Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tutti_Frutti

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:08

Als een paard zich misdraagt, moet jij heb duidelijk maken dat dat niet mag!
Soms moet dat op deze manier.

Als je paard zich boven jou plaats, gaat hij zich alleen maar erger misdragen en ik er een grote kans dat dit slecht afloopt:
paard verkopen
paard ergens op een weide zetten omdat er niks meer mee te beginnen valt.
paard naar de slacht.
(okee misschien wat overdreven!)

Dus ja, van mij mag je! Als je het beestje maar niet mishandeld en hem wel respecteert.
Het paard moet jou respecteren en jij het paard dus ook!

Nickysplace

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:13

Ja hoor, een corrigerende tik is absoluut niet erg. Paarden onderling zijn ook keihard.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:17

Ik durf ook best wel eens een paard hard aan te pakken. Soms is het gewoon echt nodig, omdat het paard anders over je heen loopt of er ongelukken gebeuren. Zolang het terrecht is moet het kunnen.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:20

jah hoor Lachen
ik ken dr 1 die echt gewoon eigenwijs is en soms niet luistert, en dan helpt alleen die tik.
later komt ie dan ook naar je toe en probeerd het goed te maken Lachen

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:22

Ik geef inderdaad ook wel eens een tik als ik met opzet gebeten word. inmiddels ken ik na 7 jaar zijn streken wel dus ben ik hem altijd voor.

Het ligt er ook wel aan wat voor tik. Ik beuk hem natuurlijk niet keihard op zijn hoofd, maar meer een tik op zijn hond of buik of hals vind hij al erg vervelend.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:10

mijn paard krijgt een tik als hij het verdient.. of een zachte borstel richting hem/haar gegooid als ik niet dichtbij genoeg ben. In heel zeldzame gevallen ook een 'schop' met de bovenkant van mijn voet op de borst). Paarden corrigeren elkaar ook op die manier.

En ja ik ben een natural (of op zijn minst een halve) maar ik geloof wel in kudde rangorde.. en die strekt zich uit tot mijzelf. Ik moet i.i.g. een rangnummertje boven mijn paarden blijven staan. Niet onbelangrijk als je een paard van 1.70 en een paard van 1.80 hebt en zelf maar 1.60 bent.

En het werkt kennelijk, want ik hoef maar zeer zelden zo in te grijpen. Vragen is doorgaans voldoende. En mensen vinden mijn paarden zo ontzettend goed opgevoed Haha!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:29

Anya schreef:
mijn paard krijgt een tik als hij het verdient.. of een zachte borstel richting hem/haar gegooid als ik niet dichtbij genoeg ben. In heel zeldzame gevallen ook een 'schop' met de bovenkant van mijn voet op de borst). Paarden corrigeren elkaar ook op die manier.

En ja ik ben een natural (of op zijn minst een halve) maar ik geloof wel in kudde rangorde.. en die strekt zich uit tot mijzelf. Ik moet i.i.g. een rangnummertje boven mijn paarden blijven staan. Niet onbelangrijk als je een paard van 1.70 en een paard van 1.80 hebt en zelf maar 1.60 bent.

En het werkt kennelijk, want ik hoef maar zeer zelden zo in te grijpen. Vragen is doorgaans voldoende. En mensen vinden mijn paarden zo ontzettend goed opgevoed Haha!

Zouden mijn woorden kunnen zijn geweest Haha! !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:56

Anya schreef:
En ja ik ben een natural (of op zijn minst een halve) maar ik geloof wel in kudde rangorde..

die 2 dingen sluiten elkaar niet uit hoor... Knipoog
Ben zelf ook aardig natural, en ik geoof ook erg in een rangorde.
Er moet gewoon 1 de leider zijn.... en dat ben ik Haha!
Anya schreef:
en die strekt zich uit tot mijzelf. Ik moet i.i.g. een rangnummertje boven mijn paarden blijven staan. Niet onbelangrijk als je een paard van 1.70 en een paard van 1.80 hebt en zelf maar 1.60 bent.

als je consequent en duidelijk bent hoef je zelden in te grijpen...

En als je op een positieve manier werkt, zullen paarden met je en voor je willen werken Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:02

yamcha ik ben het wel met je eens en ik weet hoe het werkt.. maar er komen de laatste tijd steeds meer 'naturals' bij die blijven vragen tot ze een ons wegen, paard blijft gezellig of minder gezellig (afhankelijk van het karakter en de mate van dominantie) 'nee' zeggen. Daar krijg je soms heel gevaarlijke paarden van. Dat noem ik dus niet natural. Dat noem ik zachte heelmeesters maken paarden geschikt voor manege stegeman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:20

Ben het totaal met je eens.
Die paarden worden vervelend en verwend, omdat ze nooit te horen krijgen dat het nu genoeg is. Is imo ook niet natural, want de leidende merrie in de kudde is aardig streng Bloos!

Trouwens is meneer Parelli zelf ook niet altijd even lief, en deelt ook een tik uit als dat nodig is.
Imo is natural wel denken vanuit het paard, wat is duidelijk voor het paard, ipv wanneer ben ik het zat..

Want dat laatste is als uitgangspunt al per definitie inconsequent.
Als ik hoor van mensen dat hun paarden bijten en schoppen en ze gewoon voorbij lopen.... dan denk ik dat je een basisprobleem hebt in je opvoeding. En die van: als ik het zat ben, krijg je veel onduidelijkheid van, en mijn ervaring is dat paarden over het algemeen niet braver worden daarvan...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:10

Ik zal wel moeten, het wordt anders erg gevaarlijk voor mezelf (onopgevoede hengsten, dominante merrie's die dwars door je heen lopen, veulens die alles vastgrijpen).

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:51

van lief zijn word ze alleen maar vervelend

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:11

Ik durf ook!!

eerst met mijn stem, en anders krijgt hij een tikje op zijn neus, en als hij dan nog niet luistert krijgt hij idd een klap.. Maar alleen als het egt nodig is! Haha!

xSaar___

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:22

Ik zou best durven hoor, maar heb in de loop der jaren geleerd dat het niets oplost en dat je met geduld respect en op de juiste manier trainen gewoon veel verder komt en een vriend krijgt voor het leven.
Ik vind het vaak jammer dat heel veel mensen niet de tijd in hun paard steken en bij de minste of geringste bok een mep verkopen en als het dan erger word dan maar de MP op en aan het nieuwe slachtoffer beginnen.
Er zijn zoveel mensen met paarden , maar hebben de ballen verstand er niet van en denken met schoppen en schreeuwen hun doel te bereiken.
En dan zijn er mensen die afgeven op NH , maar hebben ze het ooit zelf geprobeert, de meeste die zo reageren dus niet en blijven in het ouderwetse hangen,
Het valt mij in elk geval vaak op en ik krijg ook vaak het idee, dat mensen die met een hoop geweld en schreeuwen hun paard proberen te rijden of alleen maar naar de wei brengen , die mensen zijn gewoon angstig voor zo`n dier en proberen met geweld de baas te blijven , dus gewoon onmacht.

Eigenlijk is het zinloos geweld wat een hoop paardjes over zich heen moeten laten komen, een mens straf je hiervoor als hij het bij een ander mens doet, maar een paard mag je in het openbaar gewoon met een zweep meppen of gewoon een rotschop gevenof even flink hard in zijn mond trekken en niemand die er wat van zegt, want dat blijkt normaal te zijn.

Dus het is niet wie durft nog... maar durf je wel tegen zo`n gevoelig dier.
Als je bang bent om de macht te verliezen over zo`n mooi en machtig dier , begin er dan niet aan of zoek hulp.
Of zoek een paard wat wel bij je past en niet een die je niet aan kan zonder geweld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 08:05

Ik persoonlijk vind het geen zinloos geweld als ik een paard een skup geef omdat hij/zij net naar mij uithaalde..........

Maar ik ben het roerend met je eens, al dat gemep en vooral al dat geschreeuw...... en dan altijd om de verkeerde reden op het verkeerde moment....... en dan ik het paard de boosdoener. Dan denk ik altijd, meisje, meisje wat moet jij nog veel leren.

Ik skup, ik sla en ik pak er een eind hout bij als het moet......... maar ik zal nooit schreeuwen, en als ik skup of sla, dan moet dat een eenmalige actie zijn die nooit meer herhaald hoeft te worden. Ik hou van simpele duidelijkheid, binnen mijn grenzen heeft een paard veel vrijheid.. hij mag zijn fouten maken, en hij mag daarvan leren, zolang het respectvol richting mij is mag het dier nagenoeg zelf denken...

Maar er worden geen middelvingers opgestoken naar mij Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:59

IK denk niet dat een paard een middelvinger bedoelt zo als wij dat bedoelen en zou mooi zijn als de mensen dat eens in gaan zien,
Heel veel mensen denken dat een paard als een mens denk maar als ze daar nu eens verandering aan gaan geven zal een paard nooit gericht naar je trappen, want als dat wel gebeurt dan ben je al langer fout bezig.
Wij kunnen hun taal gaan leren gebruiken en andersom zal zat nooit het geval zijn.
Je zal een leider nooit zien vechten en ruiters zie je heel vaak het gevecht aan gaan door idd te schreeuwen en schoppen en daar zit de fout , die ruiter is geen leider en moet nog een hoop leren, maar meestal gaat dat leren ten koste van het paard, of wat ik nog erger vind pony`s , want kinderen doen helemaal uit hun onwetendheid foute dingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:26

met middelvinger bedoel ik niet respectvol omgaan met mij Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:32

KiWiKo schreef:
met middelvinger bedoel ik niet respectvol omgaan met mij Lachen

Hoe kan een paard respect voor iemand hebben als hij niet met respect behandelt word?
Dus logisch dat hij zijn middel vinger op zou steken als hij die had.
Zeker een leidend paardje zal dat doen , maar een wat schuwer paard zal in zichzelf keren en geen geluk uitstralen,

Loop eens een hele grote manege pension stal in, ga daar eens een paar uur rondlopen en kijk hoe de mensen met hun paard omgaan, nou dan kan ik ze zo aanwijzen wie wel en niet bang is en wie hun paard wel en niet met respect behandelen.
Ik heb al zo vaak gezien dat mensen uit angst gillen en slaan naar hun paard en moet het paard dan wel respect voor jou hebben, die snapt daar toch geen bal van.
IK heb 19 paarden staan op het momenten ze hebben stuk voor stuk een eigen karakter en daar respecteer ik hun ook naar en er vallen hier nooit klappen en schreeuwen zal je me nooit horen doen en ze hebben stuk voor stuk respect voor mij, behalve de shetlander , want die is zo vlug als water en duikt overal onder door Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:40

Midgie, ik snap wel wat je bedoelt, ik zie dat ook erg veel om me heen. Mensen leren niet echt goed omgaan met paarden, ze leren vaak de signalen die een paard al ver van tevoren geeft, niet. En ja, als een paard dan toch uithaalt, is het je eigen schuld (vind ik Tong uitsteken ).

Overigens heb ik zelf een paard met dominante trekken, maar ik hoef mijn lichaamstaal maar eens goed te gebruiken en dan weet hij al genoeg, hoor. Dan richt 'ie zich weer op mij en is het over. Slaan is vrijwel niet aan de orde. Ik zie er ook het nut niet van in. Maar ik weet dat als hij bij vele andere mensen terecht was gekomen, hij behoorlijk gemept zou zijn. Vraag me oprecht af, hoe hij dan nu zou zijn geweest als paard. Van zijn moeder is inmiddels bekend, dat ze naar de slager is gegaan wegens onhandelbaarheid op 5-jarige leeftijd. Goh, hoe zou dat nou toch zijn gekomen???? (ze stond op een manege waar het zo fout gegaan is.....). Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:43

hoho Midgie IK PERSOONLIJK heb er weinig tot geen last van hoor Lachen ik kan redelijk met elk paard wel overweg... De enige keren dat ik uberhaupt in moest komen was in de tijd dat ik op een handelsstal werkte en in de tijd dat ik voor mezelf in de paarden werkte.... Dan heb je dus te maken met andermans ellende, waarbij je voor jezelf wel ala minute een veilige situatie mee moet creeeren............

Maar eigenlijk zijn dat soort dingen voor een paard al heel duidelijk bij de eerste ontmoeting, paarden voelen feilloos aan wat voor een vlees ze in de kuip hebben, en passen zich daar naadloos aan aan.

De enkeling die daar boven wil gaan staan heeft een probleem, maar vaak maar heel eventjes........... want dan moet ik de verhoudingen recht zetten.

Neem bijvoorbeeld mijn enigste eigenste... Mijn paard is een Bully, zowel naar mensen als naar dieren... Ik kan ermee lezen en schrijven, andere van nature dominante paardenmensen kunnen er ook alles mee........... maar 80% kan er helemaal niks mee. Toen hij nog hier op stal stond kon er slechts een medewerker van de manege zo mee omgaan dat deze hem zonder kleerscheuren naar het land kon brengen......... de rest was een groot vrolijk feest (voor hem dan)

Toen hij op de kliniek stond was hij twee dagen na zijn operatie al onhandelbaar tijdens het stappen voor de stagaires ed. De enige die met hem nog ging stappen was de stalruiter.......... voor de rest was het niet te doen.

Toen hij na de kliniek weer naar huis mocht kon alleen ik ermee stappen, en zelfs dat werd gewoonweg gevaarlijk.

Terwijl er geen liefdevoller paard is als hij, hij houd echt van het wezen mens...... ruwe bolster, blanke pit.

Maar als je ook ziet hoe genadeloos opdringerig hij is naar mensen EN paarden, hij houd niet op......... Bij mensen valt het dan nog wel mee, maar bij paarden die bij hem op het land staan........... man daar heb ik soms medelijden mee. Hij staat met 3 merries, en die meiden zijn echt geen watjes, hij zit onder de wondjes, bulten van het trappen en bijten, maar hij blijft doorgaan he, hij blijft terugkomen............

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:37

meestal reageerd die van mij al op mijn stem. door wat boos te klinken weet hij al meteen dat hij iets niet mag... vaak weet hij ook wel dat hij iets doet wat niet mag.. als hij mij bijt krijgt hij een tik.. vaak ben ik aleen niet snel genoeg omdat hij al weg is Nagelbijten / Gniffelen

Schoppen doe ik mijn paard niet... is niet nodig en hou ik niet van (bij die van mij dan he) ik heb hem vanaf dat hij 1 is en hij weet gewoon dat iets niet mag mbv mijn stem..

bijten of trappen straf ik meteen af met een tik.. hij moet wel weten dat ik de baas ben.. ik heb een 2,5 jarige hengst.. dus die moet echt weten dat ik de baas ben en hij moet luisteren anders is er straks geen land met hem te bezeilen...

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:46

ik heb met mijn paard dat als hij wat doet wat niet mag dan kan ik met mijn stem ook al heel wat duidelijk maken, maar ik heb met mijn ander paard(die is nog maar net 3jaar) die wil nog weleens een tikje uitdelen als ik zijn hoeven heb uigekrabt tjadan krijgt hij van mij wel een schop terug maar ik sla hem natuurlijk niet de hele stal door. kijk in de natuur als ze in koppels lopen gaat het er net zo aan toe. en jij bent nu zijn leider. Knipoog

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:14

ik heb van het weekeind ook weer een tik uitgedeelt Nagelbijten / Gniffelen

Was de eigenaar van mijn verzorgpaard aan het helpen met het groomen van haar andere, 5 jarige ruin, voor een wedstrijd. Dus stond lekker op een stoel z'n manen in te vlechten. Meneer is nogal van het alles opeten etc, en mensen die zn manen invlechten geven hem niet genoed aandacht vindtie Clown Dus hij was al redelijk iritant aan het doen, klapperen enzo, maargoed, dat negeer ik gewoon, das alleen vervelend, maar op gegeven moment, likt hij ff aan mijn schoen, en zegt vervolgens HAP! beet zo in m'n tenen Frusty Hamer Nou, toen kwam er toch wel ff een brul, en kreeg hij een tik op z'n hoofd.... Niet hard, maar hij schrok zich de pleuris, en stond daarna heel braaf stil Whoosh! Heb'm voor de zekerheid maar wel ff wat strakker vastgezet... Want ondanks rijschoenen, doet het best zeer als een paard z'n tanden in je tenen zet ...

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:41

ik zal niet zo heel gauw een echte harde tik geven maar wel een tik zodat ie weet wie de baas
meestal probeer ik het eerst met m'n stem en meestal werkt dat wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:58

Nadya schreef:
Midgie, ik snap wel wat je bedoelt, ik zie dat ook erg veel om me heen. Mensen leren niet echt goed omgaan met paarden, ze leren vaak de signalen die een paard al ver van tevoren geeft, niet. En ja, als een paard dan toch uithaalt, is het je eigen schuld (vind ik Tong uitsteken ).

Overigens heb ik zelf een paard met dominante trekken, maar ik hoef mijn lichaamstaal maar eens goed te gebruiken en dan weet hij al genoeg, hoor. Dan richt 'ie zich weer op mij en is het over. Slaan is vrijwel niet aan de orde. Ik zie er ook het nut niet van in. Maar ik weet dat als hij bij vele andere mensen terecht was gekomen, hij behoorlijk gemept zou zijn. Vraag me oprecht af, hoe hij dan nu zou zijn geweest als paard. Van zijn moeder is inmiddels bekend, dat ze naar de slager is gegaan wegens onhandelbaarheid op 5-jarige leeftijd. Goh, hoe zou dat nou toch zijn gekomen???? (ze stond op een manege waar het zo fout gegaan is.....). Verdrietig

Da's jouw eigen paard, Nadya.
Dat is toch anders, denk ik. Als je goed naar je paard luistert, zijn jij en jhe paard op een gegeven moment zó op elkaar ingespaald dat idd het gebruiken van je lichaamstaal voldoende is om hem tot de orde te roepen. Ik heb zelf op een manege gewerkt, en soms moet je bij een paard van een ander gewoon wát, dan kom je niet weg met een waarschuwing.
Sommige mensen voeden hun paarden gewoon beroerd op.
Toch merkte ik wel dat na verloop van tijd de paarden me kenden en wisten wat ze aan me hadden, dan is "nee" genoeg, en hoef je niet te slaan. Volgens anderen was ik te lief, het zal, maar de paarden reageerden goed op me, en met een paar had ik wel iets ja.