Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:53

Nee het is zoals CP beschrijft, ik had de touwtjes zo los, of strak, dat wanneer het paard juist liep hij er net op los kon laten. Inmiddels ben ik tot andere inzichten gekomen en liggen die touwtjes ergens achter in de kast.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:08

Milkberry schreef:
Ik zie dat volledig andersom. Want de touwtjes hangen slap als het paard zijn hoofd in "normale" houding houdt, als hij voorwaarts neerwaart gaat, krijgt hij toch druk? Dan spannen die touwtjes toch ook?

Of het moet zijn dat de touwtjes zooo strak staan dat hij/zij helemaal geen kant op kan -O- . Maar dan ook niet naar boven.
Als het paard naar beneden gaat en de touwtjes zijn strak dan zijn te te kort afgesteld.
Maar met touwtjes zie ik ze eerder naar beneden en diep lopen dan echt vwnw. Dus voor de loodlijn is eigenlijk niet mogelijk, of ze moeten zodanig lang zijn dat het eigenlijk zinloos is dat ze eraan hangen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:17

ChocooPrins schreef:
Fijne kerst!!

Het is inderdaad een dressuur rijkunst beoordelings topic.
Maar dus aan de waarschijnlijk talrijke meelezers, het heet niet klassieke dressuur rijkunst beoordeling. Dus hoewel er veel posters zijn die zich bezighouden met hun paard klassiek op te leiden, laat je niet afschrikken om ook mee te praten, filmpjes of foto's te posten. Iedereen heeft een eigen stijl. Of is zijn eigen rijstijl aan het ontwikkelen. En iedereen die meeleest of post is bezig om zichzelf te verbeteren of hun kennis te verbreden. Anders doe je de moeite niet mee te lezen nietwaar. En iedereen kan bijleren of een ander kan de situatie misschien herkennen. En neem eruit mee wat je denkt van belang te kunnen zijn.
Aan de posters, doe zo voort! En sta open voor anderen en andere rijmethoden dan de jouwe. Niemand is verplicht iets na te apen of te volgen, niet jezelf iemand anders en ook anderen jouw niet.
Maar be open minded! Dan zullen er misschien meerdere mensen zich melden die al lang meelezen, maar schrik hebben om iets te posten.

Dat is heel moeilijk wanneer je niet hetzelfde doel nastreeft. De KD staat haaks op de MD. Ik hoef niet tot een ander inzicht te komen, ik weet hoe MD werkt en ik vind dat niks en bovenal niet correct. Ik probeer juist weg te komen van dat diep en rond. Dus dat zal altijd een welles/nietes discussie blijven. Dat geldt ook voor commentaar geven en krijgen op foto's en video's, ik doe het niet meer, geen zin meer in.

Prima dat iemand andere inzichten heeft of een andere manier volgt, wanneer je vindt dat iets goed gaat moet je het niet veranderen, dat is mijn mening.

Maar wannneer hier iemand weer met de botte bijl komt mededelen dat we geitenwollensokken zijn of iets dergelijks zonder onderbouwde mening, blijf dan lekker weg.

Mijn paard loopt heerlijk, zit nooit 'vast', zit goed in zijn vel, verandert in een bodybuilder, we hebben nooit strijd en ik stap steeds met een fijn gevoel af. :)*

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:18

ChocooPrins schreef:
Milkberry schreef:
Ik zie dat volledig andersom. Want de touwtjes hangen slap als het paard zijn hoofd in "normale" houding houdt, als hij voorwaarts neerwaart gaat, krijgt hij toch druk? Dan spannen die touwtjes toch ook?

Of het moet zijn dat de touwtjes zooo strak staan dat hij/zij helemaal geen kant op kan -O- . Maar dan ook niet naar boven.
Als het paard naar beneden gaat en de touwtjes zijn strak dan zijn te te kort afgesteld.
Maar met touwtjes zie ik ze eerder naar beneden en diep lopen dan echt vwnw. Dus voor de loodlijn is eigenlijk niet mogelijk, of ze moeten zodanig lang zijn dat het eigenlijk zinloos is dat ze eraan hangen.

Die touwtjes zetten het paard statisch 'in de houding', het is maar wat je zelf wilt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:22

Ik snap de off-topic opmerking wel.
Maak me er zelf af en toe ook schuldig aan.

Touwtjes gebruik ik af en toe wel eens.
Gewoon als begrenzer zoals je een stootteugel of chambon als begrenzer hebt. Bij werk aan de hand gebruik ik het ook wel eens.
Ik heb typische merrie merries die katachtig met de voorbenen kunnen slaan, dus ik heb niet graag iets laag tussen de voorbenen. Touwtjes kunnen ook via de zijkant.
Op het moment dat ik de touwtjes vastknoop ben ik al klaar met het vwnw loswerken. Ik doe ze eraan als ik meer met verzameling aan het werk wil. Achter de loodlijn hoeft echt niet als je ze lang genoeg hebt.

Prettige kerstdagen trouwens. Wat een prachtig weertje :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:01

Fijne dagen allemaal!! Heerlijk dansend paard aan de longeer lijn gehad..top!!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:05

Fijne kerstdagen allemaal en moge 2016 een nog mooier jaar met ontwikkeling en nieuwe inzichten zijn. {:)

Voor die begrenzing vind ik een chambon inderdaad heel fijn. Hij begrenst boven, laat los benenden en dwingt niet met die neus naar de borst. En paardlief kan ook niet gaan hangen in de hulpteugel. Alles naast een chambon ben ik (wat ik tot nu toe ken dan) niet zo'n fan van. Longeert een van jullie ook met dubbele lijnen? Gaat dat ook goed? Wil het wel leren, maar degene die dat hier op stal geeft, heeft een wat andere manier van trainen. Niet erg, maar zo wil ik het niet. :Y)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:25

Voor alle lezers en posters wensen Bonte Jaopie en Bonte Khavanna iedereen hele fijne Kerstdagen en een heel (p)aardig 2016:

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:43

Leuke kaart Terpetijn. Op dat 2016 weer het jaar van jou en Japie wordt :)

SI, ik beleer paarden doorgaans eerst uitgebreid aan de dubbele longe en lange teugel voor ik denk aan opstappen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:54

Ik wens ook iedereen een hele fijne kerst!!!
Vanmorgen heerlijk gereden en nu de keuken in.

Sizzle, wel off topic, maar hoe is het met Dallas?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:57

Vandaag gaat het wel weer goed.
Dat maakt het heel moeilijk.
Ik wordt heen en weer getrokken door mijn gevoel en verstand.

Hooi anayse is binnen. Slechts 13% suiker, dus dat is perfect. Had ook eigenlijk niet anders verwacht aangezien de paarden allemaal perfect op gewicht zijn. Maar daar is dus ook geen echte verbetering te halen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:01

13 is toch wel wat aan de hoge kant? Dat is 130 gram per kilo. Mijn shet met cushing mag max 100 gram (10%) suiker hebben. Ik heb dit jaar voordroog met slechts 80 gram.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:05

Het moet bij voorkeur onder de 15% zijn.
Alles was lager is is natuurlijk mooi meegenomen. Maar dit kan in iedergeval niet de hoofd reden geweest zijn dat de problemen begonnen zijn.

Vooordroog en hooi kun je trouwens niet zo vergelijken omdat de hoeveelheid droge stof anders is. Hooi is gemiddeld tussen 10-15%, voordroog ligt tussen 5-8% als je het per kilo bekijkt. Per droge stof ligt het minder ver uit elkaar.
Dallas kan totaal niet tegen voordroog daar was ze altijd al heel gevoelig op met harde manenkam en extreem opgeblazen en spuitpoep.
Ik ben dus een paar jaar geleden naar een stal met hooi gewisseld. Dat heeft haar conditie toen extreem verbeterd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:19

Heb het even nagerekend.
13% in hooi is ongeveer 15% per droge stof.
8% in voordroog is ook ongeveer 15% per droge stof.
Gemiddeld genomen uiteraard.

Edit: is wel weer off topic :o

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:25

Sizzle schreef:
Heb het even nagerekend.
13% in hooi is ongeveer 15% per droge stof.
8% in voordroog is ook ongeveer 15% per droge stof.
Gemiddeld genomen uiteraard.

Edit: is wel weer off topic :o

Foei Sizzle... :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:26

:o :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:31

Simpelman schreef:
Bij deze een fijne kerst allemaal.

Ook wil ik hierbij een vriendelijk verzoek doen.
Dit topic heeft een bedoeling, namelijk:
dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Er zijn ontzettend veel mensen die het dagelijks meelezen zonder zelf mee te discussiëeren, waarschijnlijk zijn zij geinteresseerd in de informatie die velen hier inbrengen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze geinteresseerd zijn in de vele privé perikelen van een aantal actieve deelnemers.....

Mijn verzoek is om het topic wat zakelijker en vooral informatief te houden.

Zal er zelf ook meer aan denken :j . We krijgen inderdaad erg veel ruimte van de moderators van dit topic. Dat is fijn en maakt dit topic zo bijzonder. Daar zuinig mee omgaan siert ons en ook ik maak me soms te veel schuldig aan uitweidingen over de eigen paardjes met zaken die niet heel erg ter zake doende zijn.

Jullie ook allen een fijne Kerst.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:37

Milkberry schreef:
Oke.. even informatief dan.
Kan iemand mij uitleggen waarom er met touwtjes wordt gelongeerd?
Ik zat dat vandaag eens te bekijken... en wat ik zie, is dit:
Paard krijgt druk in de mond als hij voorwaarts neerwaarts gaat. En als hij zijn hoofd omhoog houdt, gaan de touwtjes slap hangen, dus geen druk.

Wat wil iemand daarmee bereiken? Ik snap het principe iig niet XD

Het hangt er ten eerste vanaf hoe lang je de touwtjes hebt. Als ze lang genoeg zijn geven ze alleen druk als het paard zijn hoofd te hoog houdt en hangen ze los als hij zijn hoofd meer laat zakken. Maar dan hangt het er ook nog vanaf hoe je ze aan de longeersingel doet. Eigenlijk is het de bedoeling dat ze boven zo door een ring gaan, waardoor ze kunnen schuiven. Als je paard het dan goed doet, kan het ook naar binnen kijken. Dan hangt het er ook nog vanaf waar je de uiteinden van het touw ( het is er dus eigenlijk maar eentje) vastzet. Zet je dat lager vast, nodig je het paard meer uit om lager te gaan met zijn hoofd, zet je het hoger vast, zal hij zijn hoofd ook hoger moeten houden en is het opkrullen sneller bereikt. Niet dat je/wij dat wil/len bereiken, maar er zijn mensen die denken dat dat wel nut heeft...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:58

Starbreeze schreef:
ChocooPrins schreef:
Fijne kerst!!

Het is inderdaad een dressuur rijkunst beoordelings topic.
Maar dus aan de waarschijnlijk talrijke meelezers, het heet niet klassieke dressuur rijkunst beoordeling. Dus hoewel er veel posters zijn die zich bezighouden met hun paard klassiek op te leiden, laat je niet afschrikken om ook mee te praten, filmpjes of foto's te posten. Iedereen heeft een eigen stijl. Of is zijn eigen rijstijl aan het ontwikkelen. En iedereen die meeleest of post is bezig om zichzelf te verbeteren of hun kennis te verbreden. Anders doe je de moeite niet mee te lezen nietwaar. En iedereen kan bijleren of een ander kan de situatie misschien herkennen. En neem eruit mee wat je denkt van belang te kunnen zijn.
Aan de posters, doe zo voort! En sta open voor anderen en andere rijmethoden dan de jouwe. Niemand is verplicht iets na te apen of te volgen, niet jezelf iemand anders en ook anderen jouw niet.
Maar be open minded! Dan zullen er misschien meerdere mensen zich melden die al lang meelezen, maar schrik hebben om iets te posten.

Dat is heel moeilijk wanneer je niet hetzelfde doel nastreeft. De KD staat haaks op de MD. Ik hoef niet tot een ander inzicht te komen, ik weet hoe MD werkt en ik vind dat niks en bovenal niet correct. Ik probeer juist weg te komen van dat diep en rond. Dus dat zal altijd een welles/nietes discussie blijven. Dat geldt ook voor commentaar geven en krijgen op foto's en video's, ik doe het niet meer, geen zin meer in.

Prima dat iemand andere inzichten heeft of een andere manier volgt, wanneer je vindt dat iets goed gaat moet je het niet veranderen, dat is mijn mening.

Maar wannneer hier iemand weer met de botte bijl komt mededelen dat we geitenwollensokken zijn of iets dergelijks zonder onderbouwde mening, blijf dan lekker weg.

Mijn paard loopt heerlijk, zit nooit 'vast', zit goed in zijn vel, verandert in een bodybuilder, we hebben nooit strijd en ik stap steeds met een fijn gevoel af. :)*

Maar binnenvallen met geitenwollensokken opmerkingen is niet respectvol! Dus vind het niet ok, dan blijven ze best weg inderdaad.
Tussen WF en sjef janssens (bijvoorbeeld) zit natuurlijk een giga grijze zone.
Als WF grijswaarde 0 is en SJ 10. Dan zit ik rond de 4. Wat niet wil zeggen dat ik geen dingen kan leren van mensen die rond de 7 zitten of rond de 1.
En iemand die zijn paard rollkur traint en nooit een gevecht heeft en ook nooit geen vast paard heeft maar respectvol is ten opzichte van iemand anders dan mag die zich van mij ook verduidelijken. Je hoeft daarvoor toch zelf niet van mening te veranderen of je rijstijl aan de passen.
Als ik het interessant vind blijft het hangen, anders niet.

Ik longeer ook met dubbele longe, en gewoon los. En wil met de tijd lange lijnen doen.
Maar hierover twijfel ik een beetje omdat je ze daarvoor redelijk sensibel op de lijnen moeten reageren, en ik zou hem heel graag voor de koets ooit hebben, en dat is dan weer niet handig denk ik. Ga binnenkort eens een lesje lange lijnen gaan bekijken, dan pas beslissen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:06

Ik zou eerder kiezen voor lange teugelen. Dat is voornamelijk lichaamstaal.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:11

Ik mis altijd tussen die 2. Haha! Moet nu weer gaan opzoeken. Blond geboren. :o
Edit: maar lange lijnen is meer zoals voor de koets...
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed welke manier de meneer die ik naar toe ga kijken toepast. Zal het hem voorleggen. Maar het koetsding is nog geen vaststaand feit. Moet een zadel en een koets, en dat is toch erg kostelijk natuurlijk. Dusja tijd zal het uitwijzen.
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 25-12-15 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:12

Weet niet of dit onder privé-gedoe(gezeur) valt, maar met Jaopie was het even een paar dagen afzien met het dominante gedrag, inmiddels is hij althans in de wei weer zijn "ouwe" zelf. Heb hem een paar dagen links laten liggen en ben alleen maar (in de wei) met de merrie bezig geweest, gewoon, wat rommelen, "spelen", deken op en af, noem maar iets, en hij mocht zich daar absoluut niet in mengen of mee bemoeien. Dan moest hij subiet een fiks aantal stappen achteruit en uit onze buurt. Inmiddels vindt hij het hooi voeren ook geen aanleiding meer om een pissig hoofd te trekken (noch naar mij, noch naar de merrie).
Wat hem nou mankeerde?
Weet je veel, misschien de laatste tijd te weinig (eigenlijk NIET) gereden, daar wordt hij vaak wat humeurig/verongelijkt van, of te veel met de merrie bezig, ieg ben ik - overigens zonder zweep mee te nemen, dat vond ik nog even een stap te ver gaan, aangezien ik hem vanaf veulen al heb, dat zou naar mijn idee juist achterdocht bij hem kunnen veroorzaken - weer zover dat we elkaar weer als kameraden zien.
Rijden gaan we weer hernieuwd oppakken na al die Feestdagen, ook de merrie Khavanna zal er dan weer aan moeten geloven, anders is ze straks bejaard en zit ik er nóg niet op, hahaha ....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 19:30

@terpentijn,
respect en vertrouwen

Wanneer wij een plaats innemen in de rangorde is dat volkomen paards, een paard heeft dat nodig, het biedt zekerheid en geeft rust.

Vanuit onze (noodzakelijk) hogere positie kunnen we het paard ons laten benaderen of hem benaderen.
Er is op dat moment geen enkele dreiging of onzekerheid voor beiden, we weten wat we aan elkaar hebben.
Alleen hier op kun je vertrouwen bouwen.

Wanneer de rangorde onzeker is dwingt dat het paard om die met zekerheid vast te gaan stellen, het moet weestand gaan bieden, overal over in conflict gaan, ons bedreigen en zelfs aanvallen.

Wanneer de rangorde in een groep paarden niet duidelijk vastgesteld is dan is er voortdurend onrust in die groep.
Een groep waarbij dit geregeld is is alsof het een paradijs is, iedereen is "lief", totdat er iets veranderd en dan zijn ze in staat elkaar dood te slaan.

De rangorde vaststellen is voor ons een kwestie van bluf, zekerheid en gezond verstand.
"Je bént gewoon de hoogste in rangorde", er is geen enkele twijfel, het is nauwelijks de moeite er over te "praten", daar verlaagt een hogere zich niet toe.

Hup, wegwezen jij, opzij.

De leidmerrie stuurt eerst iedere nieuwkomer in de groep wég, ver wég.
Langzaam aan staat ze toe dichter bij te komen, met respect, anders stuurt ze weer weg.
In het beste geval gaat ze een koppel aan, laat zich aanraken, toont belangstelling en dan valt de nieuwkomer in de boter.....
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 25-12-15 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:38

Sorry dat ik als een klein kind zit te zeuren, maar waarom is het nu wel okay om rangorde vragen te stellen als dat zo off topic is? Ik snap het niet meer. Of is dat voorbehouden aan bepaalde mensen? Ja kinderachtig, maar wil het wel graag weten. En waar ligt de grens?

BEn het met ChocooPrins eens: er zit een groot grijs gebied tussen de amerikaan en meneer Jansen. Je hoeft toch niet helemaal links of uiterst rechts te staan? Jaja iets met 'grondwet' en zo.....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:41

Ik denk dat de basis van dressuur (of wat voor tak van de sport dan ook dan ook) in de omgang met het dier begint en dan is rangorde nog heel zo off topic niet.