Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 19:52

@Picasso,
Ik ben geen schoolmeester hier, ik probeer met zoveel mogelijk respect de zaken een beetje te kadreren om te voorkomen dat er moderator ingrepen gaan komen.
Het is ons tot nu toe op één keer na gelukt zonder dat en dat op 7000 posts!
We zijn op een discussie forum over paarden, dit topic wordt ontzettend intensief gevolgd omdat er veel interessante maar vooral toegankelijke info door velen ingebracht wordt.

Het topic heeft een titel die heel breed is, o.m. "discussie", maar het moet naar mijn mening wel over paarden blijven gaan en ook voor anderen informatief blijven.
Dit is steeds minder het geval.

Het is gewoon een kwestie van gezond verstand en wat dicipline, af en toe even na te denken of dat wat hij/zij gaat schrijven ook voor anderen dan hemzelf en zijn/haar twee vriendinnen interessant is.
Prive opmerkingen kunnen toch ook via pb?

Gewoon een kwestie van respect voor anderen. :) :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:57

Ja, nou ja, dat geedragsproblematiek bespreken is niet aan "sommigen" voorbehouden hoor, ik heb ook een eigen topic over mijn paard, ik post hier niet zo veel eigenlijk, ik lees vooral mee, ik was met Jaopie ook leuk VWNW e.d. bezig, ik had enige tijd "rechtrichtlessen" (waarin daar aanvankelijk ook de nadruk op werd gelegd) tot ik merkte dat Jaopie narrig begon te worden en mij buiten uit de hand vloog, gewoon er tussen uitkneep (met mij in de sloot liggend, hahaha).

Toen ging ik eens goed nadenken. Waar waren we eigenlijk mee bezig? Hoe kwam dit nu opeens weer?
Ik heb toen het vertwijfelde verhaal van Jaopie en mij maar eens hier geplaatst omdat ik daar voorheen nooit mee te maken had, en dit topic niet alleen volgde, maar daar ook waardevolle dingen uit meenam. het viel me dan ook rauw op mijn dak dat Jaopie ineens zulk bizar gedrag vertoonde.

Zéker is dat er een bepaalde basis te loor dreigde te gaan, niet 1 x maar meerdere keren. Ik deed iets kardinaal niet goed, terwijl ik eerder járenlang met Jaopie beste maatjes was.
Ik zie niet in waarom zo iets hier niet besproken zou mogen worden, het gaat toch om de (her)opmaat naar de klassieke dressuur? Waar ik net zoals velen hier mee bezig ben?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-12-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 19:59

Maar dat is toch juist heel interessante info voor anderen?
Je krijgt daar allerlei reacties op waar anderen misschien ook iets mee kunnen doen.

Gewoon even afwegen of je post voor anderen ook iets kan betekenen?
Ieder voor zich, op zijn manier en verder zeuren we er niet over, OK? :)

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:52

Om maar weer erns bij mevrouw Graf terug te komen.
Ik vind dat je in deze video heel fijn de ontspanning-aanspanning overgangen ziet. Op het moment dat wat gevraagd wordt is het paard er volledig bij, zodra het onspanning geboden wordt neemt hij het ook echt direct aan.
Een paard dat goed begrijpt wat er van hem gevraagd wordt en dus niet onzeker is en dus de geboden ruimte durft te nemen.
https://m.youtube.com/watch?v=A5XUq56P_I0

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:39

Ik vind het een fijn filmpje wat je hebt gepost. Ik vind het er allemaal vriendelijk en soepel uit zien.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:51

ChocooPrins schreef:
Ik longeer ook met dubbele longe, en gewoon los. En wil met de tijd lange lijnen doen.
Maar hierover twijfel ik een beetje omdat je ze daarvoor redelijk sensibel op de lijnen moeten reageren, en ik zou hem heel graag voor de koets ooit hebben, en dat is dan weer niet handig denk ik. Ga binnenkort eens een lesje lange lijnen gaan bekijken, dan pas beslissen.

Ik werk ook met lange lijnen, ik heb mijn 4 jarige eerst dubbele longe geleerd over de rug (altijd via longeersingel) en daarna longe achter haar kont langs. Het laatste heeft als voordeel dat je makkelijke door een S van hand kan veranderen zonder het paard echt stil te zetten, maar ik vind het achterlangs dan niet altijd handig als je ze op de volte hebt staan omdat ik de beweging in het achterbeen wat teveel terug vind komen in de mond. Maar een ander voordeel is van langs de kont dat je vanuit die positie dan weer heel handig in de menpositie kan komen. En die gebruik ik dan ook om mijn jonge paard voorop het bos in te sturen met mij erachter zodat ze zelfstandig voorop durft te lopen.
Als je de lange lijnen achterlangs laat lopen kan je hele fijne losmakende oefeningen doen, telkens van hand veranderen door een 8, kleine voltes, grote voltes, dan weer rechtuit menpositie en dan schouderbinnen etc meenemen.
Ik vind lange teugelen altijd lastiger met een jong paard, evenals handwerken, hoewel ik het wel kleine stukjes doe, maar het dicht op het paard lopen vinden mijn jonge paarden meestal nogal onprettig. Dat is iets wat moet groeien en met de lange lijnen creëer je wat meer ruimte en op een of andere manier werkt dat hier beter met het jonge spul.

Overigens, voor de koets lopen de lijnen toch veel meer over de rug dan bij de lange lijnen? Die heb ik tenminste door de onderste ring van de longeersingel lopen. Ik denk dat t wel meevalt met de verwarring voor het paard?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:55

Simpelman schreef:
@terpentijn,
respect en vertrouwen

Wanneer wij een plaats innemen in de rangorde is dat volkomen paards, een paard heeft dat nodig, het biedt zekerheid en geeft rust.

Vanuit onze (noodzakelijk) hogere positie kunnen we het paard ons laten benaderen of hem benaderen.
Er is op dat moment geen enkele dreiging of onzekerheid voor beiden, we weten wat we aan elkaar hebben.
Alleen hier op kun je vertrouwen bouwen.

Wanneer de rangorde onzeker is dwingt dat het paard om die met zekerheid vast te gaan stellen, het moet weestand gaan bieden, overal over in conflict gaan, ons bedreigen en zelfs aanvallen.

Wanneer de rangorde in een groep paarden niet duidelijk vastgesteld is dan is er voortdurend onrust in die groep.
Een groep waarbij dit geregeld is is alsof het een paradijs is, iedereen is "lief", totdat er iets veranderd en dan zijn ze in staat elkaar dood te slaan.

De rangorde vaststellen is voor ons een kwestie van bluf, zekerheid en gezond verstand.
"Je bént gewoon de hoogste in rangorde", er is geen enkele twijfel, het is nauwelijks de moeite er over te "praten", daar verlaagt een hogere zich niet toe.

Hup, wegwezen jij, opzij.

De leidmerrie stuurt eerst iedere nieuwkomer in de groep wég, ver wég.
Langzaam aan staat ze toe dichter bij te komen, met respect, anders stuurt ze weer weg.
In het beste geval gaat ze een koppel aan, laat zich aanraken, toont belangstelling en dan valt de nieuwkomer in de boter.....

Goed stuk simpelman! Zou willen dat meer mensen dit echt zouden inzien..Veel paarden op stal van pensionmensen die " leid" problemen hebben..ondervind ik dagelijks last van..
Vind het lastig er iets tegenover die mensen te zeggen..Je wordt al snel gezien als bemoeial..En zo corrigeer ik wat af en heb ik vaak een betere band met t paard dan t baasje..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:58

Grappig, ik doe het inmiddels liever andersom.
Eerst lange teugelen aan kaptoom of halster, daarna pas dubbele longe.
Inderdaad ook ermee naar buiten.
Alleen Vanessa durfde ik alleen van heel ruim afstand aan de lange lijnen want die sloeg genadeloos hard en gericht bij alles wat haar niet beviel of kietelde :\

Lange teugelen heb ik echter pas heel veel later geleerd. Dubbele longe heb ik al geleerd toen ik 15 was en voor het eerst hielp met inrijden van jonge paarden.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:05

Even vanonder mijn meeleessteen vandaan...

Mezelf voor kerst een kaptoom cadeau gedaan, begin is er nu rustig verder!
Afbeelding

En verder namens ons:
Afbeelding

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:09

@sizzle lange teugelen vind ik persoonlijk echt moeilijker.
Ik zie het paard minder goed omdat ik er dichter op loop, en dan kan ik niet goed inschatten of ik de juiste hulpen doorgeef. Dus misschien dat daarom t hier ook wat minder goed werkt nog omdat ik er minder handig in ben. Ik probeer al jaaaaren een les bij P iet B akker te regelen maar door grote pech met mijn jong ingeslapen paard is het daar niet van gekomen. Hopelijk met deze dame gaat het wel een keer lukken! Hier in Nederland zijn er maar weinig die het echt kunnen, alleen B as de R echt doet het en ik geloof ook A tjan H op maar meer weet ik er eigenlijk niet hier, naast eerdergenoemde PB.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:13

Dat zijn nog eens handige cadeautjes ;)

Hoe oud is je paard ook al weer? Nog een jonkie toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:16

Hier kan ook niemand dat echt Fransje.
Daarom ook lang uitgesteld maar uiteindelijk toch maar autodidakt geworden met behulp van video's van beginners zodat ik wist welke problemen normaal waren. Heb uiteraard ook al die probleempjes wel gevoeld.
Het past gewoon goed bij me op een een of andere manier. Waarschijnlijk omdat ik aan de longeerlijn er ook altijd al meer naast loop bij de schouder dan in het midden sta.
Dallas deed het lange teugelen zo ontzettend fijn dat ik bij haar enkel een lage neusriem gebruikte als optoming en dan hele dunne longeertouwtjes als teugels die ik enkel tussen de vingers had.
Door haar heb toen ook enorm veel kunnen oefenen en bijleren zodat het nu iets vanzelfsprekends geworden is.
Na het zadelmak maken kom ik er echter helaas vaak niet meer zo aan toe.
Iedereen heeft zo zijn 'dingetje' dat bij diegene past denk ik.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-12-15 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:20

Citaat:
Waar het mij dus om gaat tijdens het rijden is dat het paard zijn hals als het ware al vanachter zijn schoft vandaan optilt (het lift-effect van die 2 spieren) om hem vandaar uit 'kiepen' en als het ware wat op te rollen. Gebeurt de aanspanning vanaf het eerste gedeelte niet mis je dus een gedeelte bovenlijn dat actief mee hoort te doen.

De mate van 'oprollen' na het over de schoft kiepen hangt van de rest van het paard en de trainingswijze af. LDR rolt verder op, klassiek schuift ietwat meer uit, maar de trapezius en rhomboideus dragen de hals vanaf de schoft. Een paard dat vanuit dit principe afbuigt kan haast niet op de voorhand komen te lopen, omdat je vanaf de schoft 'omhoog' komt en daarna komt de ronding. Ook tijdens dieper/lager instellen blijft de schoft als het ware omhoog bewegen en is het puur de hals die daalt. Een paard dat zijn hals het eerste stukje vanaf de schoft niet opwaarts draagt maar hem vanaf de schoft naar beneden laat vallen (zoals zoveel paarden gereden worden) zijn veel meer geneigd op de voorhand te komen, en de verbinding tussen voor- en achterhand in stand houden is moeilijker. Ook zie je dan halzen die vanaf het midden tot de nek gespierd zijn, maar vanaf de schoft en schouder weinig ontwikkeling vertonen.

Ik ben dus ook van mening dat oprichting niet alleen vanuit activiteit en het tot dragen komen van de achterhand komt, maar zeker ook door de mogelijkheid van deze 2 spieren de hals te dragen. Deze 2 factoren werken op elkaar in als beperkende factor.

Jullie meningen?

Interessant stukje uit de link die Lauke laatst plaatste.

Wat ik al eerder een keertje postte is dat als mijn paard soms met zijn neus over de grond loopt dan lijkt het alsof hij minder swingt en voorwaarts is dan als hij 10 cm hoger is. Dus nog wel een stuk onder knie-hoogte, maar niet tot de grond. Hij wil soms wel graag tot de grond lopen en trekt dan zelfs een beetje de teugels uit mijn handen (bitloos en alleen als hij warm gedraaid is). Je zou dus denken dat hij het daar makkelijk vindt. En niet dat hij het zo moeilijk vindt dat hij er niet meer voorwaarts in kan lopen. Volgens mij heb ik er ook een foto van, zal zo even kijken. Zou hij op zo'n moment zijn hals niet vanuit een uitgewaaierde schoft dragen? Of is dat technisch niet mogelijk als hij zo diep stretcht? En vindt hij het fijn lopen maar wel moeilijk?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:23

Paarden die steeds zo laag lopen en het ook proberen af te dwingen zoeken inderdaad de makkelijkste weg. Tussen boeg en knie is een vrij zware houding als de bovenlijn nog niet af is.
Als je de hals volledig laat vallen kan het paard zich in feite op de spieren en banden laten hangen. Als je hoger insteld moet hij dragen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:32

Sizzle schreef:
Dat zijn nog eens handige cadeautjes ;)

Hoe oud is je paard ook al weer? Nog een jonkie toch?

Inderdaad ja!
Nu (nouja al langere periode) heel internet afstruinen naar handige tips en manieren...
Heb wel al jaren een boek van Richard Hinrichs "Werk aan de hand" waar wat dingen in staan, dus even kijken wat past en werkt.
Hij is op 23 juli 6 geworden.

Geheel ot..
Zijn 5,5 jaar geleden op vakantie geweest in Zwitserland, schitterend daar!
We hebben toen o.a. een bezoek gebracht aan de fabriek van Maestrani in Flawil. (moet zeggen we hadden toen 2 hele hele hele blije mensjes bij ons!)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:48

Sizzle schreef:
Paarden die steeds zo laag lopen en het ook proberen af te dwingen zoeken inderdaad de makkelijkste weg. Tussen boeg en knie is een vrij zware houding als de bovenlijn nog niet af is.
Als je de hals volledig laat vallen kan het paard zich in feite op de spieren en banden laten hangen. Als je hoger insteld moet hij dragen.

Bedankt. Zoiets dacht ik al. Dan geeft hij waarschijnlijk aan dat hij even moe is op zo'n moment. Hij doet het ook alleen als hij al een tijdje warm gedraaid is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 00:27

Het helemaal uitstrekken van de hals gebruiken we om het paard zich helemaal los te doen laten.

Dit moet bevestigd worden (dat is voldoende) op rechte en gebogen lijnen, mét stelling en buiging, in stap en draf.
Je hebt nu controle over de ontspanning én de schoft, je kunt je paard ieder gewenst moment vragen de schoft uit te doen waaieren.
Dat wil zeggen de buikspieren aanspannen en buigen in de knieën, je paard loopt nu in een gezonde atletische houding.
Maar bovenstaande werkt uitsluitend wanneer je het VOORWAARTS handhaaft.
Voorwaarts is het acceleratie moment in de beweging, het maakt dat de pas iets langer/verender wordt dan wanneer het paard zonder die drang loopt. (het gaat dan meestal lopen sloffen)

Werken doen we in de arbeidshouding, de hals net iets onder of op de horizontale lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:30

Wat is het voordeel van longeren met kaptoom vs bit en lange lijnen of dubbele longeerlijn?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:46

Sizzle schreef:

Of ze in hun spieren kunnen hangen vraag ik me af, op de ruiterhand wel. Vraag wanneer ze zelf naar beneden trekken daar maar een pasje middendraf. Uiteindelijk gaan ze daar beneden ook met schwung lopen. Maar dit geldt voor iedere hoofdhalshouding, zonder impuls stelt het niets voor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 10:47

Arbeidshouding

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 10:49

Starbreeze schreef:
Of ze in hun spieren kunnen hangen vraag ik me af, op de ruiterhand wel. Vraag wanneer ze zelf naar beneden trekken daar maar een pasje middendraf. Uiteindelijk gaan ze daar beneden ook met schwung lopen. Maar dit geldt voor iedere hoofdhalshouding, zonder impuls stelt het niets voor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:04

Simpelman schreef:
@terpentijn,
respect en vertrouwen

Wanneer wij een plaats innemen in de rangorde is dat volkomen paards, een paard heeft dat nodig, het biedt zekerheid en geeft rust.

Vanuit onze (noodzakelijk) hogere positie kunnen we het paard ons laten benaderen of hem benaderen.
Er is op dat moment geen enkele dreiging of onzekerheid voor beiden, we weten wat we aan elkaar hebben.
Alleen hier op kun je vertrouwen bouwen.

Wanneer de rangorde onzeker is dwingt dat het paard om die met zekerheid vast te gaan stellen, het moet weestand gaan bieden, overal over in conflict gaan, ons bedreigen en zelfs aanvallen.

Wanneer de rangorde in een groep paarden niet duidelijk vastgesteld is dan is er voortdurend onrust in die groep.
Een groep waarbij dit geregeld is is alsof het een paradijs is, iedereen is "lief", totdat er iets veranderd en dan zijn ze in staat elkaar dood te slaan.

De rangorde vaststellen is voor ons een kwestie van bluf, zekerheid en gezond verstand.
"Je bént gewoon de hoogste in rangorde", er is geen enkele twijfel, het is nauwelijks de moeite er over te "praten", daar verlaagt een hogere zich niet toe.

Hup, wegwezen jij, opzij.

De leidmerrie stuurt eerst iedere nieuwkomer in de groep wég, ver wég.
Langzaam aan staat ze toe dichter bij te komen, met respect, anders stuurt ze weer weg.
In het beste geval gaat ze een koppel aan, laat zich aanraken, toont belangstelling en dan valt de nieuwkomer in de boter.....

Dit stuk legt eigenlijk dus ook precies uit waar we thuis tegenaan lopen. Ik had al eens verteld hier dat ik een bijrijdster heb die soms letterlijk wordt aangevallen door de leidmerrie wanneer ze de wei in loopt. Ze is al meer dan eens tussen de draden door de wei uitgevlucht omdat merrie met de mond open kwam aangerend om haar te grazen te nemen. Laat dat nu ook nog eens het paard zijn die ze moet ophalen dan. Wanneer ik de wei in loop komt paard lief naar me toegewandeld en is er niks aan de hand. Eigenlijk is het dus zo dat de merrie geen respect heeft voor mijn bijrijdster en dat zij boven haar staat in rang binnen de groep?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:06

Duidelijk.

Rangorde is een essentieel stuk veiligheid in onze omgang.
Elementair is het wegsturen en dit is tegen het instinct van vele mensen in, ze willen lief zijn.
Paarden zijn pas lief als ze respect hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:53

Picasso schreef:
Wat is het voordeel van longeren met kaptoom vs bit en lange lijnen of dubbele longeerlijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:31

Andere inwerking.
Niet beter of slechter.