Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anya schreef:mijn paard krijgt een tik als hij het verdient.. of een zachte borstel richting hem/haar gegooid als ik niet dichtbij genoeg ben. In heel zeldzame gevallen ook een 'schop' met de bovenkant van mijn voet op de borst). Paarden corrigeren elkaar ook op die manier.
En ja ik ben een natural (of op zijn minst een halve) maar ik geloof wel in kudde rangorde.. en die strekt zich uit tot mijzelf. Ik moet i.i.g. een rangnummertje boven mijn paarden blijven staan. Niet onbelangrijk als je een paard van 1.70 en een paard van 1.80 hebt en zelf maar 1.60 bent.
En het werkt kennelijk, want ik hoef maar zeer zelden zo in te grijpen. Vragen is doorgaans voldoende. En mensen vinden mijn paarden zo ontzettend goed opgevoed
Anya schreef:En ja ik ben een natural (of op zijn minst een halve) maar ik geloof wel in kudde rangorde..
Anya schreef:en die strekt zich uit tot mijzelf. Ik moet i.i.g. een rangnummertje boven mijn paarden blijven staan. Niet onbelangrijk als je een paard van 1.70 en een paard van 1.80 hebt en zelf maar 1.60 bent.
En het werkt kennelijk, want ik hoef maar zeer zelden zo in te grijpen. Vragen is doorgaans voldoende. En mensen vinden mijn paarden zo ontzettend goed opgevoed
KiWiKo schreef:met middelvinger bedoel ik niet respectvol omgaan met mij
Nadya schreef:Midgie, ik snap wel wat je bedoelt, ik zie dat ook erg veel om me heen. Mensen leren niet echt goed omgaan met paarden, ze leren vaak de signalen die een paard al ver van tevoren geeft, niet. En ja, als een paard dan toch uithaalt, is het je eigen schuld (vind ik).
Overigens heb ik zelf een paard met dominante trekken, maar ik hoef mijn lichaamstaal maar eens goed te gebruiken en dan weet hij al genoeg, hoor. Dan richt 'ie zich weer op mij en is het over. Slaan is vrijwel niet aan de orde. Ik zie er ook het nut niet van in. Maar ik weet dat als hij bij vele andere mensen terecht was gekomen, hij behoorlijk gemept zou zijn. Vraag me oprecht af, hoe hij dan nu zou zijn geweest als paard. Van zijn moeder is inmiddels bekend, dat ze naar de slager is gegaan wegens onhandelbaarheid op 5-jarige leeftijd. Goh, hoe zou dat nou toch zijn gekomen???? (ze stond op een manege waar het zo fout gegaan is.....).