Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:13

Makkelijk is volgens mij wanneer iets volledig bevestigd is. Ik zeg ook niet dat je alleen maar moet werken in een houding die makkelijk en dus bevestigd is, maar vanuit de houding die bevestigd is steeds een paar pasjes iets hoger, maak de stapjes kleiner. Er mee spelen. Het is geen statische houding, juist door het veel af te wisselen krijg je een soepel paard. Oppakken tot het niet meer goed voelt en weer terug naar de comfortzone. Je zult merken dat je steeds langer hoger in kunt stellen. Maar hoofdhalshouding waarbij de rug direct weg is heeft imo weinig zin :) dan is je stapje te groot en te lang geweest.

Neemt je paard wel langere passen wanneer het hoofd lager is?

Met vluchterig bedoel ik overigens 'niet in balans' en 'wat loperig daardoor'.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:34

Voorjaar in de bol? Ik weet het niet: hij viel gewoon echt nijdig uit naar de 3 jarige, die overigens wel brutaal is. Maar goed, dat was hij een half jaar geleden ook al en toen was het niet zo'n probleem voor 'your royal highness' Moondancer. Het gebeurt ook met name als Charlie (3) hem probeert te passeren als ze in galop samen door de bak gaan. Echter waren het eerst kleine correcties en nu regelrechte aanvallen. Ze staan dus al een half jaar samen; zowel in de wei als in de binnen- en buitenbak. Het enige wat ik kan bedenken is dat Charlie inderdaad de rangorde opnieuw aan het testen is en dat Moondancer (11) wat extra humeurig is door de PPID.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:47

Starbreeze, ik pak altijd maar hooguit 5 minuten op, dan weer lang, dan weer wat oppakken etc.
Ik rij ook nooit erg lang en maar 2-3x per week. We zijn dus nog heel erg aan het begin stadium.
Loperig is ze juist niet, ze denkt eerder te veel terug.
In de midden houding net onder de boeg rolt ze zich volledig op en gaat staart zwiepen dus dat is veel moeilijker voor haar. Dat doe ik maar een halve volte of zo en last haar dan weer even volledig vallen.
Het is een heel lang paard (je kunt er rustig een 19 inch zadel op kwijt als je zou willen), boeghoogte vereist dan heel erg veel van de rugspieren om dat dan in evenwicht te houden.
Ik had de foto waar ik te veel vroeg ook stiekum weg kunnen laten. Ik weet zeker dat we allemaal wel eens wat proberen wat nog niet gaat.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-12-15 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:49

Starbreeze bedoel je denk ik. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:51

Excuus, yep :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:02

Daar weet ik alles van Sizzle, met mn laatste filmpje waarop hij 3x wegspringt (tuurlijk heeft hij dat daarna nagenoeg niet meer gedaan..). Dat is altijd het moeilijke aan het geven van commentaar, het is altijd zo'n momentopname :) dat moeite hebben met die 'middenhoogte' herken ik wel van mijn paard. Die vond heel laag of daar net boven prima, maar daar tussenin niet. Gaat nu wel goed!

Het proberen uit te leggen wat voor een gevoel je paard geeft of wat er weer nieuw is in een training of hoe je dingen voor elkaar gekregen hebt vind ik altijd betere info om te krijgen of delen, uiteindelijk herken je zo'n moment en dat zegt meer dan 100 foto's of filmpjes :) eigenlijk zouden we voor en na foto's en filmpjes moeten posten. En dan niet zozeer om commentaar op te geven of ontvangen maar meer om een algemeen beeld van de progressie te laten zien. Want die is er ongetwijfeld!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:07

Ik kon in het voorjaar nog niet zomaar opstijgen of aangalopperen zonden regelmatig een rodeo sessie te kunnen verwachten ;)
Dat is volledig verleden tijd gelukkig :)
Ze klemde eerst extreem op elke aanraking, dan ging ze volledig op de rem (shetlander stapjes) en durfde dan ook gewoon niet meer te draven. Dat vertrouwen heeft ze nu gelukkig inmiddels wel. Been komt nu gewoon binnen zoals het hoort.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 08:41

Nou.. er gebeurd hier prive een beetje veel tegelijk. Ik probeer bij te blijven. Maar dat valt niet mee.

Sizzle, wat leuk om weer een rijfoto van je te zien :)
Dat vwnw ziet er goed uit. Wat eerlijk van je dat je ook de foto's post waarop nog wat aan te merken is. Ik weet niet of ik zo dapper zou zijn. Je weet zelf heel goed hoe je ervoor staat. De tips geef je zelf al.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:40

Sizzle Y;( :(:)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:09

Rustig aan Milkberry Y;(

Wat fijn dat je foto's post Sizzle, veel zijn erg herkenbaar..

Starbreeze schreef:
Mijn vraag is, kun je een paard dat van nature dus niet zo'n ruime gangen heeft leren meer rust in de verruimingen te krijgen? Wanneer ze stofzuigt en je haar naar voren vraagt, wordt ze krabbelig of schiet ze in galop.

Ook mijn vraag, maar het lijkt er wel op: Ik ben nu een tijd (zegmaar maanden ipv weken) bezig met longeren en WADH. Mijn pony is een vluchter, maar het 'stretchen' werpt echt zijn vruchten af: hij loopt vooral te stofzuigeren, dus echt neusje over de grond, in stap en draf. Galop was erg slecht bij hem, maar zelfs die gang gaat steeds beter: goed aanspringen, doorspringen en wanneer ik hem wat langer laat galoperen (dus ipv een halve volte omdat ik werk met overgangen) een hele of langer, dan gaat ie ook in de stretch: dat is zijn veilige houding! Nu viel het me ook op dat ie echt de rug ging loslaten, vooral in stap en draf, en dat de passen ruimer werden. Maar hij werd ook veel rustiger, maakte ze af. Van daaruit, kon ik ook activiteit gaan vragen: het was geen vluchten meer, maar echt ruimere passen. Nu dit steeds beter gaat, vliegt ie gewoon vooruit (niet letterlijk trouwens :+ ) Hij gaat goed in de bespiering zitten.
Gister dus voor het eerst weer eens opgestapt in de bak (we maakten nog weleens een bosrit ter afwisseling, maar in de bak al weken niet meer gereden) en hij liep toch boven verwachting. Ik moest oppassen dat ik niet teveel ging vragen.

Hij was echt veel losser, dus dat was fijn. Helaas dook ie wel nog steeds achter de teugel, ook wanneer ik ze vrij los had. Dit proberen op te lossen door meer naar voren te rijden, en aantal keer 'schouder binnen/schouder buiten' op een volte. Ook was ie wel erg loperig, maar dan neemt ie dus van de kleine dribbelpasjes. Dus geprobeerd hem wat rustiger te laten lopen, passen verlengen, en vandaaruit dus weer actiever. Uiteindelijk kon ik hem dus mijn teugel mee naar beneden laten nemen, en dat ie gewoon lekker bleef draven.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 10:16

Starbreeze schreef:
Mijn vraag is, kun je een paard dat van nature dus niet zo'n ruime gangen heeft leren meer rust in de verruimingen te krijgen?
Wanneer ze stofzuigt en je haar naar voren vraagt, wordt ze krabbelig of schiet ze in galop.

Jazeker, dat is precies de bedoeling van de dressuur.
Het verbeteren van de natuurlijke bewegingen.
Je kunt bijvoorbeeld in de stap van een halve achterhoefindruk achter de voorafdruk opwerken naar anderhalve hoefafdruk er overheen, dus omstreeks 30-35cm meer ruimte!

De draf gaat dan ook meer zweefmoment krijgen en wordt daar aanzienlijk ruimer door.

Dat krabbelige lost zich op met losgelatenheid en toenemende kracht en soepelheid.
Kost je een half jaar tot een jaar.
Geduld....

Een krabbelaar kan een bodybuilder worden.
Hals strekken en VOORWAARTS. :)
Voorwaarts en neerwaarts.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:57

Mooi, ik geef het door :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:22

De filmpjes van die schimmel die laatst geplaatst waren zijn een duidelijk voorbeeld hoe sterk je de beweging kan beinvloeden.
Heb je Ufo onder kirsten beckers wel eens gezien?
Als ze hem losrijdt loopt hij heel klein en kort. Zodra ze hem oppakt veranderd het hele paard.

Een paard met lange onderbenen zal echter niet snel een rollende beweging ontwikkelen, dat wordt wel veel groter maar ook eerder wat stekerig zoals je bij veel trakehners wel ziet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-12-15 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 11:24

Bij deze een fijne kerst allemaal.

Ook wil ik hierbij een vriendelijk verzoek doen.
Dit topic heeft een bedoeling, namelijk:
dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Er zijn ontzettend veel mensen die het dagelijks meelezen zonder zelf mee te discussiëeren, waarschijnlijk zijn zij geinteresseerd in de informatie die velen hier inbrengen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze geinteresseerd zijn in de vele privé perikelen van een aantal actieve deelnemers.....

Mijn verzoek is om het topic wat zakelijker en vooral informatief te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:07

Okay, on topic! Krijg wel een beetje het gevoel dat de aandacht iets teveel wordt afgeleid van ene Simpelman en daarom deze opmerking geplaatst wordt. Ik vind het persoonlijk raar als er iets is met het paard van een willekeurige bokker en daar dan niks over te zeggen. Maar zal het in het vervolg per pb doen en geen foto's en gedragsdingetjes van mijn paardjes meer plaatsen.

Fijne kerst iedereen! {:)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:17

Fijne kerst!!

Het is inderdaad een dressuur rijkunst beoordelings topic.
Maar dus aan de waarschijnlijk talrijke meelezers, het heet niet klassieke dressuur rijkunst beoordeling. Dus hoewel er veel posters zijn die zich bezighouden met hun paard klassiek op te leiden, laat je niet afschrikken om ook mee te praten, filmpjes of foto's te posten. Iedereen heeft een eigen stijl. Of is zijn eigen rijstijl aan het ontwikkelen. En iedereen die meeleest of post is bezig om zichzelf te verbeteren of hun kennis te verbreden. Anders doe je de moeite niet mee te lezen nietwaar. En iedereen kan bijleren of een ander kan de situatie misschien herkennen. En neem eruit mee wat je denkt van belang te kunnen zijn.
Aan de posters, doe zo voort! En sta open voor anderen en andere rijmethoden dan de jouwe. Niemand is verplicht iets na te apen of te volgen, niet jezelf iemand anders en ook anderen jouw niet.
Maar be open minded! Dan zullen er misschien meerdere mensen zich melden die al lang meelezen, maar schrik hebben om iets te posten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:20

Picasso schreef:
Okay, on topic! Krijg wel een beetje het gevoel dat de aandacht iets teveel wordt afgeleid van ene Simpelman en daarom deze opmerking geplaatst wordt. Ik vind het persoonlijk raar als er iets is met het paard van een willekeurige bokker en daar dan niks over te zeggen. Maar zal het in het vervolg per pb doen en geen foto's en gedragsdingetjes van mijn paardjes meer plaatsen.

Fijne kerst iedereen! {:)

Zou jammer zijn om geen gedragingen meer te plaatsen!! Want juist die kunnen interessant zijn!
Het rijden is nog altijd een totaalpakket van het paard, niet alleen de momentopname dat we het zadel erop gooien. Dus ook gedragingen, vooruitgang is in mijn ogen informatief.
ik blijf alvast doorgaan.... Het is dan maar aan degene die wil reageren om te reageren.
Het heet niet luister naar simpelman topic. Simpelman heeft zijn manier van dingen duidelijk maken vanuit zijn perpectief, wat ook weer handig kan zijn om dingen uit mee te pikken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:24

Denk ook dat het een totaalplaatje is ChocooPrins; zowel rijden als omgang en gedrag paard. Maar misschien is dan misschien toch teveel offtopic.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:40

Picasso schreef:
Denk ook dat het een totaalplaatje is ChocooPrins; zowel rijden als omgang en gedrag paard. Maar misschien is dan misschien toch teveel offtopic.

In pricipe wel. Maar toch is het topic al altijd zo geweest...
Waarom nu opeens anders? Alleen maar prentjes posten, kwestie van zakelijk te blijven.
Simpelman wil gewoon enkel maar op prentjes reageren. Prima dan reageert hij enkel maar op prentjes.
Maar als iemand die volgens zijn methode rijdt tegen een probleem aanlopt, daar als tip grondwerk krijgt, haar ervaringen met het grondwerk deelt en haar vooruitgang post dan zou het wel mogen....
Of moet je het lezen als, post enkel iets wat met klassieke dressuur te maken heeft... Daarvoor is het topic niet bedoelt!

Ik vond het topic net een fijne wending krijgen. Meerdere mensen die de visie van simpelman volgen, en vele anderen. DAT maakt het net interessant! Enkel maar vanuit 1 visie bekijken, maakt je wereld klein.
En raak je even vast in filmpjes beoordelen als mensen die enkel moderne dressuur bekijken! De moderne dresuurders zien niet meer dat het paard in de krul loopt, de klassieke zien niet meer dat hij uit elkaar loopt.
En met dat we met verschillende mensen zitten met verschillende meningen die de moeite doen om te reageren vind ik wel dat er ook mag gesproken worden over dikke beentjes en over jammer genoeg ernstig zieke paarden, of gekke paarden, of paarden die opeens dominant zijn. Het is maar wat er op dat moment speelt.
Het gaat over het totaalpakket, bijvoorbeeld het verhaal van terpentijn, haar ruin die opeens dominant gedrag vertoond. Of starbreeze haar paard die schrok van manegekinderen. Het is toch interessant te weten hoe ze dat hebben aangepakt.
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, het 1 kan niet zonder het ander.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 12:56

Ik verzoek slechts vriendelijk om privé perikelen buiten het topic om te bespreken anders wordt het namelijk zo'n onoverzichtelijk geheel.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:59

Swat! Even iets anders. Ik vind het best informatief om te delen. :o
De reden dat ik inzat met het iets dikker beentje was omdat me al een tijdje opvalt dat mijn paard op het linkervoorbeen valt, daarbij iets buitenstelling neemt. En iets vluchtiger wordt links.
Vroeger was hij rechts moeilijker. Niet vluchtig maar stijf en eerder traag. En rechts niet zakken in de hals. Nu zakt hij beide kanten, maar links loopt hij weg, en wil hij zijn binnenachterbeen iets naast zijn voorbeen zetten naar het midden toe.
Wil ik zijn achterhand naar buiten drijven in draf dan loopt hij weer teveel weg. In stap lukt het wel, maar dan overreageerd hij en loopt hij is een extreme sb.
Nu viel mij wel op dat hij in een gesloten omgeving zich beter kan redden links.
In een gesloten longeercircel heeft hij dus houvast aan de rand. Dus is het eerder een balans probleem.

Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik heb de neiging in te grijpen... En hem dus veel te corrigeren (opzij, ho, opzij, ho, opzij,...), maar dat gaat soms beetje ten koste van de ontspanning en dat is dan ook weer jammer. Neem hem dan wat korter in stap en doe tussen in oefeningen aan de hand dat hij linksachter onder de massa moet zetten, en zijn schouder naar buiten moet draaien. Maar daar wordt hij altijd wat stressy en bijterig, van dat werken aan de hand.
Of moet ik hem gewoon meer in een open piste longeren, en hem het zelf laten uitzoeken? Weet niet al hij daar zoveel beter zal van worden...
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 25-12-15 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:01

Simpelman schreef:
Ik verzoek slechts vriendelijk om privé perikelen buiten het topic om te bespreken anders wordt het namelijk zo'n onoverzichtelijk geheel.

Ooh... Maar er zijn toch geen prive perikelen besproken geweest? Of ben ik helemaal niet meer mee... :o?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:10

Oke.. even informatief dan.
Kan iemand mij uitleggen waarom er met touwtjes wordt gelongeerd?
Ik zat dat vandaag eens te bekijken... en wat ik zie, is dit:
Paard krijgt druk in de mond als hij voorwaarts neerwaarts gaat. En als hij zijn hoofd omhoog houdt, gaan de touwtjes slap hangen, dus geen druk.

Wat wil iemand daarmee bereiken? Ik snap het principe iig niet XD

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:19

Milkberry schreef:
Oke.. even informatief dan.
Kan iemand mij uitleggen waarom er met touwtjes wordt gelongeerd?
Ik zat dat vandaag eens te bekijken... en wat ik zie, is dit:
Paard krijgt druk in de mond als hij voorwaarts neerwaarts gaat. En als hij zijn hoofd omhoog houdt, gaan de touwtjes slap hangen, dus geen druk.

Wat wil iemand daarmee bereiken? Ik snap het principe iig niet XD

Vroeger longeerde ik ook met touwtjes.
De touwtjes hangen slap als hij zijn hoofd naar beneden deed.
Hij kon daarin helemaal naar beneden, maar kon zijn neus niet uitschuiven.
Ondertussen longeer ik er niet meer mee, voor dit paard was het geen meerwaarde.
Durf niet te zeggen als ik nooit meer met touwtjes zal longeren, want ik ken een stijve merrie die er dan net wel beter van wordt. Maar dit paard heeft sowieso de neigin om een mooi contact te maken met het bit.
Maar uiteindelijk wat is het doel van touwtjes, paard hoofd omlaag brengen.
Is het nuttig, eigenlijk niet. :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:22

Ik zie dat volledig andersom. Want de touwtjes hangen slap als het paard zijn hoofd in "normale" houding houdt, als hij voorwaarts neerwaart gaat, krijgt hij toch druk? Dan spannen die touwtjes toch ook?