Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:30

@ Miran:
Nogmaals, als jij dingen gaat interpreteren op je eigen manier, en ik leg je dan uit hoe ik het wel bedoel, dan zou het je sieren om te zeggen "oh, dan heb ik het verkeerd begrepen", maar dat is blijkbaar moeilijk?

Misschien moeten degenen die bitloos rijden en niet over één kam geschoren willen worden, eens wat meer moeite doen om de harde schreeuwers onder de bitloze aanhangers die overal verkondigen dat bitten gebruiken ongeveer gelijk staat aan dierenmishandeling, een beetje tegengas te geven. Maar dat gebeurd maar zelden, de meesten nemen het voor elkaar op wat voor onzin de ander ook uitkraamt. En dan moet je dus ook niet verwonderd zijn dat je in hetzelfde hokje geplaatst wordt.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 17-06-08 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:33

Lielle schreef:
Een hoge neusriem gecombineerd met kinketting kan ook knap strak Knipoog

Ik snap jouw argument wel, maar ik vind het onvoldoende steekhoudend. Een goed jurylid (ja, ik weet wat ik zeg Knipoog ) ziet ook aan de ruiter of die met harde handen rijdt, een mooie aanleuning herken je met en zonder bit. Alleen is er dan nog wat opleiding bij de juryleden te doen Knipoog

Natuurlijk kun je wel zien of er druk is of niet. Maar het punt is dat een paard dat de gehele wedstrijd met de mond open of de tong naar buiten loopt op elk onderdeel daarop afgestraft wordt. Wat ga je doen met een paard wat op een bitloze optoming dat niet kan doen? Dat geeft een ongelijke verhouding en daar gaat het mij om, niet of juryleden wel of niet kunnen onderkennen wat een mooie aanleuning is en wat niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:35

Miran schreef:
Met de populaire aansnoerneusriemen kan een paard met bit echt zijn mond niet meer open doen...

@Horseyfries: Omdat Wesseltje iets anders vind dan jij, is het een domme opmerking?
Waarom doe je nou zo pisnijdig tegen mensen die op een fijne manier lol hebben met hun paard?

Jij vond het dus een slimme opmerking? Als ik één pagina ervoor duidelijk zeg dat bitloos rijden prima kan? Dan heb jij een ander idee van intelligentie als ik. Ik houd het bij "meeuwenfletsen" Ja hahaha, die houden we erin!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:36

call me naive maar een jury die herkent dat het geen goede aanleuning is heeft daarmee voldoende aanleiding om extra op subtiel verzet te letten en dat mee te nemen in de punten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:38

Lielle schreef:
call me naive maar een jury die herkent dat het geen goede aanleuning is heeft daarmee voldoende aanleiding om extra op subtiel verzet te letten en dat mee te nemen in de punten.

Maar hij kan niet zoals bij paarden die de tong eruit of de mond open hebben bij elk onderdeel zetten "tong zichtbaar" of "mond open", en daarmee wordt verzet wel een stuk moeilijker te herkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:38

mee eens lielle Ja
Maar helaas zullen we wel vast moeten stellen dat er jury's zijn die geen verschil zien tussen in de krul getrokken en nageeflijk gereden...Die kunnen een open mond wel herkennen...maar verzet zonder bit?

En ja dat moet veranderen, ook nu met allemaal bit... maar dat is imo een andre discussie

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:40

horseyfries schreef:
Lielle schreef:

Maar hij kan niet zoals bij paarden die de tong eruit of de mond open hebben bij elk onderdeel zetten "tong zichtbaar" of "mond open", en daarmee wordt verzet wel een stuk moeilijker te herkennen.

maar wel 'verzet', of 'onrustige/niet subtiele aanleuning'

Ik snap echt wel wat je zegt en ik ben het kawa eens dat lang niet ieder jurylide (of ruiter) dit kan herkennen, maar ik vind het geeen gegrond argument om tegen bitloos rijden te zijn.

Anoniem

Ook mondje dicht is in de krul, kijk ook maar eens bij de hogere ruiters, hoe die spieren in die nek van die paarden staan.., de spierballen die die mensen hebben..

Anoniem

Na 30 pagina's bitloos denk ik dat het maar mooi is dat er paarden zijn die hun baasjes duidelijk kunnen maken dat bitloos beter is Lachen. Het is voor sommige ruiters echt een betere keuze. Maar dan graag niet met van die geniepige hoofdstellen en touwhalsters, want zo aardig zijn die nu ook weer niet. Net zo min als bijvoorbeeld een seretta, ook bitloos Lachen.

Misschien kan de club van bitlozen zelf wedstrijden gaan organiseren?

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:41

Bitloos rijden is toch even onnatuurlijk als op de rug van een paard kruipen ? Knipoog

Daar zegt niemand iets van Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:46

Lielle schreef:

Ik snap echt wel wat je zegt en ik ben het kawa eens dat lang niet ieder jurylide (of ruiter) dit kan herkennen, maar ik vind het geeen gegrond argument om tegen bitloos rijden te zijn.

Helemaal met je eens
Wel dat een ruiter de vaardigehied moet laten zien met een bit om te kunnen gaan.

Dat is voor mij de reden om tegen te zijn.

Bit en neusriem controle mag van mij sowieso veel meer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:47

phaser schreef:
Bitloos rijden is toch even onnatuurlijk als op de rug van een paard kruipen ? Knipoog

Daar zegt niemand iets van Tong uitsteken

En nog onnatuurlijker als je een paard niet leert om een ruiter te dragen (bit en bitloos)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:48

@Horseyfries: ik lees toch echt wat er staat, als jij wil dat ik je anders begrijp moet je het anders neerzetten.

Verder heb ik duidelijk aangegeven dat ik geen problemen heb met mensen die met bit rijden. Waarom zou ik perse tegengas moeten geven op anderen? Als dat hun mening is, hebben zij daar recht op, of ik het er nou wel of niet mee eens ben. Wat dus niet betekent dat ik daarop veroordeeld wil worden, ik verwacht toch ook niet dat jij heel veel moeite doet om iedereen die niet met bit om kan gaan en zijn paard in de krul trekt tegengas te geven?

Ik krijg overigens mijn paard bitloos ook echt niet in de krul getrokken. Tenminste, dat vermoed ik, heb het nooit geprobeerd maar zij is echt wel sterker dan ik ben. Snap ook niet dat mensen om die reden overstappen... Ik heb gewoon gemerkt dat zij liever niets in haar mond heeft en hier lekkerder op loopt.

Is dat nou iets typisch menselijks, dat mensen die afwijken van de gevestigde orde zich altijd moeten verdedigen? Ik zie dat in meer dingen (vegetarisch eten bijv), als iemand met een bepaalde overtuiging iets doet en daarmee anderen geen kwaad berokkent hoeft die toch niet elke keer weer een lading bagger te krijgen? Want dat is wel wat weer gebeurt in dit topic. Er wordt behoorlijk gesuggereert dat mensen bitloos gaan rijden omdat ze niet kunnen rijden en paardlief dan tenminste niet meer kan protesteren als hij goed gepijnigd wordt... Laat een ander gewoon in zijn waarde, iig degenen die niet met verwijten richting bitten komen, ook als die op een andere manier zijn sport beoefent.
Als je moeite hebt met bitloos, open zo'n topic dan gewoon niet.

En ik vond het geen domme opmerking, iemand mag toch gewoon zijn mening geven? Terwijl ik dit tik staan er ook weer tig reacties tussen en zullen dingen misschien anders over komen. Degene die nu dommig (eigenlijk vooral koppig) over begint te komen ben jij...

Ik vind het verder wel prima met dit topic, mijn mening weten jullie, ik stop nu met mezelf verdedigen. Ga mijn energie liever in mijn paard steken, die gelukkig geen probleem met bitloos heeft Clown .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:50

Lielle schreef:

Ik BEN ook NIET tegen bitloos rijden... zucht...
Ik zeg alleen dat ik me goed voor kan stellen dat het nog niet zo simpel is om het voor wedstrijden goed te keuren omdat het niet goed te vergelijken is door eerder genoemde oorzaken.
Jij noemt nu verzet of onrustige aanleuning, paarden die op heel veel druk op de neus gereden worden tonen meestal juist geen verzet en ook geen onrustige aanleuning, maar zijn juist stil naar beneden getrokken in één vaste houding. Je zou het dus alleen kunnen meten door een spanningsmeter op de teugels te zetten. Natuurlijk ziet een goede jury dat het paard strak is in het lijf, maar dit wordt lang zo hard niet afgestraft als mondproblemen bij een bit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:51

tegen bitloos rijden in wedstrijdverband dan Knipoog

Nogmaals, ik snap echt wel wat je zegt, maar ik ben van mening dat een goed jurylid wel degelijk in staat is om de goede en slechte ruiters zowel met als zonder bit te onderscheiden en daarnaar te beoordelen.

En nogmaals een toevoeging, ik ben geen voorstander van bitloos op wedstrijden, maar ook geen tegenstander. Mijn verwachting is wel dat veel bitloze ruiters dan wel geconfronteerd worden met hun eigen prestaties, en ik verwacht ook dat veel ervan dit dan graag afschuiven op het feit dat ze bitloos rijden en 'dus' gediscrimineerd worden.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 17-06-08 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:54

Horseyfries, je bedoelt toch dat van alle tekenen van verzet en onttrekking die aan het hoofd te zien zijn, alleen nog 'slaan met hoofd' en 'te diep' overblijven? Waardoor de juries die meer op het hoofd dan op het lijf letten, de andere signalen makkelijk kunnen missen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:54

Lielle schreef:
tegen bitloos rijden in wedstrijdverband dan Knipoog

Nogmaals, ik snap echt wel wat je zegt, maar ik ben van mening dat een goed jurylid wel degelijk in staat is om de goede en slechte ruiters zowel met als zonder bit te onderscheiden en daarnaar te beoordelen.

Ook niet tegen bitloos in wedstrijdverband, maar dan in een aparte discipline.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:55

Lovely schreef:
Horseyfries, je bedoelt toch dat van alle tekenen van verzet en onttrekking die aan het hoofd te zien zijn, alleen nog 'slaan met hoofd' en 'te diep' overblijven? Waardoor de juries die meer op het hoofd dan op het lijf letten, de andere signalen makkelijk kunnen missen?

Juist. Plus het feit dat mond open/tong eruit het zwaarst bestraft wordt van alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:57

Hoe komen sommige van jullie erbij dat een paard met een bitloos hoofdstel z'n mond niet kan openen? Wat een onzin. Dat kan ie weldegelijk. Je zou de neusriem dan wel èrg laag moeten leggen èn aansnoeren, maar over die misstanden hebben we het nu niet, toch?

En ja, ook zonder bit kan een paard verzet tonen. Hij zal z'n mond niet open doen (omdat het daar geen pijn doet), maar bijv. wel gaan hoofdschudden, hoofd omhoog gooien, hoofd naar beneden trekken, blokkeren, spannen, staken, rennen, bokken, noem het maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:57

Horseyfries, dezelfde reden dus waarom hulpteugels en beenbeschermers niet mogen, omdat die onvolkomenheden kunnen maskeren. Dit lijkt mij een uitstekende reden om bitloos en metbit niet door elkaar te laten rijden, er is dan geen gelijkheid meer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:58

Miran schreef:
Is dat nou iets typisch menselijks, dat mensen die afwijken van de gevestigde orde zich altijd moeten verdedigen? Ik zie dat in meer dingen (vegetarisch eten bijv), als iemand met een bepaalde overtuiging iets doet en daarmee anderen geen kwaad berokkent hoeft die toch niet elke keer weer een lading bagger te krijgen? Want dat is wel wat weer gebeurt in dit topic. Er wordt behoorlijk gesuggereert dat mensen bitloos gaan rijden omdat ze niet kunnen rijden en paardlief dan tenminste niet meer kan protesteren als hij goed gepijnigd wordt... Laat een ander gewoon in zijn waarde, iig degenen die niet met verwijten richting bitten komen, ook als die op een andere manier zijn sport beoefent.

dat laatste vind ik altijd een non-argument. Als je er moeite mee hebt dat iemand tegen bitloos is, lees je het toch niet? Overigens gebeurt exact hetzelfde door ruiters die falikant tegen het rijden met bit zijn. Ik wil het voorbeeld van Laura met de quote van bitloos.nl nog wel even aanhalen Knipoog

Citaat:
En ik vond het geen domme opmerking, iemand mag toch gewoon zijn mening geven? Terwijl ik dit tik staan er ook weer tig reacties tussen en zullen dingen misschien anders over komen. Degene die nu dommig (eigenlijk vooral koppig) over begint te komen ben jij...

Iedereen mag zijn mening geven, maar het is wel mijn volste recht om daar waarde aan te hechten en zolang er niet met zinnige argumenten wordt gediscussieerd, vind ik meningen als hiervoor dus volkomen oninteressant en niet de moeite waard om op in te gaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:58

Miran schreef:
@Horseyfries: ik lees toch echt wat er staat, als jij wil dat ik je anders begrijp moet je het anders neerzetten.

Verder heb ik duidelijk aangegeven dat ik geen problemen heb met mensen die met bit rijden. Waarom zou ik perse tegengas moeten geven op anderen? Als dat hun mening is, hebben zij daar recht op, of ik het er nou wel of niet mee eens ben. Wat dus niet betekent dat ik daarop veroordeeld wil worden, ik verwacht toch ook niet dat jij heel veel moeite doet om iedereen die niet met bit om kan gaan en zijn paard in de krul trekt tegengas te geven?

Ik krijg overigens mijn paard bitloos ook echt niet in de krul getrokken. Tenminste, dat vermoed ik, heb het nooit geprobeerd maar zij is echt wel sterker dan ik ben. Snap ook niet dat mensen om die reden overstappen... Ik heb gewoon gemerkt dat zij liever niets in haar mond heeft en hier lekkerder op loopt.

Ik vind het verder wel prima met dit topic, mijn mening weten jullie, ik stop nu met mezelf verdedigen. Ga mijn energie liever in mijn paard steken, die gelukkig geen probleem met bitloos heeft Clown .

Je mag hopen en verwachten dat ik juist wel mensen die mét bit hun paard storen vertel dat dat niet de bedoeling is.

Als iemands mening gaat over de aanname dat ik tegen bitloos ben terwijl ik vlak ervoor nog schreef er niets tegen te hebben, en ook als ik zeg alles nog eens te lezen diegene datzelfde vol blijft houden, dan mag jij dat slim vinden en mij koppig, ik blijf dat behoorlijk dom vinden.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:00

Degene die tegen bitloos zijn op wedstrijden denken dus dat bitlozen in het voordeel zullen zijn, of dat de wedstrijd niet meer "eerlijk" zou zijn (correct me if I am wrong).

Ik deel die mening niet. Laat maar komen op de wedstrijd! Ik durf best tegen bitloze combinaties te rijden.

De jury kan gewoon hetzelfde beoordelen als ze nu doen, die hoeven daar niet extra voor opgeleid te worden; sterker nog een aangepaste juryopleiding zou suggereren dat de beoordeling anders zou zijn en dan zou het wél een oneerlijke strijd worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:01

JoviBan schreef:
Hoe komen sommige van jullie erbij dat een paard met een bitloos hoofdstel z'n mond niet kan openen? Wat een onzin. Dat kan ie weldegelijk. Je zou de neusriem dan wel èrg laag moeten leggen èn aansnoeren, maar over die misstanden hebben we het nu niet, toch?

En ja, ook zonder bit kan een paard verzet tonen. Hij zal z'n mond niet open doen (omdat het daar geen pijn doet), maar bijv. wel gaan hoofdschudden, hoofd omhoog gooien, hoofd naar beneden trekken, blokkeren, spannen, staken, rennen, bokken, noem het maar op.

Het gaat er niet om dat hij zijn mond niet kan openen, het gaat erom dat een paard met bit zijn mond zal openen of tong zal uitsteken omdat dat in de mond zit, maar een paard met neusoptoming zoals IK AL EERDER SCHREEF niet zijn neusbeen kan uitsteken en dus veel minder mogelijkheden tot verzet heeft zoals die in de wedstrijdsport omschreven staan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:02

ben ik helemaal met je eens anneve, mits je dan over een goed jurylid praat, en mijn ervaring is helaas wel dat die ook wel zeldzaam zijn Knipoog