beantsje schreef:Mijn stelling is dat de grens is: het punt waar het paard schade/letsel krijgt door het negatieve effect. Dan is de vraag of de ruiter overgewicht heeft, niet meer bepalend. Het is wel een factor, zonder meer. Maar om te stellen dat overgewicht een paard zonder meer schade toebrengt, is veel te kort door de bocht.
Wat hier steeds wordt vergeten is dat ook de conditie van de ruiter van wezenlijk belang is. Een ruiter met een goede conditie (lees: uithoudingsvermogen, een goed herstelvermogen van een lichamelijke inspanning) raakt te paard minder snel vermoeid. En dat is goed, want een vermoeide ruiter gaat een paard in de weg zitten. Dit geld voor dikke en dunne ruiters. Met dit verschil dat het voor het paard NOG schadelijker/belastender is als een dikke ruiter vermoeid raakt.
De kans dat een dikke ruiter vermoeid raakt is ook groter. Over het algemeen hebben dikke mensen namelijk weinig uithoudingsvermogen en weinig conditie (want anders waren ze niet dik, als ze regelmatig aan sport deden)
Daarnaast heeft een ruiter die ook aan zijn eigen conditie werkt veel meer inzicht in de werking van het lichaam. Zij ervaren zelf hoe het is om lichamelijk te herstellen van een zware inspanning en kunnen zich daarom beter inleven in hun paard. Zij kunnen hun paard dan gerichter trainen en belasten. Het gaat niet om feitelijk gewicht, maar om het totaalplaatje. Als ruiter moet je gewoon 'in shape' zijn. Met een redelijke conditie en zonder (zwaar) overgewicht.
Ik denk dat je twee soorten ruiters hebt:
1. ruiters die ook werken aan hun eigen conditie/fysieke gesteldheid. Ruiters die hun paard gericht trainen. Ruiters die een eenheid willen zijn met hun paard. Ruiters die het belang van hun eigen conditie i.r.t. goed/fijn paardrijden onderkennen. Dit zijn mensen die hun paarden TRAINEN. Zij rijden MET hun paard.
2. ruiters die hun paard gebruiken als fitnesapparaat, als vervoermiddel en als ding. Hun paard gebruiken als troost, omdat zij vinden dat ze daar recht op hebben. Mensen die hun paard gebruiken om af te vallen. Deze mensen rijden OP hun paard. En daar is ook alles mee gezegd.
Laat ik vooropstellen dat je met een paar kilo's extra echt niet hoeft te stoppen met rijden. Maar er zijn zoveel mogelijkheden om goed, bewust en gezond bezig te zijn; zowel voor jezelf als voor je paard. je kunt ook een hometrainer nemen en daar elke dag een half uur op los gaan. Kun je nog voor de TV doen ook. je valt af, bouwt conditie op en dat is niet alleen voor je paard, maar zeker ook voor jezelf beter.
pandour4evuh schreef:Dan wil ik wel nog even zeggen dat de jongen over 2 meter was en de pony 1.68, het was een sterk gebouwde pony en hij stapte haar rond. Iemand van zo zwaar laten wij niet draven of galopperen maar willen we wel de ervaring geven.
Ongelovelijk....
(en met 1.68 speek je niet meer van een pony, maar dat doet niet ter zake verder... ook voor 1.68 is 190 kg te zwaar) En voor wat? Dan heeft die jongen de ervaring? En dan? Dan vind hij het leuk en wil hij nog een keer? En dan? Ga je dan zeggen: nou liever niet vaker want je bent te zwaar? Dan hou je zo iemand een vette worst voor waar hij even aan mag ruiken... Ik zie daar echt het nut niet van in...