Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:27

Tja paarden leed. .Zo erg!! Hier ook a.k maandag een inslaper..Van een pensionklant van mij..Zie er weer zo tegenop..getverederie! Zo sneu!

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:31

He bah. Wat is er met dat paard?

Een vriendin van mij heeft ook echt veel pech gehad. Van die ellendige dingen als een pijn veroorzakende OCD in een niet opereerbare regio of röntgen foto bedrog bij aankoop zodat een zware afwijking niet zichtbaar was. En zo nog een paar dingen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:38

Nou dit paard inmiddels 23 begon 4jr terug met een dubbele pees..weer hersteld..Toen ruim 1 jaar geleden t paard licht bevangen werd uiteindelijk bleek dit te komen Door Cushing, toen ging zn gebit los zitten ( een of andere moeilijke naam een afkorting is t maar kan er niet op komen) nu dik 2mnd terug werd ie kreupel LA, wij naar de DA bleek ie kalkafzetting te hebben in de knie..behoorlijk ernstig..stamceltherapie werd voorgesteld 1400 euro geen enkele garantie.. in de tussentijd liep ie ook vele langdurige ontstekingen op waarschijnlijk veroorzaakt Door de cushing. Het is nu wachten op t volgende..eigenaar heeft besloten dat t genoeg is geweest.. waarvoor begrip!
Zo'n lief paard! Het is zo oneerlijk!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:39

Dat is wel erg veel ellende voor 1 paard. Sneu hoor.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:42

Sizzle schreef:
Dat is wel erg veel ellende voor 1 paard. Sneu hoor.

Dat is t zeker! We zijn er allemaal zo verdrietig om.. Waarom moet hem dat nou allemaal overkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:57

Ik word er een beetje naar van ... sterkte beide. Hoop dat mijn PPID/Cushing patiëntje nog even bij me mag blijven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:29

BahBiscaya, altijd moeilijk om zo'n besluit te moeten nemen.
Wat een leuk paard is Dallas Sizzle, mooie kleur en ook mooi gebouwd.
Ik hoop dat de dip van afgelopen week eenmalig was en hij snel toch weer opknapt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:48

Jullie gaan zoooo snel! Zal de komende weken door de drukte niet echt kunnen meepraten, maar blijf wel meelezen! En sla misschien wel af en toe mijn snater ertussen :o .

Ooh sizzle wat een leuk paard! Hopelijk komt hij er toch weer bovenop!!

Met mijn paard gaat het redelijk. Al vond ik dat hij terug een beetje dikker spronggewricht links had eergisteren. Traumeel gesmeerd en gisteren volledig met rust gelaten. Mank is hij niet, maar hij buigt wel wat moeilijker links, wat vroeger rechts was. Maar dat is al een tijdje zo.
Ik had alweer een massage voor hem ingepland binnen enkele dagen, eens zien wat ze zegt. Verder vind ik hem wel goed evolueren en ben best trots op zijn rugbespiering tot nu toe. Even spammen :P

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:05

Op de bespiering en scheef of recht moeten de deskundigen maar een mening loslaten, maar ik vind dit zo'n gaaf plaatje ChocooPrins! :) Ga ik ook eens proberen. Hoop voor je trouwens dat het euvel wbt dik beentje, nu weer verholpen is na rust en smeren.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:14

Picasso schreef:
Op de bespiering en scheef of recht moeten de deskundigen maar een mening loslaten, maar ik vind dit zo'n gaaf plaatje ChocooPrins! :) Ga ik ook eens proberen. Hoop voor je trouwens dat het euvel wbt dik beentje, nu weer verholpen is na rust en smeren.

Ik zie het ook niet haha. Zie wel een verschil, maar niet zo zeer van eerder die kant bespierd dan de andere kant, gewoon anders. Maar ik weet wel dat hij nog niet recht is! Dus zou in de spieren moeten te zien zijn.
Het is maar een minieme verdikking hoor, maar voordat we de knie problemen hadden, was er eerst een ontsteking op die sprong gezien. Dus ik ben beetje freaky wat betreft verdikkingen op benen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:16

Peetstap schreef:
Klinkt lekker ja, ja, "tita tovenaar , op de kermis is het voor elkaar"

Ik wandel wekelijks samen aantal keren vanuit stal zelfde route als basis en vul dat steeds stukjes nieuw aan.
Paardje kijkt niet echt op van zwaar landbouwverkeer, motoren, melkvrachtwagens, ligfietsen of scootmobiels, en is er iets wat eng is, een reiger of eend uit de sloot naast pad, dan effe freeze , snuifje hoogstens draai en klaar.

Loop op fietspad gescheiden door brede berm van een 80km weg ernaast.
Hij kijkt wel es op, maar verkeer deed em dus niet veel.

Ging vanmiddag in het zonnetje hele weg super relaxed, lijntje losjes en paardje is niet boven mijn schouderhoogte geweest en voorwaarts en aandachtig op mij.
Heb em paar keer op hals beetgehad: wat gaat ie weer fijn he jochie 8-)

In 1 a 2 seconde slaat ie ineens totaal om bij tegemoet komende voorlader met zwart vierkant hooipak voorop en draait zich om, trekt mij de longeerlijn door de handen (auw) en mij voorover omver de modder in en spurt weg in galop.
Gelukkig zit lijn nergens om mij heen, en kan ik em nakijken, maar hopend dat de lijn niet om zijn benen heen slaat...
Gelukkig ?, is ie dus bekend hier, het is lang recht fietspad en hij schiet niet de weg op, maar stopt honderden meters verderop vlakbij stal en duikt gras in.
Daar vangt boer en voorbijganger hem op gelukkig.

Kijk dat is de echte praktijk waar ik, vele posters hier en vele medelezers gewoon mee te maken krijgen met een brave kwpn / Indoctro bloed.
Geen magic en :list: die we nooit zullen zien, maar real-life.

Voor mij geen magic ;) maar juist een heel stelselmatige aanpak voor dit soort dingen.

Echt heel vervelend als dit soort dingen gebeuren (ik hoop dat je er niets aan overgehouden hebt?).
Als mij dit gebeurt, dan ga ik wel helemaal opnieuw alles bekijken en bedenken wat ik nog kan verbeteren.

Dat is trouwens absoluut niet specifiek naar jou toe, mensen gaan echt extreem onvoorbereid de weg op.
De opleiding voor naar buiten gaan, zou, naar mijn mening, net zo serieus genomen moeten worden als de dressuuropleiding.

Met alleen herhaling ga je er bij de meeste paarden absoluut niet komen. Herhaling is pas nuttig als je een goede ervaring te herhalen hebt.

Bedenk even dat je voor buitenrijden vertrouwen op meerdere gebieden nodig hebt:
Zelfvertrouwen van het paard
Vertrouwen van het paard naar jou toe
Vertrouwen in het leren van nieuwe dingen
Vertrouwen in een andere omgeving
vertrouwen in het gezelschap, of juist weggaan bij, andere paarden.

Eigenlijk heb je al deze punten nodig om succesvol te kunnen buitenrijden. Sommige paarden hebben problemen met één punt (bijv. het paard wat ok is, tot het bij andere paarden weg moet). Sommige paarden hebben problemen met alle punten en dan zal je er echt heel veel voorwerk in moeten stoppen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:01

Ik was toevallig aan het zoeken hoe de trapezius bij het paard precies loopt omdat ik zie dat deze sinds een paar weken ineens in beeld komt bij de Fries die ik rijdt. Toen kwam ik via Google een heel oud topic tegen, maar eenmaal aan het lezen werden er dingen voor mij heel duidelijk en goed uitgelegd. Vooral het stuk over voor en achter de loodlijn en bespiering van de hals.

Wie weet ook interessant voor anderen hier.
[RT-V] Trapezius/rhomboideus de belangrijkste schakels?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:50

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:57

Bijzondere site...
De plaatjes had hij wellicht beter weg gelaten :o

Zonder hoofdstel beweren dat je paard zich volledig geeft is ook smokkelen natuurlijk. Wat je niet voelt is er niet :+

Er is ook nog zoiets als africhtingsniveau.
Een paard dat net zadelmak is kan zo ontspannen zijn als hij maar kan. Maar die kunnen uit fysieke beperking en gebrek aan routine nooit al in alle oefeningen durchlässig zijn. Anders zou je een paard ook niet fysiek hoeven trainen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:06

Het ging mij er meer om of jullie paard hard of zacht voelde :) vond het mooi gezegd dat sommige ruiters bezig zijn met de hals 'soepel' te maken terwijl je beter bezig kun zijn met de ontspanning tussen de oren. Een zacht paard is mijn doel. Vaak lukt dat al, de galop nog niet altijd.

Wel ervan uitgaande dat alles verder in orde is natuurlijk! Anders wordt het heel complex.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:14

Dat kan 30 x per ritje wisselen.
Paardje lekker los en ontspannen, komt er een bergbeklimmer tussen de bomen naar beneden geschoven zijn we ineens weer van de hulp weg en "hard" in het lichaam. Dan weer fijn los tot je aan een grens van de africhting komt dan wordt het weer wat moeilijker voor het lichaam en dat voel je dan in de aanleuning.
Een Dynamisch spel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:18

Mijn paard voelt eigenlijk altijd zacht, behalve soms met de galop-draf of stap overgang (of in het bos :') ). Hij wordt daar juist heel constant in de laatste tijd, vandaar dat het stukje zo herkenbaar is voor mij. Het voelt als écht contact.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 14:20

Starbreeze schreef:
Mijn paard voelt eigenlijk altijd zacht, behalve soms met de galop-draf of stap overgang (of in het bos :') ). Hij wordt daar juist heel constant in de laatste tijd, vandaar dat het stukje zo herkenbaar is voor mij. Het voelt als écht contact.

Je benadert het einddoel.

Nog verder vraagt hij je in het bos "wat denk jij hiervan? en dan zeg jij "is OK" en dan zit het goed.
Misschien doet hij dat al maar had je zijn vraag nog niet begrepen. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:27

Wat is dan precies zacht en hard?
Want een paard dat aan de voorkant zacht is maar daarbij te zacht is (erachter wil) is ook een vorm van hard in zijn lichaam.
Altijd zacht betekend voor mij een paard dat zover in de opleiding staat dat het altijd alleen maar met de concentratie bij jou is en lichamelijk zo ontwikkeld is dat het alle oefeningen in feite zonder moeite kan uitvoeren in volmaakte nageeflijkheid.
Als ik met een 5 jarige dat amper 1 jaar onder het zadel is zou beweren dan weet iedereen meteen dat ik zou liegen toch?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 14:42

Je bekijkt het technisch maar het is iets emotioneels.

Zacht betekent hier dat het paard zich niet meer afschermt tegen je maar alle communicatie en inwerking open laat. Het is zonder weerstand.
Het biedt je zijn vertrouwen.

Hard is een schild dat het paard instinctief opzet omdat het niet voldoende vertrouwen heeft en wil voorkomen dat het door de ruiter gedirigeerd kan worden. Het heeft een reserve opgezet, het laat door wat het wil en houdt tegen wat het niet wil.

Het winnen van vertrouwen bij een paard kost veel tijd en vraagt een voortdurend afzien van het ego van de ruiter, het vertrouwen verliezen is echter heel snel gebeurt.
Krachtig leiding geven met zachtheid en tederheid.
De ruiter is in dienst van zijn paard, heeft hij het vertrouwen eenmaal gewonnen/verdiend dan doet zijn paard alles en zonder weerstand, het paard laat zich los, het geeft zich edelmoedig over.
Dit is een vrijwillige daad van het paard, het kan het ieder moment ongedaan maken, het is niet onderworpen, het doel van de dressuur.
Pas wanneer iemand dit doorziet begint hij een "horseman" te worden.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 24-12-15 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:48

Aha, op die manier zijn beide beesten voor 95% zacht.
Ik stap sowieso niet op als een paard of ik zijn dag niet heeft.
Ik vind de keuze van de woorden lastig.
Dallas is een clown. Ze vind het regelmatig nodig om zich enorm uit te sloven met veel gesnurk en veel hals.
Rijtechnisch gezien is ze dan volledig hard en alles behalve nageeflijk. Mentaal is het dan zacht (?) want ze doet dat mét mij en blijft ook bij me. Ik kan mijn teugels gewoon door laten hangen en op mijn gemak van het moment meegenieten. Het is haar lolletje waar je deel van mag zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 15:03

Dan schermt ze zich af tegen je inwerking, ze heeft zich niet edelmoedig overgegeven.
Bij EO laat je paard het aan jou over te beslissen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 15:05

Once the horse is perfectly light, the seat will give the feeling of riding on the "gentle waves of a quiet lake".
(en daar hebben we geen core spanning bij nodig....)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 24-12-15 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:05

Ik vind dat een paard best lol mag hebben, zolang het maar verder loopt als ik vind dat het moment niet gepast is. Daar hebben we nog nooit ruzie over gehad.
Als de gelegenheid er niet toe is geef ik been en dan rijden we door.

Ik vind dat ook tegenstrijdig met een opleiding waarbij je het paard leert op eigen initiatief mee te denken en vervolgens mag het nooit emotie tonen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-12-15 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:06

Sorry het gaat me weer net wat te ver allemaal.... in een volledige staat van ontspanning in elke situatie, ook onverwacht? Dan zit je op een dood paard.... Of gaat het erom wat je in een schrikreactie met de reactie doet om terug te gaan naar ontspanning. Voorkomen kan je het toch niet altijd.