Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:54

Ben benieuwd wat jullie vinden.
Ze is in november losgemaakt en zit/zat vast links. Dus rechtsom moeite. Zijn we nu druk mee bezig. Dit filmpje gemaakt voor de ostheo zodat ze kan zien hoe het nu gaat aan de longe zonder hulpmiddelen.
Begin binnenkort met pessoa om de achterhand te verbeteren. Verder veel oefeningen erop en ernaast aan het doen. (Vnl lengtebuiging en bovenlijn) ze pakt achter er nog niet echt bij. Vooral onder het zadel niet. Wanneer ze gedwongen wordt achter erbij te pakken gaat ze bokken. We zijn nu lang/laag. Dat gaat prima. Impuls/voorwaarts/achterhand erbij is de volgende stap.

Linksom:
https://youtu.be/24rXKvN42xI

Rechtsom (moeilijke kant)
https://youtu.be/InRyBJ9LgZY

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:02

Ik vind haar wat gehaast lopen. Geen swung door het lichaam, terwijl ze het wel kan want hele ini mini stukjes laat ze het wel een fractie zien.
Ik denk dat ze te weinig kracht heeft in haar lichaam, en daarnaast balans mist.

Pessoa? Ik zou er niet aan beginnen.
Waarom niet?
Omdat je daar geen kracht mee opbouwt.

Wat zou ik doen?
Eerst aan de hand leren om haar hals te strekken, of een stootteugel aan een halster of onderkant van de neusriem vastmaken, naar een longeersingel toe.
NIET aan het bit, en eerst zo lang dat ze zelf mag weten waar ze haar hoofd draagt.
Elke of om de dag, een minuutje of 5 a 10.
Vervolgens na een week zet je m zo, dat ze wel haar hoofd omhoog mag doen, maar niet tot het uiterste dat ze wil rijken. Zodat ze daar iets in wordt begrenst en uitgenodigd wordt om naar beneden te gaan.
Dit ook weer een week, of twee. Ook maar 5 a 10 minuten.
Het uiterste van het zetten, doe je tot dat de hals op horizontaal is, en het neusje er uit blijft.

Ze gaan dan ineens ontdekken dat ze ook met hun neus over de grond kunnen en loslaten.

Als ze dat doen, bevestig dit in een aantal weken, en ook niet langer dan 5 a 10 minuten, tenzij ze het super doet, dan direct stoppen. Stoppen op het goede moment.

"Het is goed, neus is aan de grond geweest, morgen weer verder en 5 meter langer."

Wat ook goed is, is cavalettie.
Dit op een CM van 25 (Totaal met balk) zodat ze echt hun voeten moeten optillen.
Dit kort houden, en lekker afwisselen met stap en draf.

Dit ook weer een aantal weken.

En wat ook erg fijn is, als onderbouwing en aanvulling:

Naar buiten! Al is het aan de hand, of onder het zadel!
Lekker naar buiten gaan, stappen, draven en galopperen. Koppie lekker leeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:23

Dit soort paarden is volgens mij altijd wat lastig beoordelen, omdat ze van nature al niet heel ruim zijn in het lopen. Maar ik zou zeggen: het haastige/snelle 'eruit' en concentreren op de stappen zo grooooot mogelijk maken maar wel vanachter uit: vwnw... niet harder maar groter. En ik vind de tip van de cavaletti een hele goede; maakt dat ze strekken en rekken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:39

Picasso, het klopt dat het erg moeilijk is. Maar ze kunnen zeker nog losser zijn.
Ik mis de drilling in de spieren bij de overgang van rug naar lendenen (die bolling achter het zadel) de drilling in de spieren over de heupen, en het oprekken van de spieren in de buik.

Kort om, ik mis lossigheid door het lichaam.

En ik denk, weet het bijna helemaal zeker, dat als ze traint, hoe jij ook omschrijft, en ik ook, dat ze over een halfjaar het filmpje niet meer terug kan kijken, want ze herkent haar paard niet meer. Of zijn.... (Als het een man is, die achter het schermpje zit, kan natuurlijk ook!)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:42

Ik zie op mijn stal veel de "rijkunstige" oefeningen voorbij komen om een paard meer voorwaarts te maken, en te laten sluiten etc. Zoals verruimen, terugnemen, pasjes tellen etc. Niks mis mee. Maar als het dan niet vrij snel werkt, dan is het been-geen reactie=zweep. Terwijl het vaak (zo niet meestal) niet het niet willen is van het paard maar gewoon het snappen. Paarden zijn zich vaak helemaal niet bewust van hun benen en achterhand. Die gebruiken ze gewoon, maar dat ze kunnen strekken, verruimen en scharen dat kwartje valt bij sommigen (net als de mijne ahum) wat later.

Mijn paardje blijft het liefst in haar comfort zone. En lijkt zich ook niet echt bewust van het kunnen van haar lichaam. En wij dressuur mensen willen het paard natuurlijk op zijn mooist zien :D Dus wij willen ook graag dat ze haar lichaam gaat strechen, vanuit de schouder ruimer worden enz. Wat bij mijn paard heel fijn werkt is deze oefening:
http://sport.infonu.nl/overige-sport/92 ... alken.html
Ik doe nog niks met springen tussendoor, puur het draven over deze balken. Ze wordt er enthousiast van in der koppie, waardoor ze "uit zichzelf" ineens veel meer voorwaarts is, en zich ook makkelijker laat sluiten en verruimen. Leuke afwisseling *\o/* en ze leert spelenderwijs haar lichaam meer kennen en gebruiken. Leuker voor het paard dan de standaard oefeningen die ik in mijn eerste paragraaf beschreef.

Bin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:46

Springen vindt ze geweldig. Die balkjes ook. Ga ik zeker doen. Nog meer tips daarvoor? En ook vooral HOE ik haar kan laten verruimen zonder sneller te gaan?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:50

Klopt Kamy, veel paarden hebben het kracht er nog niet voor, dat is al 1.
Sommige paarden snappen de snelle acceleratie nog niet helemaal, dat is 2.
Maar het meest voorkomende probleem licht bij de (Auw...) ruiter.

Het ge- prik, prik, prik, prik bij elke pas, terwijl de meeste ruiters het zelf niet eens voelen, of bewust van zijn.

Hier krijgen we met de zweep, eerst die benen van je leren ontspannen en je paard omhelzen.
Eerst bewustwording van je eigen houding en hulpen, hoe klein ze ook zijn.
Dan pas combineren met een paard. En het je paard stapje voor stapje aanleren.

Het te snel willen gaan (punt 4 dus) zien we ook.... En ik ben ook van mening dat dit mede door onkunde maar ook prestatie druk komt.

@ bin.

Tijd, en op de juiste timing belonen.

Denk zelf aan opdrukken.
Jij haalt nu de 10, dat is je uiterste.
Maar met de juiste training haal je over een maand 20...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:00

Ik zie sommige stalgenoten inderdaad tekeer gaan met hun benen (al dan niet met sporen) en vooral de zweep. Paard MOET spieren kweken en meer voorwaarts worden. Alsof dat in een paar wkn gebeurt? En is het paard dwars is omdat het niet snel genoeg reageert? Ik heb der een, die stapt op. En het paard heeft voordat het wegstapt al een pets met de zweep te pakken. Omdat het al niet actief stil staat. Halloooohoo, je haalt hem net uit de paddock mag ie ook even schakelen in zijn koppie? Het is geen apparaat. Ik snap soms werkelijk niet dat mensen daar dan plezier uit halen? Als ik continu mijn paard moet slaan om hem actief te krijgen..... Voor wie doe ik het dan? Paard heeft er geen lol in, dat kan ik je zo ook wel vertellen.
Hou het spelenderwijs en vriendelijk. Alsof het een spelletje is. Geen "moeten"...

Bin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:03

Dus in feite wel zo doorgaan, maar dat doen icm balkjes/cavaletti? In tegenstelling tot het longeren is ze onder het zadel juist totaal niet haastig. Van longeren wordt ze vaak ook wat jolig. Onder het zadel soms wat heet/kijkerig. Maar over het algemeen rustig en dan ook heel kort qua pas. Zal kijken of ik daar een filmpje van heb :)
Moet zeggen dat ze geen tikken of schoppen krijgt hoor om maar sneller en harder te gaan. Hou ik niet van. Ze wil graag leren en laat het duidelijk merken als ze iets niet begrijpt. Communiceer vrijwel altijd op een vriendelijke manier met haar. Nu ook een bijrijdster die haar alle tijd en rust geeft om te ontspannen ipv te snel willen en dingen dwingen. Dan begint ze te bokken omdat ze het in haar lijf én hoofd nog niet aankan. Dat wil ik in ieder geval niet.
Laatst bijgewerkt door Bin89 op 28-12-15 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:08

Ik heb nog niet gelongeerd met balkjes (met dit paard dan). Puur gereden. De mijne is met rijden eerder flegmatiek dan heet. En ze blijft graag in haar comfort zone. Voor haar werken die balkjes echt. Ik doe ze ook zonder staanders. Gewoon op de grond. Dan leg ik ze aan de ene kant van de bak neer, met een mtr tussen de balkjes. En aan de andere kant van de bak liggen ze weer korter bij elkaar. Dan is de ene oefening het strekken, en de andere het sluiten.
Een andere die ik in het begin ook fijn vond voor overgangen, voor de details moet ik even in mijn BIT kijken die op stal ligt:
Op de diagonalen, bij het oprijden 2 balken leggen (mtr ertussen oid) en voor het afrijden ook 2 balken. Uiteindelijk heb je dan 8balken in de baan liggen. Ik gebruikte ze op de diagonaal. Je kan ze op allerlei manieren gebruiken. Verruimen, sluiten, overgangen ertussen maken etc. Je kan ze dan ook tegelijk gebruiken om je volte te verbeteren, want als ze goed liggen kan je er een volte tussendoor rijden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:09

Hoe leren jullie die "acceleratie" dan aan?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:09

Ik zal zo effe een foto maken van de BIT. Die heb ik standaard op stal liggen omdat er leuke balken oefeningen in stonden.

Bin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:11

Goeie tip. Helaas niet zoveel balkjes maar met wat hulp kan ik ze wel aanpassen tijdens het rijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:51

damian23 schreef:
Hoe leren jullie die "acceleratie" dan aan?

Heb het paard van mn zus net weer gelongeerd, ik doe dat als volgt: eerst goed los stappen en draven, galopperen. Dan wat tempo wisselingen in draf vragen, bijna stap en weer vooruit. In het begin vraag ik dan echt door in het voorwaartse, ik gebruik daar de zweep voorzichtig bij. Ik raak het paard niet maar zwiep met beleid richting de achterhand (niet bang maken of opjagen, maar tempo vragen) en blijf dat herhalen totdat ik zie dat de motor achter aan gaat en de passen langer worden. Braaf! Weer terug naar bijna stap en weer voorwaarts (commando eraan koppelen).
Wanneer ze daar sterker in worden en vanuit de bijna stap kunnen accelereren, worden de stukjes vooruit en terug korter. Het gaat erom dat je een commando koppelt aan het moment dat de motor aan gaat (paard dus echt van achter uit gaat bewegen).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:53

Ik bedoelde eigenlijk onder het zadel ;)

Tussen je benen uit persen als een sinaasappel?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:55

Jep, en stemhulp. Hier kun je gerust ook even in door vragen wanneer er te weinig gebeurt. Plus het helpt wanneer je paard dit aan de longe al beheerst.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:56

Bin, net even je filmpjes bekeken. Ik vind ook dat het paardje wat gehaast loopt. Maar dat wordt hierboven uitgebreid besproken.
Ik wil je als tip geven: direct bij enige ontspanning beloneb. Zodra het de hals laat zakken direct de hemel inprijzen. Het viel me op dat je pas beloond als het paard zijn/haar hoofd weer omhoog doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:59

Ik ga met starbreeze mee :j
Op veel filmpjes zie ik een paard 2 minuten in een tempo en houding een rondje draven. Waarom?
Waarom niet schakelen binnen de gang, schijnovergangen, echte overgangen. Even lekker flink naar voren over de lange zijde, dan weer rustig etc.
Dan gaat je paard anticiperen en op je inspelen. Daardoor krijg je een paard dat actiever door de gewrichten buigt ipv op spaarstand blijft lopen.
Fokus niet steeds op die voorkant. Je paard mag best even lekker met zijn koppie in de lucht een sprintje doen, als hij dan maar weer terug komt.
Hoe groot kan je paard draven voor hij in galop valt? Waarom niet uitproberen?
Zo zal hij ook zijn grenzen leren kennen en leren verbeteren.
Afwisseling, nooit meer dan 2-3 rondjes achterelkaar gelijk.

Bin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:34

Dankje Milkberry. Dat belonen bij het hoofd omhoog doen had ik zelf niet echt door moet ik zeggen. Het nog iets van dr kunnen vragen lukt me niet zo goed met de telefoon in de hand moet ik zeggen. En dat weet ze ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:41

Ja, je moet vaak zo veel tegelijk doen~! Ik ken dat :P

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:51

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:55

damian23 schreef:

Serieus????
Meelezer vindt dit slecht advies. Gaat tenkoste van zit van de ruiter en fijngevoeligheid. Kort knijpje met beide kuiten moet voldoende zijn. Less is more.

Ik kruip weer onder mijn steen. ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:03

Lante schreef:
damian23 schreef:

Serieus????
Meelezer vindt dit slecht advies. Gaat tenkoste van zit van de ruiter en fijngevoeligheid. Kort knijpje met beide kuiten moet voldoende zijn. Less is more.

Ik kruip weer onder mijn steen. ;)

Dit was een vraag van Damian. Of je een paard kan laten accelereren door te persen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:08

Waarom zou je dat willen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:12

Ik heb het een paar keer gezien in dit topic dat dit voorbij kwam, maar ik zie ook niet echt waarom je dat zou doen.
Hoe kan je paard los bewegen als jij je om hem heen klemt?
Mijn klemfobie paard zal er zeer waarschijnlijk van op de rem gaan, tegenklemmen en dan met een beetje pech de lucht in.
Daar heb ik het voorwaartse kunnen krijgen door bewust mijn been zo los mogenlijk te houden.

Maar er zijn uiteraard weer 100 wegen naar Rome.