Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:06

FunkyMistiC schreef:
suleilitha schreef:
Maar Arabofans, hoe vinden jullie deze dan?
Afbeelding

Jerke toch?
Vind hem in het echt toch meer Friesch lijken dan op deze foto, want in het echt :~

heb een jerke nakomeling :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:24

_Lott schreef:
ik vind hem in 2 delen. sorry jij plaatst foto's

ik kan hem gewoon niet mooi vinden. echt een arabieren halsje erop. weide neusgaten :o

Daar hoef jij geen sorry voor te zeggen hoor. Ik respecteer andermans mening namelijk wel en het zal mij een worst wezen of jij hem mooi vind of niet. Misschien moeten jullie hier eens een voorbeeld aan nemen en ook niet zo aangebrand reageren als iemand iets over Friezen zegt waar jullie het niet mee eens zijn. ;)

saweeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:31

Friezen zijn van vroeger inderdaad werkpaarden. Maar als we alles van vroeger het zelfde moeten laten komen we nooit verder.... Bovendien is het een van de rassen waarbinnen zeer grote verschillen zijn qua paarden. Je ziet nu heel duidelijk het dressuur typisch gefokte paard en het barokke paard.

Met een fries is het zeker niet makkelijk, maar des te leuker als het wel lukt. Als je je fries zo kunt laten lopen dat ze in de (hoge) dressuursport mee kunnen, toppie toch!?!
Er zijn inderdaad friezen die in GP lopen (peter spahn) en dit zullen er steeds meer worden.

Dat neemt niet weg dat een fries voor de kar nog steeds een super plaatje is! Hier zal de fries ook altijd voor gebruikt blijven worden denk ik.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:46

Jildau schreef:
suleilitha schreef:
Het is geen ras, het is een kruising waar ze wat mee proberen te fokken :D
Dat het lang duurde dat er een volle Fries doordrong is niet gek, als het ras door de zogenaamde critici niet zo was afgebrand als rijpaard door de jaren heen, was dit al veel eerder gebeurd.
Z1 hoger nivo??? Z1 is en blijft gewoon basissport ;)

Ze hebben hun eigen stamboek, dan ben je toch een ras?

Dark Ynte loopt ZZ-licht. Dark Romke loopt Z1 maar is ook nog maar 7 jaar, net als dat de rest van de hengsten nog erg jong is. Daar kan je toch nog niet van verwachten dat ze al GP lopen? En in de mensport lopen ze wel mee in de zwaarste klassen. De Arabofries is inderdaad een nieuw ras dus daar kan je nog niet van verwachten dat er al een heleboel op hoog niveau lopen.

Jildau, ik had nog graag een reactie van jou op mijn vorige post, waarin ik aangaf dat Arabofriezen al vanaf midden jaren zeventig gefokt worden (en niet begonnen zijn met slecht merriemateriaal, maar met de allerbeste friese fokmerries die er op dat moment waren, zoals de moeder van Nederlands Kampioen Hearke, Gelbrich). Ze zijn dus al meer dan dertig jaar bezig!! Vind je dat nu zelf ook niet errrrg lang om topprestaties te halen uit een kruisen die naar eigen zeggen gelijk garant staat voor topprestaties?

Verder wil ik je nog eens vragen waar Dark Ynte gestart is in de ZZ licht volgens jou. Ik heb idd een artikel gezien in het Showpaard waarin dit wordt geroepen, maar kan zoals zo vaak de bijbehorende uitslagen niet vinden. Ook een mailtje aan de hengstenhouder leverde geen antwoord op.
Misschien weet jij het omdat jij zo zeker bent van dit niveau?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:53

Waarom zouden we friezen met arabieren kruizen als arabieren vrij weinig voor komen in de dressuur sport (of mijn mening, vrijwel ongeschikt vanwege karakter) Waarom gaan we dat in godsnaam kruizen?

Ik snap dat de friezen uiteindelijk gekruist zijn met arabieren. Maar we moeten de friezen niet nóg langer gaan fokken dan ze al zijn. Ze moeten juist wat korter in de rug en daar hebben we geen arabier voor nodig :n

En nog iets Jildou. Stel he, jouwe heeft 18% arabier in zijn bloed. Dan is er dus ooit een arabier op een Fries of andersom gezet. En op die kruizing weer een Fries etc. Dus uiteindelijk zijn daarvoor al kruizingen geweest om het ras te maken zodat jij zo'n arabofries hebt. Dus heb je eerst een aantal paarden verpest voordat je het gewenste resultaat hebt. |(

pastel

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:58

Even kort door de bocht: elk paard dat een proef kan lopen is geschikt voor de dressuur de vraag is alleen hoe hoog komt het paard of het nou een fries, een wpner of weet ik veel wat is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:01

Vind ik ook pastel.

Maar er zijn toch genoeg mensen die beweren dat Friezen totaal ongeschikt zijn!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:34

Bomba schreef:
Grappig... als iemand hier zegt dat hij/zij Friezen niet mooi vind, krijgt 'ie direct alle topiclezers achter zich aan met boze reacties. Maar als ik zie hoe jullie Friezenliefhebbers hier Arabieren en Arabofriezen afkraken, denk ik niet dat jullie er iets van mogen zeggen als iemand een Fries niet mooi vind of liever niet ziet. De Arabier heeft namelijk in vele stamboeken een grote invloed gehad.

Daarnaast stond dit op de site van het Friesche paard (http://www.fps-studbook.com). "Tijdens de kruistochten en later in de tachtigjarige oorlog is het zeer waarschijnlijk dat het Friese ras gekruist is met Arabische en Andalusische paarden." Wees dus dankbaar aan de Arabier, want zonder dit paard was er (waarschijnlijk) dus geen Fries geweest zoals men ze tegenwoordig kent.

Jullie? Doe eens niet zo generaliseren, Bombie. En verder is het overigens wel grappig dat je het blijkbaar best belangrijk vindt om telkens met elke nieuwe opleving wat olie op het vuur te komen gooien.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:35

Dank je Gulpje.

En wij kraken Arabieren en Arabofriezen niet af.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:40

Maar nu ik even verder lees vind ik het ook niet netjes om het paard van Jildau zo af te kraken, het kan je smaak niet zijn maar dat mag best wat meer genuanceerd.....

Ps: wat zijn weide neusgaten, komt daar gras uit?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:41

daisies schreef:
Vind ik ook pastel.

Maar er zijn toch genoeg mensen die beweren dat Friezen totaal ongeschikt zijn!

Beetje domme bewering als er Friezen Grand Prix lopen, Lichte Tour lopen, ZZ Zwaar lopen, ZZ licht lopen, Z2 lopen, enz.enz.

Als ik dan aan die mensen vraag of zij ooit Grand Prix hebben gereden is dat nooit het geval, ook al rijden zij met paarden die volgens hen wél dressuurtalenten zijn.
Beetje vreemd dat ze dan wel denken te kunnen inschatten wat er nodig is voor hoger niveau dressuur....

Gulpje, ik heb een opleiding jury alle rassen en als ik gewoon objectief naar het paard van Jildau kijk, maakt het niet uit wat voor ras het is maar komt
de bouw van dit paard op een aantal punten toch niet bepaald overeen met de ideale bouw voor een sportpaard. En dat mag toch best gezegd worden als zij deze foto plaatst als een voorbeeldfoto voor de kruising die volgens haar goede sportpaarden oplevert?

(Ik vrees dat het wijde neusgaten zijn... :D )
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 14-10-09 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cupido11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:43

Hallo,
Ik help vaak op de manege in exloo met schrijven met de jury dressuur.
het klopt dat er veel meer friezen meedoen met de dressuur.
Opzich vind de jury het wel leuk dat er soms wat andere rassen tussen komen.
Je hebt wel veel friezen ertussen lopen die hoog met de benen lopen.
Dan heeft de jury er een hekel aan om hem/haar te schrijven.
De ene jury vind het wel mooi en de andere niet. Het is dus heel afwisselend.

xxxxx

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:44

HF: Ik doelde ook meer op de opmerking dat iemand het een raar paard vond. Misschien is het wel geen goed voorbeeld voor een kruising maar het mag best wat aardiger.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:45

FriesWytske schreef:
Dank je Gulpje.

En wij kraken Arabieren en Arabofriezen niet af.

Ik heb zelf een Arabier, huuuuuuu!!!! :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:47

Je kunt raar op verschillende manieren opvatten natuurlijk. De één zegt niet correct gebouwd, de ander zegt raar gebouwd, het is volgens mij niet bedoeld om het paard af te kraken maar meer bedoeld om op te merken dat dit paard ook niet de bouw heeft waar je op hoopt voor een sportpaard.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:48

Kan, maar toch vind ik het niet aardig :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:49

De waarheid is soms hard.... ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:19

Veel té hard voor sommige mensen :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:22

Wie zegt dat het de waarheid is? Het is jou mening. En daarnaast vind ik het zeer vreemd dat jij als 'jury alle rassen' een paard op zo'n toch niet erg goed genomen foto kan beoordelen. Als jij 'de waarheid' conclusies trekt naar aanleiding van die foto, zegt dat meer over jou als over het paard. :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:23

Laten we eerlijk zijn

Het paard kan je op bouw vanaf een foto beoordelen? Dit paard is toch te lang, het is geen geheel. Maar dat is mijn mening. En de jury heeft ook een mening

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:25

Jildau schreef:
Afbeelding

Dit is de mijne dan. Beetje rare foto maar ik vind hem wel duidelijk meer Fries dan Arabier.. En niet zoals gezegd werd een Arabier met sokken.

Kom op, zie hoe 'ie staat. Dit kan je toch niet beoordelen?

Edit: En waar zie je haar vragen: 'Wie wil commentaar geven op mijn paard?'.
Volgens mij laat ze hier gewoon haar Arabofries zien, waar zij vast en zeker hartstikke blij mee is. Ze toont gewoon aan dat haar Arabofries meer Fries dan Arabier is, en dat ben ik volledig met haar eens.
Laatst bijgewerkt door Bomba op 14-10-09 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:27

Toevallig de draf foto gezien????

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:31

Deze? Ik heb 'm eventjes recht gedraaid, opgelicht en vergroot. Snap niet wat je hier mis aan vind. Het is niet het aller mooiste moment, maar vandaar dat ze ook zeggen dat een foto een moment-opname is hè. :D

Afbeelding

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:35

Maar IK mag dit toch geen mooi paard vinden. Het is mijn mening en ik heb reden genoeg om dat te vinden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:43

Bomba schreef:
Wie zegt dat het de waarheid is? Het is jou mening. En daarnaast vind ik het zeer vreemd dat jij als 'jury alle rassen' een paard op zo'n toch niet erg goed genomen foto kan beoordelen. Als jij 'de waarheid' conclusies trekt naar aanleiding van die foto, zegt dat meer over jou als over het paard. :D

Ik kan zien hoe de halsvorm is, ook op deze foto. Ik kan zien hoe de schoft in de rug overgaat, ook op deze foto. Ik kan zien hoe de vorm van het kruis is, ook op deze foto. In de draffoto kun je tenslotte heel mooi zien hoe hij het achterbeen heel ver weg plaatst. Op deze "momentopname" kun je zien dat het volgende voorbeen alweer van de grond af aan het gaan is, terwijl de schenkel nog lang niet recht onder het lichaam is. Typisch voor een paard wat te lang is, ook zo loopt, en het achterbeen meer stuwend dan dragend gebruikt.

Een aantal punten kun je vanuit alle posities beoordelen.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 14-10-09 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt