ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:38

Balou_k schreef:
Dat hoor je me zeker niet zeggen :)

Ik ben geen topruiter, gewoon een recreatieve ruiter met gevoel voor haar paard :)
En zolang ik merk dat Balou er zin in heeft doe ik rustig voort, hij heeft rustdagen en word 2 a 3 keer per week gereden 10 tot 20 min.
Hij is telkens nog enthousiast en daar doe ik het voor :)

Merk ik dat het teveel word doe ik een stapje terug.

Maar wat wou je er dan mee zeggen?

Verder ben ik het met Bandida eens. Wanneer je denkt te voelen dat het teveel wordt, ben je al veel te laat. Ook als hij niet meer enthousiast is, ben je ook al veelste laat. Paarden wéten niet wat goed voor hen is, dus alleen daarop kun je niet vertrouwen. Ze weten wat leuk en lekker is, maar dat is lang niet altijd goed voor ze.

Niks tegen recreatie-ruiters, maar hoe kun je het gevoel nu zo goed ontwikkeld hebben?
Ik heb een aantal paarden en rij ook in de sport - toch leer ik elke x weer onwijs veel meer te voelen..

Het lijkt een beetje aanvallend, maar zo is het niet bedoeld - probeer je even te wijzen op de gevaren.
Ik hoop dat je goede begeleiding heb. (dat verdient elk paard)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:05

Gevoel voor paardrijden heeft niks te maken met wel of geen wedstrijden rijden, ruitergevoel heb je of je hebt het niet.

GabberGill

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:33

ik heb dat niet want ik heb met 3 jarige leeftijd mijn paard zadelmak gemaakt, Dus ben ik per direct een paardenhater

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:37

maikeltje schreef:
Gevoel voor paardrijden heeft niks te maken met wel of geen wedstrijden rijden, ruitergevoel heb je of je hebt het niet.

Hoe kun je nu voelen of het goed of verkeerd voelt als je niet weet hoe het moet voelen, omdat je de ervaringniet hebt of geen vergelijking hebt?

Als je wedstrijden rijdt, heb je altijd een derde persoon (de jury) die je rijkunsten beoordeeld, rij je alleen thuis/bos/heide en les je altijd bij dezelfde persoon zonder dat er een derde naar kijkt.... kun je niet weten of hetgeen je doet en/of laat goed of verkeerd is....

En wat Superwoman zegt, als je merkt dat je paard niet meer blij is, dan heb je al een hoop signalen gemist, en ben je al te laat... Je moet voorkomen dat hij niet meer blij is, je moet zorgen dat hij blij blijft...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:44

ik heb altijd dezelfde mensen bij mijn rijden gehad met een goed oog op het het paard hoort te lopen. met mijn jonge paard rijd ik nooit alleen altijd met een persoon die er verstand van heeft en vanaf de grond kijkt waar ik aan moet werken./

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:46

Als je alleen af gaat op hetgeen er op je staatje staat of hetgeen je instructeur zegt en zelf niet voelt of iets goed gaat of niet, dan mis je dat ruitergevoel dus. Of je nu wedstrijden rijdt of niet, je voelt echt het verschil wel tussen een paard wat los laat in zijn lijf en eentje die vast houdt en gaandeweg loslaat. Als je daar een jury voor nodig hebt dan ontbreekt het ruitergevoel.

Wel is het handig om eens een paar wedstrijden te rijden om te kijken of jij en juryleden op 1 lijn liggen. Maar ook als recreatieruiter kun jij, door verschillende paarden te rijden die verschillende niveau's hebben gelopen, leren te voelen.

Bovendien is het denk ik een misvatting dat recreatieruiters alleen maar door bos en hei rijden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:55

Bandida schreef:
Balou_k schreef:
Merk ik dat het teveel word doe ik een stapje terug.

Loopt dit topic nog steeds.. lijkt wel de processie van Echternach hier.

Na dan zijn er wel andere topics te vinden op bokt, die meer weg hebben van een HK topic qua lengte en al bezig zijn met deel 2... :)
En lijkt HC iets gevonden te hebben waaruit blijkt dat het belasten/inrijden van een 3 jarige slecht is.... dus wacht ik nog vrolijk op de link naar die wetenschappelijke onderzoeken, omdat de praktijk anders uitwijst (mits correct ingereden, bij het paard passend, passend harnachement)

@Dancie: Dat gebeurd hier ook, zadelmak maken en het beleren gebeurd hier ook met iemand op de grond ernaast met kennis van zaken.... Alleen moet je oppassen dat je niet 'stalblind' wordt, dat je meent alles goed te doen en diegenen naast je het niet (meer) opmerkt, want dat is wat er gebeurd als bijv. niet meer lest of nooit lest, altijd bij dezelfde persoon lest kan dat ook veroorzaken, dat er foutjes in sluipen en dat inplaats dat de oorzaak dan weg genomen wordt een oplossing wordt bedacht voor het onstane probleem (als je snapt wat ik bedoel) waardoor het rijden niet meer leuk is voor paard en ruiter...
Daarom wil ik dat mijn dochter wedstrijden rijdt, een derde persoon bekijkt het geheel en geeft zijn mening daarover, wat je dan terug ziet in de punten per onderdeel... je instructeur zal dan aan de hand van dat protocol kunnen zien waar het mis gaat/beter kan en of dat past bij zijn/haar kijk op jouw rijkunde als je les hebt... ziet hij/zij dat niet zo, en het komt telkens terug op je protocol dan kun je je afvragen of je geen andere instructeur moet gaan zoeken...
En voor ons heeft dat toen geholpen, en werkt het nog steeds zo... alleen zien we nu een bevestiging terug op de protocollen van wat de huidige instructeurs zeggen tijdens de lessen en waaraan gewerkt wordt tijdens diezelfde lessen met het jonge paard, nou ja pony :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:58

maikeltje schreef:
Als je alleen af gaat op hetgeen er op je staatje staat of hetgeen je instructeur zegt en zelf niet voelt of iets goed gaat of niet, dan mis je dat ruitergevoel dus. Of je nu wedstrijden rijdt of niet, je voelt echt het verschil wel tussen een paard wat los laat in zijn lijf en eentje die vast houdt en gaandeweg loslaat. Als je daar een jury voor nodig hebt dan ontbreekt het ruitergevoel.

Wel is het handig om eens een paar wedstrijden te rijden om te kijken of jij en juryleden op 1 lijn liggen. Maar ook als recreatieruiter kun jij, door verschillende paarden te rijden die verschillende niveau's hebben gelopen, leren te voelen.

Als je alleen maar op jouw ene paard rijdt en geen vergelijk hebt, hoe kun je dan weten of het geen je voelt goed of verkeerd is?

maikeltje schreef:
Bovendien is het denk ik een misvatting dat recreatieruiters alleen maar door bos en hei rijden.

Zo was mijn tekst niet bedoelt, ik doelde op de recreatieruiter die regelmatig wedstrijden rijdt, versus de recreatieruiter die dit niet doet, en niet alsof een recreatieruiter alleen maar heide of bossen rijdend verkent :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:59

maikeltje schreef:

Ruitergevoel is idd niet aan een wedstrijdniveau te koppelen.
Echter weet ik wel dat je ruitergevoel nog meer kunt vergroten door ervaring en goed les.
Iemand met ruitergevoel én wedstrijdniveau voelt veel meer dan iemand met alleen ruitergevoel.

Wanneer je rijdt op recreatieniveau (B/L) vind ik dat je jezelf behoorlijk kan overschatten wanneer je veel laat afhangen van je "ruitergevoel"
Iemand die op hoger niveau rijdt zal eerder tegen problemen aanlopen en ook met de instructeur daar mee bezig zijn.

Ik vind iemand die op wedstrijdniveau rijdt (bewust trainen met een doel om jezelf STEEDS te verbeteren) , maar niet op wedstrijd gaat - geen recreatie-ruiter meer.
Deze is wel met de sport bezig

Ik vind trouwens ook dat er zat zijn die op wedstrijdniveau hoog scoren maar niet het ruitergevoel hebben... - echter andersom moet je erg voorzichtig zijn dat je jezelf niet overschat
Laatst bijgewerkt door superwoman op 26-08-09 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:00

Leren paardrijden doe je deels door het krijgen van feedback, wel duizenden keren een terugkoppeling op wat je aan het doen bent.

Het lijkt mij ook wel wat als er onderzoeksresultaten zouden zijn die aangeven dat het opstarten van een 3 jarig paard altijd negatieve gevolgen heeft. Maar ik denk dat er in werkelijkheid teveel paarden gewoon gezond en wel door het leven gaan terwijl ze met 3 ingereden zijn en dat zulke resultaten er dus nooit zullen komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:43

mag ik aanvullen lovely?

Feedback van mens en paard! alleen moet je het wel durven aanhoren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:50

Dat mag Kim :). Feedback overal vandaan inderdaad, paard, mensen op de grond, video, protocol, spiegel, foto, noem maar op. Met kritiek moet je weer kritisch omgaan :).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:11

Alane schreef:
maikeltje schreef:

Als je alleen maar op jouw ene paard rijdt en geen vergelijk hebt, hoe kun je dan weten of het geen je voelt goed of verkeerd is?
Daarom schrijf ik ook over verschillende paarden die verschillende niveau's hebben gelopen
maikeltje schreef:

Zo was mijn tekst niet bedoelt, ik doelde op de recreatieruiter die regelmatig wedstrijden rijdt, versus de recreatieruiter die dit niet doet, en niet alsof een recreatieruiter alleen maar heide of bossen rijdend verkent :)

Ik snap heel goed wat je bedoelde, maar ik schreef het maar even voordat daar weer verontwaardigde reacties op komen :+

superwoman schreef:
maikeltje schreef:

Ruitergevoel is idd niet aan een wedstrijdniveau te koppelen.
Echter weet ik wel dat je ruitergevoel nog meer kunt vergroten door ervaring en goed les.
Iemand met ruitergevoel én wedstrijdniveau voelt veel meer dan iemand met alleen ruitergevoel.

Wanneer je rijdt op recreatieniveau (B/L) vind ik dat je jezelf behoorlijk kan overschatten wanneer je veel laat afhangen van je "ruitergevoel"
Iemand die op hoger niveau rijdt zal eerder tegen problemen aanlopen en ook met de instructeur daar mee bezig zijn.

Ik vind iemand die op wedstrijdniveau rijdt (bewust trainen met een doel om jezelf STEEDS te verbeteren) , maar niet op wedstrijd gaat - geen recreatie-ruiter meer.
Deze is wel met de sport bezig

Ik vind trouwens ook dat er zat zijn die op wedstrijdniveau hoog scoren maar niet het ruitergevoel hebben... - echter andersom moet je erg voorzichtig zijn dat je jezelf niet overschat

Dat is wat ik bedoelde te zeggen, maar dan iets genuanceerder verwoord :D

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:59

Alane schreef:
@Dancie: Dat gebeurd hier ook, zadelmak maken en het beleren gebeurd hier ook met iemand op de grond ernaast met kennis van zaken.... Alleen moet je oppassen dat je niet 'stalblind' wordt, dat je meent alles goed te doen en diegenen naast je het niet (meer) opmerkt, want dat is wat er gebeurd als bijv. niet meer lest of nooit lest, altijd bij dezelfde persoon lest kan dat ook veroorzaken, dat er foutjes in sluipen en dat inplaats dat de oorzaak dan weg genomen wordt een oplossing wordt bedacht voor het onstane probleem (als je snapt wat ik bedoel) waardoor het rijden niet meer leuk is voor paard en ruiter...
Daarom wil ik dat mijn dochter wedstrijden rijdt, een derde persoon bekijkt het geheel en geeft zijn mening daarover, wat je dan terug ziet in de punten per onderdeel... je instructeur zal dan aan de hand van dat protocol kunnen zien waar het mis gaat/beter kan en of dat past bij zijn/haar kijk op jouw rijkunde als je les hebt... ziet hij/zij dat niet zo, en het komt telkens terug op je protocol dan kun je je afvragen of je geen andere instructeur moet gaan zoeken...
En voor ons heeft dat toen geholpen, en werkt het nog steeds zo... alleen zien we nu een bevestiging terug op de protocollen van wat de huidige instructeurs zeggen tijdens de lessen en waaraan gewerkt wordt tijdens diezelfde lessen met het jonge paard, nou ja pony :D

ja opzich gaat het vrijwel goed zo vaak rijd ik haar niet dus neem geen intensieve lessen wel mensen die verstand hebben en mijn fouten vertellen dan ben ik ook bereid om er aan te werken

linka_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:21

ik ga paardje inrijden dat hij 3 jaar en een week is

Yasminaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:27

Het ligt aan het paard bij mij op de manege staat een pony die nu 1 is en daar zijn ze al mee bezig in te rijden wat ik te vroeg vind maar zij kunnen niet wachten het is het beste als je na 3 jaar begint met rijden en het langzaam opbouwen.
Asl je goed naar je paardje luistert voel je aan wanneer het paard er al klaar voor is.
Maar het is wel trainen,trainen en nog eens trainen.

Succes!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:48

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen, er is immers geen bewijs dat het met één jaar ook niet kan.
Dan zijn ze ook nog lekker braaf en nog niet zo heel erg sterk, nog niet zoveel paard.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:54

Als ik jou was, zou ik maar eens op zoek gaan naar een andere manege Yasminaa, dit schept niet veel vertrouwen voor het beleid achter andere paardgerelateerde activiteiten op deze manege. Tjonge jonge...

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:19

Yasminaa schreef:
Het ligt aan het paard bij mij op de manege staat een pony die nu 1 is en daar zijn ze al mee bezig in te rijden wat ik te vroeg vind maar zij kunnen niet wachten het is het beste als je na 3 jaar begint met rijden en het langzaam opbouwen.
Asl je goed naar je paardje luistert voel je aan wanneer het paard er al klaar voor is.
Maar het is wel trainen,trainen en nog eens trainen.

Succes!

diep triest

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:51

pfff! 1 jaar en dan al bezig met inrijden! Dat is wel heel erg! Dat paard is nog volop in de groei.. dat kan gewoon niet! Ik zelf ben sinds vorig jaar december begonnen met mijn paard (lees longeren, bit) en ik rij haar nu sinds 2 weken. Ik heb haar al 3 jaar en ja ze is 3... Ik weet dus tot hoever ik kan gaan en wat te veel is en wat niet.. Ze is gelukkig heel werkwillig ik moet haar soms stoppen anders zou ze zo een uur door gaan. Ik rijd haar nu 15 tot 20 min en alleen stap en draf. Ik vind haar nog niet klaar voor galop en bij ons in de bak staan alleen maar spring materialen dus rechte lijnen rijden zijn ook moeilijk. Verder vind ik de oneindige discussie van het zadelmak/berijden van een 3jarige heel jammer... Bij sommige mensen gaat het inderdaad om het hoelanger die in de wei staat zonder iets te doen hoe duurder t paard is... Maar er zijn zat mensen die echt wel kijken of het paard het al aan kan, dit niet altijd t geval.. je kan er toch niks aan doen.. Ik vind het een moeilijk iets om over te oordelen. Mja ik weet wat voor mijn paard goed is dus dat is iig al wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:22

En springen met een 3 jarige?
Met dressuur mag je vanaf 4 mee doen en toch zie je al wel 3 a 4 jarigen springen. Kijk maar eens in verkoopadvertenties waar 4 jarigen incl ruiter behoorlijke sprongen maken.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:29

Mindim schreef:
En springen met een 3 jarige?
Met dressuur mag je vanaf 4 mee doen en toch zie je al wel 3 a 4 jarigen springen. Kijk maar eens in verkoopadvertenties waar 4 jarigen incl ruiter behoorlijke sprongen maken.

Uhm .. Wie heeft jou wijs gemaakt dat je pas op je 4e dressuur mag starten?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:35

ik zou zelf ook pas doen met 4 jaar, maar op zich kan het wel met drie maar dan moet je gewoon alleen de basis doen en natuurlijk licht het ook aan het paard of hij er klaar voor is met 3 jaar. als een paard van drie nog heel erg speels enzo dan zou ik het niet doen. dan gewoon nog lekker op het land laten staan, en wat grondwerk oefeningen doen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:08

Mijn 3-jarige is al ingereden. Ik rij ong 2 keer per week met hem waaronder 1 keer met begeleiding en dan doe ik ng een keer per week longeren/ stap ritje in het bos. Ik vind dat het een beetje van je paard afhangt, je moet naar je paard luisteren. Mijn paard is eentje die vlug leert en nergens zijn hoef voor omdraait maar hiermee ben ik ook voorzichtig. Ik geef hem genoeg periodes waarin hij 2-3 weken zo goed als niks doet, alleen wat stappen aan de hand in het bos. Als je rustig aan doet en goed luistert en kijkt naar je paard lijkt me dat geen probleem. En zoals hier vaak wordt gezegd ben ik wel eens benieuwd naar een onderzoek waarbij wordt vergeleken hoeveel paarden die met 3 jaar ingereden zijn ook daadwerkelijk kapot zijn met hun 8ste en op welke manier deze paarden dan gereden zijn. Als uit zo een onderzoek komt dat je als je een 3 jarige voorzichtig inrijdt je hem dan kapot rijdt en hij met zijn 8ste versleten is. dan schaaf ik mijn mening bij maar zolang dat niet is blijf ik bij mijn mening.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:01

ik vind dat het aan het paard ligt. als het paardje er strekt genoeg voor is dan kan het maar niet meer als een keer in de 1/2 weken bij ons op stal staat een drie jarige die ze nu ook langzaam aan aan het zadelmak maken zijn maar hij vind het leuk en ze zit er niet meer als 1 of 2 keer per 2 weken op ze bouwt het langzaam op