Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FaberSmid schreef:Beginnende of gevorderde ruiter doet er niet toe, zo lang de ruiter er zich van bewust is alleen een ruiter te kunnen zijn met paard en zijn gehele leven een leergang tesamen is. Een ruiter is maar mens zonder paard, geen niveau meer daar.
Kinke schreef:Nog even terugkomend op wat o.a. Mindfields zegt...moet je als instructeur sowieso geen engelengeduld hebben?
Wat vinden jullie van David de Wispelaere als instructeur? Heb jaren geleden hem zien lesgeven en wat mij toen erg opviel was de rust in de lessen en het vele belonen van het paard.
ZZonneglans schreef:Mag ik van de gelegenheid gebruik maken terug te komen op het rijtechnische?
Let's get back on topic:
Ik ben benieuwd naar jullie meningen over schijnovergangen. Wat is het nut van schijnovergangen? Wordt er in de KR of AR veel gebruik gemaakt van schijn overgangen? Is het verwarrend/vervelend voor het paard? Waar gebruiken jullie schijnovergangen voor?
Edit: typo
orienta schreef:piepenfiets schreef:Alerter/scherper aan de (been) hulpen maken,zorgt voor actievere overgangen en houdt mijn flegmaat aan de gang.Geen idee hoe klassiek dat is
Zo gebruik ik het ook voor flegmatieke paarden![]()
Bij mijn wat hetere merrie gebruik ik het als wachtoefening
liberty22 schreef:precies een overgang , maar als je een schijnovergang in zet is het dan niet een valkuil omdat je dus terug rijd in tempo en niet verzameld dat je impuls verliest helemaal bij bijv. een heet paard?
Heb het dan maar over 1 a 2 passen vlakvoordat het paard weer voorruit gereden word maar toch.
En als dat zo is is dat toch niet iets te stimuleren.?
en als je nu hetzelfde ne meer kunt bereikken met goede overgangen waarbij deze valkuil niet zo groot aanwezig is waarom zou je dan schijnovergangen rijden dan zie ik de meerwaarde er niet van.
zo een hersenspinsel was er bij mij ontstaan