Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 15:07

SCHRIK!!!
Wat daar direct na komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:07

?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:10

Wat voor paard heeft u Simpelman?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 15:15

Nu: Arabo Fries, merrie, 6 jaar.

Voorheen:
Engels volbloedhengst
Anglo Arabische hengst
Welsh Arabier 50%
Div KWPN
NRPS
Fries

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:22

Ik heb denk ik ook meer de instelling van een bos crosser dan een serieuze ruiter.
Heeft het paard geen lol dan heb ik ook geen lol.
Ik motiveer mijn paarden om emotie te tonen.
Daar heb ik dan welliswaar 'last' van in een proefje, maar daarmee kan een paard beter aangeven of hij iets leuk vind of juist niet.
Bij friet was dat lastig. Zij had een hele onderdanige gehoorzame instelling. Ik wist dus nooit of ze ergens lol in had of enkel mij plezierde.
Inmiddels heeft ze geleerd dat ze best wel eens mag laten zien dat ze liever links wil ipv rechts.
Dan hebben we wellicht voor de kijker vaker een 'conflict' maar daarmee komen we tot een gezamelijk besluit ipv dat het paard zich alsmaar aan mij moet overgeven. Daar ben ik niet zo van.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 15:37

Parendansen kan mensen heel veel lol geven, het hangt ervan af of beide partners elkaar liggen en voldoende respect bieden.

Het is mijn ervaring dat paarden dat soort van gevoel ook hebben.
Als leidende partner nodig ik mijn paard uit om een van zijn natuurlijke bewegingen zo "mooi" mogelijk te tonen.
Lukt hem dat min of meer geef ik aan dat ik dat leuk vind, dat vind hij leuk....

Daarmee blijf ik volkomen binnen zijn wezen.
Als een paard zich goed voelt en zich wil showen dan laat het zijn mooiste draf zien aan anderen.
Het heeft hier zichtbaar plezier in.

Ik wil niet dat hij dat in zijn eentje gaat lopen doen, dat is een gebrek aan respect naar mij toe.
We doen het samen als koppelgenoten en hebben dan samen lol.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:44

Sizzle, dat is slecht nieuws. Ik had zo gehoopt dat ze met de voeding en supplement iets zou opknappen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:00

damian23 schreef:
Sizzle, dat is slecht nieuws. Ik had zo gehoopt dat ze met de voeding en supplement iets zou opknappen.

De kerst zit er nu eerst nog tussen. Is ze de komende dagen weer beter te been dan gaan we nog even verder. Is de kerst ook slecht dan bel ik maandag voor een afspraak.

Simpelman, als ik een paard zijn gang laat gaan omdat ik denk dat het op dat moment weinig kwaad kan, dan doe je dat toch samen?
Het is een probleem als je beide je eigen zin volledig wil doordrijven dan kom je in tegenstrijd is er altijd een verliezer. Gebeurt dat te vaak dan zal dat of tot gevaarlijke situaties komen of het paard zal zijn wens niet meer durven tonen.
Ik zorg wel dat we een veilige 'arbeidnemer-arbeidgever' verhouding hebben. Je mag alles voorstellen en ik zal er naar luisteren, maar als er iets gedaan moet, dan wordt het gedaan.
Sommige dagen ben je een te autoritaire baas en luister je te weinig. Gebeurt het te vaak dan neemt het paard emotioneel ontslag.
Sommige dagen ben je te weinig baas en krijg je onduidelijkheden in de verantwoordelijkheden en dus conflict.
De middenweg is datgene wat je niet alleen met paarden wilt nastreven maar ook in de omgang met mensen. Duidelijk, eerlijk en open.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:04

Getverederie Sizzle!!! Hopen op verandering!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:11

Hmm daar kan ik me niet volledig in vinden Sizzle. Als ik mijn paarddie vrijheid geef dan aluit hij zich af. Hij heeft de leiding en sturing nodig. Het is een enorm dominant paard maar hij ziet mij als zijn "koppelgenoot". Hij wilt pleasen en niet zijn eigen ding doen. Andere mensen krijgen als werk zijnde weinig met hem gedaan. Ik ben niet dominant over hem maar er is een soort band van respect naar elkaar. We voelen elkaar perfect aan. Ookal ben ik daar vroeger kwa rijden niet heel netjes med om gegaan.

Heel veel sterkte met je paard. Hopelijk komt het weer goed. In ieder geval heel veel wijsheid en steun toegewenst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:20

Zo'n paard heb ik ook gehad DarkoFitz. Eigenlijk veel makkelijker om te rijden vind ik, maar ik haal er minder genoegen uit.
Niet elk paard (mens ook niet) is in staat om initiatief te tonen. Die paarden komen echter niet (meer) bij mij terecht. Indien wel dan verkoop ik deze weer verder. Is niet voor mij, wel doorgaans veel beter voor de sport.
Ik koop de veulens die op dag 1 alvast zelf de box uitgewandeld zijn terwijl moeders nog half in paniek binnen staat ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:34

Sizzle schreef:
Aha, op die manier zijn beide beesten voor 95% zacht.
Ik stap sowieso niet op als een paard of ik zijn dag niet heeft.
Ik vind de keuze van de woorden lastig.
Dallas is een clown. Ze vind het regelmatig nodig om zich enorm uit te sloven met veel gesnurk en veel hals.
Rijtechnisch gezien is ze dan volledig hard en alles behalve nageeflijk. Mentaal is het dan zacht (?) want ze doet dat mét mij en blijft ook bij me. Ik kan mijn teugels gewoon door laten hangen en op mijn gemak van het moment meegenieten. Het is haar lolletje waar je deel van mag zijn.

Is dat wel uitsloven dan? Want "snork" wordt soms gevolgd door "knetter" uit de kont en dan is je paard met wat pech weg.
Dat soort opwinding kan snel overslaan in vluchtgedrag en ander gedoe. Hals erop zetten en snorken zie ik meestal niet als "lol" hebben. Maar het kan ook zijn dat ik me er wat anders bij voorstel dan jij bedoelt natuurlijk!!

1 van mijn haffen liet bv mooie dingen zien toen hij net in de kudde kwam. Spaanse pas, piaffe, hals erop, snorken. Maar hij had zeer zeker geen lol op dat moment, was aardig gespannen en probeerde dat wat te laten afvloeien.
Van de week zijn er paddockroosters gelegd en al die machine's en gedoe vonden de paarden toch wel wat spannend. Toen ik aankwam waren ze aan het snorken, hals erop, druk, tot zelfs stuiteren aan toe. Ik kwam bij de paddock en mijn paarden kwamen gelijk bij me, heb een "hier doen we rustig hoekje" gemaakt en binnen een paar minuten kwam de hele kudde tot rust. Weg gesnork en nekken die erop stonden, even lekker briesen, rollen en het hoofd omlaag kwamen ervoor in de plaats. Dat dan vooral omdat ik van de paarden (voornamelijk de mijne) vroeg om te ontspannen als ze in mijn "hier doen we rustig hoekje" wilde zijn (ik wil geen gestuiter in mijn ruimte, daar ben ik "streng" op, dat doen ze maar lekker ergens anders.)

Heb het buiten ook weleens gehad dat ze wel keurig bij me bleven, maar toch spanning hadden waardoor ze een snorkje deden. Maar dat zie ik niet als ze hebben lol, wel als ze hebben spanning en zijn zo geweldig dat ze toch hun best doen voor me. Het blijven wel dieren, paarden zelfs, dus heel soms kan er wat gebeuren wat spanning oproept. Dat zie ik niet als een probleem, als ze maar met me willen blijven "praten" zodat ik kan uitleggen dat het ok is, dat ze die spanning kunnen laten afvloeien op een manier die ok is voor ons allemaal ipv dat ze denken het zal wel, ik ga naar huis!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:47

Starbreeze schreef:
Het ging mij er meer om of jullie paard hard of zacht voelde :)

Zacht en soepel. De eerste keer na een jaar voelde ze paar minuten erg gespannen en nerveus, iets wat ik dan zo rot en zielig vind voor haar. Dus toen alleen maar bezig geweest dat het OK is en we gewoon weer samen gaan rijden, zoals vroeger. Al vrij snel was het OK voor haar. Verbazingwekkend hoe dat werkt.

Maar daarbij moet ik wel schrijven omdat ze een jaar niets gedaan heeft, ik nu vooral heel veel in stap loswerkende oefeningetjes doe. Paar rondjes draven en stop. Allemaal heel erg basis en eenvoudig opbouwend en kort rijdend. Dus er gebeurt niets spannends hier :P Maar ik rijd haar wel netjes correct door de nek, of zoals dat hier genoemd wordt met uitwaaierende schoft en open kaak ;)

De eerste keer heb ik paar pasjes links en rechtsom gegaloppeerd om te kijken of ze nog zo gemakkelijk links en rechtsom galoppeerde en dat deed ze. Alle knopjes zitten er nog op, dus we beginnen niet helemaal bij nul en dat vind ik echt tof. Toen gelijk gestopt want conditie is nul en door het vroege voorjaar heeft ze nu al wat last van haar voorjaarsallergie allergie, dus gewoon zeer rustig conditie opbouwen en weer eens een buiten ritje doen binnenkort.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:58

Bowen, dat zal per paard verschillen.
Bij Friet kan ik het niet goed vinden want die zal inderdaad in angst over gaan en vluchten.
Bij Dallas is het een dag niet geblazen is een dag niet geleeft. Die heeft nog nooi gevlucht. Na 5 minuten vloeit het vanzelf weer af en lopen we aan de lange teugel gewoon weer verder.

Ik heb rij foto's van afgelopen weekend.
Helaas niet zo veel aangezien mijn vader een typische beelden fotograaf is. Hij maakt dus steeds 1 foto en kijkt dan of de belichting goed is enzo :+
Ik heb een paar keer voorzichtig proberen te zeggen dat rijden dynamisch is, maar het kwartje viel geloof ik niet helemaal. Hij heeft dus ook enkel foto's gemaakt van die ene 10 meter waar hij vond dat de lens daar het beste voor was, vandaar dat je steeds dezelfde hoek zal zien :D

Afbeelding

Buiging in de hoeken is nog niet zo eenvoudig
Afbeelding

volgende rondje iets beter
Afbeelding

pasje verruimen is nog wat te moeilijk
Afbeelding

aanleuning ook regelmatig nog te "vrijblijvend" door impuls gebrek
Afbeelding

even ontspannen tussendoor
Afbeelding

weer duidelijk een moeilijke bocht
Afbeelding

Paard wordt te moe, kan zichzelf niet meer dragen
Afbeelding

yep, de puf is eruit
Afbeelding

dus tijd om wat uit te rijden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

even buiten uitstappen en klaar
Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:32

Simpelman schreef:
Starbreeze schreef:
Mijn paard voelt eigenlijk altijd zacht, behalve soms met de galop-draf of stap overgang (of in het bos :') ). Hij wordt daar juist heel constant in de laatste tijd, vandaar dat het stukje zo herkenbaar is voor mij. Het voelt als écht contact.

Je benadert het einddoel.

Nog verder vraagt hij je in het bos "wat denk jij hiervan? en dan zeg jij "is OK" en dan zit het goed.
Misschien doet hij dat al maar had je zijn vraag nog niet begrepen. ;)

Zou zo maar kunnen, ik zeg nu steeds wel hardop 'het is goed' en rij dan door. Maar van het weekend in het bos was hij toch wel aardig wakker weer (was ook weer 2 maanden geleden).
We wilden galopperen op een pad langs een weiland waar een kudde paarden stond, die deden natuurlijk mee haha. Dan is ie zo afgeleid dat hij mij vergeet haha, niet gallopperen maar draven of zijn leven ervan af hangt (had dit keer mn beugels wél korter gemaakt :D). Maar och, dat snap ik dan wel weer.

We hadden laatst in de binnenbak ook weer een schrikmomentje omdat er plotseling een deken over de rand lag. Eerste rondje weggesprongen, 2e rondje gezegd dat het goed was: Paard liep erop af, raakte de deken aan en vroeg om een brokje :D stapje voor stapje...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:45

Even iets anders, ik verzorg het paard van mijn zus tijdelijk ook. De verschillen tussen haar en mijn paard zijn echt enorm, zowel qua bouw als gangwerk. Die van haar is een dressuurbarbie, opwaarts van bouw met lange dunne stelten en die van mij is meer het volbloedtype, krachtpatsertje. Wanneer ik beide paarden longeer zie ik dat mijn paard voorwaarts lijkt te denken, die maakt grotere ruimere passen wanneer ik daarom vraagt en die van mijn zus lijkt nauwelijks te verruimen, denkt terug, komt meer omhoog en wordt krabbeliger. Dit is bij beide paarden altijd zo geweest, zo lang we ze hebben.

Mijn vraag is, kun je een paard dat van nature dus niet zo'n ruime gangen heeft leren meer rust in de verruimingen te krijgen? Wanneer ze stofzuigt en je haar naar voren vraagt, wordt ze krabbelig of schiet ze in galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:02

Ja ik vind het fijne plaatjes om naar te kijken Sizzle....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:05

Mijn ruinen gaan trouwens tekeer als twee jonge hengsten op het moment als ze samen los zijn in de bak. Why? Was even geleden veel minder? Vooral de 11 jarige is erg dominant aan het zijn nu.... Misschien deels te maken met zijn humeurtjes door de PPID. Maar hij zet de 3 jarige regelmatig nogal ruw op z'n plek. Kan iemand vertellen waarom dat nu meer gebeurt dan een tijdje geleden?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:15

@Sizzle, de eerste drie foto's van je uitrijden vind ik prettig om naar te kijken :) bij de rijfoto's krijg ik nog het gevoel of ze wat vluchterig is, of uit balans is. De foto waarbij je zegt dat ze beter buigt, lijkt ze juist wat op de binnenschouder te vallen.

Wat gebeurt er als je je paard net even wat meer richting kniehoogte blijft rijden? Moeilijk te zeggen van foto's en het is een momentopname.. maar het lijkt erop dat ze er nog niet helemaal aan toe is om wat hoger opgepakt te worden. Bij het verruimen zie je dat ook duidelijk terug, vergelijk die foto eens met de eerste van je uitrijden, daar gaat het achterbeen er wel super onder :)
Probeer dat eens te bevestigen en vanuit die houden steeds ietsje meer op te pakken om te voelen wat er gebeurt. Zodra je verschil voelt in ritme, laat de hals dan weer vallen.

Toevoeging: het verruimen heb ik zelf in eerste instantie in de stretch gedaan, probeer wanneer je paard laag loopt vanuit je knie je paard 'uit te persen', nodig uit om een langere pas te maken en bouw dat uit. Je voelt wel wanneer dat goed gaat, kan niet missen. Van daaruit steeds iets hoger instellen en verruiming vragen. Verruimen met hogere hoofdhalshouding kost veel kracht.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:25

Fijne plaatjes sizzle! Pasje veruimen is inderdaad nog wat te moeilijk haha. Komt vast wel goed.
Vind je paard ook heel mooi strechten naar het eind toe.
In tegenstelling tot starbreeze vind ik hem in de werkhouding niet uit balans in draf. In galop lijkt hij het moeilijker te hebben, valt precies een beetje om, en niet helemaal door zijn lijf, maar het is natuurlijk een momentopname. Beetje moeilijk in te schatten.
En leuke omgeving ook :D

Picasso, misschien was de 3 jarige wat brutaal geweest? Dus vond je 11 jarige het tijd wat meer duidelijkheid te scheppen?

Beentje is trouwens ok bij de mijne. Altijd paniek haha. :o
Terug eens dubbele longe erbij genomen, mijn god hij liep heel fijn. Blij hem eerst aan touwhalster of kaptoom hebben gehad, heeft hij erg veel deugd van gehad. Hij heeft eigenlijk van los aan de longe te lopen zijn lichaam leren gebruiken. Voorheen was dat paard precies een knobbel. Hij geraakte er zelf niet meer aan uit.

Een link die ik leuk vond om te delen. Voor de korthalzige en korte ruggen.
http://dressagetoday.com/article/encour ... hareaholic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:43

Fijne link ChocooPrins! Moony is ook zo'n model spanjaard, maar dan in engelse verpakking.
Wbt de uitbarstingen van hem naar Charlie (de 3 jarige), de correcties van Moony zijn behoorlijk agressief. Beetje heftiger dan ik eerder van hem zag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:13

@Sizzle wat ontzettend jammer dat ze nu weer achteruit gaat, plaatje! maar ik ben dan ook stippies fan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:30

Picasso, heeft hij niet het voorjaar in zijn bol? Het is zulk zacht weer, dat volgens die paarden het voorjaar al is begonnen. Hoe lang heb je ze al samen?

Sizzle, vreselijk naar dat ze weer minder wordt, hoop dat het moeilijke besluit nog even uitgesteld kan worden doordat ze toch weer wat opknapt. Gelukkig ben je wel wijs genoeg om te zien wanneer het echt genoeg is, dikke :(:) !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:54

Grappig die verschillende meningen.
Ze neemt graag iets buitenstelling op de linkerhand, aan de uitdrukking op het hoofd weet ik dat dit zo'n moment is of ze de binnenteugel als buitenteugel wil nemen zoals die eerste galop foto.
Paard is inderdaad absoluut nog lang niet in balans maar zeker niet vluchterig.
Het is nog een grote baby <3

Starbreeze, verruimen vanuit kniehoogte kan ze wel, maar soms probeer je weer eens een stapje verder. Dit stapje was te groot.
Ik zie zelf geen voordelen van alleen maar in een houding werken die voor het paard heel makkelijk is, je wordt niet beter van niet proberen.
Daarin verschil ik van mening met WF.
Jouw paard had ook al een flinke opleiding achter de rug natuurlijk en pakt dan natuurlijk de bekende oefeningen anders op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:11

Picasso, heeft dat niet gewoon te maken omdat je 3 jarige langzaam geen baby meer is?