Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:39

Simpelman schreef:
Arbeidshouding

[ Afbeelding ]

Grappig deze vraag, want dat is een vraag die ik me de afgelopen weken doorlopend stel en mee bezig ben in mijn hoofd. Met de oudste wil ik fijne omgang en twee of drie keer meenemen met een andere ruiter op buiten rit. Dat paard is super goed gebouwd, mooi compact recht paardje die buiten ook bij beginners zijn lijf goed gebruikt. Is ook een eerste premie merens met zeer hoge punten voor zijn rug en bouw.

Met de jongste wil ik naast 2 tot drie keer per week een buitenrit ook 2 x licht dressuren gewoon opdat ze fijn blijft om te rijden. Zonder rijden van het laatste jaar is haar natuurlijke scheefheid weer erg aanwezig en die was vrijwel verdwenen. Die oudste is gewoon heel recht van nature.

Voor beiden geldt dat ik niet wil dat ze schade op lopen in de rug vanwege het rijden. Dus zodra ik iets waarneem wat me niet bevalt aan de oudste klim ik er zelf op voor een dressuur buiten ritje waar die volgens mijn man en bijrijder altijd erg van opknap omdat hij de keer daarna zo fijn aanvoelt. Mijn man en bijrijder zijn beginners, dus zij zitten hem niet in de weg (enkel licht contact mogen ze hebben met zijn mond), maar kunnen natuurlijk niet corrigeren.

Dus mijn echte dressuur ambities heb ik laten varen. Paardje in evenwicht laten gaan volstaat. Om dit overbouwde paardje te laten verzamelen, dan zal ik echt (te) veel moeten dressuren. Daar heb ik helaas de accommodatie niet voor.

Door het niet rijden heb ik ontdekt dat ik erg veel plezier haal ook uit de omgang met de paardjes. Dus een stuk fanatiekheid met het graag dressuren staat denk ik voortaan op een laag pitje. MAAR, als ik rijd dan wil ik wel correct rijden. Ik vind het zelf gewoon fijn als beiden paardjes als ik rijd, soepel en verend aanvoelen. Bij Hercule is het recht zijn erg snel weer voor elkaar. Polie met haar lichaam heeft daarvoor iets meer aandacht nodig.
Geeft rust om dit zo voor mezelf besloten te hebben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:34

Simpelman schreef:
Duidelijk.

Rangorde is een essentieel stuk veiligheid in onze omgang.
Elementair is het wegsturen en dit is tegen het instinct van vele mensen in, ze willen lief zijn.
Paarden zijn pas lief als ze respect hebben.

Simpelman: misschien een leuk idee om een soort E Book uit te geven omtrent gedrag? Vast zinnig voor vele mensen!
Vanmiddag nog in de paddock de alpha merrie even moeten wegsturen ( ze wilde t maaltje van mn oudje verorberen) Pas achteraf bedacht dat dit bij mij vanzelf gaat.. Een handgebaar was genoeg om haar naar haar eigen hooibak te sturen. Mooi eigenlijk dat dat zonder enige moeite lukt..

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:39

Paarden van een ander vind ik altijd een beetje een lastig thema hierin.
Mijn paarden gaan op een vingerknip bij me weg of achteruit, maar als dan een ander paard van een andere eigenaar vreselijk loopt op te dringen kijk ik toch altijd even paranoide om me heen of niemand het ziet voordat ik die op zijn plek zet :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:13

Sizzle schreef:
Mijn paarden gaan op een vingerknip bij me weg of achteruit, maar als dan een ander paard van een andere eigenaar vreselijk loopt op te dringen kijk ik toch altijd even paranoide om me heen of niemand het ziet voordat ik die op zijn plek zet :o

Inderdaad, die van mezelf ken ik, ze kennen mij.
We weten wat we aan elkaar hebben, ik weet wie er boven wie staat en wat ik van wie kan verwachten, kan daarop al anticiperen en dan is steelse blik iemands kant op vaak al genoeg.
Paarden van anderen ken ik de onderlinge relaties niet van en ken ze zelf uiteraard ook minder goed.

Hier overigens wel wat issues met het jonge ding, maar niet dramatisch, gewoon brutaal monster dat af en toe gecorrigeerd dient te worden.
Zal het van de week eens flimen hoe we nu op het erf hersen gymnastieken in gehoorzaamheid, waarbij je nog steeds ziet dat het brutaal monster is, maar ze doet dan wel heel erg haar best om te pleasen.

Wou hem al jaren, mezelf nu uiteindelijk maar eens cadeau gedaan. Een Rambo Micklem hoofdstel.
Maar wat een @#$%@@$^$%^ding om hem passend te krijgen en nee, hij liep er niet anders om.
Afbeelding

Hij heeft hard gewerkt, gek weer ook... 14 graden, 2e kerstdag.
Afbeelding

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:28

Picasso schreef:
Picasso schreef:
Wat is het voordeel van longeren met kaptoom vs bit en lange lijnen of dubbele longeerlijn?

Inderdaad andere inwerking.
Met kaptoom vraag je stelling door druk op de neus.
Maar hij kan in principe lopen zoals hij wil. Ik heb altijd graag aan kaptoom gelongeerd, omdat ik dan zie hoe het paard loopt gewoon op zichzelf. Zoekt hij zelf naar beneden, drukt hij zijn rug weg. Is hij haastig, is hij juist te traag.
Mijn paard heeft er echt deugd van gehad een lange tijd aan kaptoom of touwhalter te hebben gelopen.
Ik vond hem aan dubbele longe teveel op die voorhand gaan telkens, en nu hij gewoon is los te draven en evenwicht te zoeken had hij minder moeite aan de dubbele longe.
Dubbele longe kun je weer meer rechtrichten, los ook maar ik vind dat dan weer moeilijker.
Dubbele longe is eigenlijk zoals rijden maar dan op de grond. Je kan verschillende halshoudingen vragen, en ik vind het een prettige voorbereiding op het rijden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:29

Tja ik heb geen keuze andere paarden wel es op de plek te zetten..ontkom je niet aan met eigen pensionstal..nou ken ik de paarden over het algemeen beter dan hun eigenaren dat scheelt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:33

Citaat:
Alvorens verder te gaan zou een ieder zich de vraag moeten stellen: "wat wil ik eigenlijk met paarden”.
Ben je je bewust van het antwoord, dan zou dat je omgang met ze aanzienlijk kunnen doen veranderen.
schreef simpelman waar ik in mijn vorige stukje een eerste reactie gaf. daar wil ik nu op aanvullen dat ik vooral bezig ben met de vraag: "waar worden mijn paarden en ik nu echt gelukkig van? Waar worden zij gelukkig van, waar wordt ik gelukkig van en hoe brengen we dat zo dicht mogelijk bij elkaar.

Al jullie posts lees ik steeds aandachtig. Maar het is teveel om op alles te reageren. Dus af en toe pak ik er iets uit wat hier speelt of waar ik wat aan kan toevoegen (hoop ik).

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:54

pien_2010 schreef:
Citaat:
Alvorens verder te gaan zou een ieder zich de vraag moeten stellen: "wat wil ik eigenlijk met paarden”.
Ben je je bewust van het antwoord, dan zou dat je omgang met ze aanzienlijk kunnen doen veranderen.
schreef simpelman waar ik in mijn vorige stukje een eerste reactie gaf. daar wil ik nu op aanvullen dat ik vooral bezig ben met de vraag: "waar worden mijn paarden en ik nu echt gelukkig van? Waar worden zij gelukkig van, waar wordt ik gelukkig van en hoe brengen we dat zo dicht mogelijk bij elkaar.

Dat dus.
Een puzzel, want er zullen dan een paar werelden bij elkaar moeten komen. Echter ligt de keuze niet bij het paard; die keuzes maken wij. In elk geval wat huisvesting, voeding, welzijn in het algemeen betref maken wij de dienst uit. Of mijn paard zo gelukkig wordt van een buitenrit weet ik niet, maar ik heb hem niet als grasmaaier. Dus daar zal hij moeten 'schikken', en ik proberen het zo aangenaam mogelijk te maken. Dat ik stalling met binnenbak heb 'opgeofferd' voor de hele dag buiten staan met vriendjes weet hij niet, maar hij is er wel gelukkiger op geworden. En ik ook :) En zo is het stapje voor stapje proberen die twee sporen, zijn welzijn en mijn wensen, zo dicht mogelijk parallel te krijgen.
Daarbij komt inderdaad nog een stukje gedrag. En wat ben ik blij met de niet rij-technisch zijnde reacties en tips die voorbij komen. Die gedragszaken die wel degelijk doorwerken in het rijden of grondwerken.
Toevallig gisteren nog die dikke in de reverse gezet. Hij gaf het netjes aan met een boze blik, maar draaide toch z'n kont naar mij toe. Dat pik ik niet, ook al doe ik iets wat hij niet prettig vind. Vandaag een lammetje.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 17:18

pien_2010 schreef:
Dat ik vooral bezig ben met de vraag: "waar worden mijn paarden en ik nu echt gelukkig van?
Waar worden zij gelukkig van, waar wordt ik gelukkig van en hoe brengen we dat zo dicht mogelijk bij elkaar.

Laten we beginnen met de huisvesting en de voeding, ik denk dat daar nog wel het een en ander aan verbeterd kan worden?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:55

Simpelman schreef:
pien_2010 schreef:
Dat ik vooral bezig ben met de vraag: "waar worden mijn paarden en ik nu echt gelukkig van?
Waar worden zij gelukkig van, waar wordt ik gelukkig van en hoe brengen we dat zo dicht mogelijk bij elkaar.

Laten we beginnen met de huisvesting en de voeding, ik denk dat daar nog wel het een en ander aan verbeterd kan worden?

Dat denk ik ook simpelman..alleen helaas voor veel commerciële stallen geldt een ander belang..
Ook ik heb een semi commerciële stal maar het welzijn vd paarden staat op 1!!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:08

Sizzle schreef:

Oeps , das herkenbaar zeg.

Maar wat net Biscaya ook aangeeft, het klopt feitelijk toch niet he, een eigenaar hoort zijn paard toch echt het beste te kennen.

Floorz:
Ik vindt alle info uitwisseling in dit soort topics rondom gedrag en opvoeding, in samenhang basis kd ook heel nuttig.
Voor mij staat dit niet los van elkaar.
Dat ik daarbij letterlijk wel es op mijn snuffert ga, vindt ik niet eens heel erg, leer ervan , zolang ik maar heel blijf.
Deze week kwam door mijn gefrut ook de onzekerheid naar boven bij paard, en dat uit zich door bak hoekjes opzoeken en me van daar uit lekker snuivend uit te lachen.
Of door bij achteruit vragen heel subtiel toch kont naar me te draaien.., de slimmerd.

Ja mooi niet, dan ben ik effe overduidelijk en lach terug door em aan het werk te zetten, net zolang tot ie afkauwt, smakt en hoofd laat zakken, en mij uit eigen keus opzoekt.
Kan niet boos worden op hem (is onbegrepen emotie voor paard) maar wel duidelijk en rechtuit denkend voor hem.
Dan is hij er weer, en vanmiddag was ie ouderwets plakkerig en volgzaam & relaxed.
Zijn we weer maatjes :D , krijgt ie extra poetsbeurt en spiertjes kneden en iets engs zoals de wasstraat in doet ie dan relaxed zonder werkoverleg. 8-) _/-\o_

Ligt altijd aan mezelf, want paard is zelfde als vorige week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:08

ChocooPrins schreef:
Picasso schreef:
Wat is het voordeel van longeren met kaptoom vs bit en lange lijnen of dubbele longeerlijn?

Inderdaad andere inwerking.
Met kaptoom vraag je stelling door druk op de neus.
Maar hij kan in principe lopen zoals hij wil. Ik heb altijd graag aan kaptoom gelongeerd, omdat ik dan zie hoe het paard loopt gewoon op zichzelf. Zoekt hij zelf naar beneden, drukt hij zijn rug weg. Is hij haastig, is hij juist te traag.
Mijn paard heeft er echt deugd van gehad een lange tijd aan kaptoom of touwhalter te hebben gelopen.
Ik vond hem aan dubbele longe teveel op die voorhand gaan telkens, en nu hij gewoon is los te draven en evenwicht te zoeken had hij minder moeite aan de dubbele longe.
Dubbele longe kun je weer meer rechtrichten, los ook maar ik vind dat dan weer moeilijker.
Dubbele longe is eigenlijk zoals rijden maar dan op de grond. Je kan verschillende halshoudingen vragen, en ik vind het een prettige voorbereiding op het rijden.[/quote]

Dank! Ik doe beide: alhoewel ik niet met een kaptoom longeer, maar gewoon aan het halster soms. En soms longeer ik met bit en dubbele longeerlijn of enkele. Ik vind het ook prettig als ik nog wat 'in kan werken' en meer contact heb. Vroeg me af wat de meerwaarde was van zo'n kaptoom. Maar dat is te vergelijken met als ik aan een halster longeer dus.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:12

Bij ons in de buurt is sowieso weinig keus, ik kan het mezelf ook niet permitteren steeds een half uur enkele reis in de auto te zitten. Hij staat nu zowat in de achtertuin, het zal overal wel wat zijn maar ik vind deze stal een mooie middenweg. Ze komen er iedere dag uit, kan voer aanpassen wat ik wil en qua faciliteiten alles erop en eraan.

@Sjolvir, sta je dan met je goeie gedrag :)) die van mij had het zweet ook op zn kop staan vandaag (ik ook trouwens), maar hij heeft ook flink gewerkt en de galop heb ik ook nog wat langer meegepakt want hij maakte er een potje van, moest weer even ingrijpen want hij was met zijn aandacht er niet bij. Na wat kleine overgangetjes, pasje stap halt, pasje draf halt, pasje stap halt, achterwaarts pasje draf halt, pasje stap, pasje galop halt etc. was meneer er weer :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:19

Simpelman schreef:
pien_2010 schreef:

In algemene zin ja, dat denk ik ook dat daar nog veel verbetert kan worden.

Bij ons wordt al een lastige om het beter te doen want altijd de veiligheid en altijd genoeg eten/ drinken en de kleine veilige kudde. Elke dag weidegang (1,5 HA) met nog steeds gras erop, elke nacht buiten met royale paddock waar men in NL alleen maar van kan dromen, stalletje waar ze in en uit kunnen lopen naar wens. In de zomer is het vanaf dat temperatuur wat zakt op de wei en overdag de koele in de schaduw liggende en natgemaakte paddock met de stal. Onze paarden ogen ook erg gelukkig en weet ik nog goed dat onze Hercule niet gelukkig was en Polie heel erg bang en timide in de grote kudde.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:26

Sizzle schreef:
Paarden die steeds zo laag lopen en het ook proberen af te dwingen zoeken inderdaad de makkelijkste weg. Tussen boeg en knie is een vrij zware houding als de bovenlijn nog niet af is.
Als je de hals volledig laat vallen kan het paard zich in feite op de spieren en banden laten hangen. Als je hoger insteld moet hij dragen.

Goed dat je dit mede weer es aankaart , begin hier ook meer op letten vooral bij longeren want zie je wat er gebeurt met nek en schoft.
Ontdek hier ook dat paard onder knie hoogte onderhals niet los eruit ziet en hij de neiging heeft om neusje terug te halen, heeft zelfs de neiging hoofd kantelen.
Ook lijkt het of ie wat voorover duikt, net of compenseert ie met voorbenen ipv achter erbij te halen.
En het lijkt of ie rond schouder minder los is.
Klopt dit ?, of specifiek paard gebonden ( kwpn, lange rug..) ?

Beloon ik em richting horizontaal gaat neus er meer uit van voren, is onderhals duidelijk losser, beweegt bespiering rond schouder ronder mee "gut , hoe zeg je dat??" en haalt ie achterbeen er meer bij.
Daardoor komt ie ook losser van de grond in draf, maar het oogt wel zwaarder voor paard.
Meest opvallende is dat ik de beide rugspieren veel duidelijker zie aanspannen.

Verbaas me wel dat zo'n klein verschil van nekhouding zoveel uitwerking heeft, dit verschil voel ik ohz echt nog niet zo duidelijk.
Wel zijn dit korte stukjes nog, want hij vindt dit duidelijk niet zijn comfortzone.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:37

@picasso, een kaptoom heeft toch wel een duidelijke inwerking op de neus, bij een halster zit de longe aan de onderkant en vaak vind ik dat een halster meer schuift. Kaptoom heeft meer stabiliteit en ik voel en wat mij betreft een duidelijker punt waar je contact met het paard maakt en hij kan meer in de hand komen dan bij een halster.

@chocooprins ik heb n beetje dezelfde ervaring als jij, mijn paard durft meer te zakken op de kaptoom aan enkele longe, ik ben nu de dubbele aan het doen op t bit , vooral ook omdat ze met dubbele longe aan de kaptoom niet fijn loopt, opkrult, maar dat gaat nu ook soms zo met t bit dus dan pak ik weer enkele longe aan de kaptoom terug. Sowieso kan ze goed vasthouden met haar dikke barokke hals, dus dat is eigenlijk een voortdurend aandachtspunt waar ik de meeste tijd mee bezig ben, als ik wat meer aan stelling ga werken krult ze zich soms weer te veel op. Maar goed, ze liep van zichzelf alleen maar rond met een giraffe kop er op dus we komen steeds verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:44

Maar waarom wil je meer inwerking op de neus? Die moet 'er toch juist uit' ?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:03

O ik heb dat geschreven idd maar ik bedoel dat je meer contact hebt met de neus, je kan dus ook stelling vragen etc, dat kan met een halster iets minder makkelijk wat mij betreft.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:13

Ik vind bij de kaptoom vooral de ring óp de neus fijn. Daardoor kun je goede buiging vragen aan de longe, paard buigt dan achter de kaak. De neusriem moet wel flink aan zitten maar ik heb er een bontje om gedaan zodat het toch zacht aanvoelt en doe hem niet té strak.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:13

Klopt, ik heb net een nieuwe (goede) kaptoom aangeschaft, en merk echt duidelijk verschil dan met een stalhalster longeren. Je hebt een andere inwerking, en op de neus is veel fijner. Dan gaat het niet om de neus eruit, want dat gebeurt sowieso. Maar om de stelling/buiging, die je veel fijner kan vragen. Ik heb hem aangeschaft voor het Werken aan de Hand, maar voor longeren dus ook ideaal..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:56

Ja inderdaad franje en maroc. Maar ik vind mijn paard dan persoonlijk fijner op een simpel touwhalstertje. Op de kaptoom durft hij nogal tegentrekken, andere momenten wel weer fijn. Maar voor 1 of andere reden voelt hij zwaarder aan op de kaptoom. Op het touwhalster kan ik heel fijn inwerken.
Maar gebruik het dus beide, afhankelijk wat ik precies wil doen.
Dubbele longe altijd met bit. Ben eigenlijk wel benieuwd wat hij zou doen met kaptoom en dubbele longe.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:04

Ik heb ook met touwhalster gelongeerd, maar die vond ik te scherp en niet fijn inwerken. Ook het werken aan de hand ging niet lekker, omdat ie dan onderaan bevestigd was, en op of naast de neus was toch echt veel fijner (ook is mijn touwhalster echt als halster, dus vrij los. Mijn verzorgpony heeft hem aangesloten zitten, en dat werkt ook veel fijner..)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:21

Marocje schreef:
Ik heb ook met touwhalster gelongeerd, maar die vond ik te scherp en niet fijn inwerken. Ook het werken aan de hand ging niet lekker, omdat ie dan onderaan bevestigd was, en op of naast de neus was toch echt veel fijner (ook is mijn touwhalster echt als halster, dus vrij los. Mijn verzorgpony heeft hem aangesloten zitten, en dat werkt ook veel fijner..)

Gek he. De mijne vind het strakke eraan niet zo aangenaam denk ik. Mijn neusriem mag ook niet 'strak'. Daarmee bedoel ik dat hij erg los moet, 2 vingers is eigenlijk nog te strak...
En waar ik vandaag op gelet heb is dat hij heel beweeglijk is met zijn mond tijdens het werk, heel die neus flappert mee, en zijn kin staat precies los, haha! Elke pas zie ik zijn mondje iets open en dicht gaan. Misschien heeft zijn bekkie gewoon erg veel ruimte nodig :+ .
Werken aan de hand doe ik eigenlijk niet echt. Ik vraag hem soms gewoon iets meer stelling naar binnen als ik naast hem stap, en aangezien hij het praktisch vanzelf doet een sb erbij. Thats it, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:32

Als ik aan het halster longeer, wil ik helemaal geen inwerking: dan wil ik gewoon dat ze netjes op de afgezette cirkel voorwaarts gaan en dan gaan ze vanzelf neerwaarts, komt geen druk of gedraai aan te pas (behalve de drijvende zweep aan de achterkant). Als ik longeer met bit aan longeerlijn of dubbele longe wil ik wel inwerking en dan werkt voor mij een bitje gewoon fijn direct. Heb kaptoom nog nooit geprobeerd.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:12

Kaptoom heb ik heel weinig gevoel mee op de 1 of andere manier..