Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zooist schreef:Dat je dan in principe als je van een klassiek gereden arbeiddraf via de halve ophouding naar de verzamelde draf gaat en dan nogmaals via een halve ophouding gaat naar een sterk verzamelde draf en dan weer tempi kan rijden naar verzamelde draf en naar arbeidsdraf en dat het dan tegenwoordig een schijnovergang genoemd wordt. Mits aan de voorwaarden voldaan wordt van verzameling.
En een wachtoefening is niks anders dan een paard via de halve ophouding in (bijvoorbeeld) de verzamelde draf houden en geen hulp geven en dan mag het paard niet sneeler of langzamer gaan.
Deze woorden zullen inderdaad niet klassiek zijn, maar zijn wel begrijpelijk(er) voor veel mensen die nu rijden.
Kinke schreef:Nog even terugkomend op wat o.a. Mindfields zegt...moet je als instructeur sowieso geen engelengeduld hebben?
Wat vinden jullie van David de Wispelaere als instructeur? Heb jaren geleden hem zien lesgeven en wat mij toen erg opviel was de rust in de lessen en het vele belonen van het paard.
orienta schreef:Zooist schreef:Dat je dan in principe als je van een klassiek gereden arbeiddraf via de halve ophouding naar de verzamelde draf gaat en dan nogmaals via een halve ophouding gaat naar een sterk verzamelde draf en dan weer tempi kan rijden naar verzamelde draf en naar arbeidsdraf en dat het dan tegenwoordig een schijnovergang genoemd wordt. Mits aan de voorwaarden voldaan wordt van verzameling.
En een wachtoefening is niks anders dan een paard via de halve ophouding in (bijvoorbeeld) de verzamelde draf houden en geen hulp geven en dan mag het paard niet sneeler of langzamer gaan.
Deze woorden zullen inderdaad niet klassiek zijn, maar zijn wel begrijpelijk(er) voor veel mensen die nu rijden.
Kijk jij kan het goed verwoorden
quadripes schreef:toch snap ik niet goed (bij nader nog een keer lezen) waarom een paard in hetzelfde tempo houden (verzamelde draf) een wachtoefening genoemd wordt? dat is toch geen oefening? mijn paard hou ik in een tempo door de halve ophouding te maken om de zoveel passen.
en een halve ophouding is een kwestie van delen van seconden, vrijwel onzichtbaar.
dat is dan toch niet hetzelfde als een schijnovergang rijden waarbij je dan duidelijk even verzamelt (wat dus in feite eigenlijk al een overgang is naar een verzameld tempo, dus helemaal geen schijnovergang is?)
quadripes schreef:toch snap ik niet goed (bij nader nog een keer lezen) waarom een paard in hetzelfde tempo houden (verzamelde draf) een wachtoefening genoemd wordt? dat is toch geen oefening? mijn paard hou ik in een tempo door de halve ophouding te maken om de zoveel passen.
en een halve ophouding is een kwestie van delen van seconden, vrijwel onzichtbaar.
dat is dan toch niet hetzelfde als een schijnovergang rijden waarbij je dan duidelijk even verzamelt (wat dus in feite eigenlijk al een overgang is naar een verzameld tempo, dus helemaal geen schijnovergang is?)
liljebo schreef:ik fiets er ook nog even doorheen met een vraag.
KR is goed voor het paard, wordt genoemd. Zorgt voor een beter behoud. Kan ik mij ook wel iets bij voorstellen.
Toch wees onderzoek een tijd geleden aan dat dressuur de meeste stress bij een paard veroorzaakte van alle sporten.
Hoe moet ik dat zien/plaatsen?