Simpelman schreef:
Grappig deze vraag, want dat is een vraag die ik me de afgelopen weken doorlopend stel en mee bezig ben in mijn hoofd. Met de oudste wil ik fijne omgang en twee of drie keer meenemen met een andere ruiter op buiten rit. Dat paard is super goed gebouwd, mooi compact recht paardje die buiten ook bij beginners zijn lijf goed gebruikt. Is ook een eerste premie merens met zeer hoge punten voor zijn rug en bouw.
Met de jongste wil ik naast 2 tot drie keer per week een buitenrit ook 2 x licht dressuren gewoon opdat ze fijn blijft om te rijden. Zonder rijden van het laatste jaar is haar natuurlijke scheefheid weer erg aanwezig en die was vrijwel verdwenen. Die oudste is gewoon heel recht van nature.
Voor beiden geldt dat ik niet wil dat ze schade op lopen in de rug vanwege het rijden. Dus zodra ik iets waarneem wat me niet bevalt aan de oudste klim ik er zelf op voor een dressuur buiten ritje waar die volgens mijn man en bijrijder altijd erg van opknap omdat hij de keer daarna zo fijn aanvoelt. Mijn man en bijrijder zijn beginners, dus zij zitten hem niet in de weg (enkel licht contact mogen ze hebben met zijn mond), maar kunnen natuurlijk niet corrigeren.
Dus mijn echte dressuur ambities heb ik laten varen. Paardje in evenwicht laten gaan volstaat. Om dit overbouwde paardje te laten verzamelen, dan zal ik echt (te) veel moeten dressuren. Daar heb ik helaas de accommodatie niet voor.
Door het niet rijden heb ik ontdekt dat ik erg veel plezier haal ook uit de omgang met de paardjes. Dus een stuk fanatiekheid met het graag dressuren staat denk ik voortaan op een laag pitje. MAAR, als ik rijd dan wil ik wel correct rijden. Ik vind het zelf gewoon fijn als beiden paardjes als ik rijd, soepel en verend aanvoelen. Bij Hercule is het recht zijn erg snel weer voor elkaar. Polie met haar lichaam heeft daarvoor iets meer aandacht nodig.
Geeft rust om dit zo voor mezelf besloten te hebben.