Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:52

sporter schreef:
Ik ben blij dat u nog steeds de zelfde fijne manier van discussieren heeft :)
Gaat u mij vertellen dat u vind dat je in galop geen overgangen kunt rijden?
Tempi is simpel weg het meervoud van tempo.
Het gaan van het paard van verzamelde galop naar uitgestrekte galop hoe noemt u dit dan als het geen overgang is?


Nee, dan rijd je een tempowisseling. Een wisseling tussen verschillende tempi (binnen 1 gang).

Jammer dat iedereen hier zo met het mes tussen de tanden discussieert.
Ik moet me echter wel aansluiten bij de inhoud van wat de prof zegt; als je het jargon niet kent, kan je niet communiceren. Als een instructeur (of wie ook maar) zegt dat je iets moet doen, begrijp je het niet. Omgekeerd kan je het ook niet duidelijk maken; dat blijkt hier wel weer. Als sporter het woord 'overgang' voor zichzelf anders definieert dan algemeen gebruikelijk is, leidt dat ogenblikkelijk tot niet-begrijpen.

Over het woord takt; het volgende;
In het Nederlands woordenboek wordt tact altijd met een c geschreven. het betekent zoveel als ritme. Datzelfde geldt voor het duitse woord Takt.
Dat het woord Takt met k nu toch onze taal is binnengedrongen is volgens mij een germanisme. (zoals er wel meer duitse woorden onze nederlandse taal binnendringen, zeker op paardengebied) Overigens wordt het woord Takt zoals het in het Skala der Ausbildung staat, nog weleens vertaald als 'zuiverheid van de gangen' maar strikt gezien, als het ritme van een gang klopt, is hij zuiver. In die zin betekent het woord Takt dus ook hetzelfde als het woord tact.
Dat daarnaast het woord tact gebruikt wordt om de gangen aan te duiden (stap is viertactbeweging, draf tweetact en galop drietact) geeft in feite het zelfde aan; het gaat om het ritme dat je hoort.
het leuke van dit topic is, dat je nog eens wat na gaat lezen en het gekke wat ik nu lees, is dat in de nl. handleiding niet gesproken wordt over viertact, tweetact en drietact maar over vier tempo's, twee tempo's en drie tempo's. (bah, wat een taalverloedering...waarom nou niet tempi?).
Laatst bijgewerkt door beantsje op 11-10-09 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:26

beantsje bedankt voor uw uitleg, lag het dus niet aan mij wat betreft overgang(en) en tempo(i).
Het lijkt wel of het steeds moeilijker wordt in Nederland over de paardensport te praten, nog even en de Nederlandse "ruiters" begrijpen elkaar niet meer. Moeten uitleg geven over uitleg, om hun uitleg uit te leggen. Hopelijk worden de opleidingen en de rest van de keten weer strenger, in de opvoeding van de "ruiters".
In mijn handleiding staat de taal nog wel correct, misschien ouderwetse uitgave?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:33

Ja ik ben er ook eentje van de oude stempel.
Ook hier op bokt zie je vaak dat mensen de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
Verwarren LDR met voorwaarts-neerwaarts enz.

Afgezien daarvan, (sorry als het wat arrogant overkomt) valt mij op dat zoveel ruiters niet zelf nadenken maar kreten van anderen overnemen. Papegaaien dus. Het is zo leuk en zo leerzaam om echt proberen te begrijpen waarom iets goed of fout is, en waarom een bepaalde oplossing bij een bepaald probleem nou wel of niet gaat werken.

Overigens maak ik even van de gelegenheid gebruik om de professor een vraag te stellen die weliswaar totaal off-topic is, maar die me weleens bezighoudt.
Hoe zit het met de verschillende teugelwerkingen? 25 jaar geleden toen ik begon met rijden, heb ik iets over de 1e en 3e teugelwerking geleerd; de verschillende teugelwerkingen staan ook beschreven in de Handleiding maar de laatste 20 jaar heb ik er nooit meer iemand over gehoord. Ook in de nieuwere boeken lees je het niet meer. Wordt dit nog wel aangeleerd? Is dat in Duitsland ook anders?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 11:32

beantsje schreef:
Overigens maak ik even van de gelegenheid gebruik om de professor een vraag te stellen die weliswaar totaal off-topic is, maar die me weleens bezighoudt.
Hoe zit het met de verschillende teugelwerkingen? 25 jaar geleden toen ik begon met rijden, heb ik iets over de 1e en 3e teugelwerking geleerd; de verschillende teugelwerkingen staan ook beschreven in de Handleiding maar de laatste 20 jaar heb ik er nooit meer iemand over gehoord. Ook in de nieuwere boeken lees je het niet meer. Wordt dit nog wel aangeleerd? Is dat in Duitsland ook anders?


Die teuglewerkingen die kwamen uit het militair, die hadt mijnheer van Reede en de heer Everts uitgevonden, met die nummers erbij.
Dat waren gewoon vakuitdrukkingen, idereen wist wat je ermee bedoelde hoefde in de les niets meer daarover uit te leggen, wat tegen woordig net het tegendeel is, jammer genoeg.
In Duitsland heb je geen nummers erbij, maar uitdrukkingen, zoals een voorbeeldje nu:
Öffnen und Schließen mit dein innnere hand.
Maar zo precies beschreven als dat in Nederland was, is er niet.
Dat komt omdat men dat in de vakuitdrukkingen gelegd heeft, en daardoor weet welke teugelhulpen men geeft.
Nieuwe boeken tja dat komt omdat men de Duitse en Franse school door elkaar gehaald heeft, jammer jammer, beide zijn in vele dingen hetzelfde, alleen de Franse past meer bij de Nederlanders.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:57

jammer zeg, 't is toch hele interessante materie; welke teugelhulp precies welk effect heeft.

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:05

beantsje u beschrijft de verklaring voor de onnozele onwetendheid. Wat erg jammer is, omdat Nederland echt een zeer mooi beschreven handleiding heeft, die altijd goed te gebruiken is in de theorie en praktijk. In de nadrukken is er te lezen dat er alleen veranderingen in de taalgebruik is en niet de stof zelf. Het is beschreven in de moderne Nederlandse taal.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 12:18

beantsje schreef:
jammer zeg, 't is toch hele interessante materie; welke teugelhulp precies welk effect heeft.

Dat zegt u dat zeg ik, maar velen weten het niet meer, omdat hier in Nederland weer andere wegen naar Rome zijn, meestal afwegen.
De Franseschool, de handleiding dus, en het boek van van Reede waren en zijn geweldig, direkt, en zeer goed omschreven aangaande de hulpengeving.
Helaas zit Nederland nu opgescheept met een wartaal Frans/Duits, door dat boek van van Baalen, waar vele dingen totaal verkeerd vertaald zijn.
Daardoor die Babelonische spraakverwarring in Nederland, en de angst om jonge ruiters theorie les te geven met uitleg en vakuitdrukkingen, wat veel verwarring uit de weg zou ruimen.

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:33


FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:48

Na pb contact met modie, begrijp ik beter wat de opzet is.
De bedoeling is eerst een locatie in of rond Utrecht te kiezen, om de opzet van de clinics te bespreken.
Misschien is het een leuk idee bij "Van der Valk" af te spreken, onder het genot van een hapje en drankje alles rustig te bespreken?

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:47

beantsje schreef:
Ja ik ben er ook eentje van de oude stempel.
Ook hier op bokt zie je vaak dat mensen de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
Verwarren LDR met voorwaarts-neerwaarts enz.

Afgezien daarvan, (sorry als het wat arrogant overkomt) valt mij op dat zoveel ruiters niet zelf nadenken maar kreten van anderen overnemen. Papegaaien dus. Het is zo leuk en zo leerzaam om echt proberen te begrijpen waarom iets goed of fout is, en waarom een bepaalde oplossing bij een bepaald probleem nou wel of niet gaat werken.

Overigens maak ik even van de gelegenheid gebruik om de professor een vraag te stellen die weliswaar totaal off-topic is, maar die me weleens bezighoudt.
Hoe zit het met de verschillende teugelwerkingen? 25 jaar geleden toen ik begon met rijden, heb ik iets over de 1e en 3e teugelwerking geleerd; de verschillende teugelwerkingen staan ook beschreven in de Handleiding maar de laatste 20 jaar heb ik er nooit meer iemand over gehoord. Ook in de nieuwere boeken lees je het niet meer. Wordt dit nog wel aangeleerd? Is dat in Duitsland ook anders?


Is dat vergelijkbaar met een halve en hele ophouding? (nog nooit van een 1ste en 3de teugelwerking gehoord, maar ik rijd ook nog maar 20 jaar en niet in Duitsland :))

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 16:22

Kev schreef:
Is dat vergelijkbaar met een halve en hele ophouding? (nog nooit van een 1ste en 3de teugelwerking gehoord, maar ik rijd ook nog maar 20 jaar en niet in Duitsland :))


Nee leest u de handleiding, dan weet u ook dat een halve en hele ophouding is, en hoe hij gegeven wordt.
De genummereerde teugelhulpen het woord zegt het al.
Dus er is voor u nog veel tel lezen.
En wat Duitsland ermee te maken heeft?????
We hadden het over de Nederlandse School.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:30

Professor schreef:
Kev schreef:
Is dat vergelijkbaar met een halve en hele ophouding? (nog nooit van een 1ste en 3de teugelwerking gehoord, maar ik rijd ook nog maar 20 jaar en niet in Duitsland :))


Nee leest u de handleiding, dan weet u ook dat een halve en hele ophouding is, en hoe hij gegeven wordt.
De genummereerde teugelhulpen het woord zegt het al.
Dus er is voor u nog veel tel lezen.
En wat Duitsland ermee te maken heeft?????
We hadden het over de Nederlandse School.


En dan moeten we de Nederlandse School niet verwarren met de "Hollandse" School :D

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:33

Professor schreef:
Kev schreef:
Is dat vergelijkbaar met een halve en hele ophouding? (nog nooit van een 1ste en 3de teugelwerking gehoord, maar ik rijd ook nog maar 20 jaar en niet in Duitsland :))


Nee leest u de handleiding, dan weet u ook dat een halve en hele ophouding is, en hoe hij gegeven wordt.
De genummereerde teugelhulpen het woord zegt het al.
Dus er is voor u nog veel tel lezen.
En wat Duitsland ermee te maken heeft?????
We hadden het over de Nederlandse School.


Wie bent u om te beslissen dat er voor mij nog veel te lezen valt? Ik hoop dat u in het 'echte leven' wat aangenamer bent om een gesprek of discussie mee te voeren, maar misschien stelt u zich bewust zo op of neemt u een rol aan.
Ik vraag me af of mijn rijden er beter van wordt als ik weet wat een 1ste en 3de teugelhulp is (de telwoorden zegt niet wat het betekent). Er zal toch een reden zijn dat het niet meer gebruikt wordt?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:42

Kev schreef:
Is dat vergelijkbaar met een halve en hele ophouding? (nog nooit van een 1ste en 3de teugelwerking gehoord, maar ik rijd ook nog maar 20 jaar en niet in Duitsland :))

Even illegaal kopiëren:
Afbeelding

Afbeelding

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:45

hmm, heb je ook de toelichting? Wanneer zou welke gebruikt moeten worden?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 16:48

Kev schreef:
En wat Duitsland ermee te maken heeft?????
We hadden het over de Nederlandse School.

Deze vragen heeft u nog niet beantwoord?

Citaat:
Wie bent u om te beslissen dat er voor mij nog veel te lezen valt?

Dat beslis ik niet, maar bemerk ik, omdat u die teugelhulpen niet kent en al 20 jaar rijdt.

Citaat:
Ik hoop dat u in het 'echte leven' wat aangenamer bent om een gesprek of discussie mee te voeren, maar misschien stelt u zich bewust zo op of neemt u een rol aan.

Zou niet goed zijn een rol aan te nemen, ben geen toneelspeler die een tekst leert, maar bewust bezig met de paarden, en de paardensport.

Citaat:
Ik vraag me af of mijn rijden er beter van wordt als ik weet wat een 1ste en 3de teugelhulp is (de telwoorden zegt niet wat het betekent). Er zal toch een reden zijn dat het niet meer gebruikt wordt?

Dat kan ik niet beoordelen, maar daar ging het de vragen stelster niet om, zij vroeg waarom leren wij deze niet meer.
Het zou eenvoudiger zijn naar mijn mening wanneer wij in Nederland 1 taal zouden hebben op paardengebied, en dat dat niet zo is, komt door de instructeursopleidingen.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 16:50

beantsje schreef:
Kev schreef:
Is dat vergelijkbaar met een halve en hele ophouding? (nog nooit van een 1ste en 3de teugelwerking gehoord, maar ik rijd ook nog maar 20 jaar en niet in Duitsland :))

Even illegaal kopiëren:
Afbeelding

Afbeelding



Denk dat diegene die dat ontwikkeld heeft geheel niet boos erom is.
Het is alleen jammer dat u alleen de tekeningen laat zien, en niet de uitwerking op het paard.
Bovendien staat er ook nog bij beschreven wanneer ik ze inzetten kan, en op welk lichaamsdeel ze werken.
Diegene die deze hulpen mee ontwikkeld heeft, daarvan heb ik les gehad, maar dat is een tijdje geleden. *D
Laatst bijgewerkt door Professor op 11-10-09 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 16:51

Kev schreef:
hmm, heb je ook de toelichting? Wanneer zou welke gebruikt moeten worden?

De handleiding beste Kev.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:55

Welk boek is dit Beantsje?

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:57

Professor schreef:
Kev schreef:
En wat Duitsland ermee te maken heeft?????
We hadden het over de Nederlandse School.

Deze vragen heeft u nog niet beantwoord?

Taaltechnisch is dit geen vraag maar een opmerking met een aantal vraagtekens erachter die ik heb geinterpreteerd als retorische vraag.

Citaat:
Wie bent u om te beslissen dat er voor mij nog veel te lezen valt?

Dat beslis ik niet, maar bemerk ik, omdat u die teugelhulpen niet kent en al 20 jaar rijdt.
Waarschijnlijk ken ik ze prima, maar niet met deze naam.

Citaat:
Ik hoop dat u in het 'echte leven' wat aangenamer bent om een gesprek of discussie mee te voeren, maar misschien stelt u zich bewust zo op of neemt u een rol aan.

Zou niet goed zijn een rol aan te nemen, ben geen toneelspeler die een tekst leert, maar bewust bezig met de paarden, en de paardensport.
Ik bedoel een rol op het forum

Citaat:
Ik vraag me af of mijn rijden er beter van wordt als ik weet wat een 1ste en 3de teugelhulp is (de telwoorden zegt niet wat het betekent). Er zal toch een reden zijn dat het niet meer gebruikt wordt?

Dat kan ik niet beoordelen, maar daar ging het de vragen stelster niet om, zij vroeg waarom leren wij deze niet meer.
Het zou eenvoudiger zijn naar mijn mening wanneer wij in Nederland 1 taal zouden hebben op paardengebied, en dat dat niet zo is, komt door de instructeursopleidingen.

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:00

Professor schreef:
Kev schreef:
hmm, heb je ook de toelichting? Wanneer zou welke gebruikt moeten worden?

De handleiding beste Kev.


Heet deze handleiding 'De Handleiding'? Wat zou impliceren dat het de enige of in ieder geval de beste is?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:13

Jannepauli schreef:
Welk boek is dit Beantsje?


Goed, nog 1 x:
De Handleiding! (ach, nog maar 389 x genoemd in dit topic...) ;)
Die moet je gewoon hebben, dat zijn de uitgangspunten van hele rij-onderwijs in Nederland. Met andere woorden; hoe het officieel echt moet.

Afbeelding

voor het geval dat je hem wilt bestellen;
ISBN 90 228 8610 7
Laatst bijgewerkt door beantsje op 11-10-09 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 17:14

Kev schreef:
Heet deze handleiding 'De Handleiding'? Wat zou impliceren dat het de enige of in ieder geval de beste is?

Handleiding ten behoeve van Nederlandse Ruiters en hun instructeurs.

Samengesteld door De Stichting Nederlandsche Rijschool.

De het lidwoord, omdat er maar een zo heet.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:29

Dank voor de moeite Beantsje, leuk om te vergelijken met mijn duitse leerboeken!

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:48

van welk jaar is de laatste druk?