Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:52

Hmmm, ben ook wel voorstander van lang en laag hoor. Maar zie bij AdB ruiters her en der toch wel het voordeel van in hogere houding beginnen. Kan het alleen niet uitleggen, omdat het iets is wat ik nooit helemaal heb begrepen, alleen zie dat het werkt :? Mindfields, ik ga denk ik eens een filmpje maken van als ik Kasparos rijd en die aan jou en Moll laten zien, want ben wel heel nieuwsgierig hoe jullie dat zouden aanpakken. Ik durf bij alle andere paarden idd te zeggen dat lang en laag de methode is, maar bij hem... nee...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 06:43

Voorwaarts neerwaarts dus het effect van strekken naar voren is niet een oefening op zich maar een gevolg van.
Wanneer een paard eerlijk in de handgesteld is dan kan het zich ook voorwaarts neerwaarts bewegen.
Dit word word vaak door elkaar gehaald, het word vaak beschreven en naar mijn smaak hier ook weer als een constante toestand, en dat is Klassiek gezien geheel niet waar.
Men ontspant een paard ermee, door tussendoor de hals te laten strekken, of tewel Zugel aus der Hand kauen lassen.
Dit laatste beschrijft het eigenlijk duidelijker, omdat alleen een paard wat in de hand gesteld is dit kan.
Dus dat vwnw wat steeds beschreven word is een tendens die men altijd moet hebben in het paard, zelfs in de hoogste verzameling. Maar het is geen oefening opzich die constant gereden kan worden dan word het dresseren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:02

Dan die doorhangende teugel, sorry dat is niet Klassiek dat kan men als show laten zien het kan niet constant aangezien men dan ook geen aanleuning heeft, het paar niet meer in de voorwaarts beweging is, het paard dient in de hand te komen, en het ziet er leuk uit zo´n doorhangend teugeltje voor een moment maar men kan er niets mee, het paard zijn energie verdwijnt in het niets.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:57

AR en AdB i.m.o. zelfde laken een pak.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:16

Professor schreef:
Voorwaarts neerwaarts dus het effect van strekken naar voren is niet een oefening op zich maar een gevolg van.
Wanneer een paard eerlijk in de handgesteld is dan kan het zich ook voorwaarts neerwaarts bewegen.
Dit word word vaak door elkaar gehaald, het word vaak beschreven en naar mijn smaak hier ook weer als een constante toestand, en dat is Klassiek gezien geheel niet waar.
Men ontspant een paard ermee, door tussendoor de hals te laten strekken, of tewel Zugel aus der Hand kauen lassen.
Dit laatste beschrijft het eigenlijk duidelijker, omdat alleen een paard wat in de hand gesteld is dit kan.
Dus dat vwnw wat steeds beschreven word is een tendens die men altijd moet hebben in het paard, zelfs in de hoogste verzameling. Maar het is geen oefening opzich die constant gereden kan worden dan word het dresseren.

maar als het paard de tendens niet heeft , is het dus niet in de hand gesteld en niet in staat deze af te kauwen en te ontspannen , denk dat het daarom aangehaald werd .

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 08:42

Ik ben eigenlijk van mening dat voorwaarts neerwaarts rijden totaal geen nut heeft als je dit constant doet. Het is eigenlijk, zoals Professor al zegt een moment van het bit afkauwen en zo de hals laten strekken. Puur voor de spieren, niet eens voor de ontspanning want ik ben van mening dat een paard niet gespannen aan het werk moet zijn.
Vooral bij een paard wat veel over de schouder valt is het beter het paard continu op het achter been te vragen. Daardoor is het al mee in evenwicht in de zin van het zwaartepunt wordt weer recht geplaatst.
Over de schoudervallen heeft in mijn ogen ook te maken met het zwaartepunt en het zwaartepunt heeft weer te maken met je eigen voelen en kunnen.
Door jouw paard van achter naar voren te rijden en aan de hoofdhalshouding niets te veranderen (daar bedoel ik mee dat een paard niet 'rond' hoeft te lopen). Wat we willen is dat een paard gaat nageven, dat kan alleen als het paard op het bit kauwd (de mond in eerste instantie opent) en jij op dat moment ook nageeft en dan niet met je handen naar voren maar in je eigen lichaam (voornamelijk je schouders, rug en armen die bevatten vaak de meeste spanning). Daardoor leert je paard te ontspannen, nageven (kauwen) en door je zit en benen leer je de achterbenen te voelen en onder te plaatsen.
Al deze hulpen samen zorgen er voor dat je paard een 'compact' geheel vormt. Hoeft er niet mooi uit te zien, als het maar 'los' (ontspannen, nageven) voelt aan de voorkant en als je de achterbenen maar onder je voelt en leert plaatsen dmv beenhulpen geven op het juiste moment.
We willen de spieren van ons paard namelijk niet lang en soepel hebben maar juist kort, dik (sterk) en soepel. Daar zit ook het verschil van trainen tussen de AR (lang en los, veel vwnw) en KR (kort, sterk en soepel, paarden worden van achter naar voren bij elkaar gereden en door de zachte inwerking van hulpen blijft het paard soepel in zijn spieren (gaat dus niet vast zitten).

Als dit bereikt is (durchs genick???) dan kun je oefeningen rijden, schoudervoor (niet meer dan het binnenoog zien aan stelling) en vooral wijken. Voorhand naar binnen op de rechte lijn (hoefslag) geen SB. En achterhand naar buiten op de hoefslag en verder natuurlijk wijken van de middenlijn naar de hoefslag. Als je dit doet zul je merken dat je halve ophoudingen nodig hebt die je weer met je zit, in combinatie met je teugel en been moet maken. Voor mij bijna het moeilijkste deel omdat ik gewend ben haar naar mij toe te 'trekken'. Maar als je paard echt lekker aan het kauwen is (nageven) en je iedere pas controleerd wat betreft op het achterbeen zitten dan zul je merken dat kleine hulpen veel sneller inwerken en je paard jou wel leert wat goed is en wat niet.

Ik ben eigenlijk ook van mening dat zo iets alleen geleerd kan worden onder goede begeleiding en dat er ook geen voorbeeld plaatje aan vast zit. Het is een gevoel tussen paard en ruiter en het resultaat kun je zien aan je paards lichaam, houding en tevredenheid (en ik aan het zachte mondje van mijn paard waar ik ontzettend verbaasd over was :o nooit geweten daar haar mond nóg zachter kon).

Alles wat ik nu zeg komt misschien krom over omdat ik zelf nog niet zo ver ben maar alleen heel hard lerende.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:48

Professor schreef:

Ik pas het met heel veel succes toe bij de totaal verreden zijnde en verspannen zijnde paarden, in de eerste weken/maanden(afhankelijk van wanneer het paard laat zien dat het ook in iets meer oprichting ontspannen door het lijf blijft gaan) en probeer na een paar lessen eens wat er gebeurt als het dier iets meer opgericht wordt voor een moment. ALLEEN MAAR vw nw rijden voor altijd heb ik niet gezegd he ;)

Maar die lossigheid wil ik eerst, en vooral de ontspanning in het hoofd van het paard die hierdoor tot stand komt. Deze paarden zijn vaak zo gespannen, al jaren, dat ze eerst weer moeten leren wat ontspanning is.
Voor het paard is dit geen oefening, maar het leren voelen en reageren van de ruiter kun je wel zo beschouwen, ik kom veel tegen dat ruiters simpelweg nooit uitgelegd hebben gekregen hoe je een paard in de ontspanning rijdt en met lichtheid.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:57

marlies , je wilt toch niet alleen dikke korte spieren hebben ? het paard moet voor zijn balans juist aanspraakdoen op de kleine fijne motoriek dez te beter dit ontwikkeld des te beter deze balans.

mijn ervaring is juist dat bij AR de dikke korte spieren worden getraint en dat de lange en fijne spiertjes onderontwikkeld zijn.
Door het uitbalanceren van je paard kun je deze effecten erg goed voelen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:59

Denk dat het grote probleem is dat men niet weet wat de oefeningen daarvoor zijn, het paard leren ontspannen komt niet door voorwaarts neerwaarts dit is een controle oefening of het paard ontspannen gaat.
De oefeningen om het paard te leren ontspannen begint bij het losrijden in stap en naar gelang de africhting van het paard kan men de oefeningen toepassen, de controle hiervan of werkelijk goed bezig is is het vertrouwen dat het paard der Zugel aus der Hand kaut, het voorwaarts neerwaarts zal altijd aanwezig moeten zijn, dat kan alleen een ontspannen paard.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:00

Mijn ervaring is dat in ar helemaal geen spiertjes worden getrained :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:08

Professor schreef:
Denk dat het grote probleem is dat men niet weet wat de oefeningen daarvoor zijn, het paard leren ontspannen komt niet door voorwaarts neerwaarts dit is een controle oefening of het paard ontspannen gaat.
De oefeningen om het paard te leren ontspannen begint bij het losrijden in stap en naar gelang de africhting van het paard kan men de oefeningen toepassen, de controle hiervan of werkelijk goed bezig is is het vertrouwen dat het paard der Zugel aus der Hand kaut, het voorwaarts neerwaarts zal altijd aanwezig moeten zijn, dat kan alleen een ontspannen paard.

Ik heb het idee dat u nogal eens uitgaat van de ideale situatie waarin paard en ruiter van meet af aan goed begeleidt zijn. Dat willen we allemaal wel(zou voor de paarden een hoop ellende besparen in hun leven) maar ik zie zoveel combinaties die nog nooit ontspannen hebben gereden, die weten echt niet hoe je daar komt. Laat staan dat ze vw nw als controle oefening ter ontspanning kunnen gebruiken. Daar moet eerst zoveel spanning uit. Vervolgens als die basale ontspanning er is ga ik gymnastiserende oefeningen laten rijden.

De paarden waar ik het over heb worden altijd gecheckt door fysio's osteo's of klinieken en steeds wordt er weer bevestigd dat eerst een poos vw nw rijden heel belangrijk is. Sommige van die paarden hebben nl beginnende kissing spines, andere blessures in de rug en die gaan we dan rijtechnisch na de behandeling van de dierenarts revalideren. Daarover heb ik dan vaak ook contact met de betreffende dierenarts om steeds even te overleggen qua training. Die bevestigen mij dit steeds. Met Gerd Heuschmann heb ik hier ook al een aantal gesprekken over gevoerd, recentelijk nog over een merrie waar ik mee bezig ben. Die zegt hetzelfde.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:19

Denk dat wanneer een paard een check gehad heeft en ik in overleg met de betreffende behandelende mensen praat, dat ik het niet door alleen vwnw kan oplossen.
Werk veel samen met die mensen, maar zij weten vaak geheel niet wat voor werkwijze de spieren hebben tijdens bepaalde oefeningen.
En kan u wel een paar beroemde namen noemen van mensen die toppers zijn op dat gebied, maar ze laten het toch echt aan mij over hoe deze paarden gerevalideerd worden.

Juist het steeds veranderen van de houding van het paard zorgt daarvoor dat de spieren verbeteren, en de vwnw beweging heeft ook het nadeel dat het gewicht te veel op de voorhand komt en dat is ook een meer belasting van de schouderpartij, het word altijd maar aangenomen dat deze strek oefening meer is het niet wat doet, het is gering het is veel meer een vertrouwen tegenover de hand en ruiter.
Het paard moet namelijk de hand zoeken en dan in een voorwaarts neerwaartse beweging, men strekt de hals en rugband ook wel lange rugspier genoemd, en dat is voor korte tijd goed maar heeft het bovengenoemde nadeel.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:20

piepenfiets schreef:

Heel eerlijk? Dat is mijn ervaring ook. Ik krijg regelmatig mensen die vanuit de AR komen omdat ze daarin vastliepen en het paard weliswaar licht in de hand was, maar verder nergens los of bewerkbaar.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:38

Mindfields schreef:
piepenfiets schreef:

Heel eerlijk? Dat is mijn ervaring ook. Ik krijg regelmatig mensen die vanuit de AR komen omdat ze daarin vastliepen en het paard weliswaar licht in de hand was, maar verder nergens los of bewerkbaar.

ik ben het geheel met jullie eens behalve dat de de dikke korte spieren wel degelijk getraind worden overtraint misschien wel , tenminste dat was bij mij aan de hand mijn merrie was ook net een enorme gespierede buffel nu zie ik dat er andere vormen aan haar spieren komen langer slanker ze liggen er minder dik op en vormen een wat meer een geheel

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:24

misschien een handige tip,
voor diegene die met de binnenhand teveel aan het doen zijn, wat er in het paardenlijf gebeurd als je op die manier werkt.
mooi boek, met duidelijke uitleg en tekeningetjes van de spieren en skelet van een paard.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:2,s:0

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:34

piepenfiets, AdB lijkt rijtechnisch echt absoluut niet op AR. Als je het ergens mee wil vergelijken is het KR

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 10:56

Tuurlijk worden de spieren verder ontwikkeld bij training. Is bij mensen het zelfde. De moteriek wordt verfijnt door de moterunits die gaan werken, er zit een bepaalde hoeveelheid in de spieren (of spiercellen) maar die moeten ontwikkeld worden voor een zo fijn mogelijke coordinatie/moteriek. Spieren worden sterk gemaakt, krachtig daardoor krijgt een paard die onder goede training staat ook een vele krachtigere uitstraling, omdat het dier tevreden en krachtig toont vanuit innerlijk en vanuit uiterlijk.
Spieren moeten niet lang en soepel, dat verkrijg je alleen door paarden lang en laag te laten lopen maar je kunt een paard nou eenmaal niet trainen in een lang en lage houding want dan kan de achterhand nooit juist ondertreden en nooit de juiste kracht opbouwen. Door het paard onder je te houden (met je zit en benen) moeten die achterbenen werken en daardoor worden die spieren krachtiger (een paard kan nooit een correcte levade laten zien zonder een krachtige achterhand te hebben).
In mijn ogen moet een paard dezelfde 5 elementen trainen als bij een mens,
- Kracht
- Coordinatie
- Uithoudingsvermogen
- Snelheid
- Mobiliteit
Hoe kunnen onze paarden ons dragen als de spieren dun en soepel zijn? Juist door sterke krachtige (niet altijd kort, is verkeerd gezegd van mij) spieren leert een paard ons te dragen. Hetzelfde met ondertreden. Deze spier moet ook krachtig worden, die onderbenen moeten ondertreden dus daar moet power in zitten. Soepel zijn spieren eigenlijk altijd als je ze goed traint want je traint naar het vermogen van het paard die steeds verder ontwikkeld wordt en trainen doe je altijd met een paard die niet zijn spieren vast zet maar juist ontspant dat is het effect van de oefeningen etc. Daarom zijn masseurs en fysio's ook helemaal niet nodig. Een correcte training zorgt ervoor dat het paard geen melkzuur ophopingen krijgt omdat het paard niet constant in een houding gezet moet worden. Je moet afwisseling in tempo, (hoofd/hals)houding en vooral oefeningen. Niet altijd hoefslag volgen of 100 rondjes op de volte dat verzuurd alleen de spieren en uiteindelijk ben je nergens anders mee bezig dan je paard kapot aan het maken. Overbelastig van het lichaam is iets wat nooit en ten nimmer mag gebeuren. Daarom moet je ook rijden naar het vermogen van een paard.
In een training moet je die 5 grondeigenschappen trainen. Niet alleen krachttraining, nee je moet ook werken aan de coordinatie en de mobiliteit (vanuit daar krijgt een paard weer een beter evenwicht) en daarnaast aan het uithoudingsvermogen, steeds een stukje meer. De snelheid kun je vervangen door impuls. Een paard moet namelijk niet snel lopen maar wel doorlopen (basis tempo met impuls).

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:21

Dat klopt grotendeels Marliez echter zijn er zo veel paarden die zich vasthouden, zolang de rug vastgehouden wordt kan het achterbeen er niet onder. Een blokkade in de bovenlijn belemmert de bloedtoevoer waardoor bepaalde spiergroepen te weinig zuurstof krijgen en niet hun werk kunnen doen, een paard kan overigens prima lang en laag lopen met achterhandgebruik hoor. In de ideale situatie van een jong paard wat correct aangereden wordt en opgeleidt wordt heb je inderdaad, in elk geval vanuit rijtechnische oorzaken, nooit een osteopaat/fysio nodig. (ongelukjes in de wei/stal etc natuurlijk een ander verhaal).

Maar bij verreden paarden is het vaak wel nodig te laten behandelen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 11:41

Het vasthouden van de rug ontstaat door vasthouden vanuit de ruiter. Een ruiter moet op de juiste manier en op het juiste moment leren loslaten en in het algeheel ontspannen en correct zitten. Als dat juist is zul je zien dat de bewegingen en de meewerkenheid van het paard veel beter zullen/zal zijn.

Een paard die angstig is geworden voor de teugel leer je de hand weer te accepteren door zelf heel goed te voelen. Vragen of het paard wil nageven doe je door de impuls te bewaren en met je zit en benen de achterhand te begeleiden en met je handen de voorhand en als het paard nageeft moet je dat gelijk belonen door zelf ook na te geven.
En dan kom ik weer op het punt om zelf niet te ver mee naar voren te gaan want daardoor verlies je contact waardoor onzekere paarden achter de teugel gaan kruipen, dit komt weer omdat als je meegeeft naar voren je zelf uit balans gaat zitten (te ver voorover) en dus geen controle meer hebt over de achterhand. de verbinding van mond en hand en van achterhand en zit, het loopt allemaal in elkaar over en moet altijd tot stand blijven.

Een erg verreden paard zou denk ik gewoon bij het begin moeten beginnen en dat wil niet gelijk zeggen dressuurmatig trainen, maar juist vertrouwen krijgen in een persoon op de rug. Als dat goed zit kun je verder en dan zul je zien dat door middel van vertrouwen (dus ook optijd zelf nageven!) en goed rijden je al heel ver komt.
En verschillende houdingen van je hand zul je dan niet nodig hebben, verschillende houdingen van het paard wel.

Maargoed, ik kom net kijken wat rijden betreft. Ben hard aan het leren en de visie die ik op dit moment heb veranderd steeds weer door de dingen die ik bijleer. Zelf ben ik op het moment heel erg bezig met de basis van de basis en daardoor merk ik wat een slechte houding en zit met een paard doet.
Je moet jezelf ontwikkelen in je gevoel, in je houding en in je gedachtes en dat is iets wat nooit ophoudt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:47

nombrado schreef:
misschien een handige tip,
voor diegene die met de binnenhand teveel aan het doen zijn, wat er in het paardenlijf gebeurd als je op die manier werkt.
mooi boek, met duidelijke uitleg en tekeningetjes van de spieren en skelet van een paard.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:2,s:0

Een heel goed boek vind ik dit.

Maar mag van mij nog inhoudelijker zijn op de uitwerking van de ruiterhanden op het paardenlijf.

Maar om nog even terug te komen op de hoge binnenhand.
Ik heb ook het boek van Horst Becker gelezen ;)
De hoge binnenhand is specifiek voor verreden paarden. De hoge binnenhand werkt in op de mondhoeken van het paard.
Het is een soort van oplossing, die vlugger werkt, dan terug naar de basis.
Daar hebben de "corrigerende" ruiters natuurlijk ook de tijd niet voor.

Handgebruik werkt altijd in op de voorhand van het paard. Het is een fabeltje dat de achterhand ermee "bewerkt" kan worden.

Voorwaarts-neerwaarts zorgt voor ontspanning van de bovenlijn. Maar kan nooit zorgen voor het begin van het rechtrichten van het paard.
Het rechtrichten van een paard ontstaat door het lateraal gymnastiseren.
Daardoor worden spieren aan weerskanten even soepel en sterk.
Maar dat kan pas effectief gedaan worden, als een paard zijn gewicht incl dat van de ruiter al over zijn 4 ledematen kan/mag verdelen.
Van daaruit begint ook pas ontspanning.

De gedachte van AdB over het voorwaarts-neerwaarts rijden naar het rechtrichten, is dat een paard in die houding al meer gewicht op de voorhand plaatst.
Daarom ook het meer "hoge" rijden.

Maar in heel het verhaal van jullie, mis ik voor een heel groot gedeelte de effecten van houding en zit van de ruiter.
We zijn het er wel over eens dat de zit/houding goed moet zijn.
Maar wat voor invloed heeft de bouw van de ruiter op de houding van het paard?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:51

Airborn schreef:
piepenfiets, AdB lijkt rijtechnisch echt absoluut niet op AR. Als je het ergens mee wil vergelijken is het KR

Dan hebben wij een meningsverschil,AdB is ook vnml bezig met rechtrichten ipv met het skala.Enig idee waar Marijke de Jong vandaan komt?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:53

piepenfiets schreef:
Airborn schreef:

Dan hebben wij een meningsverschil,AdB is ook vnml bezig met rechtrichten ipv met het skala.Enig idee waar Marijke de Jong vandaan komt?

AdB is inderdaad voornamelijk bezig met rechtrichten vanuit de klassieke rijkunst-gedachte.

Is ook geen wonder, doordat het meest ruiters met "probleem"paarden bij AdB terechtkomen.
Bv "hoefkatrol"paarden en noem maar op, wat verkeerd kan gaan in het paardenlichaam door "verkeerd" belasten van het paard.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 30-04-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:54

De aanpak is echter heel erg anders. Van alles wat ik heb gelezen en gezien van AdB, AR en KR, heeft AdB meer van KR dan van AR. AdB wil bv juist wel graag aanleuning, en dat het paard iets aan het bit gaat "trekken" (niet helemaal goede woord ervoor, maar ok) En AdB is eerder over het tempo dan er onder. Ook wil je bij AdB juist weinig stelling, maar echte lengtebuiging.

idd, daar heb je gelijk in cherie, vooral paarden die verreden zijn of blessures hebben komen bij AdB terrecht

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:04

AdB vergelijken met AR is echt appels met peren vergelijken. Dat is geen mening maar een feit.
Bij AdB is juist het skala belangrijk, het enige verschil is dat het rechtrichten samen met ontspanning als het belangrijke deel wordt gezien. Dat is je basis waaruit je verder kan opbouwen.

Van de site:
''Als een paard klassiek is opgeleid dan is ontspanning de eerste fase en de oprichting de laatste. Als een paard echter in zijn scheefheid is doorgereden, kun je niet tot ontspanning komen en zul je het paard eerst recht moeten richten. Ontspanning kan niet zonder recht richten. Zolang een paard scheef loopt, hoe weinig ook, zal het zich namelijk moeten spannen om overeind te blijven.

Het paard moet zijn buikspieren aanspannen om de rug te ontspannen. Pas dan kan de achterhand ondertreden en zal het paard nageeflijk zijn. Alleen een recht gericht paard zal gelijke aanleuning op beide teugels nemen en zal zich laten verzamelen en oprichten.

De vijf elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en dienen te allen tijde op een correcte manier nagestreefd te worden. Het eindresultaat zal een recht, verzameld en opgericht paard zijn dat met een gelijkmatige aanleuning gelösd, tactmatig en schwüngvol van achter naar voor door de rug kan bewegen.''

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:11

Een feit is een wetenschappelijk onderbouwd gegeven,dat jij erg overtuigd bent van je zaak maakt van jouw mening geen feit ;)
De sites kan ik ook lezen en ik blijf bij mijn idee,AdB mag iets minder commercieel en groot zijn.
Noem jij jezelf ook AdBer?

De zg hoge hand met inwerking mondhoek is geen snellere manier voor correctie dan terug naar de basis,ze is juist onderdeel van terug naar de basis.
Het boek ken ik niet maar lijkt me wel interessant.
Qua bouw ruiter prefereert Wenen ruiters met relatief lange benen t.o.v.bovenlijf.Daarom ga ik er maar vanuit dat dat de ideale ruiter is qua bouw.
Denk dat in de praktijk ruitergevoel en beheersing van het lichaam(goed gebouwd of niet)een veel grotere rol speelt.