Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:11

jamaar.. twee handen opzij is wat anders dan hoge binnenhand.. Twee handen opzij verplaats je de hele schouder en vraag je geen stelling of wat dan ook?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:11

SuperSmurf schreef:
ok.. even hersenspinsel omdat lib graag gelijk wil krijgen :') Wat ik voelde was dat de achterhand te ver naar binnen kwam, dus... helaas voor mij.. verdorie! :+ zou dat betekenen dat ze dus tóch wat op de buitenschouder liep. En dus heeft lib idd misschien gelijk dat het toch niet helemaal zo fijn werkt als dat ik dacht. ( maar nu ga ik twijfelen, want kan het nu niet voelen :+ )

Maak het jezelf en je paard nou gewoon gemakkelijk en ga eerst weer lekker vw nw rijden, vandaaruit ga je schoudervoor oefenen en gebruik je tussendoor steeds even contrastelling en na een paar maandjes heb je zonder ook maar iets ingewikkelds te doen, een paard wat niet meer op de buitenschouder valt :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:12

Air schreef:
Liberty22: Ik weet niet waar je het inknikken van de hals weghaald? Je zet je handen opzij, je haalt ze niet naar je toe.
Het van de binnenschouder afvragen is juist wel de reden om dat te doen. En het werkt absoluut.
En zoals bij alles moet het gedoseerd worden, bij overdosering komt het paard op de buitenschouder.
En het is niet iets wat je wil blijven doen, zoals alle grotere hulpen.

haal je hierbij je binnenhand ook omhoog want daar draait de discussie om , ik zal het nog eens zeggen de ophouding naar het buitenachterbeen van het paard idd die gebruik ik ook echter doe hierbij nooit mijn binnenhand omhoog omdat je het paard doordat omhoog halen van je hand en dan de beweging naar het buitenachterbeen in de hals inknikt , kijk maar eens langs welk deel van de hals de teugel dan loopt en dan dus inwerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:14

hmm, ik haal de hand niet naar achteren he, alleen iets omhoog en opzij. Ik combineerde een zooi hulpen denk ik...

Damnit, ik kan het ook niet uitproberen, want ben met Kashmier met hele andere dingen bezig, en Kasparos kan uberhaupt niet buigen..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:15

haha "Ja Mindfields" :D Sowieso ga ik weer geowon lekker vwnw op mijn uit elkaar gevallen peerd :Y) :D

Maar vind het gewoon wel interessant om er over na te denken :D

Lib; denk dat ik het met je eens ben. Deels dan. Voor de nagefelijkheid is t naar mijn idee een fijne en zachte hulp, maar je kan er geen stelling mee vragen, want dan verbreek je de lengte in de hals, gaan ze inknikken en dus op de buitenschouder.

Zo.. dat is mijn conclusie :Y)

airborn je mag t op kyra wel proberen :Y)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:17

Typisch gevalletje van kr vs ar denk ik ,maarruh,krijg gevoel op theevisite te zijn hk in de hk?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:18

ja je hebt gelijk piepenfiets , maar we kwamen er niet uit vandaar , maar we zullen ophouden

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:18

Dat hangt helemaal van het paard af. Het ene paard heeft een kleine hulp nodig het andere paard een grotere. Dat is iets wat je moet leren voelen.

Mindfield: VW-NW gaat nogal lastig als het paard naar binnen of buiten valt. Daar moet wel iets aan gedaan worden.

Liberty: Ik gebruik geen ophoudingen richting buitenachterbeen voor dat doeleinde iig. Maar waarom zal volgend jou dan de hals inknikken en bij een normale handhouding niet?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:19

piepenfiets schreef:
Typisch gevalletje van kr vs ar denk ik ,maarruh,krijg gevoel op theevisite te zijn hk in de hk?

Ik neem aan dat je de ophouding naar achter onder AR verstaat?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:20

waarom theevisitie hk in de hk? Volgens mij is t gewoon een discussie over wat wel/niet werkt en welke inwerking het heeft?
En wat maakt het uit als het kr vs ar is? Overigens is geen van de genoemde hulpen volgens mij AR in dit geval? ( kan t wederom mis hebben )

( ow ja de ophouding omhoog aan de kaptoom is ar idd )

liberty22

omdat bij een normale handhouding je de gehele hals beslaat insluit en als je je hand hoger doet kun je ongeveer wel zien aan waar de teugel langskomt welk deel je beslaat opsluit.

Airborn

Ik rijd toch echt klassiek voornamelijk, maar 1 fransklassieke les gehad ooit, verder AdB en klassiek.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:21

Air schreef:
Liberty: Ik gebruik geen ophoudingen richting buitenachterbeen voor dat doeleinde iig. Maar waarom zal volgend jou dan de hals inknikken en bij een normale handhouding niet?

waarom ze dat vindt is al vrij uitvoerig besproken :Y)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:21

Air schreef:
piepenfiets schreef:

Ik neem aan dat je de ophouding naar achter onder AR verstaat?

nee staat al eerder beschreven hier in het topic komt uit de nederlandse handleiding een rood boekje ( heb hem onlangs gekocht)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:27

Air schreef:
Mindfield: VW-NW gaat nogal lastig als het paard naar binnen of buiten valt. Daar moet wel iets aan gedaan worden.

Nee hoor vw nw is het begin van rechtrichten. Zonder een bovenlijn die zich ontspant en dus tegelijk de buik aanspant, kan het paard niets maar dan ook echt niets met zijn lichaam, rechtrichten dus al helemaal niet. Namelijk: Rechtrichten is niets meer en niets minder dan het aan beide zijdes gelijkmatig losmaken van het lijf. En losmaken begint m.i. altijd met een ontspannen bovenlijn. Vervolgens kun je naar binnen of buiten vallen gaan corrigeren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:33

Mindfields schreef:
Air schreef:

Nee hoor vw nw is het begin van rechtrichten. Zonder een bovenlijn die zich ontspant en dus tegelijk de buik aanspant, kan het paard niets maar dan ook echt niets met zijn lichaam, rechtrichten dus al helemaal niet. Namelijk: Rechtrichten is niets meer en niets minder dan het aan beide zijdes gelijkmatig losmaken van het lijf. En losmaken begint m.i. altijd met een ontspannen bovenlijn. Vervolgens kun je naar binnen of buiten vallen gaan corrigeren.

Tja ik ben van mening, en dat is mijn ervaring ook, dat een paard de rug nooit volledig los kan laten op het moment dat het nog scheef is.
Het vallen moet dan gecompenseerd worden en dat gebeurt in de rug.

Dat je aanleuning belangrijk is om te kunnen rechtrichten is wel hetgeen wat ik weet, maar dat heeft nog weinig te maken met de rug loslaten en de buikspieren aanspannen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:34

SuperSmurf schreef:
Air schreef:

waarom ze dat vindt is al vrij uitvoerig besproken :Y)

Dan snap ik dr duidelijk niet. :+
Bovenstaande kom ik ook niet uit, zal wel aan mij en het tidstip liggen? :+

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:35

hmmmmmm, mindfields, ik kan niet uitleggen waarom, maar ik ben het daar niet 100% mee eens
zal wel een poging wagen: een paard dat heel scheef is en van natuure heel erg op de voorhand valt, gaat nog meer op zn ene schouder vallen als je die met zn hoofd laag laat lopen, zeker als ze achter nog geen kracht hebben. Dan liever hoofd wat hoger, paard rechtrichten en aan de teugels laten gaan trekken zodat je vandaaruit de bovenlijn kan gaan oprekken zonder dat het paard op de voorhand valt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:36

Air schreef:
[quote="Air schreef:

Tja ik ben van mening, en dat is mijn ervaring ook, dat een paard de rug nooit volledig los kan laten op het moment dat het nog scheef is.
Het vallen moet dan gecompenseerd worden en dat gebeurt in de rug.

Dat je aanleuning belangrijk is om te kunnen rechtrichten is wel hetgeen wat ik weet, maar dat heeft nog weinig te maken met de rug loslaten en de buikspieren aanspannen.[/quote]

ja maar hoe ver een paard ook in zijn opleiding is het rechtrichten zal altijd de rode draad door je training zijn een compleet recht paard is denk ik niet haalbaar

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:37

haha lol, Air ik ga t proberen:

Zodra je je binnenhand omhoog en naar voren doet werk je in op een klein deel van de hals. Als je hiermee ook stelling probeert te vragen, dan krijg je dus dat de hals gaat inbuigen om de teugel heen. Maar hiermee verlies je de lengte in de hals en krijg je dus het inknikken wat liberty bedoelt. Op het moment dat een paard inknikt in de hals, maar je toch buiging vraagt, kan een paard niet anders dan op de buitenschouder vallen.

Leg ik het zo goed uit?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:39

Airborn schreef:
hmmmmmm, mindfields, ik kan niet uitleggen waarom, maar ik ben het daar niet 100% mee eens
zal wel een poging wagen: een paard dat heel scheef is en van natuure heel erg op de voorhand valt, gaat nog meer op zn ene schouder vallen als je die met zn hoofd laag laat lopen, zeker als ze achter nog geen kracht hebben. Dan liever hoofd wat hoger, paard rechtrichten en aan de teugels laten gaan trekken zodat je vandaaruit de bovenlijn kan gaan oprekken zonder dat het paard op de voorhand valt.

Dat mag je wel vinden hoor, mijn ervaring met echt belachelijk veel paarden met vreselijk veel uiteenlopende problemen is dat in ALLE gevallen het probleem zijn oorzaak vindt in het niet over de rug gaan van het paard. En altijd begin ik met vw nw en vandaaruit bouwen we op. Is nog nooit niet gelukt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:40

een paard dat niet over de rug gaat hoe moet ie zijn achterbenen dan ook richting de massa krijgen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:42

Precies. Een paard kan pas dragen als elke spiervezel in de bovenlijn ontspannen is, en met bovenlijn bedoel ik dan vanachter zijn oren tot net boven de sprong. Dan pas kan de broekspier voldoende oprekken om het achterbeen onder de massa te plaatsen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:43

Nou.. ik heb dan nog niet zo erg veel ervaring, maar ik denk heel zwart wit. ALs ik lang laag rij kan ik haar makkelijker laten inbuigen dan wanneer ik haar hoger instel. ( waarbij de tegen de hand komt ipv in de hand ) dus ik concludeer dan automatisch dat lang laag het voor t paard makkelijker maakt om in te buigen.

Trouwens.. ( om even te vloeken in de KR kerk met een opmerking over AR :P ) als ik aan de hand stelling vraag buigt ze ook makkelijker in als ze laag is dan wanneer ze hoog is. Dat heeft dan toch ook met de bovenlijn te maken?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:44

en dat ben je weer nodig om recht te richten een paard dat erg veel stuwt gaat geen goede volte of zijgang laten zien