Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:46

Jawel hoor, ik ken ook nederlanders die dat zeggen, jij hebt te maken met een emigratie of generatie kloof :P
(Ik wist tot voor kort ook echt niet wat een friet kapsalon was).

Ik heb gisteren gewandeld. Kan niet op het ene paard rijden en met gedachte bij de ander zijn.
Gelukkig is het weer ernaar om alternatieven te zoeken, het was relaxed.

Ik erger me aan mensen die een typische longeer cirkel in de bak slijten. Ik heb altijd geleerd om ook met longeren de bak volledig te gebruiken zodat de bodem niet zo te lijden heeft.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:55

Sizzle schreef:
Ik erger me aan mensen die een typische longeer cirkel in de bak slijten. Ik heb altijd geleerd om ook met longeren de bak volledig te gebruiken zodat de bodem niet zo te lijden heeft.

Dit dus!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:37

Dat platgetrapte heb je bij ons met bepaalde instructeurs die iedereen in een les op dezelfde volte nemen...

Het zou inderdaad wel fijn zijn als je bij ons met dubbele lijnen wel in de bakken mag longeren, als je maar steeds van plek wisselt kan dat natuurlijk prima. De longeerkraal bij ons vind ik voor paarden die nog niet goed in balans lopen te klein, spannend door de open hekken er langs en gevaarlijk door de kans voor het paard om onderuit te gaan. Dan hebben we nog een ruimte van ongeveer 20 bij 17 denk ik, waar ook gelongeerd mag worden, maar die is nogal ongelijk van bodem, zowel qua zwaarte als qua oppervlak. Vind ik ook niet fijn. Als het goed is wordt die laatste bak volgend jaar aangepakt, dan is het daar wel heel fijn om te longeren.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:38

Picasso schreef:
Nee denk dat het op veel pensionstallen niet is toegestaan in de rijbaan (door dure bodem of drukte met pensionklanten die willen rijden) Peetstap, wel in daarvoor bedoelde longeerkralen of -cirkels.

Yep, met een wedstrijd bak en Agterberg bodem kan ik me dat voorstellen.
Daar laat je liever ook geen paardjes los in die gaan graven :9
Maar zo'n luxe stal heeft dan wel een zandbakje ter beschikking voor dit soort dingen.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:59

Bij ons enkel agterberg bodems en verboden te longeren in de rijbakken! Maar goed ook, schiet toch niet op als je aan het rijden bent en iemand wil daar dan ook even gaan longeren? Wel hebben wij een mooie overdekte cirkel van 20m voorzien van windbreekgaas, dus niks te klagen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:09

Bij ons doen we alles in de bak. We zijn niet met veel (3 mensen) en hebben ook maar 1 bak. We houden gewoon rekening met elkaar, als de een de bak rond nodig heeft voor rechtrichten vanaf de grond dan rijd de ander in t midden of we blijven in een deel van de bak als de ander ook een rand nodig heeft. Gaat prima.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:24

Het blijft leerzaam om stukjes mee te mogen kijken in haar trainingen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:47

Hier thuis heb ik ook alleen Agterberg bodems zowel de bak als in de longeerkraal.. Mijn longeerkraal heeft wel een doorsnee van dik 20 meter dus dat is prima werken daar..De onderkant vd longeerkraal hebben wij afgezet met dik rubber..Zo kunnen de hoefjes nooit tussen t hekwerk komen..ideaal!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:13

Hier ook oorlog als je de bak bodem gebruikt om te longeren en paddockje bij de boer is totaal ongeschikte bodem 90% van het jaar. Longeer dan ook zelden tot nooit.

Leuk filmpje van Ingrid met hulp van ervaren paard.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:14

Tijdje geleden dat ik me hier heb gemeld, maar lees wel nog steeds alles mee. Heb weer wat foto's van vandaag en ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Afbeelding

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:24

In het kader van: domme vragen bestaan niet, wat is jullie mening en ervaring w.b.bandages?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:27

Appelflapje, ik vind het er heel vriendelijk en respectvol uitzien..! Respect!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:29

Pocca_Locca schreef:
In het kader van: domme vragen bestaan niet, wat is jullie mening en ervaring w.b.bandages?

Gebruikten ze alleen voor prijsuitreikingen/ererondjes. Vind het ondingen, maar das puur om praktische redenen; geklooi met dat gedraai en kans dat ze los gaan... etc. Gebruik voor de dagelijkse ritjes gewoon peesbeschermers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:30

Fijn filmpje weer van Klimke!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:32

Ik vind het ondingen.. reden.. je moet ze omwikkelen, netjes opwikkelen... en dan weer uitwassen (die van mij schepte zeker achter al het zand er in en ertegen aan) en wordt me er te warm onder en als ze wel een keer vol in een pees aan de voorkant trappen met een ijzer kan je er beter een peesbeschermer om hebben zitten.

Dat gezegd hebbende rij ik meestal met blote benen, vandaag uitzondering gemaakt, peesjes om gehad, we gingen mini marathon rijden vind ik toch meer risico vanwege stuurfouten van mijn kant en paard met will to please die dan benen alle kanten uit heeft steken..
zoiets...maar dan met kar er achter, als je zo in de knoop zit kan je allicht wel eens ergens op trappen.
(nog nooit gebeurt overigens)
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3728_o.jpg

Appelflapje ik zie je afbeeldingen niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:35

biscaya schreef:
Sizzle schreef:

Dit dus!

Zie het probleem niet zo tenzij je een dure bodem erin hebt liggen.... je kan de cirkel toch verplaatsen, bak slepen (moet sowieso) en niks aan het handje.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:36

Ja, peesbeschermers zie ik ook meer het nut van in, die zitten ook lang niet zo strak om de benen als bandages, waarvan ik had begrepen dat de pezen daar te veel door opwarmen, of de doorbloeding kunnen belemmeren?!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:37

@Appelflapje, volgens mij mag het geheel wat actiever (of ruimer zogezegd) en de neus mag er meer uit :) dat zie ik aan de plaats waar het achterbeen neergezet wordt.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om balkjes te draven? Lijkt me voor jouw paard heel fijn.

Ik denk dat als je het frame van je paard gaat verlengen, dat achterbeen er ook makkelijker onder gaat komen.

Verder vind ik dat je paard er onwijs goed uitziet <3

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:43

Bandages vind ik zelf niet heel nuttig. Zelf vind ik alleen die elastische icm onderlappen fijn maar wat een gedoe hey. Plus dat het er erg warm onder wordt. Nee ik gebruik gewoon peesbeschermers of van die wrapdingen, heb back on tracks en heb van mn baas mooie witte gekregen, staat hem super chique!

Heb een tijdje zonder gereden van de zomer maar ontdekte toch een plekje waar hij zichzelf per ongeluk geraakt moet hebben dus doe ze braaf maar weer om.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:49

Eem bandage kan zo nu en dan nut hebben indien voor het juiste doel gebruikt met de juiste methode (juist wel of geen gewricht ondersteunen) maar voor dagelijks gebruik heb ik het eigenlijk nooit meer. Vroeger wel vaker als standaard, maar dat was ook meer gewoon van die tijd (lees: >15 jaar geleden).

Ook daar weer: per paard en doel is dat weer vreselijk individueel.

Appelflapje, Je paard ziet er inderdaad super uit. Hij lijkt mij wel iets aan impuls te missen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:40

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:14

Wat leerzaam weer foto's en filmpjes :-)

Appelflapje, het ziet er al goed uit! Kan hij al wat meer zakken en wat meer met het neusje er uit? Dan zal hij ook zijn achterbenen er meer onder gaan zetten en kan je lekker voorwaarts gaan rijden.

Marocje, valt mij nog mee je filmpje als ik die met die van mijn dochtertje vergelijk :D Fijn dat je paard al zo zakt. Nu nog meer voorwaarts zodat hij ook echt aan het werk gaat. Simpelman schreef een tijde terug dat je het goed kan zien aan het achterbeen dat dan in de afdruk van het voorbeen komt. Dan loopt je paard niet zo op de voorhand en krijgt het een zweefmoment. Maar fijn begin!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:17

@marocje, je pony mag echt veel meer voorwaarts! Is er een reden waarom je dit niet vraagt of dat het niet lukt? Heb je wat achtergrond over je pony?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:18

Ik kan hier op mijn werk helaas geen filmpjes zien Marocje, ik ben wel benieuwd!

Appelflapje, dat ziet er al fijn uit! Neusje mag er nog iets meer uit, maar dat had je waarschijnlijk zelf wel gezien. Ik vind het een mooi beeld al.

Bandages heb ik hier nog wel liggen uit dezelfde tijd als waar Sizzle het over heeft. Ik gebruik ze nooit, eigenlijk ook nooit peesbescherming. Paardje loopt hier met blote benen.

Mijn extra lange teugel is vandaag helaas gesneuveld. Paardje dacht haar neus even aan haar voorbeen te moeten afsmeren terwijl ik afstapte en kwam daarbij met haar voet in de teugel terecht. Paniek in de tent en een afgebroken teugel helaas. Gelukkig is het met haar zelf wel goed afgelopen. Ik baal wel, want dit was de enige teugel die smal genoeg was om de sperriem er tussen te kunnen bevestigen. Mijn andere teugels zijn allemaal van die rubberteugels en die zijn zo breed dat de gesp van de sperriem te smal is. Dat wordt dus nieuwe teugels scoren ergens.

Qua rijden ben ik wel heel tevreden, de ene dag iets beter dan de andere maar ja, dat zal met ons beider stemming van dat moment te maken hebben. Over het algemeen gaat het stretchen aardig goed, zelfs in het halthouden en dat vind ik heel wat. In draf vandaag super, vanaf het aandraven meteen mooi zakken en geen oren in de nek.

Ik heb mijn jaaroverzicht een beetje aan dit topic gewijd en wil jullie allemaal trouwens bedanken voor de nieuwe inzichten die ik hier heb gekregen! [EJL-ITP] Wainonia's 2015, wonderlijk en leerzaam

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:20

Ik denk dat alle tips al gegeven zijn Appelflapje, maar wat een prachtig paard heb je. Ik ben een beetje verliefd. En niet eens op een draver!

Marocje, hij mag zeker in draf nog een flink stuk voorwaartser. Hij zakt wel mooi :)
Ga met Jenny mee in de feedback over het zweefmoment.