Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:13

het tempo controleer je al door het paard in de training in de juiste houding te rijden (ja kom ik weer) dus durchs Genick. (tempo controle is geen klassieke term)

de halve ophouding is een manier om het paard te verzamelen en voor te bereiden op wat je gaat doen.

tempi rijden is niet anders dan wat je nu hebt geschreven en telkens als voorbereiding daarop moet je een halve ophouding rijden.

met jonge paarden kan dat nog niet, want die kunnen dat in hun lijf nog niet verwerken ,vandaar dat je daar progressieve overgangen mee rijdt.

en de halve ophouding is lastig, want daar werken been, zit en hand samen en hoe beter je paard op het achterbeen is hoe beter hij door het lijf verwerkt kan worden. dus hoe fijner het paard is opgeleid, hoe fijner de halve ophouding gegeven kan worden.

enne... natuurlijk gaat niet elke overgang meteen perfect, dat is een kwestie van trainen. ik merk zelf dat het de ene dag fantastisch gaat, de dag erna schort er dan hier weer wat aan en dan weer daar... maar ja dat is trainen en het zal nooit perfect kunnen worden.

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:18

Hoe groot is de overgang nog van een sterk verzamelde draf naar stap?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:19

niet zo heel groot, lijkt me, waar wil je naar toe met deze vraag?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:22

Wanneer de lendenpartij sterk genoeg is kan men de progressieve overgangen weg laten, dus geen tussen gangen meer rijden.
Tempo controle is een woord wat onduidelijk is, omdat een Tempo gelijk is aan de gang.
Wanneer men de Takt kan regelen een geregelde Takt kan rijden dat word hier waarschijnlijk bedoeld.
Alleen met een gehoorzaam paard dat luistert naar de halve ophoudingen kan men in Takt rijden, dus het eerste wat men leren moet bij een paard om goede overgangen te kunnen rijden is gehoorzaamheid een een goede aanleuning (in de hand gesteld).

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:24

Dat je dan in principe als je van een klassiek gereden arbeiddraf via de halve ophouding naar de verzamelde draf gaat en dan nogmaals via een halve ophouding gaat naar een sterk verzamelde draf en dan weer tempi kan rijden naar verzamelde draf en naar arbeidsdraf en dat het dan tegenwoordig een schijnovergang genoemd wordt. Mits aan de voorwaarden voldaan wordt van verzameling.

En een wachtoefening is niks anders dan een paard via de halve ophouding in (bijvoorbeeld) de verzamelde draf houden en geen hulp geven en dan mag het paard niet sneeler of langzamer gaan.

Deze woorden zullen inderdaad niet klassiek zijn, maar zijn wel begrijpelijk(er) voor veel mensen die nu rijden.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:26

Zooist schreef:
Dat je dan in principe als je van een klassiek gereden arbeiddraf via de halve ophouding naar de verzamelde draf gaat en dan nogmaals via een halve ophouding gaat naar een sterk verzamelde draf en dan weer tempi kan rijden naar verzamelde draf en naar arbeidsdraf en dat het dan tegenwoordig een schijnovergang genoemd wordt. Mits aan de voorwaarden voldaan wordt van verzameling.

En een wachtoefening is niks anders dan een paard via de halve ophouding in (bijvoorbeeld) de verzamelde draf houden en geen hulp geven en dan mag het paard niet sneeler of langzamer gaan.

Deze woorden zullen inderdaad niet klassiek zijn, maar zijn wel begrijpelijk(er) voor veel mensen die nu rijden.

Kijk jij kan het goed verwoorden :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:27

ok goed dat je dit even verklaart.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:37

Kinke schreef:
Nog even terugkomend op wat o.a. Mindfields zegt...moet je als instructeur sowieso geen engelengeduld hebben? :)
Wat vinden jullie van David de Wispelaere als instructeur? Heb jaren geleden hem zien lesgeven en wat mij toen erg opviel was de rust in de lessen en het vele belonen van het paard.

Kom ik ook even uit mijn leeshoek :)
Ik les al enkele jaren bij David de Wispelaere en ik ben nog steeds enorm blij met zijn lessen. Mijn paard heeft enorm veel temperament, zwakke lendenen en een weke rug en voor ik bij David kwam hadden wij enorme problemen met de galopwissels en vooral met het algemene ruggebruik. Dankzij zijn lessen laat mijn paard zich veel beter over de rug rijden en wat de galopwissels betreft is het ook goedgekomen: we springen nu wissels om de twee passen :)
Hij gaat inderdaad telkens uit van rust en ontspanning en ten allen tijde een hele lichte aanleuning. Paarden worden tussendoor regelmatig voorwaarts-neerwaarts gereden en typisch is dan inderdaad het belonen met de binnenhand naar voren.
Ik organiseer zelf ook clinics met hem in België en je ziet die combinaties telkens enorme vooruitgang maken.
Hij komt op meedere plaatsen in Nederland (kijk eens op zijn website). Je kan makkelijk eens gaan kijken bij een clinic van hem en zelf je mening vormen! Hij maakt overigens helemaal geen onderscheid in niveaus, je kan er als beginner ook terecht.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:54

orienta schreef:
Zooist schreef:

Kijk jij kan het goed verwoorden :D

precies dus een schijnovergang is dan iets heel anders als de wachtoefening die jij hierboven beschrijft

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:01

Ja, want bij een schijnovergang moet je snel weer naar een ander tempo. Anders is het een overgang.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:03

ok even om de communicatie te checken , dus de conclusie is beter geen schijnovergangen maak ik uit iedereen zijn post uit.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:04

toch snap ik niet goed (bij nader nog een keer lezen) waarom een paard in hetzelfde tempo houden (verzamelde draf) een wachtoefening genoemd wordt? dat is toch geen oefening? mijn paard hou ik in een tempo door de halve ophouding te maken om de zoveel passen.

en een halve ophouding is een kwestie van delen van seconden, vrijwel onzichtbaar.

dat is dan toch niet hetzelfde als een schijnovergang rijden waarbij je dan duidelijk even verzamelt (wat dus in feite eigenlijk al een overgang is naar een verzameld tempo, dus helemaal geen schijnovergang is?)
Laatst bijgewerkt door quadripes op 28-04-11 13:06, in het totaal 3 keer bewerkt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:05

liberty22 schreef:
precies dus een schijnovergang is dan iets heel anders als de wachtoefening die jij hierboven beschrijft

Je leest niet?
Ik heb het toch over haar wachtoefeningen?
die gebruik ik ook.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:07

had het niet over jou alleen , maar we begonnen hierover toch door de vraag wat vinden jullie van schijnovergangen? daar gaat het nu toch de hele tijd over , zo heb ik het begrepen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:08

Ik vind het wel nuttig schijnovergangen maar dat is natuurlijk persoonlijk ieder voor zich :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:21

quadripes schreef:
toch snap ik niet goed (bij nader nog een keer lezen) waarom een paard in hetzelfde tempo houden (verzamelde draf) een wachtoefening genoemd wordt? dat is toch geen oefening? mijn paard hou ik in een tempo door de halve ophouding te maken om de zoveel passen.

en een halve ophouding is een kwestie van delen van seconden, vrijwel onzichtbaar.

dat is dan toch niet hetzelfde als een schijnovergang rijden waarbij je dan duidelijk even verzamelt (wat dus in feite eigenlijk al een overgang is naar een verzameld tempo, dus helemaal geen schijnovergang is?)

Denk zo langzamerhand dat men niet weet wat halveophoudingen zijn.
Wat ze doen, en dat men ze eigenlijk constant geeft, en de zg "moderne" uitdrukkingen dat blijkt nu ook weer, door iedereen anders worden uitgelegd, kan ook niet anders mij is nog nooit 1 definitie gegeven over deze vreemde bewoordingen, kan ze ook nergens terug vinden in de moderne boeken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:28

quadripes schreef:

Kwestie van gebruik van andere woorden om zaken aan te duiden zoals ik al in een eerdere post aangaf.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:38

Nee dat denk ik dus niet.

Een paard in hetzelfde tempo houden is geen oefening. Dat is het onderhouden van de takt. En daar heb je wel hulpen bij nodig, anders laat je het paard 'zwemmen'. De halve ophouding zorgt ervoor dat je paard in hetzelfde tempo kan blijven, niet het feit dat je daarna helemaal niets meer doet. Dat doet mij denken aan western rijden.

En een overgang naar een ander tempo is geen schijnovergang, maar een overgang.

Waarbij de halve ophouding de functie heeft om het paard op het achterbeen te brengen. Niet de overgang an sich.

Door veel overgangen te rijden verbeter je de doorkomst van de halve ophouding, waardoor het paard die beter gaat begrijpen en je hem dus steeds fijner kunt toepassen en dus de overgangen daar in feite niet meer voor nodig hebt in een later stadium.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:42

Ik denk dat wel! :j
Daarnaast wil mijn paard het water niet in -O-
Dus geen gezamelijke zwemles voor ons.
Had net in een ander topic wel een leuke bikini gezien :D

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:45

Zooist schreef:
Ik denk dat wel! :j
Daarnaast wil mijn paard het water niet in -O-
Dus geen gezamelijke zwemles voor ons.
Had net in een ander topic wel een leuke bikini gezien :D

:?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:46

quadripes schreef:
anders laat je het paard 'zwemmen'.

:D

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:47

Zooist schreef:
quadripes schreef:
anders laat je het paard 'zwemmen'.

:D

Ow nu snap ik hem :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:57

ik fiets er ook nog even doorheen met een vraag.
KR is goed voor het paard, wordt genoemd. Zorgt voor een beter behoud. Kan ik mij ook wel iets bij voorstellen.
Toch wees onderzoek een tijd geleden aan dat dressuur de meeste stress bij een paard veroorzaakte van alle sporten.
Hoe moet ik dat zien/plaatsen?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:00

liljebo schreef:
ik fiets er ook nog even doorheen met een vraag.
KR is goed voor het paard, wordt genoemd. Zorgt voor een beter behoud. Kan ik mij ook wel iets bij voorstellen.
Toch wees onderzoek een tijd geleden aan dat dressuur de meeste stress bij een paard veroorzaakte van alle sporten.
Hoe moet ik dat zien/plaatsen?

Dressuur veroorzaakt geen stress dat doet de ruiter die erop zit.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:00

liljebo, denk dat er in t onderzoek is gekeken naar de hedendaagse 'hollandse' dressuur en niet zozeer naar KR