Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 22:30

@Appelflapje,
Het ruim achter de loodlijn gaan van je paard heeft een grote invloed op hoe hij de rest van zijn lichaam draagt.

Stel je voor, het hoofd is "opgehangen" aan de nek net achter de oren, zou je paard helemaal niets doen, zich loslaten, dan valt het hoofd in evenwicht met de neus omstreeks 15 cm voor de loodlijn.
Om de neus achter de loodlijn te brengen moet je paard het gewicht van dat hoofd, onnodig, uit zijn zwaartepunt vandaan trekken en dit heeft een effect op de aanspanning van een hele reeks van spieren door zijn hele lijf.
Het beinvloed daarmee zijn bewegen.
Een paard dat achter de loodlijn gaat kan niet losgelaten zijn.
In de dressuur is het de bedoeling dat het paard iedere beweging die het maakt maakt op de meest efficiente én natuurlijke manier, alle onnodige aanspanning is een fout.
Daar zijn goede redenen voor, maar daar gaan we hier nu niet op in.

Het tweede effect van het ver achter de loodlijn gaan is dat je paard niet meer voor zich uit kan kijken, hij kijkt nu voor zich naar de grond en ziet de omgeving alleen nog maar aan zijn zijden.
Boven de hakse lijn vanuit de neus ziet hij niets meer.
Een grazend paard heeft de neus voor de loodlijn om voor zich te kunnen kijken, een vluchtend paard heeft zijn neus voor de loodlijn om voor zich te kunnen kijken.
De neus voor de loodlijn is een natuurlijke eigenschap van een paard.
Het niet meer voor zich kunnen kijken heeft een grote invloed op de emotionele staat van je paard, het kan niet meer deelnemen, het is onderworpen en wordt gereden.
Dit geeft de ruiter als hij nog nooit anders meegemaakt heeft een goed gevoel van contrôle en dat is waarom mensen er zo moeilijk afstand van kunnen doen.

Kijk ook naar de hoek van inwerking van de teugel/het bit tov de lagen van het paard, deze is bijna 70°.

Afbeelding

Bij een correct voor de loodlijn gaand paard is dit hoogstens 30°.

Afbeelding

Dat betekent dat het bit bij jou streng als een tang inwerkt op de lagen waar het bij een neus voor de loodlijn voornamelijk inwerkt op de mondhoeken en de tong.
Achter de loodlijn zul je heel moeilijk aanleuning krijgen, je paard "drukt" zich en blijft net achter de teugel.
Bij een correcte aanleuning volgt een paard de hand en komt daarmee vanzelf voor de loodlijn.

Bovenstaande samen heeft tot gevolg dat je paard zich niet over de hele bovenlijn uitstrekt naar het bit.
@Starbreeze gaf al aan dat dat terug te zien is in de zetting van de achterbenen.
Je hebt nu niet een volledige losgelatenheid en je hebt ook geen arbeidshouding.

Hoe meer je in deze houding van je paard vragen gaat, hoe meer hij zich vast zal gaan zetten.

Je moet eerst het hals strekken vanuit de schoft bevestigen, van daar uit kun je door voorwaarts te drijven je paard de hals weer omhoog laten brengen.
Een visionele term voor dat juiste hals strekken is het "laten vallen van de hals" vanuit de schoft.
Dit is de eerste stap naar losgelatenheid, deze heb je nodig om je paard vervolgens voorwaarts naar de aanleuning te kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 27-12-15 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:34

Dat stukje van het bit klopt hier niet, Appelflapje rijdt bitloos volgens mij :D
Ik kan niet goed zien welke het is, maar het lijkt op een bloem. Misschen is de inwerking daarvan te veel voor je paard?

Marocje, zelfde vraag hier. Laat je hem bewust in dit lage tempo lopen, heeft hij fysieke problemen?

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 22:38

Nu je het zegt zie ik het ook, het veranderd weinig aan het verhaal.
Een bit in de mondhoeken en op de tong is aanzienlijk toleranter dan een bitloze optoming.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:41

Misschien of waarschijnlijk hier al bekent..
Kwam op YouTube een serie filmpjes van ReitTv van Klaus Balkenhol tegen genaamd; ....... (Klaus Balkenhol - Die Alten Meister) Leverkusen.
Vond ik zelf wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:45

Woestein schreef:
Misschien of waarschijnlijk hier al bekent..
Kwam op YouTube een serie filmpjes van ReitTv van Klaus Balkenhol tegen genaamd; ....... (Klaus Balkenhol - Die Alten Meister) Leverkusen.
Vond ik zelf wel interessant.

DE tip van de week! _/-\o_

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:46

Marocje, mag ik je vragen hoe oud jouw pony is? Ik zie hetzelfde als de anderen hoor, hij doet braaf wat je van hem vraagt, maar hij is niet voorwaarts en als je hem iets meer voorwaarts vraagt, lijkt hij wel even aan te galopperen.

Appelflapje, tipje van mij: Kijk zelf niet naar je paard, maar kijk over je paard heen. Dat maakt het vaak ook al wat makkelijker om meer los te laten aan de voorkant. Rijd je met een kaptoom? Als dat zo is, zou ik toch de neusriem iets hoger doen als dat nog kan, hij ligt nu voor mijn gevoel ook over het zachte deel van zijn neus en dat is niet helemaal de bedoeling.
Wel een gaaf paard hoor en verder vind ik je heel prettig zitten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:47

Ik weet niet of deze poging tot het maken van een longeerfilmpje van ons een tijdje terug nog wat toevoegt aan het topic, ik kan ook niet longeren en filmen tegelijk, heeft ie gelijk door dat ik er met mn aandacht niet bij ben..

Dus normaal is hij nog actiever en vooral constanter in de stretch. Juist als ik hem daarin voorwaarts vraag gaat hij nog beter stretchen en met zijn achterkantje swingen.

Maar dit is wat ik versta onder wat meer voorwaarts longeren:

http://www.youtube.com/watch?v=TBOCOdsnOQE

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:47

Inderdaad, die neusriem wat omhoog. Zal ie er vast ook minder makkelijk achter kruipen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:11

Bedankt voor jullie feedback: het klopt helemaal, ik laat mijn pony bewust zo rustig lopen, maar vraag tegenwoordig ook wat actievere stukken. Van mijn instructie moest ik hem juist laten 'joggen' omdat ie heel vluchterig is. Dat zie je nu niet terug, maar wel dat ie stukken echt ontspant. Van daaruit wil ik hem dus wat actiever laten lopen.

Ik merk dus goed verschil met een paar maanden geleden: hij stapte ongeveer 2 hoeven voor zijn afdruk: als ik hem nu lekker aan het lopen heb, stapt ie juist met gemak een hoef over!

Ik weet niet of jullie mijn eerste filmpje van hem nog weten, in aug gemaakt volgens mij, staat tussen mijn berichten hier. Met die als vergelijking zie je wel dat we vooruit zijn gegaan.

Mijn pony is 14, beleerd op zijn 8e, maar helemaal scheef gereden toen. Kon niet eens rechts galopperen (in de wei ook niet, het was bijna een hoepel..) ik verzorgde hem vanaf aug 2010, en heb hem gekregen vorig jaar (mei 2014). We zijn nu Een half jaar serieus bezig na wat problemen met stalling of gezondheid (hoefbevangen). Ik werk vnl aan de hand met hem, of longeer. Dit was dus een rustige 'sessie' omdat ik mijn zoon er nog even op wilde laten. (In het verleden kon ik er amper iemand anders op zetten, omdat het echt heel voorspelbaar moest zijn, anders schoot ie ervandoor)

Zit nu trouwens op mijn foon, toch wel lastig met teruglezen..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:49

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:11

[quote="Starbreeze"]
Dus normaal is hij nog actiever en vooral constanter in de stretch. Juist als ik hem daarin voorwaarts vraag gaat hij nog beter stretchen en met zijn achterkantje swingen.

Dit ervaar ik ook..Hoe meer voorwaarts Hoe meer stretch..Aan de longe vind ik dat vele male makkelijker dan ohz.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:11

[quote="Starbreeze"]

Dit ervaar ik ook..Hoe meer voorwaarts Hoe meer stretch..Aan de longe vind ik dat vele male makkelijker dan ohz.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:26

Bedankt voor de reacties! Altijd leuk om te horen dat jullie haar (het is een merrie :D) er goed uit vinden zien. Ben ook nog altijd heel blij met haar. :+:

De opmerkingen over het gebrek aan impuls/activiteit kan ik me goed in vinden. Is altijd al een beetje ons struikelblok geweest en ik ben zelf ook gewoon niet zo consequent. Ik vind het al snel prima om steeds bij te blijven drijven en om gewoon rondjes te blijven rijden, in plaats van scherp aan het been en veel overgangen om haar te activeren. Is echt iets waar we aan moeten werken. Balkjes vind ik ook een goede tip, maar ben daar altijd wat huiverig voor in verband met vele blessures. Wil uiteraard niet dat ze zich verstapt op een balk en weer stil komt te staan. Maar misschien toch voorzichtig maar weer eens proberen.

Simpelman, bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik kan je helemaal volgen wat betreft het achter de loodlijn gaan, maar wil wel benadrukken dat dit absoluut geen afgedwongen houding is en dat ik zelf ook heel goed weet dat dit niet de bedoeling is. Ik durf ook wel te zeggen dat het halsstrekken / voorwaarts neerwaarts met vallende hals wel degelijk bevestigd is, dat hebben we echt maanden gedaan en ze wil ook nu nog altijd mijn hand naar beneden volgen. Dit zijn foto's van afgelopen zomer:
Afbeelding Afbeelding
Op het moment dat ik haar dan wat hoger wil pakken, zoals op de foto, is het alleen ontzettend moeilijk om haar neus naar voren te houden. Dan gebeurt er namelijk het volgende:
Afbeelding
Je beschrijft dat wanneer een paard zich loslaat, het hoofd als het ware voor de loodlijn 'valt'. In het lage kan ze haar neus er al mooi uithouden, maar bij het oppakken heeft ze de neiging om zich op te krullen. Ook in die houding voel ik trouwens duidelijk verschil tussen wel of niet de hals laten vallen. Kan het ook zijn dat ze haar hals wel laat vallen, maar haar neus nog onvoldoende naar voren reikt? Of betekent het feit dat ze achter de loodlijn loopt per definitie ook dat ze haar hals niet vanuit de schoft laat vallen?

Simpelman schreef:
Een bit in de mondhoeken en op de tong is aanzienlijk toleranter dan een bitloze optoming.

Ik rijd inderdaad bitloos. Niet met bloem oid, maar met een simpele sidepull (zie foto hieronder). Ik denk dat het beeld iets vertekent door het bontje dat onder de neusriem zit, maar ik zal eens kijken of ik de neusriem toch een gaatje hoger kan doen. Ik heb overigens niets tegen rijden met bit, maar ik heb gemerkt dat mijn paard zoveel fijner loopt zonder bit. Heb echt van alles geprobeerd, ook een bitpasser laten komen, maar ze bleef duidelijk aangeven dat het niet lekker zat. En dat is niet omdat ik te streng in mijn hand ben, dat durf ik echt met zekerheid te zeggen. Wellicht dat ze over een tijdje ook met bit weer goed te rijden is, maar zolang ik zo duidelijk merk dat ze zoveel fijner en vrolijker is zonder bit (ze schuimt nu ook heel mooi), ga ik op deze manier verder. Heb ook absoluut niet veel gewicht in mijn handen. Ben me er goed van bewust dat druk op de neus ook zeer onprettig en schadelijk kan zijn.
Afbeelding

Ik ga morgen eens kijken naar de andere filmpjes die hier de laatste pagina's zijn geplaatst! Vind het nog steeds een heel leerzaam topic. :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 01:28

Marocje, je tweede filmpje staat op privé. Er is inderdaad wel flink verschil te zien tussen het filmpje van augustus en het filmpje van nu, vooral in stap. Wat je nu in stap hebt weten te verbeteren, zou ik in de draf verder proberen uit te bouwen. Maar inderdaad, wel een verschil.
Eigenlijk gezien de gangen en hoe hij er verder uit ziet had ik hem ouder dan 14 geschat :o .

Leerzaam zo hoor alle filmpjes en wat iedereen er op te zeggen heeft.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 07:27

Appelflapje schreef:
Bedankt voo0r de reacties! Altijd leuk om te horen dat jullie haar (het is een merrie :D) er goed uit vinden zien. Ben ook nog altijd heel blij met haar. :+:

De opmerkingen over het gebrek aan impuls/activiteit kan ik me goed in vinden. Is altijd al een beetje ons struikelblok geweest en ik ben zelf ook gewoon niet zo consequent. Ik vind het al snel prima om steeds bij te blijven drijven en om gewoon rondjes te blijven rijden, in plaats van scherp aan het been en veel overgangen om haar te activeren. Is echt iets waar we aan moeten werken. Balkjes vind ik ook een goede tip, maar ben daar altijd wat huiverig voor in verband met vele blessures. Wil uiteraard niet dat ze zich verstapt op een balk en weer stil komt te staan. Maar misschien toch voorzichtig maar weer eens proberen.

Simpelman, bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik kan je helemaal volgen wat betreft het achter de loodlijn gaan, maar wil wel benadrukken dat dit absoluut geen afgedwongen houding is en dat ik zelf ook heel goed weet dat dit niet de bedoeling is. Ik durf ook wel te zeggen dat het halsstrekken / voorwaarts neerwaarts met vallende hals wel degelijk bevestigd is, dat hebben we echt maanden gedaan en ze wil ook nu nog altijd mijn hand naar beneden volgen. Dit zijn foto's van afgelopen zomer:
[ [url=m/4aalhY.png]Afbeelding[/url] ] [ [url=m/hrzCdY.png]Afbeelding[/url] ]
Op het moment dat ik haar dan wat hoger wil pakken, zoals op de foto, is het alleen ontzettend moeilijk om haar neus naar voren te houden. Dan gebeurt er namelijk het volgende:
[ [url=m/90lpac.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je beschrijft dat wanneer een paard zich loslaat, het hoofd als het ware voor de loodlijn 'valt'. In het lage kan ze haar neus er al mooi uithouden, maar bij het oppakken heeft ze de neiging om zich op te krullen. Ook in die houding voel ik trouwens duidelijk verschil tussen wel of niet de hals laten vallen. Kan het ook zijn dat ze haar hals wel laat vallen, maar haar neus nog onvoldoende naar voren reikt? Of betekent het feit dat ze achter de loodlijn loopt per definitie ook dat ze haar hals niet vanuit de schoft laat vallen?

Simpelman schreef:

Ik rijd inderdaad bitloos. Niet met bloem oid, maar met een simpele sidepull (zie foto hieronder). Ik denk dat het beeld iets vertekent door het bontje dat onder de neusriem zit, maar ik zal eens kijken of ik de neusriem toch een gaatje hoger kan doen. Ik heb overigens niets tegen rijden met bit, maar ik heb gemerkt dat mijn paard zoveel fijner loopt zonder bit. Heb echt van alles geprobeerd, ook een bitpasser laten komen, maar ze bleef duidelijk aangeven dat het niet lekker zat. En dat is niet omdat ik te streng in mijn hand ben, dat durf ik echt met zekerheid te zeggen. Wellicht dat ze over een tijdje ook met bit weer goed te rijden is, maar zolang ik zo duidelijk merk dat ze zoveel fijner en vrolijker is zonder bit (ze schuimt nu ook heel mooi), ga ik op deze manier verder. Heb ook absoluut niet veel gewicht in mijn handen. Ben me er goed van bewust dat druk op de neus ook zeer onprettig en schadelijk kan zijn.
[ [url=m/hqc6wg.png]Afbeelding[/url] ]

Ik ga morgen eens kijken naar de andere filmpjes die hier de laatste pagina's zijn geplaatst! Vind het nog steeds een heel leerzaam topic. :j

Hoogstwaarschijnlijk komt je paard achter de LL Door een gebrek aan impuls..Aan de longe kan ik dat verschil altijd het beste zien..zodra ik mijn paard actief vanuit het achterbeen kan laten lopen over de rug naar de mond komt het neusje er mooi uit en lijkt mijn paard te gaan dansen/ swingen. Hoe doet jou paard het aan de longe? Voor mij is longeren altijd de check Hoe het er in mijn ogen uit moet zien en dan weet ik ook dat ik ohz meer impuls moet opwekken ( wat ik lastig zat vindt omdat mijn merrie erg loperig is)..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:34

Appellapje, om die reden werk ik met mijn jonge paard ook niet tussen boeg en knie.
Dat kan ze gewoon nog niet met oprollen tot gevolg.
Dan liever stukjes nog wat hoger.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 09:44

@Appelflapje,
Dat je je paard niet in de krul rijdt is heel duidelijk.

Mogelijk heb je een verkeerd idee over dat wat je noemt het "op pakken".
Dit is een veel gehoorde uitdrukking die in de praktijk betekent het verkorten van de teugels zodat het paard de hals hoger gaat dragen.
Precies dit nu leidt naar het in de krul rijden.

Wanneer we de teugels vrij laten en ons paard voorwaarts drijven dan zal een onbedorven paard zijn hals iets boven de horizontale lijn brengen en zijn neus 15cm voor de loodlijn zetten.

Afbeelding

Wanneer we vanuit deze houding het hals strekken hebben bevestigd dan krijgen we dit beeld:

Afbeelding

Wanneer we vanuit deze houding VOORWAARTS rijden dan zal ons paard weer terug willen naar de eerste houding.
Het volstaat nu om bij dat "omhoogklimmen" van de hals zachtjes weerstand te bieden met het bit.
Het paard geeft hier op na en komt dan in deze houding.

Afbeelding

Zolang we VOORWAARTS blijven rijden, dus inspanning vragen, zal het paard in deze houding blijven, de arbeidshouding. (de neus mag er nog 5cm verder uit, maar zoek maar eens een mooie foto....)
Stoppen we met VOORWAARTS rijden dan zal ons paard te diep willen gaan om het zich gemakkelijker te maken, er wordt immers niets meer van hem gevraagd.
Hoe meer in de krul (te diep) hoe minder hij hoeft te werken met achterhand lendenen en rug.

Er is dus in feite geen sprake van op pakken, dat doen we met onze handen...., maar van voorwaarts rijden.
Een paard in de arbeidshouding brengen doen we met benen en kruis, onze handen bieden slechts weerstand, is het paard aangekomen in de gewenste houding dan maken we zo nodig de teugels op maat, dat is dus het laatste dat we doen.

Al dat werkt veel precieser en beheersbaarder met een goed passend bit, vooral ook omdat de onderkaak een belangrijke rol speelt in het spel van de losgelatenheid.
Onderkaak los (ontspannen/losgelaten=veilig) lijf in veiligheid ontspannen.

Wanneer ons paard achter de loodlijn kruipt dan kan het helpen beide handen (ver) omhoog naar voren te brengen met een lichte druk op het bit, tot het momnt dat het paard weer voor de loodlijn komt dan laten we onze handen weer zakken.
Denk aan de inwerking op de mondhoeken van de Chambon.
Dit is een correctie.

Afbeelding

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:03

Bedankt weer! Beide antwoorden komen erop neer dat ze actiever/voorwaartser moet en vanuit daar waarschijnlijk ook minder achter de de teugel zal komen. Toch mezelf maar eens meer aan het werk zetten dus. :=

Simpelman, ik ben toch wel benieuwd naar jouw antwoord op de vraag: kan het zijn dat een paard wel de hals laat vallen vanuit de schoft, maar niet (voldoende) de neus naar voren reikt? Ik heb namelijk het idee dat ze, ook wanneer ze iets te diep loopt, wel haar hals kan laten vallen. Ik voel iig duidelijk verschil tussen wanneer ze dat wel en niet doet, ook qua ruggebruik.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 10:24

Wanneer we vragen de hals vanuit de schoft te laten vallen dan doen we dat om totale losgelatenheid te verkrijgen.
Een rubberen paard.
Daar hoort ook het loslaten van het hoofd bij.
Hoe dat voelt weet je nu, dat gevoel moet je nu altijd vasthouden tot in de moeilijkste oefeningen.
Raak je het kwijt dan gaat het verkeerd aflopen, en moet je terug naar het punt waar je het weer terug vindt.

Binnen dat gevoel blijvend rijdt je VOORWAARTS.
In deze staat moet een paard keihard werken met zijn hele lijf, je kunt het dus niet te lang doen.
Korte reprises, geen enkele onnodige spanning.
We werken nu aan de Schwung, het verend bewegen, het zweefmoment in de draf, het overstappen in de stap.

Wanneer een paard hierbij duidelijk achter de loodlijn komt blokkeert het de vrijheid van de de voorrug, die zet het vast, het brengt zich daarmee in een houding waarin het minder inspanning hoeft te leveren met achterhand en lendenen.
Gaan we hier in door dan wordt ons paard steeds sterker in verkeerd bewegen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:45

Marocje schreef:
Bedankt voor jullie feedback: het klopt helemaal, ik laat mijn pony bewust zo rustig lopen, maar vraag tegenwoordig ook wat actievere stukken. Van mijn instructie moest ik hem juist laten 'joggen' omdat ie heel vluchterig is. Dat zie je nu niet terug, maar wel dat ie stukken echt ontspant. Van daaruit wil ik hem dus wat actiever laten lopen.

Ik merk dus goed verschil met een paar maanden geleden: hij stapte ongeveer 2 hoeven voor zijn afdruk: als ik hem nu lekker aan het lopen heb, stapt ie juist met gemak een hoef over!

Ik weet niet of jullie mijn eerste filmpje van hem nog weten, in aug gemaakt volgens mij, staat tussen mijn berichten hier. Met die als vergelijking zie je wel dat we vooruit zijn gegaan.

Mijn pony is 14, beleerd op zijn 8e, maar helemaal scheef gereden toen. Kon niet eens rechts galopperen (in de wei ook niet, het was bijna een hoepel..) ik verzorgde hem vanaf aug 2010, en heb hem gekregen vorig jaar (mei 2014). We zijn nu Een half jaar serieus bezig na wat problemen met stalling of gezondheid (hoefbevangen). Ik werk vnl aan de hand met hem, of longeer. Dit was dus een rustige 'sessie' omdat ik mijn zoon er nog even op wilde laten. (In het verleden kon ik er amper iemand anders op zetten, omdat het echt heel voorspelbaar moest zijn, anders schoot ie ervandoor)

Zit nu trouwens op mijn foon, toch wel lastig met teruglezen..

Ik had idd al gezocht op je eerdere berichten maar zo ver terug had ik niet gelezen :)

Moeilijk voor mij om de gezondheidsproblemen mee te nemen in het commentaar, ik zou het met een gezond paard/pony zo doen, ik denk dat je zelf het beste de inschatting kunt maken of het gaat ja of nee.

Op je 2e filmpje hieronder vind ik hem ook niet 'voorwaarts'. Ja hij loopt vlugger, maar zonder impuls. Probeer het klein te houden, leer je pony goed aan op de stem te schakelen, dan van bijna stap aan laten trekken naar middendraf (3-4 passen) en weer terug naar bijna stap en direct weer weg voor een paar pasjes. Gebruik hier een apart commando voor, dus niet 'draf'. Uiteindelijk kun je dan zo nuanceren dat je hem in de bijna stap aan kunt laten trekken zo der te versnellen. Uh moeilijk uitleggen, maar dan zie je dat ze het commando gekoppeld hebben aan het accelereren en zie je dat binnenachterbeen echt afzetten zeg maar. Ik kijk met longeren trouwens alleen maar naar het achterbeen, dan kun je dat heel goed zien.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:31

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:48

Ik weet niet. Ik vind het een heel naar beeld geven. Een super paard maar hoe die gereden wordt spreekt mij niet aan.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:51

Live kun je ook veel beter beoordelen, zeker tijdens het inrijden :Y)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:57

Hoogstwaarschijnlijk :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:01

Marocje, ondanks dat je pony op de tweede video harder loopt, lijkt hij nog steeds zijn rug niet te gebruiken/los te laten. Je ziet hem ook niet instappen. Hij lijkt een beetje te lopen zoals mijn IJslander liep toen hij vast zat in het lendenen gebied. De osteopaat heeft dit toen los gemaakt.