[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freeconnect

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:22

Daffie1986: Inderdaad, en daar hebben veel mensen helaas geen zin in/het geduld voor. Het eerste half jaar heeft menig stalgenoot zeker bij mij vast ook wel eens gedacht "waar is zij mee bezig": contrastelling, slingerlijnen, kwartlijnen en paard met het hoofd redelijk hoog. Maar je zag het paard met de maand sterker worden en beter gaan bewegen. Ik les overigens bij 2 verschillende mensen via AdB. Bij de één betaal ik € 25,=(incl € 5,= rijkostenvergoeding) en bij de ander € 40,=. Beide voor 3 kwartier. Vind € 40,= eigenlijk te gek, maar ja, leer ontzettend veel dus waard is het wel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:29

Nouja ik ga wel gewoon door met starten, want dan kan het toch alleen maar beter worden en ik had de startkaart vorrig jaar al aangevraagd en dr ook niet mee gestart. Maar ik wil gewoon dat ie goed komt en voor mij ist ook wel een behoorlijk bedrag maar wil gewoon dat ie beter wordt en wil ook wel de clinic's die hij geeft volgen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:46

Een vriendin van mij is ook gewwon blijven starten, maar ik zag de winstpunten te hard gaan en in de M zou ik mezelf gigantisch gaan tegenkomen. Rijd in het voorjaar liever nog een paar keer L2 om het fijne gevoel ook in de ring te houden, en ja de m is alleen maar doorzitten en helaas heb ik daar veel moeite mee. En na een fijne les, kun je ook weer even vooruit! Heb na een les genoeg huiswerk voor 2-3 weken. Natuurlijk wil ik wel vaker, dan gaat het allemaal sneller maar mijn paard is nog geen 8 en gaat hoop ik nog héél lang mee.Tijd zat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:48

Ik wil eigenlijk niet reageren, maar ga toch de vraag stellen....
Hoe kan het dat 2 van mijn leerlingen ( die nu op de A de B manier rijden) die beide hun punten reden in de dressuur ( L2), van 1 paard door instructrice van A.D.B werd gezegd.... paard is keurig recht, nu, na ongeveer een 1/2 jaar les en rijden, volgens diezelfde instructrice niet meer aan wedstrijden deel moet/kan nemen omdat het paard er niet klaar voor is???
Trouwens ook de osteopaat ( sandra van Leeuwen) vond het paard in goede conditie en recht... Snap nog steeds niet helemaal waar al die mooie verhalen vandaan komen n.l en wil het heel graag snappen! Ik zie alleen maar paarden die niet voor, maar achteruit gaan qua bespiering en beweging....is dat dan normaal en heeft het zijn tijd nodig? Maar waarom, vraag ik me dan af, als het paard al recht is en mooi in zijn lijf zit met de goede bespiering? Achteruit training heb ik nog nooit over gehoord n.l! Leg het eens uit!!!

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:55

aerdenhout1 schreef:
Hoe kan het dat 2 van mijn leerlingen ( die nu op de A de B manier rijden) die beide hun punten reden in de dressuur ( L2), van 1 paard door instructrice van A.D.B werd gezegd.... paard is keurig recht, nu, na ongeveer een 1/2 jaar les en rijden, volgens diezelfde instructrice niet meer aan wedstrijden deel moet/kan nemen omdat het paard er niet klaar voor is???
Trouwens ook de osteopaat ( sandra van Leeuwen) vond het paard in goede conditie en recht... Snap nog steeds niet helemaal waar al die mooie verhalen vandaan komen n.l en wil het heel graag snappen! Ik zie alleen maar paarden die niet voor, maar achteruit gaan qua bespiering en beweging....is dat dan normaal en heeft het zijn tijd nodig? Maar waarom, vraag ik me dan af, als het paard al recht is en mooi in zijn lijf zit met de goede bespiering? Achteruit training heb ik nog nooit over gehoord n.l! Leg het eens uit!!!

Vraag het eens aan de instructrice zelf waarom. -:)
Ik denk dat zei je het beste kan vertellen waarom de paarden achteruit gaan.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:59

Aerdenhout1: Ik heb zelf besloten in september '07 te stoppen met wedstrijdjes rijden na met 4 winstpunten te zijn thuis gekomen. Mijn gevoel was niet goed (maar met trucjes kom je een eind in de ring), en toen ik de beelden terug zag schrok ik echt. Zo scheef en teveel op de voorhand. Maar ja, plaatje was mooi! Ben toen op zoek gegaan omdat niemand mij verder kon helpen( ja, "rond en over de rug rijden" kreeg ik vaak te horen.) Maar voorwaats rijden werd een steeds groter probleem. Bij toeval ingeschreven voor een clinic en na één les snapte ik nog maar een fractie maar alles bewees dat dit voor ons dé manier was. En mijn paard is volledig opgebloeid, ziet er geweldig uit (eindelijk een goede bespiering, een prachtige kont en een onderhals die vele malen minder is) en haar van nature trage, stuwende achterbeen is nu sneller en draagt beter. Ik had dus geen kreupel paard of iets dergelijks. Ik respecteer ieders mening en snap dat er ook vaak vragen (heb ze zelf ook nog regelmatig) zijn, maar voor ons (en vele anderen die ik inmiddels ken) werkt het super. Ik word nu zlefs gestimuleerd weer te gaan starten. Maar kijk eens hoeveel mensen struikelen in de M. Tot de M kom je er vaak nog wel maar dan begint het pas...

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:02

aerdenhout1 schreef:

Maar wat is de definitie van een rechtgericht paard?
M.a.w wat versta jij onder een recht paard
Ik zie nl. geen een paard die niet op de AdB wijze loopt rechtgericht lopen, ok ik lieg alleen anky haar paard

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:07

Kan ik inderdaad eens doen a.s vrijdag alabaster. ZIJ kan me het me inderdaad het beste vertellen. Ik begrijp n.l nog steeds geen ene moer van dit soort lesgeven.( van wat ik hier zie dan he !!) IK denk nog steeds dat je een paard alleen maar recht richt door oprekken van div. spieren. Academische rijkunst is het niet in elk geval.
Wat ik wel heel goed begrijp is dat er toch veel mensen wel baat hebben bij deze manier van rijden.

labionics...het paard waar ik het o.a over heb was volgens instructrice recht!!
Paard zou nu geen wedstrijd meer kunnen /mogen lopen????

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:11

O ja antwoordt op je vraag.
Osteopaat kijkt naar de wervels en niet naar de spieren, dus een paard kan een rechte ruggewervel hebben en toch ongelijk bespierd.
Paarden gaan niet achteruit in de bespiering, maar andere spieren worden getraind, waardoor de bespiering door sommige bespiering minder wordt en andere spieren sterker. (vind het heel naar om te zeggen) maar de paarden bij mij op stal gereden op de AdB manier zien er beter uit dan de LDR paarden.
Zowel qua gezondheid als qua bespiering.(en om die reden stapt ook bijna iedereen van de LDR methode over op de AdB methode)
En van achteruit training heb ik ook nog nooit gehoord.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:15

aerdenhout1 schreef:
Kan ik inderdaad eens doen a.s vrijdag alabaster. ZIJ kan me het me inderdaad het beste vertellen. Ik begrijp n.l nog steeds geen ene moer van dit soort lesgeven.( van wat ik hier zie dan he !!) IK denk nog steeds dat je een paard alleen maar recht richt door oprekken van div. spieren. Academische rijkunst is het niet in elk geval.
Wat ik wel heel goed begrijp is dat er toch veel mensen wel baat hebben bij deze manier van rijden.

Dan snap ik er ook geen snars van want dat heeft niet met AdB te maken hoor, ik denk dat je misschien is bij de Bodt zelf moet gaan kijken.
Want dan krijg je echt antwoordt op al je vragen, en dan zie je (bij paarden die al langer getraind worden, gewoon lopen zoals ieder ander paard)
Dus gewoon in de krul zonder contra stelling, alleen dan wel rechtgericht. (rij ook niet meer met contrastelling, een met de neus eruit)
Dus als je tijd hebt kom langs op manege de groene heuvel op 13 of 14 maart

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:20

Ik heb het niet over de osteopaat die zei dat hij recht was, maar de instructrice van A d B!
Nu loopt het paard vele malen minder dan voorheen en zie je zijn bespiering achteruit gaan.Vooral zijn rug is slechter geworden. Kont zit weinig tot geen bespiering meer op. Is dit normaal en komt het later weer goed dan? Ik vraag het me nog steeds af eigenlijk.

labionics...het is een van de betere leerlingen van Ade B begrijp ik en ze heeft in elk geval al vele vele volgelingen die tevreden zijn...daarom snap ik het ook niet! Waarom zie ik hier dan andere dingen?

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:24

Citaat:
Trouwens ook de osteopaat ( sandra van Leeuwen) vond het paard in goede conditie en recht...??
:?
Laatst bijgewerkt door Lagency op 23-02-09 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:26

aerdenhout1 schreef:

:?

Mischien zou je zelf eens een lesje moeten volgen dan snap je het denk ik wat beter allemaal.
Ze heeft toch bijna een hele ochtend theorie uitleg gegeven en ze is wekelijks bij je op stal dan zou ik dit dan toch eens aan haar vragen of aan je klanten die zo rijden ;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:26

labionics schreef:
Ik zie nl. geen een paard die niet op de AdB wijze loopt rechtgericht lopen, ok ik lieg alleen anky haar paard

Dan zie jij andere paarden dan ik. ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:09

@Aerdenhout1: Mijn paard loopt nu ook "slechter" dan voorheen.
Zij werd altijd redelijk streng gereden, aan de teugel, voorwaarts en elke pas aandrijven.
Nu was zij wel scheef, moeite linksom maar nooit wat aan gedaan.
Na blessures bij de dierenarts les genomen op de "normale" manier en daardoor liep ze wel door, niet meer kreupel maar volledig op de voorhand en.. Nog steeds heel erg krom!

Nu rijden wij sinds 3 maanden via AdB en in 1e instantie is zij wat achteruit gegaan. Ze moet ineens buigen! En van voorbeen wisselen en zelfstandig lopen en niet op mijn hand of been leunen.
En dat is moeilijk en lijkt ze achteruit te gaan.
Maar nu na 3 maanden via Adb heb ik vanavond wél een ronde volte kunnen maken met een ontspannen en vooral rond paard!

Dus misschien is het paard eerst uit elkaar gevallen en zelfstandig op de pootjes gekomen en dat is moeilijk.
Of misschien geen goed lesgeefster of ruiter?
Of misschien was deze methode niet de methode voor het paard of ruiter... Het kan allemaal :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:17

@CarovdG: Ik verbaas mij ook wat ze in de dressuur wedstrijden toelaten! In de krul getrokken, geen achterhand gebruikt en dat is maar het begin en zelfs op hoog niveau.
Ik wil graag wedstrijden rijden maar zolang er nog zulke foute dingen zo hoog beoordeeld worden zal het mij geen voldaan gevoel geven.

Ik wil trouwens ook graag grondwerken! Lijkt mij onwijs leuk om je paard zo vanaf de grond te kunnen trainen :).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:54

CarovdG schreef:
Daffie1986: Inderdaad, en daar hebben veel mensen helaas geen zin in/het geduld voor. Het eerste half jaar heeft menig stalgenoot zeker bij mij vast ook wel eens gedacht "waar is zij mee bezig": contrastelling, slingerlijnen, kwartlijnen en paard met het hoofd redelijk hoog. Maar je zag het paard met de maand sterker worden en beter gaan bewegen. Ik les overigens bij 2 verschillende mensen via AdB. Bij de één betaal ik € 25,=(incl € 5,= rijkostenvergoeding) en bij de ander € 40,=. Beide voor 3 kwartier. Vind € 40,= eigenlijk te gek, maar ja, leer ontzettend veel dus waard is het wel.

Dat denken sommige mensen vast van mij ook :D
Maar ondertussen doet de fries het wel erg goed op wedstrijd!!

Sommige mensen zie je met losrijden op wedstrijd ook echt zo kijken van okeeeee wáár is die mee bezig??? En moet dát de ring ook in???
Tot Hilde lekker los is en ik haar oppak, dan kijken ze ineens heel anders 8-)

@ Aerdenhout, ik denk dat jij Mireille bedoeld, en ik kan jouw verhalen ook écht niet plaatsen.
Kan ook geen oordeel geven omdat ik de paarden niet ken, en niet weet hoe ze er eerder uitzagen.

Wat ik wel weet is dat je idd qua plaatje 'achteruit' kan gaan, dus ipv aan de teugel wat voor het oog soms er goed uit kan zien ook al voelt t misschien niet fijn, en dan zie je ineens kwartlijnen, slingerlijnen, hoofdje wat hoog, of juist neus op de grond maar zegmaar nog geen 'proefhouding'

Bij sommige paarden duurt die periode heel lang, met Wis ben ik ook 10x zo lang bezig als met de fries.
Maar zowel bij Wis die alleen op ontspanning werd gereden, als bij de fries die in de aaneluning loopt, zijgangen meepakt enz, zie je de spieren erop komen, zitten goed in hun vel, zijn lekker los en soepel en vallen echt niet terug qua bespiering!

Je ziet ze beide qua lichaam écht vooruit gaan, alleen de 'proefhouding' zie je dus bij de 1 al heel snel en bij de ander zie je dat maar af en toe een klein stukje.
Ligt er aan hoe slecht t paard is en wat t probleem is.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 02:58

Ik kan misschien Aerdenhout wel begrijpen. Bij mijn vorige instructrice moest het plaatje er ook mooi uit zien, paard werd achteraf meer in de krul getrokken dan gereden. Nu zoekt mijn paard de hand zelf op en heeft ze een flink bespierde kont gekregen op haar 18e.
In het begin doe je een stap terug maar als je een paar maanden bezig bent met de A d B manier van rijden dan zie je een paard dat beter bespierd is en makkelijker beweegt.
Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen waar dit niet op gaat maar dat heb je bij elke rijstijl.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 07:28

CarovdG schreef:
Dat blijft voor velen een probleem: een paard wordt steeds schever, gaat steeds slechter bewegen en bijna niemand kan echt uitleggen hoe je een scheef paard (wat elk paard van nature is) weer recht kunt maken. Het is voor mij bijv. onbegrijpelijk waar ik de soms, in mijn ogen belachelijke hoge punten, vandaan haalde: als ik de video opname terug zag en bewust werd van hoe scheef mijn paard door de ring liep.....maar ja, het plaatje is dan voor veel juryleden doorslaggevend. Na een wedstrijdstop van bijna 2 jaar, start ik in het voorjaar weer. Fijn nog in de L-2 maar nu wel met een paard wat rijtechnisch voor elkaar is en veel belangrijker, het rijden is weer echt leuk voor ons beide!

Het grondwerk lijkt me ook super om te doen, aan de hand een paard sb, travers laten doen. Heb hiermee echter weinig ervaring. Kijk ook wel eens op de site van Marijke de Jong (AR) en ben benieuwd wie hier welke ervaring mee heeft. Ben absoluut erg te spreken over AdB en heel enthousiast over de lessen maar bijv. mijn zit, is echt een drama. Ik kan absoluut niet doorzitten, ligt vooral aan mij en als ik weer eens flink last heb van mijn rug, is werk aan de hand natuurlijk super voor de afwisseling. Hoor graag jullie ervaringen!

Ik heb 1,5 jr les gehad in de AR, waarvan 5 maanden alleen werken aan de hand, omdat ik geen zadel had. Als je in de buurt woont, mag je gerust eens langskomen om te kijken :)
Gister paard weer gereden volgens adb. Stalgenoot was verbaasd over wat ze zag. Een verschil van dag en nacht, nu al. Paard veel rechter, veel meer ontspannen. Die van mij heeft geen beenproblemen, maar kon niet ontspannen in de bovenlijn. Nu wel. De rug zag na het rijden eruit als een holle strijkplank en die blijft nu veel losser na het rijden.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:25

roxxxiejjj

Wij hebben les van Daphne (van Oostvoorne t/m Rhoon), één keer in de 2 weken!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:56

Succubi: Wedstrijdjes rij ik echt voor ons eigen plezier. Kan zelf redelijk inschatten en beoordelen hoe het ging. Natuurlijk ook wel beoordelingen gehad die aardig kloppen met het gevoel en de video achteraf maar het is en blijft een jurysport waar persoonlijke voorkeur een rol blijven spelen. Alleen, wij doen het voor onze lol. Als je de trekkende, schoppende mensen op het voorterrein wel eens ziet, schieten de tranen in mijn ogen.

Renske: Ik ken dat gevoel ook, dat je mensen ziet denken "waar is ie mee bezig". Gewoon lachen en doorrijden! Bij onze stal hebben meerdere mensen privéles. Reed ik keer in de bak toen iemand les had, met mijn zweepje bovenhands, dacht die instructrice dat ik héél boos was, haha!

Ankem: bedankt voor je aanbod! Aardig van je! Was het enigszins in de buurt, had ik graag van je aanbod gebruik gemaakt. Maar woon in de buurt van Breda dus dat is nogal een eindje.
En zo zie je maar, geen methode is heilig. Wat fijn dat je paard al vele losser aan het worden is!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:59

Aerdenhoudt ik denk idd ook dat je het over Mireille hebt omdat ze vetelde dat ze bij jou op stal les geeft, wat ik wel raar vindt is waarom je dit niet veel eerder aan haar heb gevraagd aangezien ze toch al een tijdje bij je op stal komt. Je weet dat zij een van de betere instructeurs is dus dan kan je er ook vanuit gaan dat je een goed antwoord zou krijgen op deze vraag.. aangezien wij ook allemaal alleen maar leerlingen van zijn en nog niet alles weten!!

Naomi is niet echt achteruit gegaan sinds ik zo rij, ze heeft er wel een paar moeilijkere dagen tussen gehad maar eigenlijk ging ze steeds beter vooruit, nu ik haar al anderhalve maand zelf thuis doe is ze ook niks achteruit gegaan volgens mireille. Ze vond zelfs dat ze flinke buikspieren had gekregen! Wel was mijn houding een ramp en moest ik af en toe wat strenger zijn maar gelukkig geen echte achteruitgang.

Wat het kijken van andere mensen betreft, toen ik nog bij mireille stond merkte ik ook dat er veel mensen raar aan het kijken waren maar op mijn eigen stal vindt iedereen het wel prima wat je met je paard doen en veel zijn ook geinteresseerd in waarom ik iets op een andere manier doe. Gelukkig nog geen rare blikken gehad op mijn eigen stal :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:26

Ik ga het zeker vragen vrijdag. Moet wel zeggen dat ik er huiverig voor was, omdat er het een en ander is gebeurd op stal en ik me er niet mee mocht bemoeien. Gelukkig is de sfeer nu weer gezellig en zal het geen problemen meer geven.
Ben benieuwd naar haar antwoord.
Laat het jullie weten!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:34

aerdenhout1 schreef:
Ik ga het zeker vragen vrijdag. Moet wel zeggen dat ik er huiverig voor was, omdat er het een en ander is gebeurd op stal en ik me er niet mee mocht bemoeien. Gelukkig is de sfeer nu weer gezellig en zal het geen problemen meer geven.
Ben benieuwd naar haar antwoord.
Laat het jullie weten!

Kan me toch niet voorstellen dat je klanten waar je hier over schrijft hier blij mee zijn ;) Ik ben benieuwd of je je dit keer wel kan vinden in haar antwoorden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:49

Ik denk eigenlijk niet alabaster! En mijn klanten weten het hoor, maak je daar geen zorgen over! Er worden trouwens geen namen genoemd en beide ruiters hebben zeker het allerbeste met hun paard voor, laat dat voorop staan!
Ook w.b.t mireille geen kwaad woord, reuze aardige meid die erg leuk les geeft! Het enige wat ik vraag is waarom een paard eerst slechter moet worden om vervolgens "beter" te gaan lopen als het dier al goed liep.
De volgorde begrijp ik gewoon niet!
Natuurlijk snap ik de verhalen van mensen waarvan het paard niet fijn liep en die niet lekker in hun vel zaten. Maar een paard met een beetje lange teugel naar voren rijden geeft al snel een fijner gevoel dan een paard meer aan laten treden zodat ze spieren voelen ( En wat pijn dus) Staat er dan ook nog iemand aan de kant te juigen dat het super gaat is het plaatje compleet voor veel ruiters. Voorlopig zie ik alleen maar paarden die NIET zo fijn in het lijf zijn, de impuls is ver te zoeken, en over de aanleuning ( dus ook het nageven) heb ik het maar niet.