Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kippensoep

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:04

Oh, bij ons is het juist totaal niet dat als je valt je een stempel met "kan niet rijden" krijgt. Sterker nog, iedere keer dat je bij ons valt krijg je een gratis zakje snoep in de kantine, dus we hebben er niet zoveel problemen meer mee.
Laatst tijdens het uitstappen had ik mijn beugels uitgedaan en zat ik achteromgedraaid te paard, kletsend met een vriendin van me die achter me reed. Paardlief vond dat het perfecte moment om "spookjes te gaan zien" (als een ruiter bij hem niet oplet gaat hij altijd aan de ren :+ ) en hupsakee, aan de ren. Halverwege de bak lag ik er naast, en het enige wat mijn instructrice zei was: "Nou Jip, die zeven meter dat je erop zat zat je heel netjes, hoor!"
Altijd positief blijven :+

lydia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:55

je moet leren van vallen en opstaan dat is bij alle sporten zo, of je moet gewoon op zoon mak paard zitten die van een bom nog niet eens schrikt en als je dan over andere gaat oordelen dat ze niet kan rijden vraag ik mij af of zij op dat paard wel blijft zitten ;)

yaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:42

Ik heb altijd geleerd dat je 100 keer moet vallen om een goede ruiter te zijn :')

EsLoveHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:46

Ik lig ook vaak naast 't paard.
Je bent pas 'minder goed' als je niet volhoud en opgeeft, maar slecht ben je nooit!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:47

Ik zeg altijd degene die nooit valt is geen goeie ruiter ruiters die er vaker afvallen weten hoe ze moeten zitten tijdens bijvoorbeelt een bok en als je nog nooit gevallen bent weet je ook niet wat het is. En iedereen stuitert er wel is af zelfs de beste (beroemde enz) ruiters

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:05

ik ben het er ook absoluut niet mee eens dat als je vaak valt je een slechte ruiter bent! In tegendeel! De meeste mensen die vaak vallen rijden vaak veel beter! (Vaak ook de moeilijkere paarden)
als je paard nooit een bok geeft, een loopje met je neemt of zijn eigen mening eens laat weten, dan lijkt me het paardrijden (ookal val je er dan over het algemeen niet zo snel af) een stukje saaier! ;)

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:48

bij ons thuis kun je ook een trotse zandhapper zijn. Liever veel moeite gedaan hebben en uiteindelijk toch vallen maar weten waarom, dan uit angst als een balletje opkrullen en dan een kukel maken en het paard laten winnen! Altijd er weer op! ( tenminste als je fysiek nog kan natuurlijk;))

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:30

Nee hoor maakt niks uit vind ik, zelfs de beste ruiter valt wel eens van zn paard af. Als je het niet verwacht en je paard maakt zulke rare bewegingen tjsa kan wel eens gebeuren dat je er dan af valt
het is niet voor niks het gezegde van vallen en opstaan leer je het!

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:38

Ik heb ook een hekel aan die mensen die zomaar zeggen: leer rijden kind!
En ik vindt juist dat als je eraf valt je denk ik zelf wel kan inschatten als het je eigen schuld is of niet

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:50

Van vallen leer je, iedereen valt wel eens :)
Ik ben donderdag nog keihard gevallen, zit nu zielig thuis.
Mijn nek, neus en wenkbrauw zijn dik en pijnlijk, vinger gekneusd en onderste ruggewervels ook gekneusd :( Mn cap is gebroken dus die heeft wel zn werk gedaan gelukkig!
Voel me we een beetje zielig zo :(

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:19

De mensen die "vallen" gelijkstellen aan "heeft het paard niet in de hand" en dus concluderen "kan niet rijden" zijn naar mijn ervaring heel vaak mensen die maar bar weinig kijk op een paard hebben. Bokken is inderdaad lang niet uit onwil. Van veel vallen word je een completere ruiter.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:13

Ik denk persoonlijk dat je veel leert van het vallen zelf, je leert dat je beter moet blijven zitten, je leert niet op te geven en gewoon weer er op te stappen.
Daarbij komt dat zelfs de beste ruiters vallen. Als mensen zeggen dat ze er nooit afvallen, denk ik meestal niet van; Wow wat knap! Eerder van; wat voor een paard heb je dan? Maar dat ligt er ook maar net aan wie het zegt en of ik dat persoon ken of niet :P

Ik snap ook nooit waarom mensen niet willen toe geven dat ze zijn gevallen. Ik lach er meestal om en vertel het gewoon als mensen vragen hoe het ging.. :')

Nachthengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:06

Dat is niet waar.
Een minder goede ruiter is iemand die heel bang is om te vallen.
Nou minder goed. Je hebt daar geen ervaring mee dan.

Maar over hoevaaak je bent gevallen telt niet mee of je wel of niet goed kan rijden.

damesschoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:47

Bij ons op de manege zeiden ze altijd als iemand van het paard was gevallen... Zo nu ben jij een echte goede ruiter en dan ben je ook lid van de zandruiters hahahahaha. maar ik vind je geen slechte ruiter als je er een keer af valt... zou wat zijn als anky van haar knol af zou vallen en dan gelijk een slechte ruiter zou zijn _O- _O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:24

yaske schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je 100 keer moet vallen om een goede ruiter te zijn :')

In dat geval... HAHAHA.

Nou ik denk niet echt dat je er slechter of beter in rijden van wordt.

Wat ik wel weet is dat je "leert" wat voor truucjes paarden in huis hebben, zo kennen alle mensen
met een puberend paard bijvoorbeeld het truukje linkerstelling en linkergalop(of draf) recht op de bakrand
of op een hek of boom af stieren is niet linksaf maar rechtsaf.

Ruiters gaan vaak meezitten in de richting van het paard.. en als het paard dan de vrijheid opzoekt.
In het hierboven genoemde voorbeeld is dat dus rechtaf, dan eindigen ze er meestal naast.

Wat je er rijtechnisch van kunt leren is bijvoorbeeld dat je ALTIJD recht op je paard moet blijven zitten.

Het eerste jaar ben ik continu van mijn vorige paard afgeknald.. (hij 6 ik 13) Die maakte bokkenseries en gooide zijn
kont schuin, lag je er niet naast ging hij links rechts links spelen en bleef je dan NOG zitten rende hij
de hoek in, steigerde hij en maakte een halve draai, sprong met 4 benen de lucht in en ging weer vrolijk
verder bokken. Uiteindelijk leerde ik om te blijven zitten op HEM. Bijrijdstertjes vielen er al af als ie een
keertje struikelde.. of eens dacht een ererondje door de baan te maken uit joligheid.

Heb ook wel een paar keer gehad dat ze gingen racen en te plat door de bocht gingen en ik teveel met
hen mee opzij leunde.. dat we met zn 2en op de grond eindigden.

Ik bleef zitten, behalve de keren:

Ik op een D-pony ging als 18jarige, van een meisje van 9. Ze vroeg me een stukje middengalop te laten
zien. Pony was altijd superbraaf... dus ik doen. Pony pakt het bit vast en gaat keihard rennen en hinniken.
Dus ik denk nou, die moet haar ei kwijt, laat maar ff rennen.. in vliegende vaart ging ze door de bak, ik
denk nou.. die gaat nog wel een rondje. Dus ik meezitten en lekker laten gaan. Stond mevrouw ineens
bij het hek stil. Boem. Bleek dat de pony dat altijd deed als je voorwaartser ging dan een sukkelige
gang want dan mocht ze vroeger meestal rennen. Ja euh weetikveel?

Ik op een Fjordje ging, moest van meiden van stal een sprongetje maken over een wit hekje, afijn..
pony gaat er wat twijfelend op af dus ik denk die stopt en gaat bokken. Nee hoor.. hij springt eroverheen
en op het moment dat ik weer in het zadel wil gaan zitten bokt ie ineens. Boem. Ernaast.

Ging een stukje stappen zonder zadel op het paard van mn tante, uit het niets nam hij een sprintje en
ging links rechts links. En toen hing ik aan zijn nek maar hij stopte gelijk.
(mijn eigen paard reed ik wel vaker zonder zadel en die kon bokken en stuiteren zoveel hij wou maar
daar ging ik dus echt niet naast.. maargoed.. kon aan zijn oren al zien wat hij ging doen.. heb hem bijna
11 jaar gehad. Kon lezen en schrijven met hem)

Ging een paard proefrijden maar die bleek later kissingspines te hebben, paard werd woest als je wou
opstappen. Staakte ook continu.. nou.. de eerste x opstappen wist ik het niet en lag ik er na 2 bokken
al naast.. paard lelde nog na ook. Achteraf wou ik de eigenaresse wel uitschelden maar goed.

Heb met springen vroeger er ook wel vaker naast gehangen.. met mijn nieuwe paard valt het tot nu toe mee.
Ze wil nog weleens door de hand lopen en het bit pakken maar als ik los laat draaft ze na een paar passen,
links rechts links trap ik ook niet meer in, is 1x voorgekomen.. en ja.. racen.. ze doet haar best maar,
als ze maar niet plat door de bocht gaat vind ik het best.

Anky is overigens wel vaker van haar paarden gevallen, heeft zelfs een keer een heup gebroken volgens
mij.. en dan is dat 1 van de keren dat het "bekend" is geworden.

Heb wel een keer geen lucht meer gekregen na een val, een pols gebroken, een paar keer met gekneusde
ribben gelopen en zelfs mijn neusschotje staat scheef. Maar ik leef nog.. dus :P

Vallen hoort erbij, denk je dat we na het kruipen zo opgestaan zijn en wegliepen van GOH.. DIT IS MAKKELIJK?
Nee... zo werkt het niet :)

Of je er een betere ruiter van wordt.. nee.. maar je krijgt er wel een goed evenwicht van!

Zo heb ik mezelf op 1 ski en mijn andere been in de lucht omhoog gehouden tot ik tot stilstand kwam
toen ik voor het allereerst een piste af ging. Terwijl ik bijv. nieteens zo lenig ben.. haha!

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:05

Nee! Als ik ben het eens met svdijk86 , je leert er van je paard meer te leren kennen, te zien dat als ze dit doen, ze gaan bokken, enz.
Er is bij mij op de manege een paardje dat af en toe gewoon een chagrijnige bui heeft, maar ik had er al vaker op gezeten, wedstrijden opgereden, was altijd een superlief beestje.
Totdat ik in de normale dressuur les ging galopperen, 1 stap in galop en hij steigerde heel hoog, bokte toen hoog, rende toen keihard weg. Ik viel ( geen cowgirl haha ) en de 2e keer precies het zelfde.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:21

SarahSammie schreef:
Nee! Als ik ben het eens met svdijk86 , je leert er van je paard meer te leren kennen, te zien dat als ze dit doen, ze gaan bokken, enz.
Er is bij mij op de manege een paardje dat af en toe gewoon een chagrijnige bui heeft, maar ik had er al vaker op gezeten, wedstrijden opgereden, was altijd een superlief beestje.
Totdat ik in de normale dressuur les ging galopperen, 1 stap in galop en hij steigerde heel hoog, bokte toen hoog, rende toen keihard weg. Ik viel ( geen cowgirl haha ) en de 2e keer precies het zelfde.

Zou me niks verbazen als je het over bentley hebt. :+

BeautyLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:58

Wat een gepraat om 1 ding, VAN VALLEN LEER JE

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:18

Parkietjee_ schreef:
SarahSammie schreef:

Zou me niks verbazen als je het over bentley hebt. :+

hahaha ja ik had het over bentley!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:02

Ik ben echt heel gevallen van mijn verzorgpony. maar ik heb er echt heel veel van geleerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:59

Ik val zo vaak, maar niemand zegt dat ik niet kan rijden. De kleintjes bewonderen me volgensmij als ik weer opstap en verder rijd.. xD Gewoon het goede voorbeeld wezen. Je word er hard van. Bovendien, van vallen kan je ook leren!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:38

Ja he? nu liever offtopic dan ontopic :')
BeautyLoves schreef:
Wat een gepraat om 1 ding, VAN VALLEN LEER JE

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:39

Volgensmij is de topicstarter niet meer zo actief :P

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:16

Vallen hoort er volgens mij gewoon bij.
In het begin misschien door je eigen onhandigheid en gebrek aan ervaring, maar daar leer je dan juist heel erg veel van.
Ook als je meer ervaring hebt kan het altijd nog gebeuren, een paard blijft een levend wezen en kan altijd iets doen waarop jij echt niet bedacht was.
Als het tijdens de les in de groep gebeurt voel je je natuurlijk altijd een beetje gegeneerd, dat is wat anders... niemand vindt het leuk om eraf te gaan.
Maar dat iemand die nog nooit gevallen is een betere ruiter zou zijn.... nou nee, daar geloof ik echt niet in ;)

Zelf ben ik er ooit tijdens een buitenrit vreselijk hard af gegaan... met de groep in galop en het paard waar ik op zat schrok ergens van en sprong opzij.
Het paard kon onder de grote tak van de boom naast het pad door.... maar ik niet.
Ben je dan een mindere ruiter ?

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:50

Er mag toch wel een beetje pit inzitten.

Elke ruiter valt wel eens van zijn paard, anky laatst ook nog toch?
Dus maak je niet druk om wat een ander zegt.

Paardrijden leer je door vallen en opstaan en verder gaan!