Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:31

Mijn nieuwe kaptoom heb ik nog maar 1 keer gebruikt bij mijn eigen pony, met longeren. En ja, ik vraag dus wel een lichte buiging. Met het stalhalster was het toch meer alleen beweging geven en oefenen met de stretch bijv. Maar echt volte verkleinen of schouder binnen bijv, gaat veel soepeler met kaptoom.
Bit vind ik sowieso niet fijn met longeren. Ik wissel heel veel van hand, soms na drie rondjes. En met bijv een bitstukje heb je juist inwerking op de buitenste bitring.

Ik heb ook zo'n nylon kaptoom, met veel ijzer op de neus, maar dat vond ik (en pony) helemaal niets, veel te lomp en zwaar..

Kamy

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:13

Ik heb een lichte, leren kaptoom. Besteld bij Kramer.
Maar van de grondwerk instructrice moet het juist niet "strak" zitten. Redelijk los maar alles moet uiteraard wel op zijn plek blijven/kunnen zitten tijdens het werken. Desondanks moest mijn paard toch echt wel wennen aan "de druk" op de neus.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:45

Nee, hij zit ook absoluut niet strak, maar netjes aangesloten (en idd makkelijk twee vingers ertussen) maar mijn touwhalster zit heel los, daar kan een hele hand tussen..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 07:43

Ik heb mijn paard in het begin/dramaperiode vaak aan het kaptoom met dubbele lijnen gehad. Wij hebben daar zeer veel van geleerd.
Ik wilde geen bit in omdat ik nog niet stil genoeg was met mijn handen. En hij er af en toe vandoor ging. Dat wilde ik onder controle hebben zonder dat ik aan dat bit stond te harken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:55

Sta eigenlijk nooit te harken aan het bit, vind gewoon het directe contact met de mond fijner dmv het bit. Longeren jullie in een afgezette cirkel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:17

Ik heb mijn kaptoom zelf gemaakt zodat hij mooi past. Er zit behalve de ringen geen ijzer in. Ik kan er fijn mee werken.
Longeren doe ik meestal in de bak omdat ik veel rechte lijnen mee neem.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:31

Ik heb een leren kaptoom van FRA. Ben er heel blij mee. Stevig maar soepel en 3 ringen.
Ik longeer afwisselend in afgezette longeercircel en in grote buitenpiste.
Met de dubbele longe vroeger ook in grote buitenpiste, maar nu begin ik in de afgezette longeercircel. Ik had voordien het gevoel dat ik hem nog veel moest helpen om op de circel te blijven met de dubbele longe. Dus dat is handiger binnen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:33

Picasso schreef:
Sta eigenlijk nooit te harken aan het bit, vind gewoon het directe contact met de mond fijner dmv het bit. Longeren jullie in een afgezette cirkel?

In het begin wel als ik groen paard het leer, maar ik ga daarna eigenlijk wel t liefst longeren in de bak omdat je daar niet vast zit aan dat rondje, en ook vierkant of rechtuit stukjes kan doen. Maar ik weet dat eigenlijk bijna bij elke pensionstal t verboden is om te longeren in de bak, ik heb geluk dat t bij ons mag maar dan moet er natuurlijk niemand aan t rijden zijn.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:45

Bij ons is het inderdaad een no-go om te longeren in de bak. Wij hebben wel een hele fijne longeerkraal, maar soms mis ik het wel op even te kunnen longeren in een grote, niet-afgezette ruimte. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:55

Fransje_70 schreef:
Picasso schreef:

In het begin wel als ik groen paard het leer, maar ik ga daarna eigenlijk wel t liefst longeren in de bak omdat je daar niet vast zit aan dat rondje, en ook vierkant of rechtuit stukjes kan doen. Maar ik weet dat eigenlijk bijna bij elke pensionstal t verboden is om te longeren in de bak, ik heb geluk dat t bij ons mag maar dan moet er natuurlijk niemand aan t rijden zijn.

Inderdaad: met de 3 jarige longeer ik nooit door de hele bak, dit om het trekken te voorkomen. Zo heeft hij mooi steun van de afgezette cirkel. Met de 11 jarige kan het wel, maar ook hem longeer ik liever in de afgezette cirkel. Rechte stukken oefen ik wel onder het zadel met beide.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:33

Ik heb nu een kleine bak, die ik ook kan afzetten tot een vierkant. Maar soms gebruik ik idd de lange zijde mee.

Longeerkraal heb ik gehad op de vorige stal (maar een maandje, daarna was ie de hele winter volgelopen met water en niet bruikbaar..) En dat vond ik voor even fijn, maar je werd wel erg beperkt..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:37

Iets veel beter dan filmpjes of foto's beoordelen: live op jumping Mechelen, in de inrij ring en in de grote piste. En dat samen met mijn moderne lesgeefmens, waarvan ik al wist dat onze ideeën redelijk wat verschillen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:52

SheeNegro schreef:
Iets veel beter dan filmpjes of foto's beoordelen: live op jumping Mechelen, in de inrij ring en in de grote piste. En dat samen met mijn moderne lesgeefmens, waarvan ik al wist dat onze ideeën redelijk wat verschillen :+

Ben wel benieuwd wat je ziet en waarin je verschilt van mening met je moderne lesgeefster (heb al wel een flauw vermoeden :+ )

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 12:55

SheeNegro schreef:

Wat hebben die Belgen toch soms een mooie woorden.
"moderne lesgeefmens"

Wij Nlders noemen dat een instructeur. :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:09

Fransje_70 schreef:
Picasso schreef:

Maak hier ook liefst gebruik van hele bak, ivm rechte stukken.
combineer longeer werk vaak met andere oefeningen met paard naast me aan de lijn.
Maar combineer ook wel freestyle momenten met longeren, ter afwisseling.

Longeren verboden op vele stallen ?, dan spoor je toch echt niet als pensionhouder :?
Hier longeren we ook, in overleg met elkaar, als er wordt gereden in de bak, en de paardjes elkaar liggen.
Nadeel is dat ik dan niet gebruik kan maken van de ruimte van hoefslag naar hoefslag bij het longeren.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:12

Bij ons mag je ook niet longeren in de rijbak. Alleen in de cirkel. Ik zou ook liever in de bak werken maar ja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:13

Ik longeer ook regelmatig op de bestrating.
Dan pak ik de stap en de draf en dit is een mooie manier en oefening om te kijken of mijn paard in balans loopt. In een laag tempo met het neusje over de grond en een actief achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:14

Nee denk dat het op veel pensionstallen niet is toegestaan in de rijbaan (door dure bodem of drukte met pensionklanten die willen rijden) Peetstap, wel in daarvoor bedoelde longeerkralen of -cirkels.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:53

Anoniem schreef:
Ik longeer ook regelmatig op de bestrating.
Dan pak ik de stap en de draf en dit is een mooie manier en oefening om te kijken of mijn paard in balans loopt. In een laag tempo met het neusje over de grond en een actief achterbeen.

Dit is idd een " nieuwe" methode van de voor ons bekende dierenarts.. Ik weet niet helemaal wat de meerwaarde ervan is?
Vind t zelf altijd een beetje eng op t harde..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:55

Picasso schreef:
SheeNegro schreef:

Ben wel benieuwd wat je ziet en waarin je verschilt van mening met je moderne lesgeefster (heb al wel een flauw vermoeden :+ )

Die discussies beperken zich "gelukkig" tot het neusje ten opzichte van de loodlijn, maar dat is ook een heel breed begrip in functie van de inrij ring. Ze vind het fascinerend om te zien hoeveel verschillen er zijn qua manier van inrijden. Ze vormt geen mening goed of slecht (en dat vind ik zo leuk aan haar). Net oa Patrik kittel zien losrijden: laag, diep en rond. Maar wel de fijnste om naar te kijken, want de andere komen er niet in de buurt. Er worden weinig zijgangen in stap gereden als warming-up. En er word heel veel aandacht aanbesteed aan de grote oefeningen. Katja gevers kwam net de wedstrijdring buiten en reed mooi voorwaarts neerwaarts uit. En Sjef Janssens, ja die stond op geen meter van mij af :Y)

Simpelman: niet alle Belgen over 1 kam! Ik vind dat woord veel te moeilijk, haha :D
Laatst bijgewerkt door SheeNegro op 27-12-15 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:56

Picasso schreef:
Nee denk dat het op veel pensionstallen niet is toegestaan in de rijbaan (door dure bodem of drukte met pensionklanten die willen rijden) Peetstap, wel in daarvoor bedoelde longeerkralen of -cirkels.

Ook bij mij mogen ze inprincipe niet " gewoon" longeren in de buitenbak ( je krijgt harde stukken op de plekken waar de longeur staat..+ dat er maar weinig heen en weer wordt gelopen..uitzondering maak ik voor de mensen die met dubbele lijnen longeren..Dat kan echt niet in een kraal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:56

Ik heb er goede dingen van gezien. Ik zie wanneer ik op het harde longeer ook direct dat er een rijkunstig 'probleem' is. Ik zie direct dat mijn paard scheef is. :j

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:06

Simpelman schreef:
SheeNegro schreef:

"moderne lesgeefmens"

Hahaha! Toch vind ik " moderne lesgeefmens" in sommige gevallen een betere omschrijving dan "instructeur", Simpelman... Of laat ik het anders zeggen, ik denk bij een instructeur aan een beschaafd ,dier en mensvriendelijk persoon... En de term modern lesgeefmens, dekt de lading als het gaat om personen met last van: een bord voor de kop, en zoals deze prachtige smiley , alleen smilen als er nog wat eurootjes te verdienen vallen, :$ Vooral heel graag de baas spelen over mensen, kinderen, en paarden, geen tegenspraak dulden, of zelfs kritische vragen willen beantwoorden, kortom, uiteindelijk vooral last hebben van zichzelf... Waarschijnlijk off topic, neem me niet kwalijk, dit moest ik even kwijt :*

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:29

Goede instructie is nou eenmaal met een lampje te zoeken....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 15:38

Pocca_Locca schreef:
Simpelman schreef:

"moderne lesgeefmens"

Hahaha! Toch vind ik " moderne lesgeefmens" in sommige gevallen een betere omschrijving dan "instructeur", Simpelman... Of laat ik het anders zeggen, ik denk bij een instructeur aan een beschaafd ,dier en mensvriendelijk persoon... En de term modern lesgeefmens, dekt de lading als het gaat om personen met last van: een bord voor de kop, en zoals deze prachtige smiley , alleen smilen als er nog wat eurootjes te verdienen vallen, :$ Vooral heel graag de baas spelen over mensen, kinderen, en paarden, geen tegenspraak dulden, of zelfs kritische vragen willen beantwoorden, kortom, uiteindelijk vooral last hebben van zichzelf... Waarschijnlijk off topic, neem me niet kwalijk, dit moest ik even kwijt :*

Aha, zo bezien, nu begrijp ik de nuances van het Belgisch Nederlands beter, wij hebben niet dit soort van verfijning. ;)