Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ullaatje schreef:Geen geruk en gepluk en geen overhaastige africhting en zeker geen voorbeenzwaaiers met weinig tot geen ruggebruik.
Maar alles in het belang en tempo van het paard. En dat neemt nou eenmaal tijd in beslag die menig ruiter er niet voor over heeft.
ullaatje schreef:Misschien heb ik het verkeerd omschreven, en het zal zeker niet voor alle moderne trainingsmethodes van toepassing zijn en ook niet voor alle ruiters, maar zeker wel voor een hele boel ruiters die ik regelmatig zie trainen en waar de tranen van in me ogen schieten.
Er is een stal in de buurt waar ik woon waar ik niet meer kom, omdat ze daar de "zogenaamde Ankymethode gebruiken"nou als Anky dat ziet word ze woedend dat haar naam daarvoor gebruikt word.
Don_Marcello schreef:Hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind.
ullaatje schreef:Denk toch toch echt dat hij een klassieke ruiter is, en natuurlijk krijgt iedereen een eigen manier maar de basis is hier echt klassiek!!
Geen geruk en gepluk en geen overhaastige africhting en zeker geen voorbeenzwaaiers met weinig tot geen ruggebruik.
ullaatje schreef:Maar alles in het belang en tempo van het paard. En dat neemt nou eenmaal tijd in beslag die menig ruiter er niet voor over heeft.
horseyfries schreef:Rammadan, want ik hou wel één maatstaaf aan - alleen snap jij 'm nietNou laat ik het anders zeggen: de maatstaven die je voor Anky gebruikt, want die zijn duidelijk anders dan bij sommige andere combinaties...
"Geen zin om terug te zoeken" is wel een héél slap excuus nu je blijkbaar al iets minder overtuigd bent van de prachtige drietakt in de pirouette die je eerder wel meende te zien!
En dan zie ik liever een duidelijke drietakt in de gewone galop (als het geen "schoolgalop" is zoals Don Marcello beschrijft) en een duidelijke viertakt in de pirouette, dan een wisseling daarvan tijdens de pirouette, want dat wijst duidelijk op verlies van verzameling!
jasmijn78 schreef:Misschien verwachten ze daar meer van - zeker als het hoog gepunt wordtMaar zodra het om een bekende ruiter gaat is de kritiek ineens niet van de lucht
Hoe zou dat toch komen?
Don_Marcello schreef:P'cies.Hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind.
Kelly_ann schreef:Correctie: het gaat hier om GP vs Klassiek, niet persé moderne trainingsmethoden zoals LDR v.s. KlassiekDaar doe je wel hele scherpe uitspraken, warvan als je het mij vraagt er al een paar zijn ontkracht als je het hebt over deze klassiek v.s. modern discussie?
Kelly_ann schreef:Ik kan de site die ik hier eerder noemde trouwens niet meer goed terugvinden
ZKD schreef:
MissEvil schreef:Maar was het bij de FEI niet beschreven als zijnde een 3takt?
Was dat niet juist het hele punt; dat het in 3takt 'moet' (beschreven bij de FEI voor zover ik het volg) maar volgens de anatomie van het paard gewoon niet mogelijk is, en daarom in 4takt gereden wordt?
Of begrijp ik het verkeerd?
Don_Marcello schreef:Hier een fraai stukje (klassieke) piaffe aan een halster!
Met op 01:52 twee keer een onbedoelde aanzet naar schoolgalop. Stel je voor dat dit in galop doorzet en je snapt de bedoeling van de schoolgalop. Je snapt dan ook waarom dit niet fout is. Je krijgt zo heel veel verzameling in de galop.
Kelly_ann schreef:Ik denk dat wel duidelijk is dat je hetgeen je mooi/beter vind persoonlijk ook alszijnde beter beoordeelt... dit verwijt spreekt dus beide 'kanten' aan, de een misschien in meer mate dan de ander.
horseyfries schreef:Onwaarschijnlijk, aangezien ik hier nog geen filmpje heb kunnen zien van iemand waar ik fan van ben...Dat je niet eens zelf inziet dat je Anky wel heel anders beoordeelt dan mensen waar je fan van bent is jammer Q, het zegt veel over je objectiviteit.
horseyfries schreef:Dat is ABSOLUUT NIET vastgesteld!Jij blijft er in je uitspraken vanuit gaan dat een duidelijke viertakt in de pirouette onjuist is, terwijl ondertussen gewoon is vastgesteld dat dit niet anders kan in optimale verzameling.
Vido schreef:Dat de 3-takt enigszins verloren gaat en wordt gedoogd, is heel iets anders dan een dikke 4-takt goed vindenHier komt ie nog een keer dan: 'Het in de pirouette zelf door de aard van de oefening noodzakelijkerwijs enigszins verloren gaan van de zuivere drietakt van de galop is geen fout.' Zie Diciplinereglement Dressuur.
Judje schreef:Exact. Er wordt erg "vrij" omgegaan met deze regels - net zolang tot ze 't dan maar gaan aanpassen.De hele discussie: 'Klassiek vs. GP' vind ik al een rare discussie, aangezien in de reglementen van de FEI staat dat de dressuur is gebasseerd op de klassieke methoden uit de 16e en 17e eeuw (toen werd pas ingezien dat samenwerken beter werkt dan dwang) en dat het behouden dient te worden voor veranderingen..
Helaas zien we daar weinig van terug in de ringen. Ja, we zien het wel terug, maar de klassieke proeven worden minder gewaardeerd dan de moderne proeven, raar toch? Als je hebt gekeken naar de reglementen van de FEI?
ZKD schreef:
Vido schreef:Hier komt ie nog een keer dan: 'Het in de pirouette zelf door de aard van de oefening noodzakelijkerwijs enigszins verloren gaan van de zuivere drietakt van de galop is geen fout.' Zie Diciplinereglement Dressuur.