Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:13

Moll schreef:
ik heb weinig tot geen ervaring met gangen paarden zoals u benoemt, lijkt me in ieder geval dat men erg moet waken op dat moment te vorkomen, alles word immers vast gezet in de rug op het moment van tolt, en dit lijkt me niet altijd wenselijk, weet dat sommige lusitano's dit ook kunnen.

Is dat zo dat ijslanders in tölt de rug vastzetten?

Ik vraag dit omdat het me zo onlogisch lijkt, want ik weet van mijn dochter dat zij in Ijsland hele dagen op het paard zat middels een grote rondrit en dat ging altijd in tölt. Dat zouden die IJslanders toch niet doen als het schadelijk is voor die paarden want dan zouden alle actieve IJslanders vast zitten, want iedereen tölt daar. De IJslander wordt gewoon veel gebruikt om dat in de onbegane gebieden een IJslander vaak het enige vervoer middel is. Of is dit dom gedacht van mij?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:14

liberty22 schreef:
stel je hebt een draver achtig paard of wat voor een gangenpaard ook , die nog jong zijn misschien groot en slap , die constant uit de takt vallen richting hun vijfde gang.

de ruiters zijn nagenoeg beginners toch is hulp wel gewenst.

ik heb daar zo wel mijn ideeen over , maar kom nu een paard tegen wat toch wel heel ingewikkled is , die meet 1.80 draaft alleen maar in telgang stapt overigens wel redelijk.

aan de bijzet draaft hij enkele stukken in takt alleen loppt op beidde zijddes in contrastelling .

Vanplan dit uit te bouwen en de contra eruit te motiveren stukje bij beetje.

Maar iemand hier nog goede ideeen over?

Is het paard nagekeken en behandeld door een osteopaat? Lijkt me een typisch gevalletje van helemaal vast in de rug, nooit goed in de ontspanning gereden en niet aan de hulpen. De verschillende gangen horen afzonderlijk van elkaar gereden te kunnen worden op hulpen, dit paard heeft zich waarschijnlijk uit ongemak aangeleerd de voor hem minst pijnlijke manier van bewegen aan te meten en dat is 'pace'(telgangdraf).

Ik zou hier een jaartje training voor uittrekken met als eerste een behandeling osteopaat, en dan eerst een hele poos in stap uebertreten, zodat de achterhand losser wordt en het paard zich meer bewust wordt van de achterhand. Dan steeds voorzichtig een paar passen draf, waarbij ik er ook voor zou kiezen schoudervoor en schouderbinnenwaarts aan te houden zodat het paard de diagonale beweging meer vast kan houden. Na een paar passen weer terug naar stap. Alleen maar zorgen dat hij los blijft laten, zich ontspant, de ruiter gaat vertrouwen(en diens zit) en voor elke goede pas uitvoerig belonen(stem).

Gaat even duren maar moet te doen zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:32

MoniqueB schreef:
Het lijkt wel of linksachter zijn zwakste been is. Ik heb het idee dat hij van voor naar achteren gereden wordt en zijn rug strak houdt. In de dressuur is hij met slof gereden, dan blijft de achterhand vaak achter en kan dan geen kracht ontwikkelen, waarschijnlijk is dat later dan het probleem geworden bij het springen?

Ik zag hier en daar ook een kanteling met het hoofd, Met wat meer lengte in de hals waardoor meer ruimte ontstaat achter de kaak en een beter ruggebruik ontstaat en daardoor zijn achterbenen beter onder massa kunnen treden, zou misschien al een beetje kunnen helpen?

*Even snel mijn bescheiden blik op het geheel :o *

Interessant. Ik zal het met dat in gedachte nog een keer bekijken. Hij komt inderdaad achter minder goed mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:33

SparklingApp schreef:
Ik zie een paard wat erg op de hand gereden is..
Paard houdt zich daardoor strak en er is geen verbinding van achter uit naar de hand toe.
Het beste stukje vind ik persoonlijk het stukje uitdraven aan het einde van het springfilmpje, jammer dat het paard daar al snel in losgelaten wordt!
Als de focus van het rond maken aan de voorkant weg zou zijn en het paard de kans zou krijgen om de bewegingen vanuit de achterhand door het hele lichaam heen te laten vloeien krijg je volgens mij een heel ander beeld.

Bedankt voor je visie. Zal ook dat in gedachten houden als ik het weer bekijk. Boeiend hoor, die meningen over de bewegingen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:36

orienta schreef:
liljebo schreef:
nog een keer erdoor heen fietsen... dit keer met een vraag van iemand anders.
Omdat mensen zich in dit topic erg hebben verdiept in gewenste bewegingen van een paard, wil ik hier een filmpje plaatsen met de vraag of jullie iets opmerken in de bewegingen van dit paard.
Het betreft hier geen dressuur, maar een springpaard wat niet de gewenste spierkracht opbouwt (heb ook in 'medisch' daarover een vraag gesteld met springfilm)
Röntgenlogisch goedgekeurd, dus trainingsfout?
Iemand die zich eraan wil wagen om de bewegingen te beoordelen, incl eigen mening?
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... oTR5kqV5kk
(uiteindelijk is kr toch de basis van alles?)
Ouder filmpje van dressuurles
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... kEyredhf6c

Ik heb alleen nog het springfilmpje bekeken, vind hem wat stijf ogen achter en het paard lijkt links een kortere paslengte te hebben dan rechts.
Wat zien jullie er zelf dan aan? mag ook per pb
Ik ga nu het dressuurfilmpje bekijken

?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:37

orienta schreef:
Ik heb alleen nog het springfilmpje bekeken, vind hem wat stijf ogen achter en het paard lijkt links een kortere paslengte te hebben dan rechts.
Wat zien jullie er zelf dan aan? mag ook per pb

Ik ga nu het dressuurfilmpje bekijken

Volgens de eigenaresse komt hij idd achter niet helemaal mee. De kortere paslengte links is mij nog niet opgevallen.
Ik zal er ook met dat in gedachte kijken.

Wat ik zelf denk te zien is een wat stijve rug/gebrek aan soeplesse en balans. Ik denk dat ook meteen.... opnieuw beginnen vanuit scala, dressuurmatig.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:48

Wanneer dit paard nu eens van achter naar voren in de hand gereden wordt, de ruiter eens ging leren rijden, dus met een hand die niet zo hard werkt.
Alle overgangen zijn remmen van voren en dan schuiven de spronggewrichten naar achteren.
Natuurlijk is dit paar verkeerd gereden, bij de filmopname wanneer het paard gewoon op de rechterhand is in draf dan ziet men al de onstabiele lengte as, dus niet tegen de buitenteugel gereden maar een paard met een Falsche linksstelling, de hals is ietjes naar rechts het paard zijn hoofd ietjes naar links.
Dit paard is gewoon eenzijdig gereden, bij de dressuur is geen overgang waar de ruiter met zijn of haar zit erbij is, het is alles met de hand meer niet.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:56

liljebo schreef:
Ik denk dat ook meteen.... opnieuw beginnen vanuit scala, dressuurmatig.

Misschien eerst beginnen bij de ruiter? ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:06

MoniqueB schreef:
liljebo schreef:
Ik denk dat ook meteen.... opnieuw beginnen vanuit scala, dressuurmatig.

Misschien eerst beginnen bij de ruiter? ;)

Is dat niet altijd zo?

Maar daar ga ik geen kritiek op geven. Dat was niet de vraag die mij werd gesteld en ik ben ook niet in de positie om dat te doen.
Maar ik kan wel aanhalen wat ik zelf meende te zien en wat hier wordt gezegd en de tip geven om terug te gaan naar basis opleiding dressuur volgens scala

Iemand een aantrekkelijk filmpje in de aanbieding wat kan overtuigen waarom uitgerekend KR?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:12

liljebo schreef:
Het betreft hier geen dressuur, maar een springpaard wat niet de gewenste spierkracht opbouwt (heb ook in 'medisch' daarover een vraag gesteld met springfilm)
Röntgenlogisch goedgekeurd, dus trainingsfout?
Iemand die zich eraan wil wagen om de bewegingen te beoordelen, incl eigen mening?
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... oTR5kqV5kk
(uiteindelijk is kr toch de basis van alles?)
Ouder filmpje van dressuurles
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... kEyredhf6c

Kijk eens hoe het bekken van dit paard erin zit. Behoorlijk plat met een staartje wat omhoog steekt. Zijn probleem zit hem niet zozeer in de krachtontwikkeling, maar in het niet rond kunnen maken boven de hindernis, hij blijft daar volledig recht ipv dat ie een mooi boogje maakt. Dat is ook de reden dat ie de hindernissen raakt. Een heel deel daarvan is exterieurmatig, je zou hier geen top-springpaard van moeten willen en kunnen maken. Een deel kun je uiteraard trainingstechnisch of osteopatisch wel verbeteren door het sacrum, het bekken, de lendenen en de rug te mobiliseren. Veel achterwaarts, zijgangen en overgangen vanuit de zit ipv vanuit de hand en evt piaffe. Maar een geweldig springpaard? Zo is-tie-nie-gemaakt helaas.

liljebo

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:25

Okej, bedankt voor je mening. Ik zou het niet weten hoor. Ik zie dat niet zo goed. Heb verder ook weinig verstand van springen en de vereiste bouw. Maar ik neem aan dat het ook vanuit jouw opinie beter is om hem dressuurmatig aan het werk te zetten, ongeacht wat er daarna uit komt?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:27

Mindfields schreef:
liberty22 schreef:
stel je hebt een draver achtig paard of wat voor een gangenpaard ook , die nog jong zijn misschien groot en slap , die constant uit de takt vallen richting hun vijfde gang.

de ruiters zijn nagenoeg beginners toch is hulp wel gewenst.

ik heb daar zo wel mijn ideeen over , maar kom nu een paard tegen wat toch wel heel ingewikkled is , die meet 1.80 draaft alleen maar in telgang stapt overigens wel redelijk.

aan de bijzet draaft hij enkele stukken in takt alleen loppt op beidde zijddes in contrastelling .

Vanplan dit uit te bouwen en de contra eruit te motiveren stukje bij beetje.

Maar iemand hier nog goede ideeen over?

Is het paard nagekeken en behandeld door een osteopaat? Lijkt me een typisch gevalletje van helemaal vast in de rug, nooit goed in de ontspanning gereden en niet aan de hulpen. De verschillende gangen horen afzonderlijk van elkaar gereden te kunnen worden op hulpen, dit paard heeft zich waarschijnlijk uit ongemak aangeleerd de voor hem minst pijnlijke manier van bewegen aan te meten en dat is 'pace'(telgangdraf).

Ik zou hier een jaartje training voor uittrekken met als eerste een behandeling osteopaat, en dan eerst een hele poos in stap uebertreten, zodat de achterhand losser wordt en het paard zich meer bewust wordt van de achterhand. Dan steeds voorzichtig een paar passen draf, waarbij ik er ook voor zou kiezen schoudervoor en schouderbinnenwaarts aan te houden zodat het paard de diagonale beweging meer vast kan houden. Na een paar passen weer terug naar stap. Alleen maar zorgen dat hij los blijft laten, zich ontspant, de ruiter gaat vertrouwen(en diens zit) en voor elke goede pas uitvoerig belonen(stem).

Gaat even duren maar moet te doen zijn.

idd , het paard is onder het zadel en toont daar slechter als aan de longe , ik krijg waarom weet ik niet erg veel van deze paarden op mijn weg.

Alleen is deze ook nog eens erg groot.

de SB aan de hand doen we wel echter met een bijzet aan de buitenkant omdat de eigenarres geen overzicht heeft.
Ubertritten kleine stukjes wederom met aan de buitenkant een bijzet.

en aan de longe idd als die zo naar buitenkijkt valt ie uit takt durft ie ze lijf los te laten dan laat ie een nagenoeg normale draf zien.

Ik haalde het aan om eens ideeen te inventariseren.

Weet je moet zien dat de eigenarrese nog stuntelt met zweep en longe vasthouden dubbel moeilijk , dier is nagekeken en zadel op maat gemaakt.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:48

liljebo schreef:
Okej, bedankt voor je mening. Ik zou het niet weten hoor. Ik zie dat niet zo goed. Heb verder ook weinig verstand van springen en de vereiste bouw. Maar ik neem aan dat het ook vanuit jouw opinie beter is om hem dressuurmatig aan het werk te zetten, ongeacht wat er daarna uit komt?

Idd, eerst mobiliseren. Als je kijkt naar de fases in een sprong, dan moet het paard heel vaak bol worden, bij het verzamelen voor de sprong, bij het omhoog komen, in een groot deel van de zweeffase en na de landing om zijn achterbenen weer onder zijn lijf te krijgen. Voor een paard met een wat bollere bovenlijn (meer richting flexie) dan deze is dat over het algemeen makkelijker. Echter niet per definitie! Een paard wat wat platter is in zijn bovenlijn, maar wel mobiel in bekken, lendenen en rug, kan misschien weer beter springen dan een bol paard met weinig mobiliteit.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:07

pien_2010 schreef:
Moll schreef:
ik heb weinig tot geen ervaring met gangen paarden zoals u benoemt, lijkt me in ieder geval dat men erg moet waken op dat moment te vorkomen, alles word immers vast gezet in de rug op het moment van tolt, en dit lijkt me niet altijd wenselijk, weet dat sommige lusitano's dit ook kunnen.

Is dat zo dat ijslanders in tölt de rug vastzetten?

Ik vraag dit omdat het me zo onlogisch lijkt, want ik weet van mijn dochter dat zij in Ijsland hele dagen op het paard zat middels een grote rondrit en dat ging altijd in tölt. Dat zouden die IJslanders toch niet doen als het schadelijk is voor die paarden want dan zouden alle actieve IJslanders vast zitten, want iedereen tölt daar. De IJslander wordt gewoon veel gebruikt om dat in de onbegane gebieden een IJslander vaak het enige vervoer middel is. Of is dit dom gedacht van mij?

Een goed gereden ijslander zal de rug niet vastzetten in tölt.

Wbt het gangenpaard die niet draaft, ik rijd sinds enkele jaren een laterale vijfganger die alleen kon stappen en verder ontzettend rommelde met zijn gangen.
Zo'n paard zit/houdt zich vast in de rug. Ik heb maanden lang alleen maar in stap figuren en zijgangen gereden. Naarmate hij soepeler werd af en toe een klein stukje rechtuit gedraaft. Geen wendingen in draf daar hij steeds weer lateraal werd. Steeds vaker overgangen stap-draf en draf-stap gereden en uiteindelijk kon hij langere stukken rechtuit draven. Na weer een paar maanden af en toe een wending in draf gereden en pas wanneer dat goed ging kon ik beginnen met een halve grote volte en uiteindelijk een hele grote volte. Het heeft me een jaar geduurt eer dit paard fijn kon draven zonder dat hij zijn gangen door elkaar husselde. Daarna pas begonnen met het tölten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:22

Pasterza bedankt voor je antwoord. Ik heb het naar een vriendin gemaild want haar bijrijd Ijslander waar ze pas mee begonnen is husselt ook alle gangen door elkaar. Wellicht heeft ze iets aan jou verhaal en oplossing. Ze krijgt ook les van iemand die ervaring heeft met IJslanders.

Ik geloof ook dat een goed gereden IJslander zijn rug in tölt niet vast zal zetten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:28

Het is opvallend dat juist de Duitse IJslander ruiters met hun paarden de alleen heerschappij van de Noordelijke landen qua IJslander rijden aardig doorbreken, en op de goede weg zijn door de paarden gewoon te scholen naar die Skala der Ausbildung, de paarden gaan heerlijk door hun lijf, dus van achter naar voren.
Denk dat de Klassieke rijderij dus paard gericht rijden voor iedereen weggelegd is die ook wil rijden, en dat men voor elk probleem een oplossing heeft.
Men dient alleen als allereerste aan zichzelf te werken het is niet voldoende op in stap draf en galop alleen te kunnen blijven zitten.
Daarom adviseer ik de ruiters altijd om er een andere sport erbij te doen, zodat hun spieren niet verstijven en dat ze hun lichaam kunnen bewegen.
Wanneer men zich zo om zich heen kijkt naar jonge mensen qua houding en bewegen, dan krijgt men tranen in de ogen zo slecht er bewogen wordt.
En men verwacht wel van het paard dat hij of zij goed beweegt????????

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:58

Professor schreef:
Het is opvallend dat juist de Duitse IJslander ruiters met hun paarden de alleen heerschappij van de Noordelijke landen qua IJslander rijden aardig doorbreken, en op de goede weg zijn door de paarden gewoon te scholen naar die Skala der Ausbildung, de paarden gaan heerlijk door hun lijf, dus van achter naar voren.
Denk dat de Klassieke rijderij dus paard gericht rijden voor iedereen weggelegd is die ook wil rijden, en dat men voor elk probleem een oplossing heeft.
Men dient alleen als allereerste aan zichzelf te werken het is niet voldoende op in stap draf en galop alleen te kunnen blijven zitten.
Daarom adviseer ik de ruiters altijd om er een andere sport erbij te doen, zodat hun spieren niet verstijven en dat ze hun lichaam kunnen bewegen.
Wanneer men zich zo om zich heen kijkt naar jonge mensen qua houding en bewegen, dan krijgt men tranen in de ogen zo slecht er bewogen wordt.
En men verwacht wel van het paard dat hij of zij goed beweegt????????

Ik neem aan dat de Duitse IJslander ruiters ook tölten of niet?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:01

Citaat:

Als het goed is niet, dat doen hun paarden...... _/-\o_ :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:03

prof... nog bedankt voor de reactie op de filmpjes. Was ik vergeten.

Is het skala de basis voor iedere tak van ruitersport?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:11

Die Skala der Ausbildung is een lijstje dat aangeeft waar een goed gereden paard aan dient te voldoen.
En de basis van het rijden is bij alle takken gelijk, men wil het paard meer op de achterhand rijden, of dat nu dressuur, springen, enduro, eventing is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:21

Professor schreef:
Citaat:

Als het goed is niet, dat doen hun paarden...... _/-\o_ :D

:D :D :D :D _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:24

oke, dat dacht ik dus ook. Maar nu zit ik met een stukje verwarring. Misschien is dit niet de juiste plek om het te noemen en ik heb ook bij het westernrijden daarover een vraagje gesteld, maar ik neem aan dat ook in deze tak het skala van belang is. Ook Westernruiters willen hun paard op de achterhand rijden.

Maar in dit topic is dus heel veel uitleg geweest over het paard in de hand te rijden; met altijd een licht contact via de teugel en over de manier waarop de hulpen worden gegeven.
Maar in de westernwereld wordt met losse teugel gereden en is er alleen contact op het moment van de vraag.

Kan man dan evengoed praten over het rijden volgens het skala? Of valt dit daar volledig buiten?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:07

liljebo schreef:
oke, dat dacht ik dus ook. Maar nu zit ik met een stukje verwarring. Misschien is dit niet de juiste plek om het te noemen en ik heb ook bij het westernrijden daarover een vraagje gesteld, maar ik neem aan dat ook in deze tak het skala van belang is. Ook Westernruiters willen hun paard op de achterhand rijden.

Maar in dit topic is dus heel veel uitleg geweest over het paard in de hand te rijden; met altijd een licht contact via de teugel en over de manier waarop de hulpen worden gegeven.
Maar in de westernwereld wordt met losse teugel gereden en is er alleen contact op het moment van de vraag.

Kan man dan evengoed praten over het rijden volgens het skala? Of valt dit daar volledig buiten?

Zover ik western rijden gedaan heb, was dat ook volgens die Skala der Ausbildung.
Daar gaat het ook om aanleuning, takt, enz...
Alleen wat de meeste "normale" ruiters vergeten de gehoorzaamheid hebben zij hoog in het vaandel, wat ook goed is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:10

Mijn mening is, een paard dat zichzelf draagt heeft slechts een minieme verbinding nodig om de ruiter te voelen, en de ruiter het paard idem dito mits deze een gevoelige hand heeft en met de zit kan rijden. Niet alleen is er een fusieke verbinding, je moet de 'geestelijke' verbinding ook niet vergeten. Een ruiter die helemaal kan intunen op het paard kan rijden op gedachten(bij wijze van, nogmaals, bij wijze van), daarbij is slechts het teugelgewicht voldoende, en kan de teugel ook gerust doorhangen. Het paard draagt zichzelf, en de ruiter kan met minieme hulpen inwerken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:29

ok bedankt voor de uitleg. Weer beetje meer duidelijkheid.