Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:36

Mando schreef:
Het is allemaal sielugh hoor.
Detour jij moet je paardjuh meer etuh gefe.
Dieruhbeul.

En als je je mishandelduh paardjuh kwijt wil kom je hem maar brenguh hoor, dan ga ik hem wel effe rijduh voor je.
Wel sonder sjaal... anders moet ik hem ook mishandeluhhhh.

Joh, ik ben zo blij met mijn project waar ik me op af kan reageren, dat ik het je niet gun! Duivel

Maar bedankt voor je aanbod Knipoog !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:49

Flynn_ schreef:
Dat ken ik ja, sommige mensen slaan hun paard als die stijgert tussen de oren.
Ik doe het zelf nooit!

En dat is uit principe of omdat je nog nooit eentje onder je hebt gehad die hoger dan 5cm steigerde?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:35

Maar waarom is er dan niemand van het "het is zo sielug"clubje die ons van het "wij meppen de paarden het leven uit"clubje die ons verteld hoe je het diervriendelijk kan oplossen? Waarbij ik nogmaals vertel dat als het paard niet vriendelijk is tegen mij, ik ook niet vriendelijk tegen mijn paard ben.

Trice: (gezellig dat je er bent!) Wat betreft de medische redenen; Een paard mag niet steigeren, nooit. Zodra een paard overeind staat kan hij een knal verwachten. Uiteraard gaat hij daarna de medische molen in om onderzocht te worden, maar op het moment dat ik in de lucht hang en paardlief kaarsrecht staat, kan hij nog zo'n pijn hebben, dat doet hij maar op de grond. De paarden die rij hebben op het oog passend tuig, anders ga ik er niet eens opzitten. Er zijn veel manieren om duidelijk te maken dat er pijn is, je ruiter in levensgevaar brengen hoort daar niet bij. De eerste keer de lucht in wacht ik misschien nog wel af, de tweede kunnen ze een knal krijgen. tussen hun oren. Ziek, zwak, misselijk of niet, ze dienen het niet te doen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:43

ik vind het onnodig! Misschien raakt het paard nu nog meer in paniek! ik vind dat je het gewoon op een normale manier moet oplossen.

Als jij is iets niet wil wat je moeder zegt, krijg je toch ook niet meteen een tik tegen je hoofd!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:45

wat voor een manier dan dewirox???

cynthiakh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:47

erg raar het paard zou angsten kunnen krijgenl.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:48

onnodig????
Denk je dat je dat ook nog zegt als je de rest van je leven uit een rietje moet eten???
Vertel ons dat eens een keer hoe het wel "moet".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:48

cynthiakh schreef:
erg raar het paard zou angsten kunnen krijgenl.

waarvan????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:49

DewiRox schreef:
ik vind het onnodig! Misschien raakt het paard nu nog meer in paniek! ik vind dat je het gewoon op een normale manier moet oplossen.

Als jij is iets niet wil wat je moeder zegt, krijg je toch ook niet meteen een tik tegen je hoofd!

naaaaa als mijn kind mij bedreigd met iets, reken maar dat ze dan een draai om dr oren krijgt Lachen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:53

Utixo schreef:
Wat betreft de medische redenen; Een paard mag niet steigeren, nooit. Zodra een paard overeind staat kan hij een knal verwachten. Uiteraard gaat hij daarna de medische molen in om onderzocht te worden, maar op het moment dat ik in de lucht hang en paardlief kaarsrecht staat, kan hij nog zo'n pijn hebben, dat doet hij maar op de grond. De paarden die rij hebben op het oog passend tuig, anders ga ik er niet eens opzitten. Er zijn veel manieren om duidelijk te maken dat er pijn is, je ruiter in levensgevaar brengen hoort daar niet bij. De eerste keer de lucht in wacht ik misschien nog wel af, de tweede kunnen ze een knal krijgen. tussen hun oren. Ziek, zwak, misselijk of niet, ze dienen het niet te doen.

Alsof een paard bedenkt dat hij de ruiter (en zichzelf) in gevaar brengt Verward

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:54

Mijn verstand zegt steeds.....niet meer in dit topic lezen want ik zit me als de wat "oudere" onder ons toch maar te ergeren aan al die loze "penny" uitspraken die naar mijn idee zichzelf nog totaal niet kunnen onderbouwen.
De kl*teritus is dat mijn nieuwschierigheid het steeds weer van mijn verstand wint. Clown

Ik wacht dus nog steeds op "de gouden tip".
Maar volgens mij kan ik wachten tot ik een ons weeg Slapen

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:03

Onassa schreef:
Mijn verstand zegt steeds.....niet meer in dit topic lezen want ik zit me als de wat "oudere" onder ons toch maar te ergeren aan al die loze "penny" uitspraken die naar mijn idee zichzelf nog totaal niet kunnen onderbouwen.
De kl*teritus is dat mijn nieuwschierigheid het steeds weer van mijn verstand wint. Clown

hihi Nagelbijten / Gniffelen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:11

Daan_Ordeal schreef:
Utixo schreef:
Wat betreft de medische redenen; Een paard mag niet steigeren, nooit. Zodra een paard overeind staat kan hij een knal verwachten. Uiteraard gaat hij daarna de medische molen in om onderzocht te worden, maar op het moment dat ik in de lucht hang en paardlief kaarsrecht staat, kan hij nog zo'n pijn hebben, dat doet hij maar op de grond. De paarden die rij hebben op het oog passend tuig, anders ga ik er niet eens opzitten. Er zijn veel manieren om duidelijk te maken dat er pijn is, je ruiter in levensgevaar brengen hoort daar niet bij. De eerste keer de lucht in wacht ik misschien nog wel af, de tweede kunnen ze een knal krijgen. tussen hun oren. Ziek, zwak, misselijk of niet, ze dienen het niet te doen.

Alsof een paard bedenkt dat hij de ruiter (en zichzelf) in gevaar brengt Verward

Dat het paard het niet weet maakt het natuurlijk een stuk veiliger! Ja

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:19

Dat zeg ik niet Pharagirlke, ik zeg alleen dat het paard daar niet over nadenkt, dus kun je dat ook niet als "excuus" gebruiken Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:24

Vind ik wel, als hij het niet weet, is het aan mij om hem dat duidelijk te maken dat zulke geintjes niet uitgehaald worden. Waarom? Tja, waarom leren we een paard dat been voorwaarts is, hij weet ook niet "waarom" hij daar zo op moet reageren, alleen dat hij moet reageren, zelfde verhaal bij steigeren. Als je zo wil denken, zou ik alle hulpen die je geeft aan je paard in twijfel gaan trekken, want geen enkel paard weet "waarom" die moet piafferen, of "waarom" die moet appuyeren.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:29

Onassa schreef:

hahahaha ik heb precies hetzelfde... wat zijn we eigenlijk erg he...

Citaat:
Mando schreef:
Het is allemaal sielugh hoor.
Detour jij moet je paardjuh meer etuh gefe.
Dieruhbeul.

En als je je mishandelduh paardjuh kwijt wil kom je hem maar brenguh hoor, dan ga ik hem wel effe rijduh voor je.
Wel sonder sjaal... anders moet ik hem ook mishandeluhhhh.

Joh, ik ben zo blij met mijn project waar ik me op af kan reageren, dat ik het je niet gun!

Maar bedankt voor je aanbod !

jammer, ik had me ook graag af willen reageren op jouw project .... Haha!
Clown

Citaat:

en daar gaan we weer.. Dewirox ... vertel.... het is zeker sielugh...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:30

Je haalt wat dingen door elkaar volgens mij.

Iets duidelijk maken aan een paard is iets heel anders dan zeggen dan "Er zijn veel manieren om duidelijk te maken dat er pijn is, je ruiter in levensgevaar brengen hoort daar niet bij." Dan zeg je dat het paard het maar op een andere manier aan je duidelijk moet maken omdat dit voor jou gevaarlijk is. En dat snapt een paard echt niet. De ruiter moet inderdaad duidelijk maken wat wel kan en wat niet. Maar daarbij is slaan voor mij niet het eerste middel dat ik zal gebruiken. En al helemaal niet om iets te leren zoals die laatste dingen die jij noemt, en daar vergelijk je het wel mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:31

Daan_Ordeal schreef:

Iets duidelijk maken aan een paard is iets heel anders dan zeggen dan "Er zijn veel manieren om duidelijk te maken dat er pijn is, je ruiter in levensgevaar brengen hoort daar niet bij." Dan zeg je dat het paard het maar op een andere manier aan je duidelijk moet maken omdat dit voor jou gevaarlijk is. En dat snapt een paard echt niet. De ruiter moet inderdaad duidelijk maken wat wel kan en wat niet. Maar daarbij is slaan voor mij niet het eerste middel dat ik zal gebruiken. En al helemaal niet om iets te leren zoals die laatste dingen die jij noemt, en daar vergelijk je het wel mee.

En hoe zou jij het dan wél aanleren?
Zeggen hoe het niet moet is heel simpel, maar zeg eens hoe het wel moet. Ik kan ook zeggen dat je een piaffe niet aan leert door je vingers in zijn neus te steken, maar vraag me niet hoe het wel moet!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:35

Ik neem aan dat je bedoelt het stijgeren afleren? Dit topic gaat toch over stijgeren, niet over piaffe aanleren?

Ik zou beginnnen met de oorzaak van het stijgeren te achterhalen, niet gelijk gaan slaan. Als het paard je in de zeik neemt omdat het bijvoorbeeld geen zin heeft om te werken kunnen ze van mij ook een knal verwachten. Maar eerst weten waarom het stijgert.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:45

pharagirlke schreef:
Daan_Ordeal schreef:

En hoe zou jij het dan wél aanleren?
Zeggen hoe het niet moet is heel simpel, maar zeg eens hoe het wel moet. Ik kan ook zeggen dat je een piaffe niet aan leert door je vingers in zijn neus te steken, maar vraag me niet hoe het wel moet!

ik denk eigenlijk dat ze toch wel minstens 1 voet van de grond halen als je onverwacht opeens die vingers naar binnen steekt ROFL

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:51

Daan_Ordeal schreef:
Ik neem aan dat je bedoelt het stijgeren afleren? Dit topic gaat toch over stijgeren, niet over piaffe aanleren?

Ik zou beginnnen met de oorzaak van het stijgeren te achterhalen, niet gelijk gaan slaan. Als het paard je in de zeik neemt omdat het bijvoorbeeld geen zin heeft om te werken kunnen ze van mij ook een knal verwachten. Maar eerst weten waarom het stijgert.

en wat als je, voor dat je achter de oorzaak bent, hij al boven op je is geland en jij dus in het rolstoeltje zit? Next dan maar?

Jade: vrees wel dat als ze die voet terug op de grond zetten, je niet meer in staat bent om nog eens een vinger in die neus te steken Huilen van het lachen

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:02

Utixo schreef:
Jade_love, wat versta je dan onder een oplossing? Als het ongewenste gedrag daarna niet meer uitgevoerd word, is het opgelost. Of het nou met een zweep of een tak is, paard dient niet te steigeren. Ik ben wel benieuwd naar jouw actie dan.

Onder een oplossing versta ik het ophouden met steigeren (niet als het 1x is maar als het een probleem word, dus bijvoorbeeld elke keer dat je rijd en het niet uit pijn komt).
Ik weet niet wat de goede oplossing is, volgens mij denkt iedereen daar anders over, maar ik zou dus niet met een zweep op een paard zijn hoofd kunnen slaan, echt niet.
Ik zou denk ik eerst natuurlijk DA laten kijken en kijken of hij door zou gaan. Als dat zo is dat hij het uit koppigheid doet, leer je hem alles aan met spelletjes, hij moet het leuk vinden om voor je te werken, anders werkt het niet, dat is mijn mening in elk geval...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:04

jade_love schreef:
Utixo schreef:
Jade_love, wat versta je dan onder een oplossing? Als het ongewenste gedrag daarna niet meer uitgevoerd word, is het opgelost. Of het nou met een zweep of een tak is, paard dient niet te steigeren. Ik ben wel benieuwd naar jouw actie dan.

Onder een oplossing versta ik het ophouden met steigeren (niet als het 1x is maar als het een probleem word, dus bijvoorbeeld elke keer dat je rijd en het niet uit pijn komt).
Ik weet niet wat de goede oplossing is, volgens mij denkt iedereen daar anders over, maar ik zou dus niet met een zweep op een paard zijn hoofd kunnen slaan, echt niet.
Ik zou denk ik eerst natuurlijk DA laten kijken en kijken of hij door zou gaan. Als dat zo is dat hij het uit koppigheid doet, leer je hem alles aan met spelletjes, hij moet het leuk vinden om voor je te werken, anders werkt het niet, dat is mijn mening in elk geval...

*zo paardje, omdat jij steigert gaan we nu leuk spelletjes spelen! Pak de bal schatje! Kom, pak de bal liefje!*

Jij bent alleen nog maar engeltjes tegen gekomen vrees ik Ach gut

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:06

jade_love schreef:

tja die van mij was 3,5 en zag steigeren als een leuk spelletje...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:08

Pharagirlke jij denkt dus dat je kunt voorkomen dat een paard achterover valt door het tussen de oren te slaan? Een paard valt echt niet zomaar achterover hoor. En als je dat bij mijn paard zou doen kun je er juist op wachten dat er ongelukken gebeuren, die zou in blinde paniek raken. Ik heb het een aantal pagina's geleden al gezegd, je moet iedere situatie op zich beoordelen.