Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:28

Ik denk dat je bij het opvoeden vooral moet opletten: belonen wanneer hij het goed doet, eventje aanpakken wanneer hij het niet goed doet. Als een paard een goede opvoeding heeft gehad zou flink aanpakken op wat oudere leeftijd niet meer nodig zijn denk ik.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:56

Skygirl schreef:
ponyfee schreef:
haha ik had dat twee weken geleden, ze bleef maar etteren en toen gaf ik me toch een flinke ruk aan de teugels, we schrokken er beiden van. Is helemaal niet mijn manier van doen maar het moest even :P

Een ruk aan de teugels is iets wat juist nooit moet... :n
Corrigeren prima, maar niet op zo'n manier.

Duh...daarom durf ik het ook toe te geven, daar was dit topic toch voor? -:)
Of ben ik nou BlonT :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 06:28

ponyfee schreef:
Skygirl schreef:

Een ruk aan de teugels is iets wat juist nooit moet... :n
Corrigeren prima, maar niet op zo'n manier.

Duh...daarom durf ik het ook toe te geven, daar was dit topic toch voor? -:)
Of ben ik nou BlonT :D

Ja maar omdat je erbij zei 'het moest even'.

suvan

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:26

oh zo, nou ja ik bedoel het floepte eruit op dat moment, maar er staat ook bij mijn zin: niet mijn manier van doen...
Het moest even op dat moment in de zin van het gebeurde gewoon, snap je. Onbewust dus, ik was er niet voor niets zo van geschrokken!

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:49

nou ik probeer het goed te doen maar heel veel geduld heb ik niet ik ben ook wel eens boos en geef haar een tik die eigenlijk voor mezelf is bedoeld. Maar dat is niet erg je leert ervan misschien voor je paard iets minder maar jij leert ervan en dat is voor je paard ook beter.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:05

Iedereen doet toch wel iets bij zijn knol, terwijl het niet altijd even fare is, maar ja... In hoeverre heeft zo'n paard er nou last van? Als hij tik met zweep krijgt, tja... als hij ruk in zijn mond krijgt... als hij tegen zijn neus een tik krijgt... Het is eigenlijk normaal dat je eens wat doet als hij stout is, maar gelukkig zijn ze bijna altijd heel erg lief! <3

stampfeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:32

tsja, ik beken, haha als het niet gaat zoals het moet dan maar zoals het niet moet, maar ja ik laat mijn pony geen pijnlijden :+

amberxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:39

tja, het moet soms even.
maar daarna ook weer belonen hoor. :o

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:58

ik ik ik ik :D
als ze na 20 rondjes nog zit te ouwehoeren bij die hoek, en na 100x gezien te hebben en na 1000x in die bak te zijn geweest, is het klaar hoor!
soms hebben ze het even nodig

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:43

van de week reedt ik 'n buitenrit, was lekker in rustig drafje in de berm, springt die gek in eens opzij de weg op. zat er bijna naast zeg, ik bleef nog maar net zitten in 't zadel. Er stond een eikelboom en ipv 1 of 2 vielen er in een keer wel 30 eikels naar beneden. Daar schrok hij van, maar dan heeft hij toch ook al een tik met de zweep te pakken voordat ik bezef wat hij nu eigenlijk deed hahaha. :+

Cowhorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:02

een keer streng wezen is soms nodig, je bent wel met een dier van gemiddels 700 kg bezig, dat zijn geen grapjes...

xminix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:12

wie niet sterk is moet slim zijn

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:12

Ik denk dat iedereen wel eens zich niet aan de regeltjes houdt.
Zo ook ik. Mijn paardje die zoekt de confrontatie soms ook gewoon op. Express schrikken of als je bij tikt ineens wegschieten. Boos worden kan ik dan wel ja.
Maar al is paardlief braaf dan ben ik ook poeslief voor haar en beloon haar met stem enzovoort.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:19

Nou er zijn vast mensen die erop tegen zijn, maar op een pony die alleen maar met z'n koppie in de lucht rond wil stuiteren rij ik weleens wat voltes met mijn binnenhand vast op mijn knie. Werkt als een tierelier. Daarna wel loslaten :j.

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:45

Ja, als het me allemaal niet lukt en m'n paard wordt wil er ook niet doorkomen, dan gaat het eventjes ruw en flink voorwaarts. Maar wel als de instructrice niet kijkt, want dat mag natuurlijk niet..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:47

En diezelfde pony vond het nodig de eerste keer dat ik erop reed mijn been tegen het hek te plakken. Hij liep zowat ín het hek. Heb 'm even flink van het hek af getrapt en klaar.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:58

Tuurlijk als ze door me heen loopt dan laat ik haar wel even weten dat ik de baas ben. Daarna is er dan ook niks meer aan de hand.

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:48

Ja mijn paard krijgt ook wel eens een tik als ze voor de 100e keer schrikt van bijvoorbeeld een pionnetje dat altijd in de bak staat. Niet netjes natuurlijk, maarja als ik een keer iets te ruw ben dan laat ze mij gewoon zandhappen en dan staan we weer quitte :P

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:53

Mijn paard begon dit weekend te steigeren midden op een kruising. Moest oversteken en precies op het midden besloot meneer steil omhoog te gaan. Echt niet dat ik dan lief ga vragen of paardlief alsjeblieeeft normaal wil doen. Flinke por tussen zn ribben en een tik erbij.
Doe het niet graag maar veiligheid voor alles...

LaLoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:02

Ik denk niet dat altijd perfect rijden werkt.

Of er moeten hier en daar perfecte paarden zijn natuurlijk.

Mijn paard heeft soms ook haar nukken, ze kan het makkelijk omdat ze het wel goed doet als ze een leuk humeur heeft.

Dus als ik dan een half uur ben bezig geweest lief te vragen dan is het ook klaar, even een ophouding maken en ze weet weer wie de baas is

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:15

Jup heb ik ook, ik durf te wedden dat iedereen zijn geduld welleens verliest.

Yv_ schreef:
Oh ja hoor... Af en toe is meneer niet lief en heb ik geen geduld meer... Tsja, waarschijnlijk ben ik -volgens de bokt-normen - geen paard waard :=

Twinkeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:24

Heb recent een heel interessant artikel gelezen over belonen en straffen in de vorm van 'drukken' en wegnemen van druk.
Vond dit heel mooi geformuleerd dat je een paard bv. voor letterlijke druk van je been leert voorwaarts gaan, als hij daar op reageert neem je de druk weg en wordt het paard 'beloond'. Eveneens met teugeldruk, druk voor het wijken enzovoort. Veel ruiters vergeten het deeltje 'wegnemen van de druk', waardoor de reactie op de druk vermindert en ze nog méér druk gaan zetten, waardoor de reactie nog meer vermindert en zo verder.

Twinkeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:26

Maar om ook op jullie titel te reageren:
Ik kom er ook voor uit. Consequentie met een dier is belangrijk. Je kan niet 'naast' je paard staan, evenals je geen beste vriend kan zijn met je kinderen of in geval van beroepen bv. met je werknemers of leerlingen... Je blijft altijd een beetje 'leider' en hiervoor moet je bereid zijn om soms op te treden om het groter algemeen welzijn na te streven. ;) :o

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:56

Ik rij niet altijd als het boekje.
Ik heb ook wel eens paar keer een moment gehad dat ie zo irritand was, dat ik de slof er strak op heb gezet.
Ik vind de stang horizontaal in de mond doen wel erg ver gaan, maar mijn paardje heeft ook een zacht mondje.
Ik denk dat niemand echt volgens het boekje rijd :D.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:18

Een paard hoort te weten wie de baas is.
En als ze dat even vergeten mag je hem/haar corigeren vind ik.
Slaan is anders als een tikje geven.
Ik zelf doe dit niet.
Maar zolang het terecht gebeurt en niet te hard moet het kunnen.

Wat rijden betreft.
Hetzelfde , soms vergeten ze wie de baas is en is er een wat harder tikje nodig.
OF
Moet je hem een keer een wat harder schopje geven.

Ik zelf heb een hengst , en die vond het soms leuk om schijn overgang-tempo te draven als hij arbeids draf moest doen ,
En je drijft dan normaal.
En meneer reageert niet.
Dan is het terecht dat je hem een keer een wat hardere schop geeft.

En als hij het tijdens het halt houden nodig vind om proberen weg te stappen of te steigeren.
Dan is het logies dat je een wat harder rukje in de mond doet zodat hij de bedoeling wat beter begint te begrijpen.

Wat moet je anders , ze belonen als ze dingen doen wat ongehoort is?