paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:58

Yamcha schreef:
Maar op het niveau van maneges, en een beetje boscrossen vind ik paardrijden geen sport hoor

Oke.. dat is dus wat je bedoelt. Als het op niveau gedaan wordt dan is het wel sport, maar mensen die op een laag niveau rijden, dat heet geen sport?
Zo af en toe ga ik eens hardlopen, zo'n 6,5 km. Dat heet volgens sommigen wel aan sport doen, ook al doe ik niet mee in wedstrijden..
Op zo'n manier vind ik paardrijden ook een sport, ik kan wel merken dat ik er fysieke inspanningen voor moet leveren.
Wanneer iets een sport heet, tja, daar is het woordenboek volgens mij ook nog niet helemaal over uit..

Ik denk dat een stukje terug in de discussie Danabanani mij mening heel goed heeft verwoordt... ik kan dat niet zo goed.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:02

Kimberley84 schreef:
Als ze tegen mij zeggen: Paardrijden is geen sport, dan antwoord ik: Nee het is kunst!

Daar kan ik me ook wel in vinden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:02

Sport is imo: jezelf steeds weer proberen te verbeteren, steeds weer records (je persoonlijke of die van anderen) proberen te breken.
Bij dammen kan dat inhouden dat je zetten steeds slimmer worden, dat je verder vooruit leert denken, bij schaken hetzelfde.

Bij darten kan het inhouden dat je die leg nu echt met een 9-darter wilt gooien.......

Bij paardrijden steeds weer jezelf en je paard verbeteren, wp's halen op een eerlijke manier, proberen die éne oefening onder zware omstandigheden nu écht correct te rijden, er geen rommel aan te hangen maar puur op je gevoel rijden, 100% eerlijk, geen gemartel, geen getrek...... je eigen fouten erkennen en eraan werken, eerlijk zijn dat je jezelf weer op het paard afreageerde, en je diep, diep schamen, en het niet goed praten...... leren 100% eerlijk tegen jezelf te zijn, je bewust worden van je gedrag en signalen, je bewust worden van de signalen van je paard....... beseffen dat álles wat er fout gaat, de schuld van de ruiter is, en alles wat er goed en fantastisch ging, op rekening van het paard komt.

Dán ben je imo een goede ruiter en een sporter. En dat is 95% van de ruiters niet..... en dáárom vind ik paardrijden over het algemeen geen sport.

Sannessep schreef:
Yamcha schreef:
Maar op het niveau van maneges, en een beetje boscrossen vind ik paardrijden geen sport hoor

Oke.. dat is dus wat je bedoelt. Als het op niveau gedaan wordt dan is het wel sport, maar mensen die op een laag niveau rijden, dat heet geen sport?
Zo af en toe ga ik eens hardlopen, zo'n 6,5 km. Dat heet volgens sommigen wel aan sport doen, ook al doe ik niet mee in wedstrijden..
Op zo'n manier vind ik paardrijden ook een sport, ik kan wel merken dat ik er fysieke inspanningen voor moet leveren.
Wanneer iets een sport heet, tja, daar is het woordenboek volgens mij ook nog niet helemaal over uit..

Ik denk dat een stukje terug in de discussie Danabanani mij mening heel goed heeft verwoordt... ik kan dat niet zo goed.

Ik vind dat je dan wel met sport bezig bent, wanneer je het doel hebt om je conditie te verbeteren, sneller te worden, je looptechniek te verbeteren, je sprints beter en sneller te maken...... dan is het imo sport. Je bent dan ook competetief bezig, je bent in competitie met jezelf..... kan heel uitdagend zijn Knipoog

Sport is imo steeds weer je grenzen verleggen...... dat is nu juist wat ik bij ruiters vaak mis.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:11

Die eerste paar reacties van mij waren denk niet helemaal zo wat ik bedoelde te zeggen, dus brand mij daar a.u.b. niet helemaal op af...

Yamcha schreef:
De mensen die roepen dat het een sport is omdat je er spierpijn van krijgt, doen categorisch gewoon veel te veel (de enige plek waar je spierpijn zou mogen krijgen is in je kuiten, de rest hoort ontspannen te zijn).
Ik heb maar een keer spierpijn gehad van het rijden, en dat was de eerste keer.

Ik denk dat maar heeeeeeeel weinig mensen je dit na kunnen zeggen! Dus je bent waarschijnlijk gewoon een natuurtalent, heel veel anderen vinden paardrijden ook leuk maar kunnen het helaas niet zoals jij dat kan, ik zou het graag zo willen maar ik ben niet gezegend met dit talent, dus zal ik eraan moeten werken om enigzins in de buurt te komen en daar wordt ik dan waarschijnlijk vermoeid van...

Ik houd van rijden, vind het fijn en relaxed, en als je samen met je paard ff lekker kunt relaxen en nog een paar leuke oefeningen kunt rijden, vind ik dat gaaf. Maar ik vind het geen sport. Op het niveau van Anky is het sport, maar op het niveau van de NL ruiter is het geen sport, maar een hoop geklungel, waarbij het paard het zwaar te verduren heeft, en in sommige gevallen is het ronduit dierenmishandeling.

En dan nog verbaasd zijn als het paard zich zo moelijk laat vangen in de wei Rolleyes
Nee, kan het geen sport noemen, niet op zo'n ten hemel schreiend laag niveau.
Als je echt wilt sporten, moet je eens een les RPM meedoen, of bodypump, of cardiofitness...... dát is sport.

Ik vind het ook fijn om te rijden! En ik vind het ook leuk om samen met mijn pony te zijn, maar dat was de discussie niet.. Ik zeg ook niet dat ik hiermee aan sport doe, wat ik met mijn reacties bedoelde was dat ik wel vermoeid van paard af kom (tenminste toen ik nog dressuur lessen kreeg helemaal, en als ik een lange buitenrit gemaakt heb ook). Paardrijden IS een sport, dat staat al vastgesteld, netzoals dammen dat is...
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 08-01-09 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:14

Ow, ik had je volgende reactie nog niet gelezen... Inderdaad.. dan doe ik dus wel aan sport met mijn pony, want dat doe ik telkens als ik op een buinrit ben..
Ik probeer dan net zo goed oefeningen te doen, telkens mezelf te verbeteren in mijn geduld en fijne hulpen naar de pony toe enzovoorts.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:14

bezelbub schreef:
Ik heb 2 keer in de week les en dan pfoe, kom ik gebroken van het paard af, nou als dat nog geen sport is, dat soort commentaar wordt ook alleen gezegd door mensen die al bang van een shetje zijn.

Dan zou ik op stal dus een groot probleem hebben, mijn paard staat bij de shetten Vork

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:19

Yamcha schreef:
Bij paardrijden steeds weer jezelf en je paard verbeteren, wp's halen op een eerlijke manier, proberen die éne oefening onder zware omstandigheden nu écht correct te rijden, er geen rommel aan te hangen maar puur op je gevoel rijden, 100% eerlijk, geen gemartel, geen getrek...... je eigen fouten erkennen en eraan werken, eerlijk zijn dat je jezelf weer op het paard afreageerde, en je diep, diep schamen, en het niet goed praten...... leren 100% eerlijk tegen jezelf te zijn, je bewust worden van je gedrag en signalen, je bewust worden van de signalen van je paard....... beseffen dat álles wat er fout gaat, de schuld van de ruiter is, en alles wat er goed en fantastisch ging, op rekening van het paard komt.

Dat komt toch redelijk in de buurt van mij.. zijn we toch niet zo verschillend als ik dacht Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:29

Valt hard mee dan toch Knipoog

Het was ook niet mijn bedoeling je af te branden, hoor, sorry als dat zo over kwam, ik vind de discussie heel leuk Ja

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:34

Ach, is al goed hoor, ik kom er wel overheen Haha! ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:34

Was ik ook niet bang voor Haha!

Edit: heel domme typfout eruit gehaald, moet echt eens leren typen Vork

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:42

Yamcha, ben het helemaal met je eens.

Maar als je de 'officiele' definities van sport erbij pakt dan mogen we volgens mij het wedstrijdkarakter niet vergeten...

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:53

Hmm tja, in dat opzicht mag je dus gewoon hardlopen, zwemmen of mountainbiken voor de lol ook geen sporten noemen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:54

Sannessep schreef:
Hmm tja, in dat opzicht mag je dus gewoon hardlopen, zwemmen of mountainbiken voor de lol ook geen sporten noemen...

Dan noem je het toch gewoon "hobby"? Clown

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:55

Haha, oke.. dan ga ik van't weekend nog even lekker hobby-en voor m'n conditie! Haha!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:58

Sannessep schreef:

Het blijft een beetje lastig, volgens mij moet je onderscheid maken tussen recreatief en in wedstrijdverband.

Een sport kan omschreven worden als een fysiek (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband gespeeld kan worden. Sport kan ook op een recreatieve wijze beoefend worden. Het woord sport is afgeleid van het Franse desportes: des: weg en port: dragen: dus ontspanning.
Bron: wikipedia

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:59

Sannessep schreef:
Haha, oke.. dan ga ik van't weekend nog even lekker hobby-en voor m'n conditie! Haha!

Van paardrijden krijg je geen conditie

Of ga je mountainbiken? Vork Haha!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:02

Het vervolg op wikipedia is ook wel interessant:

Hoewel iedereen 'weet' wat met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eensluidende definitie te geven. De term evolueert continu om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke beweging gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen. Hieronder volgt een aantal kenmerken:

Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers of van de toeschouwers.
Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:10

Foxy1980 schreef:
Sannessep schreef:

Van paardrijden krijg je geen conditie

Of ga je mountainbiken? Vork Haha!

Bovenaan deze pagina staat dat ik af en toe ga hardlopen.. en ik heb in een tekst van Yamcha uitgelegd dat ik dus wel degelijk inspanningen moet leveren om voor mijn doen goed te kunnen rijden, dus ik krijg hier wel conditie van. Knipoog

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:24

Hardlopen krijg je zeker conditie van Ja

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:11

Laatst met gym, warming-up waren sit-ups. wedstrijdje wie het langst kon volhouden. (A) ik was 3e van de meisjes ofzo. 1 meisje boven mij turnt op hoog niveau, ander meisje tennist met 1x in de week conditietraining. Vroegen ze aan mij, wat doe jij voor sport. Ik zeg dus dat ik paardrij en verder niets. Toen waren ze toch wel stil :))

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:45

Als ik m'n best gedaan heb om goed door te zitten en mee te gaan in de beweging, in alle gangen, dan kan ik m'n buikspieren echt wel voelen hoor. Dus dat train je wel degelijk met paardrijden.

Overigens heb ik vandaag heerlijk gereden, zonder moe te worden, maar wel met juist zitten en ontspannen pony (ik kan wel m'n spiertjes voelen, maar ben niet moe of zo, misschien dat je dat ook bedoelt Yamcha?).
Heb eens extra gelet op hoe ik aan het rijden was en daarmee geprobeerd geheel ontspannen te zitten, maar wel mee in de beweging, ging heel goed vandaag. Maar dat heb ik dus niet altijd. Misschien moet ik maar meer oefenen.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:48

paardrijden valt bij mij onder TEAMsport, je doet het immers met z n tween, toch? :D

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:52

Is het dan geen duosport? ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:52

Dirkje_ schreef:
Is het dan geen duosport? ;)

:D of dit, ja...

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:58

ik irriteer me er dood aan als mensen dat zeggen :(