Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:41

Waarom wetenschappelijk onderbouwd :? Dat is dan nieuw?
feit het; o -en 1 daad, handeling 2 gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat: in ~e feitelijk
Aldus de Van Dale.

Kan je tegen zijn, het commerciele en grote. Maar daardoor worden wel meer ruiters bereikt en komen er meer paarden die correct gereden worden.
En is dat het niet waar het om gaat?
Hoe meer ruiters inzien dat je op een fijnere manier kan rijden en hoe meer paarden er dus op een fijnere manier gereden worden hoe beter. Tenminste dat vind ik en ik neem toch aan dat meer mensen die mening delen..
Want we kunnen allemaal wel een roze zonnebril ophouden en doen alsof ieder paard de juiste basis bezit, maar dat is absoluut niet de werkelijkheid.
Idem dito over de vaktaal. Waarom zou je niet termen gebruiken die iedereen kan snappen, die iedereen kan leren, dus eventueel in Jip en Janneke taal, als je daarmee een groter publiek berijkt en dus daarmee meer paarden helpt omdat de ruiters het kunnen snappen.

Waarom zou ik mijzelf in een hokje moeten proppen? Ben ik AdBer? Geen idee, ik ben denk ik een KRer. Mijn voorkeur ligt daar in ieder geval en dat is waar ik het mee eens ben. Na het lezen van dit topic ben ik er ook van verzekerd dat AdB ook wel onder het klassieke rijden valt.

Ik zie in ieder geval geen vergelijkenis tussen AdB en AR. Er zullen vast wel dingen zijn maar dat is dan hetzelfde als bij KR vs AR.

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:30

Tut tut,ook onder de officiele verklaring maakt dat jouw mening nog niet tot een feit.Ik ben niet tegen groot,noch tegen commercieel als het maar in het straatje past.AdB is een methode gebaseerd op onderdelen van de kr evenals ar met een zelfbenoemd opperhoofd,vandaar de vergelijking,die jij kennelijk vervelend vindt.Vaktaal is er niet om dingen moeilijk te maken maar hard nodig om dingen eenduidig te houden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:59

Het is ook niet mijn mening maar iets wat controleerbaar is.
En wat doet die vergelijking dan in dit topic? Is dit geen rijtechnisch inhoudelijk topic? Het gaat hier toch niet over de commercie, het gaat hier over de inhoud.

Eenduidig te houden is het allang niet meer, in de krul wordt door flink wat mensen benoemd als nageeflijkheid.
Moet je dus wel eerst geleerd worden wat het is (en hoe het voelt) en wat dus het juiste is om te weten waar het over gaat. En waarom zou je dat niet in Jip en Janneke taal doen als dat het zoveel makkelijker maakt en je er meer ruiters mee kan bereiken?
Er wordt hier al gesrtuikeld over het woord schakelen.

Niet iedereen is van een hoog leerniveau, en het is toch prettig als iedereen, van welk niveau dan ook, correct kan leren hoe paard te rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:41

piepenfiets schreef:
Tut tut,ook onder de officiele verklaring maakt dat jouw mening nog niet tot een feit.Ik ben niet tegen groot,noch tegen commercieel als het maar in het straatje past.AdB is een methode gebaseerd op onderdelen van de kr evenals ar met een zelfbenoemd opperhoofd,vandaar de vergelijking,die jij kennelijk vervelend vindt.Vaktaal is er niet om dingen moeilijk te maken maar hard nodig om dingen eenduidig te houden.

+:)+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:50

Mindfields schreef:
Precies. Een paard kan pas dragen als elke spiervezel in de bovenlijn ontspannen is, en met bovenlijn bedoel ik dan vanachter zijn oren tot net boven de sprong. Dan pas kan de broekspier voldoende oprekken om het achterbeen onder de massa te plaatsen.

Welke verbinding heeft de Broekspier met de lange rugspier???

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:49

piepenfiets schreef:
De zg hoge hand met inwerking mondhoek is geen snellere manier voor correctie dan terug naar de basis,ze is juist onderdeel van terug naar de basis.
Het boek ken ik niet maar lijkt me wel interessant.
Qua bouw ruiter prefereert Wenen ruiters met relatief lange benen t.o.v.bovenlijf.Daarom ga ik er maar vanuit dat dat de ideale ruiter is qua bouw.
Denk dat in de praktijk ruitergevoel en beheersing van het lichaam(goed gebouwd of niet)een veel grotere rol speelt.

Daarnaast is het naar mijn mening vrij simpel gesteld om te zeggen dat 'corrigerende ruiters geen tijd hebben voor de basis'. Ik zie het net als piepenfiets als onderdeel van de basis. Vind het geen verkeerde hulp, mits goed gebruikt. Maar ja.. dat is met alles zo..! Maar er zit dus nogal vercshil in hoe je de hulp ziet, vind je t not done, dan zal je het inderdaad snel zien als 'corrigerende ruiters hebben geen tijd voor de basis'

Marlies; jij schrijft over jouw visie, maar dit alles is in het ideale geval. Naar jouw mening zijn er geen fysio's en ostheo's nodig, maar toch hebben die het giga druk :') Waarom is dat? Omdat nou eenmaal niet alle ruiters ECHT goed kunnen rijden. Overigens zou je ook geen sportblessures bij mensen moeten hebben dan. En helaas hebben ook de mensen fysio's het erg druk :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:57

SuperSmurf schreef:
Marlies; jij schrijft over jouw visie, maar dit alles is in het ideale geval. Naar jouw mening zijn er geen fysio's en ostheo's nodig, maar toch hebben die het giga druk :') Waarom is dat? Omdat nou eenmaal niet alle ruiters ECHT goed kunnen rijden. Overigens zou je ook geen sportblessures bij mensen moeten hebben dan. En helaas hebben ook de mensen fysio's het erg druk :)

Volgens mij supersmurf is een paard vrijwel altijd door goed rijden te corrigeren of nog belangrijker te voorkomen dat er blessures optreden. VOlgens mij ligt het niet aan de ruiters maar aan de instructie waar het wel eens droevig mee gesteld zou kunnen zijn in NL. En dan is de cirkel weer rond en zijn we weer 100 bladzijde terug in dit topic waarin we de conclusie trokken dat het ontbreekt veelal aan goede opleidingen, keurmerken Het zou bijvoorbeeld goed zijn dat als ik een KR instructeur zoek dat een objectief keurmerk mij de weg wijst welke instructeur dat wel of niet is. Maar zo'n systeem hebben we niet. Dus voorlopig hebben de fysio's het zeer druk vrees ik.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:03

pien_2010 ( kon je een nog makkelijkere naam uitzoeken? :P ) helemaal mee eens..! Als je ziet naar hoe er les wordt gegeven is t niveau gewoon cht bedroevend laag.. helaas.. En dat maakt t voor een ruiter die nog een hoop moet leren ( zoals ik :Y) ) verdomd lastig! ( gelukkig komt t inmiddels goed hoor met ons, want hebben fijne instructie :) )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:32

SuperSmurf schreef:
pien_2010 ( kon je een nog makkelijkere naam uitzoeken? :P ) helemaal mee eens..! Als je ziet naar hoe er les wordt gegeven is t niveau gewoon cht bedroevend laag.. helaas.. En dat maakt t voor een ruiter die nog een hoop moet leren ( zoals ik :Y) ) verdomd lastig! ( gelukkig komt t inmiddels goed hoor met ons, want hebben fijne instructie :) )

Ja met mij komt het ook goed (ben potdikkie al oud) en is de cirkel rond. Begonnen in Limburg met klassieke dressuur (zonder dat ik het wist), toen veel gedwaald (zonder dat ik dat wist!) en sinds kort nieuwe instructie en omwerken van mezelf en paard (weer klassieke dressuur). Nu dus bezig met basis van de basis van de klassieke dressuur. En geloof me ik woon in een gebied waar zeer veel mensen paard rijden en als ik naar mijn paard onderweg ben zie ik alleen maar ruiters rijden hoe we dat vanuit de klassieke dressuur dus niet willen zien. En iedereen denkt goed bezig te zijn (zoals ik dat dus ook jarenlang dacht). En iedere instructeur denkt goed bezig te zijn in mijn omgeving. Niet dus. Natuurlijk is mijn jaren paard rijden niet weg, want als paard en ik goed durch genick kunnen rijden, dan zal ons scholing traject wel sneller gaan als bij een beginner, maar toch is het jammer dat het zo gelopen is. :j

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:51

Eens hoor pien ( ik kort t even af :+ ) Hier net zo. Rij vanaf mijn 12e, maar begon als manege ruiter en eignlijk nooit echt les gehad. Na mijn manegetid paarden gaan verzorgen en her en der eens een les genomen, maar ook gewoon van de huis tuin en keuken instructeur ( en dat doe ik dus niet meer nu ) Ik begon in de AR, maar liep vast met t beleren van mijn merrie ( en nee ik ben geen tegenstander van AR, maar ik miste simpelweg de vaardigheden om verder te komen ). Paard door laten rijden verleden jaar en nu gaan we met ups en veel downs toch langzaam aan omhoog :) Maar feit is dus wel dat ik pas sinds een jaar een beetje leer rijden. En elke dag weer leer ik opnieuw. Maar dat is dus puur omdat ik nu de keuze heb gemaakt dat k niet zomaar bij iemand les neem. Maar net als jij vind ik het erg jammer.. Maar goed.. maakt niet uit, je bent nooit oud genoeg om te leren! En vind het ook wel weer erg leuk om te leren rijden zoals het hoort :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:18

SS, ze hebben het giga druk en waarom denk je? Mensen weten niet dat het ook rijtechnisch opgelost kan worden omdat instructie te weinig kennis heeft wijzen ze naar een osteo/fysio. Een echt goede instructeur/trice kan problemen plaatsen en oplossen (hele erge problemen buiten gelaten natuurlijk), Maar stijfheid, te buigzaam/soepel, onregelmatig stappen (tot op zekere hoogte), scheefheid etc.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:20

pien_2010 schreef:
Ja met mij komt het ook goed (ben potdikkie al oud) en is de cirkel rond. Begonnen in Limburg met klassieke dressuur (zonder dat ik het wist), toen veel gedwaald (zonder dat ik dat wist!) en sinds kort nieuwe instructie en omwerken van mezelf en paard (weer klassieke dressuur). Nu dus bezig met basis van de basis van de klassieke dressuur. En geloof me ik woon in een gebied waar zeer veel mensen paard rijden en als ik naar mijn paard onderweg ben zie ik alleen maar ruiters rijden hoe we dat vanuit de klassieke dressuur dus niet willen zien. En iedereen denkt goed bezig te zijn (zoals ik dat dus ook jarenlang dacht). En iedere instructeur denkt goed bezig te zijn in mijn omgeving. Niet dus. Natuurlijk is mijn jaren paard rijden niet weg, want als paard en ik goed durch genick kunnen rijden, dan zal ons scholing traject wel sneller gaan als bij een beginner, maar toch is het jammer dat het zo gelopen is. :j

Dus niet meerdere wegen naar Rome, maar 1 weg, en bij u omwegen. 8-)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:23

Marliez, ik ben zeker met je eens dat veel dingen rijtechnisch opgelost kunnen worden. Al denk ik dat sommige paarden wel gebaat zijn bij een behandeling als alles al vast zit, bijvoorbeeld door verkeerd rijden, niet goed passend zadel. En dan op de goede manier verder.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:28

Professor, alles staat in verbinding met elkaar(anders zou het paard uit elkaar pletteren :D ), 1 blokkade ergens kan al zorgen dat de boel verderop ook helemaal vastloopt, dat bedoel ik.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:28

spokie79 schreef:
Marliez, ik ben zeker met je eens dat veel dingen rijtechnisch opgelost kunnen worden. Al denk ik dat sommige paarden wel gebaat zijn bij een behandeling als alles al vast zit, bijvoorbeeld door verkeerd rijden, niet goed passend zadel. En dan op de goede manier verder.

Denk dat een verkeerd zittende ruiter meer kwaad doet dan de zadels, waar zoveel waarde aan gegeven word.
En een vastzittend paard heb ik altijd weer los weten te werken zonder die psychopaten.
Massage vind ik goed maar die fysio mensen weg daarmee, dat is bewegingsleer en dat weten de instructeurs beter, hoe en wat de oefeningen doen op de spieren.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:30

xmarliez schreef:
SS, ze hebben het giga druk en waarom denk je? Mensen weten niet dat het ook rijtechnisch opgelost kan worden omdat instructie te weinig kennis heeft wijzen ze naar een osteo/fysio. Een echt goede instructeur/trice kan problemen plaatsen en oplossen (hele erge problemen buiten gelaten natuurlijk), Maar stijfheid, te buigzaam/soepel, onregelmatig stappen (tot op zekere hoogte), scheefheid etc.

eens, maar wat ik bedoelde te zeggen was dat dat in t ideale geval is en dat gaat helaas never nooit geen realiteit worden. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:36

Professor schreef:
pien_2010 schreef:

Dus niet meerdere wegen naar Rome, maar 1 weg, en bij u omwegen. 8-)

Jawohl! :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:42

Professor schreef:
spokie79 schreef:

Denk dat een verkeerd zittende ruiter meer kwaad doet dan de zadels, waar zoveel waarde aan gegeven word.
En een vastzittend paard heb ik altijd weer los weten te werken zonder die psychopaten.
Massage vind ik goed maar die fysio mensen weg daarmee, dat is bewegingsleer en dat weten de instructeurs beter, hoe en wat de oefeningen doen op de spieren.

Pardon?
Je kan je natuurlijk ook laten kennen.......

Die ''psychopaten'' helpen toevallig wel heel veel paarden uit de knoop.
Maar wat ik al eerder zei: roze bril.

Niet alles wat er eerst niet was is slecht.

Vind het er steeds meer op lijken dat het om eigen ego gaat dan om het welzijn van paarden. Jammer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 07:26

Citaat:
Niet alles wat er eerst niet was is slecht.

Vind het er steeds meer op lijken dat het om eigen ego gaat dan om het welzijn van paarden. Jammer.

Dat is knap om te oordelen.
Er is opvallend dat in de huidige tijd meer paarden slecht gereden worden en daardoor problemen krijgen met hun lichaam.
Wanneer deze goed gereden zouden worden in samenwerking van massage, dan zouden vele blessures vermeden worden.
En ieder op zijn vakgebied, maar de fysio´s en de osteopaten moeten niet denken dat zij weten welke spieren bij welke oefeningen functioneren daar is wel even meer studie voor nodig. Dat schreef ik.
Klassieke Dressuur is er zeer gericht op het paard te verbeteren langer houdbaar te maken.
Het gaat niet om mijn ego maar het geklungel met de paarden en daarmee bedoel ik de ruiter die het paard verkeerd traint zodat deze lichamelijke veranderingen tot stand komen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:02

Paardenfysio,chiropractie,acupunctuur e.d. zijn hulpmiddelen die soms een revalidatieproces versnellen,zie het als wanneer je zelf zo,n behandeling krijgt,het kan iets in gang zetten maar is zelden een sluitende oplossing.De waarde ligt daarin dat "de zere plek"in kaart gebracht word en vervolgens schrijft men oefeningen voor en vaak rust.Daar ligt ook een sleutel.Er word veel te weinig tijd gegund aan het zelfregulerend vermogen van het lichaam.Met de goede oefeningen(en die zijn ruim voorhanden in de kr) op een doordachte manier aan het werk en de tijd voor een probleem nemen.Men wil graag een pasklaar antwoord wanneer een paard iets mankeert en een directe oplossing.Daarbij ook het probleem dat er vaak naar het paard gekeken word ipv naar ruiter en diens tekortkomingen.Alles moet tegenwoordig snel,alsof men een halfje wit haalt moeten veearts en paraveterinairen het asap oplossen,zelfde tendens als bij humane geneeskunde overigens.Zoals Evert Offereins al eens zei:"Meer veeartsen zouden eens moeten zeggen,Mevrouw u moet beter leren rijden".Een profi zal zelf heel veel op kunnen lossen met zijn kennis van bewegingsleer en spieren Professor,echter voor de leek is begeleiding van paraveterinairen zeker waardevol.
Daarbij leert men ook dit met de jaren....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:40

Het deficit in de opleiding van de instructeurs geeft ik als hoofdpunt aan dat vele ruiters verkeerd bezig zijn met het rijden. Revalidatie en een verreden paard weer rijdbaar maken vind ik nogal een verschil. Revalidatie komt na een ziekte aan wat dan ook, maar een verreden paard weer rijd baar maken is een rijtechnisch iets.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:43

Eens

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:50

veel fysiotherapeuten en dierenartsen weten zelf niet hoe een paard op de juiste manier gereden of getraind moet worden. die zijn hier allemaal opgegroeid met het nederlandse systeem van 'afbuigen' en 'naar beneden rijden' en 'over de rug'.

dus die kunnen vaak ook helemaal niet zien dat een paard daardoor spanningen heeft in het lijf en weten ook niet hoe je dat rijtechnisch moet oplossen. dus dan schrijven ze verkeerde 'revalidatie' oefeningen voor of raden aan om het paard dan maar te longeren met het hoofd tussen de knieen of 'voorwaarts neerwaarts' dat tegenwoordig overal de oplossing voor schijnt te zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:03

Professor schreef:
spokie79 schreef:

Vwb de zadels... een paard heeft meer last van een slechtzittende ruiter, dan van een slecht passend zadel... Veel ruiters wijten hun rijtechnische onkunde aan hun zadel, aan hun paard, aan van alles en nog wat, behalve aan hun eigen rijden... Ditzelfde geldt voor de hele hype rond osteopatie.

Een osteopaat of een fysiotherapeut kan een aanvulling, een hulp/opstapje, zijn voor paarden als zij ruiters hebben met weinig of soms zelfs zonder, ruitergevoel, daar deze ruiters niet in staat zijn de blokkades van het paard middels gymnastiserende oefeningen (oftewel fysiotherapie!) te lossen. MAar dan nog, zal de betreffende ruiter onder begeleiding moeten staan van een goede instructeur, want anders is de hele behandeling van het paard enkel effectief geweest voor de portemonnee van de behandelaar...

Een goede ruiter met veel gevoel in zijn of haar kont, voelt de blokkades van het paard en kan al rijdend, wervel voor wervel afgaan en in de juiste beweging/hoek stellen waardoor hij/zij het voor het paard mogelijk maakt de spieren op een juiste manier te ontspannen, waardoor hij/zij zichzelf door training kan verbeteren.

Ik verbaas mij er keer op keer over hoe mensen soms, tot in het ziekelijke toe, zweren bij behandelingen van osteopaten e.d.

Zelf ben ik ook eens onder behandeling geweest na 2 afzonderlijke botbreuken waar ik slecht van genezen was. Dit laatste was te wijten aan verkeerde houding (!) en verkeerde wijze van trainen (!) waardoor klachten bleven bestaan.

Laten we wel wezen... kijk eens naar de hoeveelheid mensen die scheef lopen of, om maar ontopic te blijven, scheef in het zadel zitten. Daar kun je wel tegen zeggen dat ze rechtop moeten gaan zitten, maar zodra ze even de aandacht er niet bij hebben, zitten ze weer net zo scheef als voorheen. Rechtrichten, rechtstellen en alle andere vormen van houdingstherapie, hetzij voor mens, hetzij voor dier, is gewoon keihard werken, nadenken, de juiste oefeningen erop loslaten en deze op de juiste wijze uitvoeren en veel herhalen...

Mijn fysiotherapeut hield zich niet bezig met het 'aangenaam' los masseren, integendeel. Het was voor hem zware spierarbeid om de boel los en recht te zetten en voor mij kwam er een scala aan gymnastiserende oefeningen bij die ik dagelijks moest doen. Daarbij kwam een herhaling van een tiental behandelingen om de boel beter te krijgen.

Dan vraag ik je...

Hoe gaat een osteopaat, die boven zijn macht moet werken bij een paard... ditzelfde verhaal nabootsen bij een paard die slecht of niet getraind wordt?!? Mensen zijn snel van mening dat als zij er een osteopaat bijhalen dat het probleem wel voor hun zal worden opgelost. Niets is minder waar... Soms wilt het wel eens helpen (helaas heb ik in praktijk ook veelvuldig anders gezien overigens, maar laten we dat maar incidenten noemen), maar men vergeet dat de basis van het probleem, maar ook de behandeling in het probleem in rijtechnisch goed rijden zit. Een paard wat dagelijks met een verkeerde houding loopt, waardoor kaak, nek, rug en lendenen vast zijn komen te zitten, waardoor nageven een drama is geworden, voorwaarts gaan nagenoeg onmogelijk en het paard zo scheef gaat dat het minimaal 3 hoefslagen nodig heeft, kun je wellicht losser maken in zijn spieren door een behandeling, maar het moment dat het paard wegstapt, zal het zijn 'bekende' houding gewoon weer aannemen en zit alles binnen no-time weer vast, tenzij het paard een ruiter heeft die daar goed op in kan spelen.

Een goede osteopaat KAN NIET zonder een goede ruiter, een goede ruiter KAN WEL zonder een goede osteopaat...

In mijn ogen is de osteopaat er niet voor het oplossen van rijtechtnische problemen, waar hij, mijn inziens, met regelmaat voor wordt gevraagd.

Ik vind het alweer een ander verhaal als je als sporter jouw paard af en toe onder behandeling stelt, niet voor het oplossen van 'er in gereden problemen' maar voor weldaad van het lijf. Als ik kijk in mijn schoonfamilie, waar diverse topathleten zitten, dan zie ik dat deze ook met regelmaat onder behandeling staan, puur om het lijf te helpen, daar deze ook zeer zwaar belast wordt.

Echter... dan heb ik het wel over topsport, waarbij de betreffende personen dus ook dagelijks bezig zijn met training van hun lijf op topniveau en dus niet over hobbyisten die in sommige gevallen werkelijk waar niet weten waar zij nu eigenlijk mee bezig zijn...

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:50

ik heb een dierenarts , die osteopathie heeft gedaan , bij erik laarakker in de leer is geweest en zelf op redelijk niveau heeft gereden ze heeft zich gespecialiseerd in bewegingsleer , deze mw. laat ik met name de merrie waar ik de opleiding mee doe controleren.
Ik verzeker mij hiermee ervan dat ik mijn paard gezond hou en niet vast rijd.
Daar ik nog lerende ben net zoals iedereen hier trouwens al komt dat niet altijd helemaal zo over.

dit geeft mij een stuk rust , en helpt mijn paard aan de vraag te voldoen , maar helaas is osteopathie een vrij beroep in nederland net als instructeur en hoefsmid paardentandarts waardoor er behoorlijk troep te vinden is onder deze mensen en dan geloof ik ook dat je beter af bent zonder.
Maar er is nog een enkeling die het wel begrepen heeft en zodoende de paarden wil helpen inc. hun trainers.
dus om het zo heel zwart wit te stellen zoals hiervoor gedaan word is ook niet geheel terecht.