TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

concetto

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:30

Tja, ik heb er tegenwoordig 1 lopen zonder bit omdat ze een laaghangend rooster heeft.
Dat heeft 2 jaar geduurd voordat ik daarachter kwam.
Sindsdien loopt ze fijn en is haar vertrouwen weer in mij herstel.
De ander rijd ik met een dubbelgbroken watertrens.
Ook haar heb ik geprobreert bitloos te rijden, maar die werd zo stug en sterk met rijden.
Het ruitergevoel moet er zijn!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:34

JamieShanin schreef:
nee niet de totale gevoeligheid maar dat de paarden er wel minder gevoelig voor zijn geworden dan zeg pak en weg 2000 jaar geleden ...zeg maar wat.

De gevoeligheid is fok je er niet uit.
Maar als een paard gefokt is met een zware hoofd/halsverbinding, korte nek, horizontale hals, neerwaarts rompmodel en een lang recht achterbeen(ruweg...een springpaard model of een engels volbloed bijvoorbeeld) dan kan hiij als je nageeefelijkheid vraagt nog maar een ding doen en dat is in je hand gaan hangen. Dan lijkt het wellicht of hij minder gevoelig is....maar hij kan gewoon niet anders.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:34

geloof ik licht het ook een beetje aan het paard zelf of het goed of slecht is voor het paard.
sommige doen het goed, maar sommige paarden hebben en voelen niks en weten niet wat je van ze vraag.
dat had ik teminste een keer.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:44

EvaaaXX schreef:
geloof ik licht het ook een beetje aan het paard zelf of het goed of slecht is voor het paard.
sommige doen het goed, maar sommige paarden hebben en voelen niks en weten niet wat je van ze vraag.
dat had ik teminste een keer.

Volgensmij lopen ze dan gewoon iets teveel op de voorhand

JamieShanin schreef:
nee niet de totale gevoeligheid maar dat de paarden er wel minder gevoelig voor zijn geworden dan zeg pak en weg 2000 jaar geleden ...zeg maar wat.

Ik denk echt niet dat je de gevoeligheid uit fokt dat lijkt mij heel stug en ook zeer tegen natuurlijk. Ik denk eerder dat er teveel gewenning aan het bit is opgetreden door een te sterke hand of zoals eerder genoemd een tegenwerkende bouw. En voor de dressuur lijkt het mij ook niet dat ze gevoeligheid er uit willen fokken.

concetto schreef:
Tja, ik heb er tegenwoordig 1 lopen zonder bit omdat ze een laaghangend rooster heeft.
Dat heeft 2 jaar geduurd voordat ik daarachter kwam.
Sindsdien loopt ze fijn en is haar vertrouwen weer in mij herstel.
De ander rijd ik met een dubbelgbroken watertrens.
Ook haar heb ik geprobreert bitloos te rijden, maar die werd zo stug en sterk met rijden.
Het ruitergevoel moet er zijn!

Even een stomme vraag: Wat is een laaghangend rooster?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:46

Een vraag is nooit stom!
laaghangend rooster is een laag verhemelte, deze paarden hebben dus vaak weinig ruimte tussen tong en verhemelte en dan past een bit ook niet altijd fijn!
Duidelijk????

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:47

Ja, dankuwel!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:49

Danique_G schreef:
Ja, dankuwel!

You're welcome!

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:46

Danique_G schreef:
Welk gevoel? En waarom hebben sommige ruiters/amazones dit wel of niet tijdens het wel of niet rijden met het bit?

Omdat iedereen anders is?
Ik vind het idee van geen bit prettiger klinken. Ik heb alleen nog nooit de kans gehad
om 'bewust' bitloos te rijden. Reed vroeg wel vaker met een stalhalster op verzorgknollies.
Voor sommige ruiters voelt het gewoon beter om zonder bit te rijden en dit is ook persoonlijk
want het is een gevoel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:15

Het gaat er gewoon om hoe je met bitloos omgaat, als je goed met bitloos om kan gaan zonder
je paard er pijn/last mee te bezorgen (slechte optoming, hard in de teugels) kun je ook goed met
bit om gaan.

Het is niet zo als je kaakgekruist bitloos hoofdstel of hackamore ingooit je ongestraft je paard aan
de teugels kan trekken, ook dat doet zeer.

Op de juiste manier omgaan met je handen, benen en hulpen zorgen voor een fijn paard, heeft weinig
te maken met de optoming die je eraan/erin hangt.

Of het beter of slechter is/voelt heeft imo te maken met het idee dat tussen je oren zit :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:34

Wat vindt je zelf hard TS?
Ik ken een vrouw die zegt dat je als hij niet luisterd hem bij zijn bit moet pakken,
Ik ken mensen die nog geen ophoudinkje durven te geven. ;(

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:40

Ik vind dat het verschilt per paard en ruiter. Ik ben niet tegen bitloos of tegen bit.
maar ook bitloos heeft zijn goede en slechte kanten wat het bit ook heeft ;)
het is gewoon hoe je er mee omgaat.
Zelf vind ik het altijd wel heel stom dat iedereen gelijk helemaal tegen het bit is terwijl bitloos niet altijd even beter is !

ben er echt niet tegen maar kan daar gewoon niet tegen dat sommige denken dat het zo veel beter is bitloos en bit zo slecht want dat valt ook best mee.

Ik vind gewoon ieder heeft zijn voor en nadelen en het is maar wat het ruiter& vooral het paard ligt ;)

zico2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:21

Ik ben tegen alles wat verkeerd of fout gebruikt word!!!!!!!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:46

Jessicajoann schreef:
Danique_G schreef:
Welk gevoel? En waarom hebben sommige ruiters/amazones dit wel of niet tijdens het wel of niet rijden met het bit?

Omdat iedereen anders is?
Ik vind het idee van geen bit prettiger klinken. Ik heb alleen nog nooit de kans gehad
om 'bewust' bitloos te rijden. Reed vroeg wel vaker met een stalhalster op verzorgknollies.
Voor sommige ruiters voelt het gewoon beter om zonder bit te rijden en dit is ook persoonlijk
want het is een gevoel.

Oke, je vindt dus iets fijner rijden. Maar nog heb ik nog steeds geen echte onderbouwing gehoord over het bitloos rijden terwijl er volgensmij vrij veel mensen zonder bit rijden. Ik heb ook ooit geprobeerd een discussie aan te gaan maar het eindigde echt op niets. Er werden mij alleen retorische vragen gesteld waar ik alleen op kon antwoorden: 'Nou iets in mijn mond hoeft niet altijd niet fijn te zijn, kauwgom is bijvoorbeeld erg lekker.'

Over retorische vragen gesproken, ik zal wel beginnen waarom ik met bit rijd. Omdat je veel meer in contact met het paard staat (want er zit immers iets in de mond) heb je veel meer controle. Die controle vind ik gewoon erg belangrijk omdat het een paard is en ik zal mijn paard nooit voor 100% vertrouwen omdat het simpelweg een dier met instincten is die ik moet respecteren als ruiter. Niet dat ik kaak breek bij wijze van als mijn paard bokt/steigert of wat dan ook. Maar zo kan het bijvoorbeeld wel veiliger zijn op een buitenrit of gewoon voor de andere mensen die de bak gebruiken.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:06

Dat is ook een gevoel van veiligheid denk ik dan. Want alle paarden waar ik op heb gezeten die er
vandoor gingen, die gingen gewoon.
Ik heb ook een verzorgpony gehad die het gras in dook en dan kon trekken en wat dan ook, hij bleef lekker staan.
Ik denk dat het heel er veel te maken heeft met wat je het pretigst vind voelen.
Natuurlijk heb ik zelf niks onderzocht en zijn het vooral mijn gedachtegangen.
Is er wel onderzocht of een bit fijn is en hij er geen last van heeft? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:12

Ben niet tegen bitloos, wel tegen het verkeerd gebruik ervan.
Zoals hier al vaker werd genoemd, vooral bij touwhalsters en hackamore hoofdstellen hebben veel mensen nog een boel te leren.

Jessicajoann: Ja dit is onderzocht, maar niet geheel door onpartijdige mensen.
Ik heb me er afgelopen week mee bezig gehouden. De KNHS beweert dat paarden geen last van het bit ondervinden. Dit hebben zij mij in een mail toegestuurd, maar zonder verdere uitleg helaas.
Verder kun je veel lezen op: www.bitloospaardrijden.info
Maar ook dat is geen objectief onderzoek.

Ik geloof niet dat een paard met een goed passend bit, en een vriendelijke ruiterhand, er last van ondervind.
Maar toch.....Het rijden met bit zit tussen onze oren.
Zelf ben ik zo iemand die dat deze week ondervonden heeft. :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:25

Jessicajoann schreef:
Dat is ook een gevoel van veiligheid denk ik dan. Want alle paarden waar ik op heb gezeten die er
vandoor gingen, die gingen gewoon.
Ik heb ook een verzorgpony gehad die het gras in dook en dan kon trekken en wat dan ook, hij bleef lekker staan.
Ik denk dat het heel er veel te maken heeft met wat je het pretigst vind voelen.
Natuurlijk heb ik zelf niks onderzocht en zijn het vooral mijn gedachtegangen.
Is er wel onderzocht of een bit fijn is en hij er geen last van heeft? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

Grappig dat je dat zegt, een gevoel van veiligheid. Ik denk namelijk dat dit komt uit angst. Dit zou betekenen dat ik angst heb, dat denk ik zelf namelijk niet. Hoewel je wel altijd de angst hebt om te vallen, paard breekt been etc, etc. Dus in dat geval heb ik wel angst.
Natuurlijk als, een paard iets wil dan zal deze het zeker niet laten vooral niet in een bedreigende situatie. Maar soms wil ik er ook echt niet achter komen wat er gebeurd als ik zonder bit rijd. Mijn paard is bijvoorbeeld, ja hoe zal ik het uitleggen... een heel apart beest. Als die een tuinslang ziet liggen springt ze vanuit stilstand zijwaarts over een hek met iemand erop. Zo kan ik talloze andere dingen noemen, het is gewoon een nerveus paard. En ja natuurlijk zal de eerste de beste bitloosrijder nu zeggen dat ik zonder bit moet gaan rijden omdat mijn paard wellicht wel nerveus zal kunnen worden van het bit. Maar zoals hier boven beschreven kunnen bitloze gereedschappen ook behoorlijk fel inwerken. Dan maakt het uiteraard helemaal niets uit of dit in de mond of op de neus is. En ook aan het halster is dit een heel erg nerveus paard. Sterker nog, als ik er op rijd is zij meestal minder nerveus, nee ik trek niet heel hard aan het bit zodat ze langzamer gaat.

En daNIIelle_, dan maakt dat onderzoek van de KNHS mij ook niets uit. Het is geen objectief onderzoek en het kan niet worden onderbouwt met feiten. Eventuele tegenargumenten kunnen hierdoor al helemaal niet worden weerlegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:30

De site www.bitloospaardrijden.info is al dikwijls genoemd. De onderzoeken die daar te vinden zijn, zijn weldegelijk objectief.
Verder staan er veel artikelen die je alle info geven.
Lees dat allemaal eens en discussieer dan verder.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:32

Danique_G schreef:
En daNIIelle_, dan maakt dat onderzoek van de KNHS mij ook niets uit. Het is geen objectief onderzoek en het kan niet worden onderbouwt met feiten. Eventuele tegenargumenten kunnen hierdoor al helemaal niet worden weerlegt.

Nee, maar mocht er iemand hetzelfde onderzoek ergens hebben, dan lijkt me dat interessant om te lezen.

Zelf denk ik dat een paard niet per definitie 'last' ondervind van het bit.
Maar als daar bewijzen voor zijn....

Ben het verder met je eens. Als je voor je gevoel rijdt met een bit voor de veiligheid, dan is het meer uit angst.
Wat Jessicajoann beschrijft heeft niets met wel/geen bit te maken, maar met opvoeding.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:43

Famous_Chick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:48

@ Tesssaaa.

Idd, je hebt gelijk, best wel erg dat filmpje!

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:55

kijk dit dan!

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:58

Sorry ik heb het eerste filmpje niet gekeken. Ik word melig van iemand die zo verteld;o
Even de andere kijken. Al zijn die filmpjes ook niet altijd neutraal.

@danique Ik bedoel ook niet dat je angst heb. Maar je vind het wel belangrijk dat je in kan grijpen en denkt dat dit beter kan met een bit. Dan voel je je veiliger want je hebt meer controle. Ik denk niet dat dit persé met angst te maken heeft. Al zou dit best voorkomen. Correct me if i'm wrong :')
Laatst bijgewerkt door Jessicajoann op 22-06-11 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:00

Jessicajoann schreef:
Sorry ik heb het eerste filmpje niet gekeken. Ik word melig van iemand die zo verteld;o

hahaha dat heb ik ook altijd met iemand met zo'n stem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:01

Danique_G schreef:

Welk onderzoek? Naar mijn weten heeft de KNHS nergens onderzoek naar gedaan.
Wat hun beweringen betreft: die slaan anatomisch gezien volledig de plank mis.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:02

annnneeee schreef:
Jessicajoann schreef:

hahaha dat heb ik ook altijd met iemand met zo'n stem!

Het is zo over kalm en van 'ik vertel het jullie wel eventjes want ik weet het heel goed'-erig :')