Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:44

Mindfields schreef:
[

ja precies en dat is ook waar ik heen praat deze gebruik je bij paarden die geen aanleuning nemen door jouw bovengenoemde redenen , niet de hand op tillen om de schouder naar buiten te zetten want dat heeft een inknikken tot gevolg wat afbreuk doet aan de lengtebuiging , zo bedoel jij het ook toch?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:45

Mindfields,ik heb het over de 'ruk"aan de kaptoom,de hand naar boven en voor ken ik ook en werkt idd zoals je beschrijft,corrigerend en toch zacht.,

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:45

liberty22 schreef:
Mindfields schreef:
[

ja precies en dat is ook waar ik heen praat deze gebruik je bij paarden die geen aanleuning nemen door jouw bovengenoemde redenen , niet de hand op tillen om de schouder naar buiten te zetten want dat heeft een inknikken tot gevolg wat afbreuk doet aan de lengtebuiging , zo bedoel jij het ook toch?

Ja precies.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:46

Mindfields schreef:
[

de hulp die ik bedoelde die besproken was is die dat de binnenhand een kleine weerstand ophouding geeft richting het buitenachterbeen van het paard en verder dan niet de hand op tillen of lager brengen

edith: ik heb ook de quote verkloot :+

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:47

haha mindfields, laat dat nou net zijn geweest wat ik vanavond tegenkwam. Ik had nog NOOIT gehad dat ze mijn handen als 5e been gebruikte totdat ik vandaag ging proberen om de teugels korter te houden. Toen ineens hing ze op mijn handen.

Ok, dan ga ik toch terug naar lang laag, als ze maar los laat idd ( maar das bij mij niet even hoor, ik heb tijd nodig om te leren, dus bij mij duurt t allemaal iets langer :') )

Lib; ja ik snap hem ja. Maar.. toch.. als ik even kijk naar kyra ( want daar gaat t in dit geval immers even over ). Wat er gebeurt is dit; ze valt op de schouder en dan krijg je automatisch dat de hals naar buiten gaat omdat ze het gewicht moeten opvangen. Wat ik dan doe is de hand naar voren en omhoog waardoor ze het gewicht verplaatst en weer in de hand zakt. dan NOG is ze niet op de buitenschouder, maar da komt denk ik.. doordat ze nóg niet echt veel stelling had. Genoeg in ieder geval om het gewicht meer van de schouder af te halen. Maar ik snap wat je bedoelt; zou ik hand hoog vragen en daarbij hand naar binnen voor stelling, dan krijg je denk ik idd die knik? zo? Maar daarom doe je toch ook je hand naar voren? Om te voorkomen dat ze knikken?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:48

piepenfiets schreef:
Mindfields,ik heb het over de 'ruk"aan de kaptoom,de hand naar boven en voor ken ik ook en werkt idd zoals je beschrijft,corrigerend en toch zacht.,

Rukken e.d. hou ik me verre van :D Ik dacht indd dat je de hoge binnenhand bedoelde. En wat zou die ruk dan moeten doen?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:49

ik denk dat binnenhand omhoog geen correcte hulp is om het paard van de schouder af te vragen is , een ophouding richting het buitenachterbeen kan ik meer inkomen .

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:50

SuperSmurf schreef:
haha mindfields, laat dat nou net zijn geweest wat ik vanavond tegenkwam. Ik had nog NOOIT gehad dat ze mijn handen als 5e been gebruikte totdat ik vandaag ging proberen om de teugels korter te houden. Toen ineens hing ze op mijn handen.

Ok, dan ga ik toch terug naar lang laag, als ze maar los laat idd ( maar das bij mij niet even hoor, ik heb tijd nodig om te leren, dus bij mij duurt t allemaal iets langer :') )

Lib; ja ik snap hem ja. Maar.. toch.. als ik even kijk naar kyra ( want daar gaat t in dit geval immers even over ). Wat er gebeurt is dit; ze valt op de schouder en dan krijg je automatisch dat de hals naar buiten gaat omdat ze het gewicht moeten opvangen. Wat ik dan doe is de hand naar voren en omhoog waardoor ze het gewicht verplaatst en weer in de hand zakt. dan NOG is ze niet op de buitenschouder, maar da komt denk ik.. doordat ze nóg niet echt veel stelling had. Genoeg in ieder geval om het gewicht meer van de schouder af te halen. Maar ik snap wat je bedoelt; zou ik hand hoog vragen en daarbij hand naar binnen voor stelling, dan krijg je denk ik idd die knik? zo? Maar daarom doe je toch ook je hand naar voren? Om te voorkomen dat ze knikken?

Heb je contrastelling op zo'n moment al eens geprobeerd om haar weer op de buitenschouder te plaatsen?

En indd, als het paard genoeg over de rug is, blijft het ook licht als je het paard sluit of opricht.

SuperSmurf

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:51

Joh ik heb al zoveel geprobeerd :+
Maar deze stond wel weer op het lijstje om ook te proberen :j

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:52

Mindfields schreef:
[q
Heb je contrastelling op zo'n moment al eens geprobeerd om haar weer op de buitenschouder te plaatsen?

En indd, als het paard genoeg over de rug is, blijft het ook licht als je het paard sluit of opricht.

daar dacht ik ook als eerste aan uitbalanceren , en dan rustig weer proberen meenemen naar binnen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:53

daarom stond ie ook op mijn lijstje lib :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:56

Hebben we met zn allen de Kwootverklootziekte ofzo? :D

/quote] [/quote :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:57

Het binnenhand optillen kwam bij mij met rijden in een fase na de buitenstelling. Reed Farita toen AdB, dus veel buitenstelling, werkte erg fijn, maar kon op gegeven moment naar de binnenstelling toe werken. De buiging vond ze daarbij heel moeilijk, waardoor ze iets op de binnenhand ging hangen. Binnenhand iets omhoog en iets naar buiten (buitenhand ging op dat moment fractie naar buiten ook en nam een fractie meer druk) zorgde dat ze de binnenkaak weer los liet en gewicht weer gelijk verdeeld was, waardoor ze correcte buiging kreeg.
Kan het helaas niet meer uitproberen want ik rij haar niet meer :( Maar op eenofandere manier werkte het wel?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:57

Mindfields schreef:
piepenfiets schreef:

Rukken e.d. hou ik me verre van :D Ik dacht indd dat je de hoge binnenhand bedoelde. En wat zou die ruk dan moeten doen?

Okay,minder handig gekozen woord,zoals eerder beschreven word er een "ophouding"op de kaptoom gegeven naar boven waardoor paard hoofd knikt naar binnen,en
het op buitenschouder "valt"ahw.
Het hand omhoog-naar voren principe heb ik op meerdere paarden zeer goed effect zien sorteren(dit dus gewoon met bit)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:58

nou lijkt erop word het lekker duidelijk van he :+

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:58

Airborn; dat heb ik dus ook. Op een of andere manier werkt dat wat ik doe wel, want nu loopt ze ineens wél laag met haar hoofd en krijg ik ook nog lichte stelling.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:59

piepenfiets schreef:
[Het hand omhoog-naar voren principe heb ik op meerdere paarden zeer goed effect zien sorteren(dit dus gewoon met bit)

Even voor mijn duidelijkheid hoor; hand naar voren en omhoog wel of niet goed? :+

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:59

Airborn schreef:
Het binnenhand optillen kwam bij mij met rijden in een fase na de buitenstelling. Reed Farita toen AdB, dus veel buitenstelling, werkte erg fijn, maar kon op gegeven moment naar de binnenstelling toe werken. De buiging vond ze daarbij heel moeilijk, waardoor ze iets op de binnenhand ging hangen. Binnenhand iets omhoog en iets naar buiten (buitenhand ging op dat moment fractie naar buiten ook en nam een fractie meer druk) zorgde dat ze de binnenkaak weer los liet en gewicht weer gelijk verdeeld was, waardoor ze correcte buiging kreeg.
Kan het helaas niet meer uitproberen want ik rij haar niet meer :( Maar op eenofandere manier werkte het wel?

zal ook wel maar het van de binnenschouder afvragen was hier dan ook niet het doel van de gegeven hulp wel? en word je dan niet bedot doordat het paard de lengtebuiging compenseerd door het inknikken van de hals?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:02

ja daar zit jouw verschil he? De hulp an sich is niet verkeerd, maar om het te gebruiken om ze van de schouder af te krijgen wel. Zal t dan toch anders zijn bij mij? Op een of andere manier gaat ze er fijn van lopen en ik weet zeker dat ze niet op de buitenschouder valt ( ben inmiddels expert in voelen of ze op de schouder vallen, want we doen amper anders :')

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:03

juistems

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:04

hmmmmmmmmm, jawel, deels wel, omdat ze op dat moment ook op de binnenschouder valt iets, en als ik dan buitenstelling neem om dr weer recht te richten moest ik of erg veel druk op binnen nemen om te voorkomen dat ze dubbel klapte, of wel binnen loslaten, en dan klapte ze dubbel.
Was combinatie van het naar buiten verplaatsen van de schouder, en losvragen van de kaak denk ik. Dus niet het naar binnen vragen van het hoofd.
(heel lastig terug denken, want is onderhand 1.5 jaar geleden dat ik haar voor het laatst reed)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:05

ok.. even hersenspinsel omdat lib graag gelijk wil krijgen :') Wat ik voelde was dat de achterhand te ver naar binnen kwam, dus... helaas voor mij.. verdorie! :+ zou dat betekenen dat ze dus tóch wat op de buitenschouder liep. En dus heeft lib idd misschien gelijk dat het toch niet helemaal zo fijn werkt als dat ik dacht. ( maar nu ga ik twijfelen, want kan het nu niet voelen :+ )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:07

Liberty22: Ik weet niet waar je het inknikken van de hals weghaald? Je zet je handen opzij, je haalt ze niet naar je toe.
Het van de binnenschouder afvragen is juist wel de reden om dat te doen. En het werkt absoluut.
En zoals bij alles moet het gedoseerd worden, bij overdosering komt het paard op de buitenschouder.
En het is niet iets wat je wil blijven doen, zoals alle grotere hulpen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:09

Air schreef:
Liberty22: Ik weet niet waar je het inknikken van de hals weghaald? Je zet je handen opzij, je haalt ze niet naar je toe.
Het van de binnenschouder afvragen is juist wel de reden om dat te doen. En het werkt absoluut.
En zoals bij alles moet het gedoseerd worden, bij overdosering komt het paard op de buitenschouder.
En het is niet iets wat je wil blijven doen, zoals alle grotere hulpen.

zoals jij de hulp nu beschrijft komt het op mij over dat je de handen over de manekam zet is het niet?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:09

opzij kan ook zonder over de manekam te gaan. Je moet de beweging wel klein houden, anders zet je het paard idd op buiten. Hand over de manenkam mag zowieso nooit.