Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lielle schreef:Een hoge neusriem gecombineerd met kinketting kan ook knap strak![]()
Ik snap jouw argument wel, maar ik vind het onvoldoende steekhoudend. Een goed jurylid (ja, ik weet wat ik zeg) ziet ook aan de ruiter of die met harde handen rijdt, een mooie aanleuning herken je met en zonder bit. Alleen is er dan nog wat opleiding bij de juryleden te doen
Miran schreef:Met de populaire aansnoerneusriemen kan een paard met bit echt zijn mond niet meer open doen...
@Horseyfries: Omdat Wesseltje iets anders vind dan jij, is het een domme opmerking?
Waarom doe je nou zo pisnijdig tegen mensen die op een fijne manier lol hebben met hun paard?
Lielle schreef:call me naive maar een jury die herkent dat het geen goede aanleuning is heeft daarmee voldoende aanleiding om extra op subtiel verzet te letten en dat mee te nemen in de punten.
horseyfries schreef:Lielle schreef:call me naive maar een jury die herkent dat het geen goede aanleuning is heeft daarmee voldoende aanleiding om extra op subtiel verzet te letten en dat mee te nemen in de punten.
Maar hij kan niet zoals bij paarden die de tong eruit of de mond open hebben bij elk onderdeel zetten "tong zichtbaar" of "mond open", en daarmee wordt verzet wel een stuk moeilijker te herkennen.
Lielle schreef:maar wel 'verzet', of 'onrustige/niet subtiele aanleuning'
Ik snap echt wel wat je zegt en ik ben het kawa eens dat lang niet ieder jurylide (of ruiter) dit kan herkennen, maar ik vind het geeen gegrond argument om tegen bitloos rijden te zijn.
phaser schreef:Bitloos rijden is toch even onnatuurlijk als op de rug van een paard kruipen ?
Daar zegt niemand iets van
Lielle schreef:maar wel 'verzet', of 'onrustige/niet subtiele aanleuning'
Ik snap echt wel wat je zegt en ik ben het kawa eens dat lang niet ieder jurylide (of ruiter) dit kan herkennen, maar ik vind het geeen gegrond argument om tegen bitloos rijden te zijn.
Lielle schreef:tegen bitloos rijden in wedstrijdverband dan
Nogmaals, ik snap echt wel wat je zegt, maar ik ben van mening dat een goed jurylid wel degelijk in staat is om de goede en slechte ruiters zowel met als zonder bit te onderscheiden en daarnaar te beoordelen.
Lovely schreef:Horseyfries, je bedoelt toch dat van alle tekenen van verzet en onttrekking die aan het hoofd te zien zijn, alleen nog 'slaan met hoofd' en 'te diep' overblijven? Waardoor de juries die meer op het hoofd dan op het lijf letten, de andere signalen makkelijk kunnen missen?
Miran schreef:Is dat nou iets typisch menselijks, dat mensen die afwijken van de gevestigde orde zich altijd moeten verdedigen? Ik zie dat in meer dingen (vegetarisch eten bijv), als iemand met een bepaalde overtuiging iets doet en daarmee anderen geen kwaad berokkent hoeft die toch niet elke keer weer een lading bagger te krijgen? Want dat is wel wat weer gebeurt in dit topic. Er wordt behoorlijk gesuggereert dat mensen bitloos gaan rijden omdat ze niet kunnen rijden en paardlief dan tenminste niet meer kan protesteren als hij goed gepijnigd wordt... Laat een ander gewoon in zijn waarde, iig degenen die niet met verwijten richting bitten komen, ook als die op een andere manier zijn sport beoefent.
Als je moeite hebt met bitloos, open zo'n topic dan gewoon niet.
Citaat:En ik vond het geen domme opmerking, iemand mag toch gewoon zijn mening geven? Terwijl ik dit tik staan er ook weer tig reacties tussen en zullen dingen misschien anders over komen. Degene die nu dommig (eigenlijk vooral koppig) over begint te komen ben jij...
Miran schreef:@Horseyfries: ik lees toch echt wat er staat, als jij wil dat ik je anders begrijp moet je het anders neerzetten.
Verder heb ik duidelijk aangegeven dat ik geen problemen heb met mensen die met bit rijden. Waarom zou ik perse tegengas moeten geven op anderen? Als dat hun mening is, hebben zij daar recht op, of ik het er nou wel of niet mee eens ben. Wat dus niet betekent dat ik daarop veroordeeld wil worden, ik verwacht toch ook niet dat jij heel veel moeite doet om iedereen die niet met bit om kan gaan en zijn paard in de krul trekt tegengas te geven?
Ik krijg overigens mijn paard bitloos ook echt niet in de krul getrokken. Tenminste, dat vermoed ik, heb het nooit geprobeerd maar zij is echt wel sterker dan ik ben. Snap ook niet dat mensen om die reden overstappen... Ik heb gewoon gemerkt dat zij liever niets in haar mond heeft en hier lekkerder op loopt.
Is dat nou iets typisch menselijks, dat mensen die afwijken van de gevestigde orde zich altijd moeten verdedigen? Ik zie dat in meer dingen (vegetarisch eten bijv), als iemand met een bepaalde overtuiging iets doet en daarmee anderen geen kwaad berokkent hoeft die toch niet elke keer weer een lading bagger te krijgen? Want dat is wel wat weer gebeurt in dit topic. Er wordt behoorlijk gesuggereert dat mensen bitloos gaan rijden omdat ze niet kunnen rijden en paardlief dan tenminste niet meer kan protesteren als hij goed gepijnigd wordt... Laat een ander gewoon in zijn waarde, iig degenen die niet met verwijten richting bitten komen, ook als die op een andere manier zijn sport beoefent.
Als je moeite hebt met bitloos, open zo'n topic dan gewoon niet.
En ik vond het geen domme opmerking, iemand mag toch gewoon zijn mening geven? Terwijl ik dit tik staan er ook weer tig reacties tussen en zullen dingen misschien anders over komen. Degene die nu dommig (eigenlijk vooral koppig) over begint te komen ben jij...
Ik vind het verder wel prima met dit topic, mijn mening weten jullie, ik stop nu met mezelf verdedigen. Ga mijn energie liever in mijn paard steken, die gelukkig geen probleem met bitloos heeft.
JoviBan schreef:Hoe komen sommige van jullie erbij dat een paard met een bitloos hoofdstel z'n mond niet kan openen? Wat een onzin. Dat kan ie weldegelijk. Je zou de neusriem dan wel èrg laag moeten leggen èn aansnoeren, maar over die misstanden hebben we het nu niet, toch?
En ja, ook zonder bit kan een paard verzet tonen. Hij zal z'n mond niet open doen (omdat het daar geen pijn doet), maar bijv. wel gaan hoofdschudden, hoofd omhoog gooien, hoofd naar beneden trekken, blokkeren, spannen, staken, rennen, bokken, noem het maar op.