Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:15

Huertecilla schreef:
kohtje schreef:
Ik denk niet dat.....

Denk dan eens wél ....

Grappig bedoeld?
Laat ik het zo zeggen, ik weet zeker dat ik mijn paarden nooit schade heb aan gedaan door mijn overgewicht.

Eigenlijk heb ik al weer spijt dat ik in dit topic gereageerd heb.
Leven en laten leven.
Als ik in het profiel en op de site van HC kijk wordt ik ook niet vrolijk hoe er gereden wordt.
Wie zegt dat dat gezond is voor het paard?
Ieder doet het op zijn eigen manier en met zijn eigen geweten.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:03

Afbeelding
Afbeelding
fotos van vorige keuring

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:12

kohtje schreef:
Grappig bedoeld?
Laat ik het zo zeggen, ik weet zeker dat ik mijn paarden nooit schade heb aan gedaan door mijn overgewicht.

Leven en laten leven.
Als ik in het profiel en op de site van HC kijk wordt ik ook niet vrolijk hoe er gereden wordt.

jij hebt duidelijk geen idee wie HC is he? hoeveel kennis hij heeft van paarden enz? daar zou je van achterovervallen ;)
maar goed, als jij geen gram gaat vermageren omdat je paard het best wel aankan volgens jouw, ook goed...

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:14

chanel1985 schreef:
ik wil niemand kwetsen maar maar je moet wel toegeven dat het een wisselwerking is hé.
Op den duur ben ik al bang om op mij eigen pony te stappen als ik deze berichten lees.
Ik ben ook niet van de lichtste maar ik merk geen protest van mijn pony (grote Dponyong. 1.50m schoft)

edit:foto van mij en chanel,Afbeelding

Ik vindt jullie een super leuke combi! *\o/*Heb je ook rijden itp? :D ik wil eens spieken!
Idd, ik wordt gewoon erg onzeker om op mijn paard te kruipen met die berichten hier.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:17

kynshiri schreef:
kohtje schreef:
Grappig bedoeld?

Leven en laten leven.

jij hebt duidelijk geen idee wie HC is he? hoeveel kennis hij heeft van paarden enz? daar zou je van achterovervallen ;)
maar goed, als jij geen gram gaat vermageren omdat je paard het best wel aankan volgens jouw, ook goed...

Nee ik ben niet onder de indruk van HC en hoe kan jij zeggen dat ik niet wil afvallen?
Ik doe er heel veel voor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:25

kohtje schreef:
Ik denk niet dat ik ooit een negatief effect heb gehad op mijn paarden.

Ik ben er van overtuigt dat je dat wel hebt gehad, net als wij allemaal, trouwens. Punt is dat je, zodra je op je paard gaat zitten, je een negatief effect hebt. Of dat zo negatief is dat je het beter niet doet is dan een ander punt. Mijn paard zou het ook een negatief effect vinden als ik niet met enige regelmaat zou opstappen, want ze vindt het leuk om lekker samen bezig te zijn. Dus is het afwegen van voor- en nadelen ;)

En of je wil afvallen of niet is niet relevant, als het nodig is (voor je paard) en het lukt niet, is de verantwoordelijke keuze om dan niet te rijden totdat het wel lukt.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:28

Hmm, ik vindt dit wel allemaal erg grof overkomen als ik even mijn mening mag zeggen!!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:47

Waratje schreef:
kohtje schreef:
Ik denk niet dat ik ooit een negatief effect heb gehad op mijn paarden.

Ik ben er van overtuigt dat je dat wel hebt gehad, net als wij allemaal, trouwens. Punt is dat je, zodra je op je paard gaat zitten, je een negatief effect hebt. Of dat zo negatief is dat je het beter niet doet is dan een ander punt. Mijn paard zou het ook een negatief effect vinden als ik niet met enige regelmaat zou opstappen, want ze vindt het leuk om lekker samen bezig te zijn. Dus is het afwegen van voor- en nadelen ;)

En of je wil afvallen of niet is niet relevant, als het nodig is (voor je paard) en het lukt niet, is de verantwoordelijke keuze om dan niet te rijden totdat het wel lukt.

Voor mij is de keuze om er op gaan zitten nog steeds verantwoord.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:58

Dan wens ik jou en je paard veel rijplezier ;)

Meara

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:49

Moeilijk om antwoord op te geven, wij kunnen wel zeggen dat dat wel slechter is voor het paard, maar wat weten wij nou. Dat paard kan niet praten. Zelf denk ik idd dat je zelf moet overwegen of het verantwoordelijk is om te gaan rijden.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:53

Als ik met mijn 1.80 op een pony van 1.20 ga zitten en ga zeggen " hij merkt er niks van want ik schop net niet tegen zijn knieen aan" dan krijg je commentaar van alle kanten (logisch trouwens).
Moet ik dan zeggen dat het botte opmerkingen zijn,ik er niks aan kan doen dat ik lang ben en dat andere mensen blij moeten zijn dat ze klein gebleven zijn zodat ze nog op kleine pony's kunnen?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:21

nobel1 schreef:
Als ik met mijn 1.80 op een pony van 1.20 ga zitten en ga zeggen " hij merkt er niks van want ik schop net niet tegen zijn knieen aan" dan krijg je commentaar van alle kanten (logisch trouwens).
Moet ik dan zeggen dat het botte opmerkingen zijn,ik er niks aan kan doen dat ik lang ben en dat andere mensen blij moeten zijn dat ze klein gebleven zijn zodat ze nog op kleine pony's kunnen?

voila dat zei ik een pagina terug ook al...

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:33

kynshiri schreef:
nobel1 schreef:

voila dat zei ik een pagina terug ook al...

Oeps, overheen gelezen sorry! :o

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:24

Niet alle mensen met overgewicht kunnen daar iets aan doen en ik vind dat oprecht heel rot voor hen.
Ik lees echter veel opmerkingen in de zin van 'moet ik me dan schuldig voelen' of 'ik rijd enkel recreatief, mag ik mijn hobby dan niet uitoefenen'.
Wees eerlijk tegenover je paard (en jezelf)!

Ik ben het helemaal eens met eerder genoemde opmerking dat paardrijden een verantwoordelijkheid is. Daarnaast vind ik dat het inderdaad soms gewoon niet kan (380 pond op een arabiertje? Kom op zeg!) dat is heel jammer en heel verdrietig (voor de ruiter) maar zo is dat dan nou eenmaal. Kwestie van accepteren of veranderen. Misschien makkelijk gezegd maar zo is het wel.
Ik zou misschien wel heel graag turnster willen zijn maar daar heb ik de bouw en de aanleg niet voor, ik zou graag op de shet van mijn buurmeisje rijden maar dat gaat niet...

Gelukkig is de paardensport zo divers dat er vele andere mogenlijkheden zijn: wandelen, grondwerk, vrijheidsdressuur, longeerwerk, mennen etc.
Te zwaar= te zwaar, wees eerlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:52

Deze discussie heeft nu al een paar keer dezelfde cyclus doorlopen... :D

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 03:13

Of je er nou zelf wat aan kan doen of niet, dat overgewicht heb je, daar kan je niet omheen. Ik vind het echt oprecht jammer als iemand door een ziekte of wat voor omstandigheden dan ook meer weegt dan striktgenomen gezond is. Echt, dat wens ik niemand toe.
Maar een paard heeft daar toch geen boodschap aan? Jij bent dan mischien niet de 'schuldige' aan je overgewicht, maar je paard nog minder! Iemand die (ikzegmaarwat) 150 kg weegt hoort imo niet op een paard, óók niet als die persoon daar zelf niks aan kan doen, ik vind niet dat je dat als excuus mag gebruiken.
Héél erg jammer, maar misschien is paardRIJDEN als sport dan gewoon niet de beste keuze. Misschien kan je gaan mennen? Of lekker fanatiek gaan grondwerken? Maar eropzitten kan niet meer dan, sorry.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 03:38

[quote="BePa"]Daarnaast vind ik dat het inderdaad soms gewoon niet kan (380 pond op een arabiertje? Kom op zeg!) quote]

Dan wil ik wel nog even zeggen dat de jongen over 2 meter was en de pony 1.68, het was een sterk gebouwde pony en hij stapte haar rond. Iemand van zo zwaar laten wij niet draven of galopperen maar willen we wel de ervaring geven.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:27

pandour4evuh schreef:
BePa schreef:
Daarnaast vind ik dat het inderdaad soms gewoon niet kan (380 pond op een arabiertje? Kom op zeg!) quote]

Dan wil ik wel nog even zeggen dat de jongen over 2 meter was en de pony 1.68, het was een sterk gebouwde pony en hij stapte haar rond. Iemand van zo zwaar laten wij niet draven of galopperen maar willen we wel de ervaring geven.

Ook alleen erop laten zitten en rond stappen met zo`n gewicht vind ik uit den boze!!! Ik begrijp niet dat jullie dat toestaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:19

Kuggur schreef:
Deze discussie heeft nu al een paar keer dezelfde cyclus doorlopen... :D

Samengevat:

1. Overgewicht is een onnodige extra belasting van het paard.

2. Nee, want anders kan ík niet paardrijden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:55

Elke belasting van het paard is onnodig; we hóeven niet op het paard te stappen.
Extra gewicht is extra belasting. Dat is evident.
Negatief effect? Ongetwijfeld. Maar hoe erg is dat?
Ook als het paard net ietsje minder beweegt of het net ietsje minder lang volhoudt dan zonder ruiter, is dat een negatief effect.
Vraag 2 is hoeveel negatief effect acceptabel is.

Mijn stelling is dat de grens is: het punt waar het paard schade/letsel krijgt door het negatieve effect. Dan is de vraag of de ruiter overgewicht heeft, niet meer bepalend. Het is wel een factor, zonder meer. Maar om te stellen dat overgewicht een paard zonder meer schade toebrengt, is veel te kort door de bocht. Er zijn vele factoren die meewegen; die heb ik eerder in dit topic al eens genoemd. Vandaar ook dat ik de 15% of 20% regel onzinnig vind.

Natuurlijk is het altijd goed voor je paard als je afvalt. Maar dat geldt niet alleen voor mensen met overgewicht maar ook voor mensen met normaal gewicht. Ondergewicht is altijd beter voor een paard dan normaal gewicht, toch?

Overigens is het te simpel om te zeggen dat mensen met overgewicht 'gewoon' moeten afvallen. Het feit dat bijna alle mensen met overgewicht het geprobeerd hebben (de meesten hebben echt tientallen dieten geprobeerd) maar slechts 7% het lukt om blijvend af te vallen, zegt wel genoeg over hoe moeilijk het is.

Ik heb ook overgewicht en doe mijn uiterste best om iig gelijk te blijven en hopelijk iets af te vallen. Paardrijden is daar onderdeel van. Rijd ik niet, dan kom ik aan.
Mijn paard ondervindt daar geen schade van; is gecheckt door deskundige. Moet ik dan stoppen met rijden, puur omdat ik overgewicht heb? Misschien goed voor mijn paard maar niet voor mij.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:07

beantsje +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:22

beantsje schreef:
Moet ik dan stoppen met rijden, puur omdat ik overgewicht heb? Misschien goed voor mijn paard maar niet voor mij.

Exáct conform de samenvatting. Jíj wil rijden en de rest niet weten.

Onder álle paardrijden ligt een ethisch compromis ten grondslag.
De hamvraag is in hoeverre het welzijnsbelang van het paard onergeschikt is aan het lolbelang van de ruiter.
Bij het beantwoorden van die vraag hebben we te maken met het voortschrijdend inzicht; de ethiek met betrekking tot dierenwelzijn en de kennis van alle aspecten ontwikkelen in samenhang en wisselwerking.

Neem het fenomeen bitloos. Was 10 jaar terug geen onderwerp en nu een grote hype, haast een verplichting voor voelgoed. Boomloos is in de tussenliggende periode ook vorrbij gekomen met hetzelfde punt.
Beiden zijn een direct gevalg van de ontwikkeling van de ethiek betreffende het omgaan met dieren.
´Sport´ met paarden ligt terecht onder de loupe.
Erop gaan zitten om je voor de lol rond te laten stappen komt ook al in beeld.
Het er met onnodig gewicht op gaan zitten dus met een spotlicht erop.

Kijk, de ruiterij wíl niet weten. Het onder het zadel brengen van veel te jonge paarden is keihard bewijs van het totaal ondergeschikte van het paardwelzijn. Daar is wetenschappelijk keiharde informatie over maar de ruiterij laat geld en eigenbelang volledig de doorslag geven.

Dit topic is een simpele illustratie.
- Ja, voor het paard minder,
- maar ík wil paardrijden.

Ga zo door, dan wordt paardrijden op den duur gewoon helemaal verboden en dat sneller dan de ruiterij wil weten.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:43

Leuke stellingen allemaal maar hoor jullie nooit commentaar geven bij HAW dat de ruiter moet gaan afvallen.....
Als je zo bij je standpunt blijft durf dan ook daar te reageren.... maar dan zijn jullie weer bang voor negatief commentaar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:48

beantsje schreef:
Mijn stelling is dat de grens is: het punt waar het paard schade/letsel krijgt door het negatieve effect. Dan is de vraag of de ruiter overgewicht heeft, niet meer bepalend. Het is wel een factor, zonder meer. Maar om te stellen dat overgewicht een paard zonder meer schade toebrengt, is veel te kort door de bocht.

Wat hier steeds wordt vergeten is dat ook de conditie van de ruiter van wezenlijk belang is. Een ruiter met een goede conditie (lees: uithoudingsvermogen, een goed herstelvermogen van een lichamelijke inspanning) raakt te paard minder snel vermoeid. En dat is goed, want een vermoeide ruiter gaat een paard in de weg zitten. Dit geld voor dikke en dunne ruiters. Met dit verschil dat het voor het paard NOG schadelijker/belastender is als een dikke ruiter vermoeid raakt.

De kans dat een dikke ruiter vermoeid raakt is ook groter. Over het algemeen hebben dikke mensen namelijk weinig uithoudingsvermogen en weinig conditie (want anders waren ze niet dik, als ze regelmatig aan sport deden)

Daarnaast heeft een ruiter die ook aan zijn eigen conditie werkt veel meer inzicht in de werking van het lichaam. Zij ervaren zelf hoe het is om lichamelijk te herstellen van een zware inspanning en kunnen zich daarom beter inleven in hun paard. Zij kunnen hun paard dan gerichter trainen en belasten. Het gaat niet om feitelijk gewicht, maar om het totaalplaatje. Als ruiter moet je gewoon 'in shape' zijn. Met een redelijke conditie en zonder (zwaar) overgewicht.

Ik denk dat je twee soorten ruiters hebt:
1. ruiters die ook werken aan hun eigen conditie/fysieke gesteldheid. Ruiters die hun paard gericht trainen. Ruiters die een eenheid willen zijn met hun paard. Ruiters die het belang van hun eigen conditie i.r.t. goed/fijn paardrijden onderkennen. Dit zijn mensen die hun paarden TRAINEN. Zij rijden MET hun paard.
2. ruiters die hun paard gebruiken als fitnesapparaat, als vervoermiddel en als ding. Hun paard gebruiken als troost, omdat zij vinden dat ze daar recht op hebben. Mensen die hun paard gebruiken om af te vallen. Deze mensen rijden OP hun paard. En daar is ook alles mee gezegd.

Laat ik vooropstellen dat je met een paar kilo's extra echt niet hoeft te stoppen met rijden. Maar er zijn zoveel mogelijkheden om goed, bewust en gezond bezig te zijn; zowel voor jezelf als voor je paard. je kunt ook een hometrainer nemen en daar elke dag een half uur op los gaan. Kun je nog voor de TV doen ook. je valt af, bouwt conditie op en dat is niet alleen voor je paard, maar zeker ook voor jezelf beter.

pandour4evuh schreef:

Ongelovelijk.... ;( (en met 1.68 speek je niet meer van een pony, maar dat doet niet ter zake verder... ook voor 1.68 is 190 kg te zwaar) En voor wat? Dan heeft die jongen de ervaring? En dan? Dan vind hij het leuk en wil hij nog een keer? En dan? Ga je dan zeggen: nou liever niet vaker want je bent te zwaar? Dan hou je zo iemand een vette worst voor waar hij even aan mag ruiken... Ik zie daar echt het nut niet van in...

LesleyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:52

Zoals ik al eens eerder heb gereageerd, heb ik (licht) overgewicht. Ik ben nu aan het fitnessen, niet zozeer om kilo's kwijt te raken, maar om idd in vorm en conditie te komen. Aangezien ik een klein meisje ben, zullen er zeker ruiters (zonder overgewicht) rijden, die toch zwaarder zijn dan mij. Maar ik merk gewoon dat ik makkelijker een correcte zit heb, dan dik een maand geleden. En met een betere conditie die 'goede' zit ook een uur kan volhouden. (Goed is natuurlijk ook nog altijd relatief) En ja ik ben wel blijven rijden (ben nog maar 4maand geleden terug gestart -na 7jaar- en tegelijkertijd gestart met andere sporten), maar ik moet HC en Jasmijn gelijk geven. Hoewel dit voor mijzelf minder aangenaam is.