Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:12

Daar blijft hij vaak wat rennerig, als de ontspanning verdwenen is, is die heeeeel moeilijk terug te vinden. (Ongetwijfeld ook onhandigheid van mij). Tempocontrole op zit is bevestigd, maar hij blijft heet.

Ullaatje, dat heb ik nog niet geprobeerd. Vanmiddag testen. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:15

_Mikey_ schreef:
Daar blijft hij vaak wat rennerig, als de ontspanning verdwenen is, is die heeeeel moeilijk terug te vinden. (Ongetwijfeld ook onhandigheid van mij). Tempocontrole op zit is bevestigd, maar hij blijft heet.

rennerig met langere teugels?
dan gaat er iets niet helemaal goed in het begin met rijden denk ik.
probeer heel erg met je ademhaling (diep en laag) te werken als je het doet.
in een heel laaag draf tempo, desnoods met doorzitten (mits je ontspannen kan zitten)
Ik ben bang, dat met galop hij nog renneriger gaat worden.

Zooist

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:19

Probeer eens om het halsstrekken als beloning in te stellen.

Als ik tijdens het rijden een aantal oefeningen gereden heb en het ging allemaal fijn dan laat ik het paard even de hals strekken, dan neem ik daarna de teugels weer op.

Als het paard gelijk gaat rennen wanneer de teugels losgegeven worden is er inderdaad iets mis.
Mogelijk heb je je paard dan al teveel in de hand wanneer je aan het rijden bent.
Dat moet je eerst gaan veranderen. Natuurlijk mag je je hand wel eens gebruiken, maar niet als constante rem. Ik zou een goede instructie zoeken die je daarbij kan helpen. :)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:24

Rennen zodra er ontspanning komt is idd niet het doel van trainen nee.
Dan is je tempocontrole dus helemaal niet bevestigd,
Het betekend in mijn ogen dat je alles regelt met je hand dat kan onmogelijk een ontspannen beeld opleveren.

Idd Zooist ik laat ook regelmatig de teugels iets langer en het paard in een wat ontspannere houding lopen als je wat aanspanning hebt gehad, of een moeilijke oefening hebt door gepakt.
Puur als beloning.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:26

point taken. Ga ermee aan de slag.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:27

Juist. En als je dat regelmatig herhaalt weet het paard ook dat het nog niet klaar hoeft te zijn, maar dat hij goed gewerkt heeft :)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:29

_Mikey_ schreef:

Vaak helpt (mits correct uitgevoerd) wijken voor de kuit over de hoefslag met het hoofd richting de wand/hek ook in dit soort situaties. Je zet de voorwaartse beweging om in een zijwaartse beweging wat de rennerigheid afneemt en daarnaast is het een fijne losmakende oefening waardoor de ontspanning weer terug komt. Soms zijn 6, 7 passen al voldoende om daarna weer rechtuit te gaan.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:33

@Monique: ook dat zal ik eens proberen, maar allereerst maar eens uitzoeken of ik echt het tempo teveel met de hand reguleer. Zo ja, dan moeten we echt eerst terug naar de basis.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:34

dat zou mooi zijn als een paard daar van ontspant, maar dit paard gaat zodra er lucht komt aan de hol, daar zit het probleem dus, op dat punt moet er anders omgegaan worden met het dier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:37

_Mikey_ schreef:
@Monique: ook dat zal ik eens proberen, maar allereerst maar eens uitzoeken of ik echt het tempo teveel met de hand reguleer. Zo ja, dan moeten we echt eerst terug naar de basis.

*D
ik begin met al mijn paarden met lange teugel en vanuit ontspanning, dat ook in draf, waarbij ik dan wendingen rijd en voltes. Die ontspanning moet er eerst zijn, voordat ik met het "zwaardere' werk kan beginnen.
Het komt wel eens voor, (vooral in de testosterontijd van de hengsten) dat ik ze alleen met lange teugel rijd, om ontspanning in het lijf te krijgen en dus helemaal niet aan het "zwaardere" werk toekom. Dan dus de ontspanning even goed vind voor ze

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:39

Ik doe dat hetzelfde maar ik gok met een minder lange teugel dan Nombrado :)
Wanneer dat goed gaat ga ik verder.

Daarbij rijd ik ook in de ontspanning tempowisselingen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:47

Zooist schreef:
Ik doe dat hetzelfde maar ik gok met een minder lange teugel dan Nombrado :)
Wanneer dat goed gaat ga ik verder.

Daarbij rijd ik ook in de ontspanning tempowisselingen.

das een gok jah ;)
en niet juist
ik verleng en verkort net zo goed, met een veertjes aanleuning.
wel vanachter naar voor.
alleen met de ontspanning tussendoor wil ik ze wel eens lekker losgooien :D in stap.
en bij aanvang stap lange teugels... aan t gespje, paar rondjes.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:50

ullaatje schreef:
dat zou mooi zijn als een paard daar van ontspant, maar dit paard gaat zodra er lucht komt aan de hol, daar zit het probleem dus, op dat punt moet er anders omgegaan worden met het dier.

dat is zeker waar, ik schreef eigenlijk ook mijn antwoord op het antwoord dat het paard na even met een lange teugel gestapt te hebben en het paard weer te willen oppakken en dat het paard daar dan geen trek in heeft en dan rennerig wordt.

Als een paard te veel met de hand wordt gereden dan heeft wijken idd geen zin, geen één oefening eigenlijk.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:50

tjoppie schreef:
maar murphy, kan jij mij uitleggen hoe je alle stappen over kan slaan en kan gaan werken aan een passage als het paard niet los in het lijf is?
Wat heeft dat met omscholen te maken? En dan, als je omschoolt dan blijf je bij de basis tot dat deze goed is en ga je dan pas verder.

Ik kan hier misschien wel iets over zeggen. Ik weet dat men in de AR een paard ook al heel snel laat passageren en piafferen. Daar wordt de oefening gezien als een middel om het paard sterker te maken. Door die oefening train je bep. spiergroepen die er voor zorgen dat je paard sterker wodt, waardoor hij bijv. weer beter gaat draven. Ik weet natuurlijk niet of het zo is maar wellicht dat Prof deze oefeningen net zo benaderd als dat Branderup dat doet in de AR.

Professor schreef:
.....En training is luisteren, men kan over een training geen oordeel vellen wanneer men niet weet waarom men dingen doet.
Wanneer men in een training dingen ziet die men denkt te zien of denkt dat word er gevraagd en men weet niet waarover het gaat en waarom het gedaan word dan is men als toeschouwer aan het gokken, en dat is net als een natte vinger in de lucht steken.
Het gaat er niet om het brand, nee wat is de oorzaak van de brand.

Maar als je de brand wilt bestrijden zul je het vuur moeten temperen. Als het vuur tijdens het bestrijden alleen maar oplaait gaat er iets mis. Ik zie in de training een paard dat in sommige stukken slechter loopt dan aan het begin van de training, maw het paard knapt er niet van op maar breekt er alleen maar van af. Wat is het doel hier dan van?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:12

Het is gewoon alles op veronderstellingen omdat men niet weet of het begin het begin is en het eind het einde.
Daar zit nog een groot verschil in, bovendien word er geen Piaffe en Passage gereden het word aangeduid, en ik kan wel zeggen waarom.
Het paard heeft trucjes geleerd spaansepas die hij liet zien wanneer men gewoon van draf naar stap ging,
Zweefdraf wanneer hij dacht dat het moest omdat men het zo mooi vond liet hij dat altijd zien wanneer men maar iets het tempo in draf uit wilde strekken of weer terug wou nemen.
En om dit eruit te halen dus af te leren moet men zulke paarden gewoon leren dat Piaffe en Passage duidelijk 2 verschillende dingen zijn en dat men dat alleen wil wanneer het gevraagd word.
Daarom leert men zulke paard gewoon het aanzetten in Piaffe of Passage zodat het paard afwacht wat er gevraagd word. En dat moet herhaald worden totdat het paard wacht op de hulpen.
En zo ver is het paard nu, en nu kan men meer aan de "normale" dingen gaan werken, omdat het paard nu begrijpt dat hij afwachten moet en niet iets uit zichzelf moet doen en hulpen door elkaar moet halen.
Dit is in het kort wat ik er over kwijt wil daar ligt de kern van het probleem, en dat kunt u niet weten en waarom ik dit zo doe? Omdat ik het uit ervaring en ook zo geleerd heb, dat is niet makkelijk omdat de meeste leken op dit gebied dan denken dat men een werkelijke bevestigde Piaffe wilt hebben nee men geeeft de hulpen daarvoor het paard moet het aanduiden en ok.
Dat is met de Passage dito, omdat daar het probleem lag het paard dacht dat het goed was dat hij in een zweefdraf ging vondt men mooi dacht dat het Passage was maar ongevraagd ook nog.
Daarom kan men niet oordelen waarmee men bezig is in een training bij paarden die omdenken moeten omdat zij ge truct gereden zijn die moet men eerst bijbrengen af te wachten.
Daarom het niet altijd frisse tempo, daarom de vertraging om het afwachten te leren.
Dit paard is vanzich niet kort in de beweging het is niet zelf verzekerd in de beweging omdat er zoveel dingen door elkaar gehaald werden bij het rijden van de vorige eigenaren.
Men denkt altijd men koopt een Lipizzaner en hij moet dus goed Piafferen en Passageren kunnen en dan is het gevolg dat het paard in een Zweefdraf gaat te pas en te onpas en iedereen vind het mooi totdat het paard het niet meer accepteert en agressief word wat bij dit paard geweest is, dus men werkt met zulke paarden anders dan met "groene" paarden men moet het zijn zelfbewustheid weer terug geven en toch af en toe op zijn fouten wijzen. En dat doet de toucheerzweep die enkele malen ingezet is, omdat anders het paard weer in een zweefdraf overging, die men gelukkig niet herkend op het filmpje dus het paard gaat de goede kant op.
Hij moet nu leren de verschillende draf Tempi, en dat gaat ook lukken hij haalt nu niet meer de zweefdraf uit de kast of een stap Spaanse pas.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:20

zou het niet kunnen zijn professor
dat het paard het wel al kan.
maar de ruiter dit gevoel nog niet heeft ontwikkeld om deze hogere oefeningen te rijden.
als ik namelijk een wat onbewustere ruiter op mijn paard zet, gaat ie vaak ongevraagd passageren en piaffe kunstjes laten zien....waarom???? omdat de ruiter hier onbewust met de zit de hulpen voor aangeeft! en zelf nog niet kan (of weet wat is ) ontspannen in het lijf als ruiter
verder zou ik echt adviseren prof, dat de ruiter de sporen afdoet!
leer eerst maar eens klassiek op fijne hulpen rijden, alvorens dit soort oefeningen te doen.
Het ligt niet aan het paard (afgezien de nog schrale bespiering achter) het ligt echt bij de ruiter.
ik kan er slecht tegen, dat mindere ruiters (en in dit geval de instructeur) het paard de 'schuld" geven of de vorige eigenaar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:33

Professor schreef:
Moll schreef:
om meteen maar met de deur in huis te vallen, heb ook het filmpje gekeken, en ik kan er niet warm nog koud van worden, nou ja eigelijk word ik er niet vrolijk van, ik had veel meer verwacht dan dat geen wat ik gezien hebt

Omdat u het commentaar er niet bij hoort, en dat is natuurlijk kijken naar iets waar men alleen wat ziet gebeuren en niet wat de correctie daarop is, en men kent ook het uit testen van, wanneer men nog niet weet wat het paard werkelijk begrepen heeft in zijn leven.
En training is luisteren, men kan over een training geen oordeel vellen wanneer men niet weet waarom men dingen doet.
Wanneer men in een training dingen ziet die men denkt te zien of denkt dat word er gevraagd en men weet niet waarover het gaat en waarom het gedaan word dan is men als toeschouwer aan het gokken, en dat is net als een natte vinger in de lucht steken.
Het gaat er niet om het brand, nee wat is de oorzaak van de brand.

daar kan ik in komen, het is dan ook spijtig te noemen dat het comentaar achterwegen is gelaten, en dit is vervangen door een slape op zet van klassieke muziek, even zo goed, zou ik als persoon zo'n filmpje niet plaatsten omdat het dus een test is van ruiter en paard, en instructie, dus er is geen samen spel op het filpje te zien de driehoeks verhouding tussen paard ruiter en instruktie is op dit moment nog ver te zoeken, is niet erg hoor, vat het niet verkeerd op, samen spel tussen paard en ruiter duurt al een tijdje en als daar een nieuw instructie bij komt kijken is het zeker passen meten en aan voelen.
en ben het met u eens dat het beter had gepast als de begeleiding hoorbaar was geweest, nu gaat het neregens over en is het plaatje slordig, alles behavle ontspannen en lijkt het of dat de ruiter voor het eerst op dit paard zit.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:08

Niet zo schreeuwen! Ben niet doof %)

Ik ben benieuwd naar de nieuwe film over een half jaar. Vind het overigens wel stoer van Quadripes om het te plaatsen!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:11

''En Klassiek is niet het einddoel alleen belangrijk maar ook de weg er naar toe.''

En als je dan met corrigeren bezig bent, wat doet die stang en trens er dan in en sporen?
Waarom geen stukken ertussen waarin het paard correct mag lopen, mag ontspannen?

Zou makeklijker zijn als u daar gewoon antwoord op geeft ipv. naar het eindresultaat te verwijzen, het citaat hierboven komt van u zelf :)
Ik ben oprecht geinterreseerd namelijk, waarom er hier iets anders te zien valt dan wat u telkens beweert heeft, ookal gaat het om corrigeren, want u heeft zelf vaak genoeg gezegd dat dat prima binnen de kassieke dressuur kan en onder die ''voorwaarden''.
Want ik zie niet in waarom de basis in een correctie opeens niet meer belangrijk zou zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:16

Air schreef:
''En Klassiek is niet het einddoel alleen belangrijk maar ook de weg er naar toe.''

En als je dan met corrigeren bezig bent, wat doet die stang en trens er dan in en sporen?
Waarom geen stukken ertussen waarin het paard correct mag lopen, mag ontspannen?

Zou makeklijker zijn als u daar gewoon antwoord op geeft ipv. naar het eindresultaat te verwijzen, het citaat hierboven komt van u zelf :)
Ik ben oprecht geinterreseerd namelijk, waarom er hier iets anders te zien valt dan wat u telkens beweert heeft, ookal gaat het om corrigeren, want u heeft zelf vaak genoeg gezegd dat dat prima binnen de kassieke dressuur kan en onder die ''voorwaarden''.
Want ik zie niet in waarom de basis in een correctie opeens niet meer belangrijk zou zijn.

Lezen u moet eens lezen wat mijn uitleg is, schrijf nog 1 keer hier iets over.
Wanneer een paard de verkeerde dingen geleerd is, dus niet klassiek en niet op eerlijke hulpen dan dient men het paard dit af te leren, dit kan men met geweld de slechte keuze of het paard aanduiden wat men bedoeld wanneer men de hulpen geeft, wanneer dit gebeurd en begrepen word door het paard (en dat is meestal een veel langere weg dan dit paard het begrepen heeft daarom de trots van de amazone dat het zo snel gegaan is door het plaatsen van het filmpje in haar profiel) gaat men weer aan de basis van de africhting werken, en kan men er ook aan werken, wat voorheen niet mogelijk was.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:48

Professor schreef:
Lezen u moet eens lezen wat mijn uitleg is, schrijf nog 1 keer hier iets over.
Wanneer een paard de verkeerde dingen geleerd is, dus niet klassiek en niet op eerlijke hulpen dan dient men het paard dit af te leren, dit kan men met geweld de slechte keuze of het paard aanduiden wat men bedoeld wanneer men de hulpen geeft, wanneer dit gebeurd en begrepen word door het paard (en dat is meestal een veel langere weg dan dit paard het begrepen heeft daarom de trots van de amazone dat het zo snel gegaan is door het plaatsen van het filmpje in haar profiel) gaat men weer aan de basis van de africhting werken, en kan men er ook aan werken, wat voorheen niet mogelijk was.

bedoel je op de manier hoe de ruiter het paard met haar spoor elke stap opzij probeert te duwen?
daar stompt het paard alleen maar door af, sluit zich compleet af voor alle prikkels....
sporen af, en eerst eens werken aan de ruiterhulpen ipv andersom (het paard laten wennen aaan haar spoor en handgebruik)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:59

en daarnaast is de basis gewoon rechtuit kunnen lopen. Pas als dat onder de knie is dan ga je eens verder sleutelen met andere oefeningen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:59

Maar op het moment dat het paard de juiste basis nog niet bezit maar je wel met hogere oefeningen bezig gaat kan je toch nooit het juiste aanleren? De oefeningen kunnen dan niet kloppen omdat het paard er nog niet sterk genoeg voor is.

Waarom dan niet bij het begin beginnen en in de loop van de tijd die oefeningen tegenkomen en dan minder hoeven te corrigeren omdat het paard zijn lijf al op de correcte manier gebruikt?

Ik zou liever kiezen voor het juiste aanleren ipv. alleen bezig te zijn met dingen afleren. Op het moment dat je het juiste 'aanleert' gaat een paard al lekkerder in zijn vel zitten en kan op een gegeven moment het gevraagde goed uitvoeren.

Eerst met de hogere oefeningen beginnen is toch wel erg alla AR.

Daarnaast snap ik al helemaal de stang en trens en sporen niet. Die zou je, helemaal bij een correctie, in de opbouw toch niet nodig moeten hebben.
Sterker nog, dat beschreef u zelf ook...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:21

Ik zie ook heel veel gelijkenis met Branderup en de Academische Rijkunst. Alleen wordt dit paard wel in een iets hoger tempo gereden en is de optomin anders dan in de AR. Verder is de benadering precies hetzelfde.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:56

Abacab schreef:
Ik zie ook heel veel gelijkenis met Branderup en de Academische Rijkunst. Alleen wordt dit paard wel in een iets hoger tempo gereden en is de optomin anders dan in de AR. Verder is de benadering precies hetzelfde.

dit ben ik niet met je eens, daar beginnen we met lengtebuiging, voorwaartsneerwaarts en ondertreden, dat is de basis