Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:02

liljebo schreef:
ik fiets er ook nog even doorheen met een vraag.
KR is goed voor het paard, wordt genoemd. Zorgt voor een beter behoud. Kan ik mij ook wel iets bij voorstellen.
Toch wees onderzoek een tijd geleden aan dat dressuur de meeste stress bij een paard veroorzaakte van alle sporten.
Hoe moet ik dat zien/plaatsen?

De meeste mensen rijden juist niet volgens de KR. Rijden op druk van voren naar achteren enz. Paarden worden niet trots en op een goede manier gereden, helaas. Dat veroorzaakt dus stress.
Ik merk nu al aan mijn eigen paard nu ik met de omscholing bezig ben dat ze veel relaxter aan het worden is en trotser. En dat terwijl ik nog niet goed durch genick kan rijden. Dat vind ik toch wel bijzonder.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:03

vlgs mij was dat een frans onderzoek? en ja, ik weet niet wat ze onder 'dressuur' verstaan. wetenschappers hebben meestal niet echt verstand van dressuurrijden dus weten die veel of een paard goed wordt gereden of niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:08

liljebo schreef:
ik fiets er ook nog even doorheen met een vraag.
KR is goed voor het paard, wordt genoemd. Zorgt voor een beter behoud. Kan ik mij ook wel iets bij voorstellen.
Toch wees onderzoek een tijd geleden aan dat dressuur de meeste stress bij een paard veroorzaakte van alle sporten.
Hoe moet ik dat zien/plaatsen?

Is stress niet een mode woord geworden, iedereen heeft het over stress, stress dus het moeten, is niet de stress die men krijgt wanneer men nog iets moet doen en in tijdnood zit, en zo kan men nog veel meer opschrijven.
Stress het woord alleen al vind ik verschrikkelijk, nee vandaag gaat het niet ik heb te veel stress.....
Denk dat die onderzoekers eens moeten gaan kijken bij andere sporten, zoals ballet, turnen dansen ........
Muziekles enz....

liljebo

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:29

Nja, bij andere sporten kunnen ze het gewoon rechtstreeks aan de sporter vragen.
Maar ik heb zelf ook het idee dat je het niet zo simpel kunt stellen zoals in het onderzoek is gedaan. Denk dat het erg afhankelijk is van de manier waarop wordt gereden en ik denk niet dat dat in het onderzoek is meegenomen.
Dat is dan eigenlijk jammer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:41

oh en nu ik toch overal doorheen aan het fietsen ben....
In wat voor licht zien jullie het westernrijden?

Ik kan mij voorstellen dat spins en slidingstops zeer slecht zijn voor de gewrichten, maar ik zie ook grote verschillen in de manieren waarop de paarden worden getraind.
Ik heb ooit vernomen dat de goede westerntraining ook een klassieke basis heeft?
Klopt dat en hoe moet ik mij dat voorstellen, gezien er een groot verschil is in teugelkontact.
Of moet ik die vraag elders stellen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:55

Denk dat alles wat men niet goed doet slecht is voor het paard.
Dat lijkt simpel maar het is ook simpel.
Ldr is stress puur, een te veel van en ten koste van.
Verkeerd westernrijden dito.
Alles waar te voor staat is niet goed, en westrijdsport zeker de paardensport zou niet zo moeten worden als het nu is, omdat wij altijd een verantwoording hebben tegen over het Paard, wat de sporter doet moet hij zelf weten, maar wat een ruiter aan zijn paard vraagt moet en mag niet zo als het tegenwoordig gepraktiseerd wordt op wedstrijden.
Omdat wij 1 ding moeten begrijpen dat het paard hoofdzakelijk het paard de ontwikkeling van de mensheid gedragen heeft, en al eeuwen ons dient, en hard voor ons gewerkt heeft, die mogen wij niet knechten dat is onze compagnon en dat moet in de sport ook zo zijn.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:15

voor de duidelijkheid: Stress kan zowel positief als negatief zijn. Verwachting en anticipatie, zowel op positieve als negatieve dingen, heeft ook een vorm van stress tot gevolg, en geeft bijna dezelfde hormonale en fysieke reacties. Het is dus niet alleen pijn of angst wat tot stress leid.
Zowel anticipatie, als het niet kunnen veranderen van een situatie zijn dingen die qua gedrag veel stress opleveren. Anticipatie is daarbij pos en neg, geen eigen controle hebben vooral negatief. (weten dat je een cadeautje gaat krijgen wat je heeeelll graag wil hebben leverd bv ook een vorm van stress op)
Daarin zit meteen een deel van de verklaring waarom dressuur de mogelijkheid heeft stressvoller te zijn dan springen.
Bij springen is er een anticipatie: het springen en de snelheid, en die anticipatie kan het paard vervullen door idd te springen en te galloperen. Daarbij is er controle van de ruiter, zeker, maar het doel is hierbij hoog en ver springen, en snelle rondes maken (simpel gezegt) en de controle is een medium om dat te bereiken. Hierbij kan het paard dus omgaan met de stress door te doen wat hij, en de ruiter, graag willen dat hij gaat doen.
Bij dressuur is de controle en beheersing en ontspanning het doel. Je wil als ruiter een actief paard, dat voorwaards denkt (paard anticipeert harder gaan of leuke/moeilijke oefeningen) Maar het paard moet ontspannen blijven, moet in een specifiek tempo blijven, moet in een specifieke houding blijven etc. Het paard kan dus niet voldoen aan zijn drang (anticipatie) om te doen wat hij wil gaan doen, of wat hij denkt dat hij moet gaan doen, omdat de ruiter alles beslist in feite. Daarbij moet hij ontspannen blijven in zijn lijf, en kan dus de opgebouwde energie, spanning en drang, niet uiten in zijn houding of acties. En dát is wat stress opleverd.

Het is dus niet zo dat dressuur pijnlijker is of minder leuk voor het paard dan springen, stress is niet persee negatief. Pas als het paard in constante staat van stress is (of iig groot deel van de tijd) en hij daar niets aan kan doen, krijg je een welzijns probleem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:57

quadripes schreef:
beginnende ruiters zijn niet zo'n probleem om les aan te geven, maar het wordt wel lastig als zij ook een paard hebben dat (bijna) volkomen groen is.

Meld zich :D :o ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:01

Ik gebruik wachtoefeningen als ik merk dat mijn paard anticipeert en al uit zichzelf de oefening in wil zetten, dus bijvoorbeeld al wil verruimen op de diagonaal, dan laat ik hem juist in het rustiger tempo de diagonaal op gaan, of hij wil al gaan halthouden bij x, dan rij ik gewoon door en wacht met de overgang, of hij wil al beginnen te appuyeren, dan wacht ik met inzetten en hou hem nog even alleen gebogen en gesteld, maar rij rechtdoor etc. Werkt voor mij perfect. Ik kan bijvoorbeeld altijd alle combinaties van wissels rijden, omdat hij gewoon op mij wacht. Dus om de 2, dan om de pas, dan weer om de 3 etc. Het paard blijft zo heel alert en gaat niet voor de hulp uit alvast van alles doen waar ik niet op zit te wachten. Ik kom dan niet meer aan rijden toe en op mijn manier wel. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:37

prof, mooi gezegd.
Airborn... goede en aannemelijke uitleg.
Thanx.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:10

stel je hebt een draver achtig paard of wat voor een gangenpaard ook , die nog jong zijn misschien groot en slap , die constant uit de takt vallen richting hun vijfde gang.

de ruiters zijn nagenoeg beginners toch is hulp wel gewenst.

ik heb daar zo wel mijn ideeen over , maar kom nu een paard tegen wat toch wel heel ingewikkled is , die meet 1.80 draaft alleen maar in telgang stapt overigens wel redelijk.

aan de bijzet draaft hij enkele stukken in takt alleen loppt op beidde zijddes in contrastelling .

Vanplan dit uit te bouwen en de contra eruit te motiveren stukje bij beetje.

Maar iemand hier nog goede ideeen over?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:42

Nee, nooit mee gewerkt %)

Ik zou ook echt niet weten wat je daarmee kan doen. :n

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:04

liberty22 schreef:
stel je hebt een draver achtig paard of wat voor een gangenpaard ook , die nog jong zijn misschien groot en slap , die constant uit de takt vallen richting hun vijfde gang.

ik heb daar zo wel mijn ideeen over , maar kom nu een paard tegen wat toch wel heel ingewikkled is , die meet 1.80 draaft alleen maar in telgang stapt overigens wel redelijk.

aan de bijzet draaft hij enkele stukken in takt alleen loppt op beidde zijddes in contrastelling .

Dat probleem is zeer gecompliceerd omdat even op te schrijven men moet zien wat het paard werkelijk doet.
Dat met die buitenstelling (contrastelling is gewild buitenstelling niet) is eenvoudig te verklaren, het paard ontwijkt het gewicht op de binnenschouder te nemen en daardoor hoeft hij niet een diagonale beweging te gebruiken, die momenten dat hij dat wel doet is hij in takt.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:32

Kinke schreef:
quadripes schreef:
beginnende ruiters zijn niet zo'n probleem om les aan te geven, maar het wordt wel lastig als zij ook een paard hebben dat (bijna) volkomen groen is.

Meld zich :D :o ;)

Groen op groen kan een uitdaging zijn als de ruiter over enig ruitergevoel beschikt.
groen op (heel erg) gecompliceerd groen = (bijna) niet te doen, dan adviseer ik liever dat paard en ruiter ieder apart worden opgeleid en later weer bij elkaar komt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:21

@liberty: beschikt dat paard alleen over telgang?

ik heb wel es op een mangalarga marchador gereden en daar kwam het ook weer heel nauw aan de zit en teugelhulpen van de ruiter welke gang het paard koos.

is het niet een idee om zo'n paard onder het zadel op te leiden ipv aan de longe? dan kun je tenminste voelen wat ie doet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:55

Professor schreef:
liberty22 schreef:

Dat probleem is zeer gecompliceerd omdat even op te schrijven men moet zien wat het paard werkelijk doet.
Dat met die buitenstelling (contrastelling is gewild buitenstelling niet) is eenvoudig te verklaren, het paard ontwijkt het gewicht op de binnenschouder te nemen en daardoor hoeft hij niet een diagonale beweging te gebruiken, die momenten dat hij dat wel doet is hij in takt.

contrasteling is gewild buiten stelling niet, dus u zegt als het paard zelf stelling naar buiten neemt is dit niet wenselijk? is het ook niet zo dat een paard op zo moment zijn evenwicht zoekt , altans dit is mijn ervaring

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:10

Citaat:
contrasteling is gewild buiten stelling niet, dus u zegt als het paard zelf stelling naar buiten neemt is dit niet wenselijk? is het ook niet zo dat een paard op zo moment zijn evenwicht zoekt , altans dit is mijn ervaring

Dat beschrijf ik ook als het gewicht op de buitenschouder nemen, daar door buitenstelling zoeken.
En die buitenstelling is niet wenselijk men wil de laterale beweging onderbreken.
Wanneer men renpass bij IJslanders bekijkt dan worden deze totaal recht, en gaan dan rechtuit, men kan dan alleen wendingen rijden over honderden meters.
Een laterale beweging is net als een vliegwiel die is alleen voor rechtuit gedacht met flauwe wendingen.
Men heeft jaren geleden eens een vliegwiel in een bus uitgeprobeerd wanneer deze eenmaal op gang was was deze bijna onbestuurbaar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:14

ik heb weinig tot geen ervaring met gangen paarden zoals u benoemt, lijkt me in ieder geval dat men erg moet waken op dat moment te vorkomen, alles word immers vast gezet in de rug op het moment van tolt, en dit lijkt me niet altijd wenselijk, weet dat sommige lusitano's dit ook kunnen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:24

Een gangenpaard van 1.80?Of draverkruising o.i.d?Geen idee hoe dat op te lossen is,lijkt me nogal een uitdaging zelfs voor cracks.Heel flauw maar:op een brommer moet je niet willen fietsen

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:50

piepenfiets schreef:
Een gangenpaard van 1.80?Of draverkruising o.i.d?Geen idee hoe dat op te lossen is,lijkt me nogal een uitdaging zelfs voor cracks.Heel flauw maar:op een brommer moet je niet willen fietsen

En jij houd net zo van fietsen :')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:08

piepenfiets schreef:

Kan wel je trapt je alleen lens.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:26

nog een keer erdoor heen fietsen... dit keer met een vraag van iemand anders.
Omdat mensen zich in dit topic erg hebben verdiept in gewenste bewegingen van een paard, wil ik hier een filmpje plaatsen met de vraag of jullie iets opmerken in de bewegingen van dit paard.
Het betreft hier geen dressuur, maar een springpaard wat niet de gewenste spierkracht opbouwt (heb ook in 'medisch' daarover een vraag gesteld met springfilm)
Röntgenlogisch goedgekeurd, dus trainingsfout?
Iemand die zich eraan wil wagen om de bewegingen te beoordelen, incl eigen mening?
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... oTR5kqV5kk
(uiteindelijk is kr toch de basis van alles?)
Ouder filmpje van dressuurles
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... kEyredhf6c

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:32

liljebo schreef:
nog een keer erdoor heen fietsen... dit keer met een vraag van iemand anders.
Omdat mensen zich in dit topic erg hebben verdiept in gewenste bewegingen van een paard, wil ik hier een filmpje plaatsen met de vraag of jullie iets opmerken in de bewegingen van dit paard.
Het betreft hier geen dressuur, maar een springpaard wat niet de gewenste spierkracht opbouwt (heb ook in 'medisch' daarover een vraag gesteld met springfilm)
Röntgenlogisch goedgekeurd, dus trainingsfout?
Iemand die zich eraan wil wagen om de bewegingen te beoordelen, incl eigen mening?
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... oTR5kqV5kk
(uiteindelijk is kr toch de basis van alles?)
Ouder filmpje van dressuurles
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... kEyredhf6c

Ik heb alleen nog het springfilmpje bekeken, vind hem wat stijf ogen achter en het paard lijkt links een kortere paslengte te hebben dan rechts.
Wat zien jullie er zelf dan aan? mag ook per pb

Ik ga nu het dressuurfilmpje bekijken

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:58

Het lijkt wel of linksachter zijn zwakste been is. Ik heb het idee dat hij van voor naar achteren gereden wordt en zijn rug strak houdt. In de dressuur is hij met slof gereden, dan blijft de achterhand vaak achter en kan dan geen kracht ontwikkelen, waarschijnlijk is dat later dan het probleem geworden bij het springen?

Ik zag hier en daar ook een kanteling met het hoofd, Met wat meer lengte in de hals waardoor meer ruimte ontstaat achter de kaak en een beter ruggebruik ontstaat en daardoor zijn achterbenen beter onder massa kunnen treden, zou misschien al een beetje kunnen helpen?

*Even snel mijn bescheiden blik op het geheel :o *

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:02

Ik zie een paard wat erg op de hand gereden is..
Paard houdt zich daardoor strak en er is geen verbinding van achter uit naar de hand toe.
Het beste stukje vind ik persoonlijk het stukje uitdraven aan het einde van het springfilmpje, jammer dat het paard daar al snel in losgelaten wordt!
Als de focus van het rond maken aan de voorkant weg zou zijn en het paard de kans zou krijgen om de bewegingen vanuit de achterhand door het hele lichaam heen te laten vloeien krijg je volgens mij een heel ander beeld.