komt, vraag dan meteen hoe het op te lossen. Dan heb je er tenminste wat aan en het remt ook het loze bekritiseren. Je hoort ook meteen of de kritiek dan van iemand komt die weet wat hij zegt of iemand die alleen maar wat wil spuien.

(Je ziet dat ook in topics op bokt. Mensen die wat roepen, maar niet onderbouwen of zeggen hoe je het op moet lossen, versus mensen die onderbouwen wat ze zeggen en vertellen hoe je het op moet lossen. Aan de eerste heb je niks, die willen alleen hun mening in het topic zien.)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:31

Helemaal mee eens, vind het alleen jammer, want de meeste filmpjes zijn niet van hele goede kwaliteit hier op bokt en heb daarom dan ook niet zoveel zin om ze te bekijken! :)

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:46

jasmijn78 schreef:
Als je het zelf niet kunt, dan moet je helemaal gewoon je mond houden. Als mensen zich nu pas eens met anderen gingen bemoeien als ze zelf eens fatsoenlijk kunnen rijden, dan zou het een stuk beter met de paardensport gesteld zijn.

daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Mijn moeder rijd zelf ook , maar die heeft gewoon geen f*ck zin in elke maand zoveel wedstrijden om zelf te rijden. Maar iemand advies geven kan ze wél ongeacht het dressuur of springen is , ongeacht welk niveau oké hoger als de Z word het al moeilijker want daar heeft ze niet zoveel ervaringen mee zelf.
Mijn vader ( en nu noem ik er eentje _O- ) hij kan 'rijden' zit in het zadel weet hoe hij moet sturen maar galop heeft 'ie nog maar niet geprobeert. Buitenrijden kan hij ook , maar alleen in stap en draf. Nagevelijk rijden lukt wel , maar dan vraagt hij nog af en toe of het paard zo moet lopen , en hoe hij ookal weer nagevelijk moest rijden
Maar ondertussen kan hij mij wél vertellen hoe ik het moet doen. Aan de hand van wat hij ziet kan hij wel het een of ander vertellen. Oké het is M1/M2 niveau maar het is toch iets. ookal kan hij het zelf niet super voelen op het paard zelf.

Omdat mijn ouders heel vaak met mij mee gaan ( lessen , wedstrijden , lezingen ect. ) kunnen ze wel het een en ander inschatten. Ikzelf kan mijn vriendinnnen ook 'les' geven aan de hand van wat mijn instructrice mij verteld over mijn pony en paard. Maar omdat ik ook vaak mee ga ( op wedstrijden ( ook van andere , lezingen en heel vaak schrijf ) kan ik ook wel een tipje mee geven.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:06

Moderatoropmerking:
Het is hier inderdaad heel duidelijk goede tijden, slechte tijden. Op het moment lijken de slechte tijden helaas te triomferen dus hier een boel offtopic verwijderd. Graag weer in goede tijden verder ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:37

Ik ben al een heel eind met het doorlezen van deze pagina's.

Als er geen fout is en dus ook geen goed en de enige die mag oordelen het paard, dan zou iedereen misschien meer open kunnen staan voor zijn medemens en andere methode's zonder oordeel en open zou staan voor de eerlijke mening van het paard, worden het misschien wel eens :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:02

Wat vroeger betreft, toen was het écht niet zo erg omdat de voorbeelden anders waren, omdat de wedstrijden vrijblijvende waren (geen hoog prijzengeld, geen sponsors) en meer in verenigings (saamhorigheids) verband, de paarden simpeler (ik vind het fokken van te hete paarden geen vooruitgang), competitie minder, duidelijker wij (vereniging) gevoel en minder ego.
Als er wat niet in de haak was zoals idd het kroondoppen op de hindernissen (kan de man met naam noemen waar het schandaal om ging) of barreren, kwam dat in de bladen, zo byzonder en outrageous (weet even het nederlandse woord niet) was dat. Er was geen internet, maar dat wil niet zeggen dat we geen weet hadden van wat gaande was!
Hulpteugels? Daar liet je je echt niet mee zien, dan kon je niet rijden. Martingaal was het enige dat acceptabel was (bij springen en buitenrijden). Beenbescherming? Alleen met longeren, springen en terrein rijden. Setjes? Soms ging er alleen met wedstrijd een kleedje onder. Een deken of een vilten sjabrak was voor manege paarden om de zadels beter passend te maken. Dressuurzadels kwamen pas in de jaren 80 in.

Er is best veel veranderd dat er voor heeft gezorgd dat de egos opgeblazen werden via duurdere paarden en spullen bv.
De opkomst van die zogenaamde talentvolle paarden ging hand in hand met de opkomst van de slofteugels....
Daarbij leerde iedereen vroeger eerst rijden. Tegenwoordig kopen mensen soms eerst een paard of na een paar lessen, en het liefst een jong paard want dat gaat lekker lang mee en kun je naar de hand zetten (welke hand? Die nog amper geoefend is?).
Instructeurs waren vroeger heel vaak mensen van de cavalerie, met een gedegen opleiding inclusief heel wat praktijk ervaring in Franse school. Een groot aantal waren ritmeesters (de hoogste rang). Gedrild werd je, dat je soms jankend van je paard kwam en het idee had dat je het nooit zou leren. Met je handen op je rug vier in-uitjes achter elkaar springen, galopperen zonder beugels, slalommen zonder teugels etc. Paarden laten "marcheren" "Voorwaarts! Voorwaarts!" Nu vinden ze het soms al geweldig als je het paard in een krul trekt en geven kinderen elkaar tips hoe je dat voor elkaar kunt krijgen (niet te evrgeten hoe je een paard in de touwtjes kunt zetten om hem zo aan de longe te laten lopen).

Ik heb een aantal generaties mee gemaakt en wedstrijden gekeken vanaf de jaren 60, en ik was ook nog eens iemand die snel wat zielig vond, dus ik zag excessen juist wel. En ze waren er heus, maar nog zo dat er schande over werd gesproken, terwijl heel veel tegenwoordig al normaal gevonden wordt.
Echt er is verschil. Al is het maar omdat er veel meer ruiters zijn, dan heb je dus ook meer slechte....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:08

Ik kan me wel vinden in het bovenstaande van Lusitana, vooral dat je soms gedrild werd en jankend van je paard af kwam. Al vind ik dat je nog niet kan spreken over dat het niveau bedroevend is, dat is veel te algemeen en te gemakkelijk gezegd. Zeker niet als ik kijk welke bokkers dat vinden.