Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:50

Mindfields schreef:
Een ruiter die helemaal kan intunen op het paard kan rijden op gedachten(bij wijze van, nogmaals, bij wijze van), daarbij is slechts het teugelgewicht voldoende, en kan de teugel ook gerust doorhangen. Het paard draagt zichzelf, en de ruiter kan met minieme hulpen inwerken.

Er moet altijd een verbinding zijn om te communiceren met de mond van je paard.
Als een doorgehangen, dus losse teugel wordt aangenomen is er altijd een los-vast verbinding met de mond. En dat betekent een onrustig bit in de mond. Of heb jij lood in je teugels hangen, dan heb je nml. met een hangende teugel wel een stil bit in de mond en verbinding. Anders is het niet mogelijk.

Mindfields

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:50

Dat zeg jij.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:55

het streven is wel een vederlichte verbinding maar is valse lichtheid niet een valkuil bij doorhangende teugels?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:56

Ja, je moet ten alle tijden het hoofd en de hals kunnen plaatsen, echter kan dat ook met doorhangende teugels, als je connectie met het paard maar klopt. Oftewel, paard mag zich niet verstoppen en mag niet zelf zijn houding bepalen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:04

nee precies en dat snap ik , maar mijn opmerking komt weg bij dat ikzelf een hele tijd met doorhangende teugels hebben gereden bij de AR , als ik mijn hand meegaf ging het paard ook mee vandaar dat ik dacht dat het gode was.
Toen ben ik overgestapt naar KR waarbij ik ook mijn paard moets uitbalanceren inplaatsvan alleen maar stelling naar binnen .
En merkte dat mijn paarden erg zoekende werden ook naar mijn hand heel bijzonder om te voelen omdat ik toen op dat moment begreep wat valse lichtheid was.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:26

Mindfields schreef:
Ja, je moet ten alle tijden het hoofd en de hals kunnen plaatsen, echter kan dat ook met doorhangende teugels, als je connectie met het paard maar klopt. Oftewel, paard mag zich niet verstoppen en mag niet zelf zijn houding bepalen.

Ook al een "andersdenkende" :')

Maar verder "brul" ik maar niet meer *D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:17

ik heb een kleine discussie met iemand die de binnenhand omhoog doet om haar paard van de binnenschouder te vragen en het tegen de hand zijn te corrigeren , ik vind dit een hulp die misschien eens toegepast kan worden bij paarden die duiken of een soort van opwaartse arret als je paard om wat voor reden dan even terzijde op je hand zou leunen.
Je knikt je paard hierdoor in de hals in wat een vals gevoel van buiging veroorzaakt .

nu sluit iemand anders zich bij mijn discussie tegenpartij ( is een vriendin hoor) aan dus ik wilde wel weten wat er hierover gezegd word.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:24

Binnenhand omhoog(en naar voren HEEL BELANGRIJK!!!!!) helpt verreden paarden die al heel lang gewend zijn om met veel teugeldruk te lopen, en dus niet meer weten hoe ze los kunnen laten(omdat de ruiter dit loslaten nooit goed toegepast heeft op normale ophoudingen). De hulp komt hierdoor nu in de mondhoek aan waardoor de lagen niet belast worden en het is eigenlijk hetzelfde effect als je duim in de mondhoek doen om het bit in te doen. Paard opent de mond(laat dus de spanning in de kaak los) waarop de ruiter direct de hand laat zakken en ruimte geeft/lengte in de teugel. Hierdoor maak je zo'n paard weer responsief op teugelhulpen. Paarden die van meet af aan fijn gereden zijn hebben dit niet nodig maar bij vastgereden paarden die alleen nog maar hangen op de hand omdat ze simpelweg hebben geleerd dat de hand nooit loslaat, is het een uitkomst die bovendien nog heel vriendelijk en logisch voor het paard is ook.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:27

ja snap ik( beschreef ik hierboven volgens mij ook ietswat ) is volgens mij ook al uitvoerig een keer besproken maar de binnenhand hoog hierbij iets over de schoft om het paard van de binnen schouder te halen is in mijn ogen een dikke no no maar goed ik kan het fout hebben hoor.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:29

Ok ik meng me ook even. Want ik dacht namelijk zo:

SuperSmurf schreef:
Lib ik snap denk k ook wel waarom je t er niet mee eens bent. Wat je leest is dat een paard erdoor zou gaan kantelen. Plus dat t in feite een probleem is dat bij t binnenachterbeen ligt dat niet ondertreedt. Dus dan moet je t niet van voren oplossen, maar van achteren. Daarnaast ligt t probleem in t feit dat ze niet om t binnenbeen heen buigt.

Zo?

edit; overigens is dat ook wat ik voel, de voorhand plaatst ze wat buiten de achterhand, waardoor ze ook niet in KAN buigen. Ze kan immers niet ondertreden in dit geval. dus.. ik denk.. dat ik toch die achterhand naar buiten moet zetten ( of de voorhand naar binnen ) en moet proberen om het binnenachterbeen te activeren. ( dus.. ja.. okeeeee dan :+ )

Maar jongens, ik ben echt een complete beginner, dus misschien zit ik er echt gigantisch naast.

Mindfields; ik heb een jonge merrie ( jaja beetje foutje, had ik beter niet kunnen doen, maar ze is er al en ze is zo leuk, dus moet ik maar leren rijden :') ) en vastegreden is ze niet MAAR ik heb mijn hulpen te onduidelijk en 'zacht' gevraagd, waardoor ze wat stug werd. ( lees; geen reactie, want 30 keer net niets vragen werkt niet )
Ze hangt ook niet op de hand maar loopt met hoofd in de lucht

Ik dacht dus; door de binnenhand wat hoger te plaatsen nodig ik haar uit om haar gewicht meer naar buiten te verplaatsen, van daaruit krijg ik stelling. Vanuit stelling kanik naar buiging.

zo?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:30

Oh sorry, ja over de schoft is sowieso fout vindt ik. Binnenhand mag die kant nooit op, altijd van de hals af naar binnen. Binnenbeen moet de rest dan doen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:31

Lib ik haal de hand niet over de schoft. Alleen omhoog en naar voren, maar niet over de manenkam heen. HOeft ook niet. Zodra mijn hand iets omhoog gaat laat zij al los en gaat mijn hand terug op zijn plek. Ik hoop dat t gewoon kan eigenlijk, want ze reageert er best fijn op :+

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:31

SuperSmurf schreef:
Lib ik haal de hand niet over de schoft. Alleen omhoog en naar voren, maar niet over de manenkam heen. HOeft ook niet. Zodra mijn hand iets omhoog gaat laat zij al los en gaat mijn hand terug op zijn plek. Ik hoop dat t gewoon kan eigenlijk, want ze reageert er best fijn op :+

ja en om haar van de schouder af te zetten deed je het toch?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:33

hmm, in mijn geval, had het paard de neiging de binnenteugel vast te pakken, wat haar de kans gaf om op de binnenschouder te vallen. Was heel minimaal, maar binnenteugel iets omhoog, fracttie naar de buitenschouder (niet over de schoft heen) en iets naar voren, zorgde dat ze de kaak ontspande, en het gewicht een fractie naar buiten verplaatste, waardoor ze de ruimte had om te buigen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:33

Supersmurf: Dan zou ik er voor kiezen om eerst alleen maar aan het voorwaarts neerwaarts te werken en als die bovenlijn losser is en je die hoge binnenhand niet meer nodig hebt voor het nageven, DAN pas verder werken aan de stelling en buiging. Zolang de bovenlijn nog niet los is, kan hij zeker niet links en rechts flexibel worden. In stap uebertreten kan wel omdat je het paard hierbij van voren recht houdt en je hiermee de achterhand activeert en loswerkt, vandaaruit wordt het ruggebruik ook veel beter.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:34

Liberty, van de schouder af halen gebeurt al als je je hand 3 cm optilt en 1 cm naar binnen verplaatst. daarbij hoeft hij dus niet over de schouder, en dat mag ook niet, omdat je dan alle verbindingslijnen verbreekt.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:35

Ken dit vanuit de AR op de kaptoom,werkt behoorlijk pittig in en stompt daardoor het paard op den duur af,
Je trekt het paard uit evenwicht waardoor hij op de buitenschouder gaat.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:36

is trekken niet altijd fout wat je ook doet?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:36

Er wordt in dit geval juist niet getrokken of uit balans gehaald Piepenfiets. Ik heb er ook nog nooit een paardop zien afstompen, alleen maar fijngevoeliger zien worden, deze hulp werktjuist supervriendelijk in.

Op een kaptoom zit je op het neusbot en dat is megagevoelig dus dat werkt denk ik heel anders in.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:38

Nee alleen hand omhoog , maar niet over de schoft. Heb ik dat gezegd? Hmm.. * gaat even terug lezen *

Mindfields; daar had ik eerst ook voor gekozen, lang laag. Maar ik had t gefilmd en zag vervolgens dat ze compleet uit elkaar gevallen liep. ( ze boog wel makkelijker in lang laag ) Dan misschien toch maar terug naar lang laag ook al is ze dan zo uit elkaar gevallen?

Maar er zit idd wat in in wat jij zegt; dat ze niet flexibel kan worden als de bovenlijn niet los is.

Piepenfiets; ik kan t mis hebben, maar in mijn geval is ze dus erg op de binnenschouder. de correctie werkt dus niet zodanig in dat ze dan vervolgens op de buitenschouder valt. ( eerder nog neigend naar binnenschouder )

Airborn; trekken is idd altijd fout ja en werkt ook niet want je krijgt tegendruk. Maar ik hoef niet te trekken. Ik doe mijn hand wat omhoog en de druk op de teugel wordt hiermee niet méér. Ik ervaar t iig niet als trekken.

Ik kan er niks aan doen, maar voor mij gevoel werkt het super fijn. ( maar nogmaals, ik kan er naast zitten )

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:39

piepenfiets schreef:
Ken dit vanuit de AR op de kaptoom,werkt behoorlijk pittig in en stompt daardoor het paard op den duur af,
Je trekt het paard uit evenwicht waardoor hij op de buitenschouder gaat.

ja want waar ik wel in kan komen is de teugelhulp die hier al eerder besproken is aan de hand van het rode boekje , maar het daarbij omhoog doen van de hand maakt dat het paard kan inknikken in de hals dus wel de stelling vergroot maar tegelijkertijd de lengtebuiging kan ontrekken door wat op de buitenschouder te vallen .

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:41

ja ik snap wat je bedoelt lib. Ik denk dat jij bedoelt dat ze lengte verliezen in de hals door de hulp? Daardoor inknikken en door t inknikken gewicht op de buitenschouder plaatsen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:41

Dat uit elkaar vallen is maar even, ze vinden hun balans snel omdat ze op eigen benen gaan, en zodra ze dien ontspanning in hun lijf voelen gaat het achterbeen ook steeds meer ondertreden en gaat het paard zich dus weer dragen. Die bovenlijn moet hoe dan ook los, en ik heb daar tot nu toe nog niets fijners voor gevonden dan over de rug voorwaarts neerwaarts en allemaal gaan ze hun achterhand gebruiken en op eigen benen. Daarbij, een paard dat licht inde hand is, draagt zichzelf hoe dan ook, anders zou het steun op je hand zoeken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:42

[quote="liberty22]
ja want waar ik wel in kan komen is de teugelhulp die hier al eerder besproken is aan de hand van het rode boekje , maar het daarbij omhoog doen van de hand maakt dat het paard kan inknikken in de hals dus wel de stelling vergroot maar tegelijkertijd de lengtebuiging kan ontrekken door wat op de buitenschouder te vallen .[/quote]

edit kwoot verkloot sorry
Het is dan ook belangrijk dat je niet tegelijk stelling vraagt, dus puur je hand enkel en alleen naar boven en naar voren plaatst. Dan geef je echt puur een hulp in de mondhoek en verder vraag je niets eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 29-04-11 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:43

SuperSmurf schreef:
ja ik snap wat je bedoelt lib. Ik denk dat jij bedoelt dat ze lengte verliezen in de hals door de hulp? Daardoor inknikken en door t inknikken gewicht op de buitenschouder plaatsen?

juist door de grotere mate van inknikken in de hals compenseerd het paard de lengtebuiging en blijft zo wel op de volte dankzij dus de mate van stelling inknikken