duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:39

Ben met Anneliesje eens dat de foto vh paard in Levade niet bij dit verhaal past.Het dier is zelfs niet AAN de teugel ,gezien de waslijntjes.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:46

Wat een geweldige uitleg weer!! Super bedankt allemaal.

Nu had ik toch even een vraagje over mijn post van 3 bladzijden geleden Knipoog Hoe weet ik of kan ik oefenen dat mijn bijrijdpaard lekker laag blijft lopen en toch niet op de voorhand loopt..? Hoe weet ik dat hij op de voorhand of op de achterhand loopt?

Ik heb niemand erbij, dus ik moet het zelf voelen!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:04

wellicht is dit een voorbeeld voor voorwaarts neerwaarts?
paard loopt laag en achterhand is redelijk erbij.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:12

eilander schreef:
De middelste vd drie mag dan wel met het neusje op de loodlijn gesteld zijn maar hij mist lengte in de hals.Kijk maar eens naar de bovenste halsspier ,die loopt niet mooi door tot op de schouder.
De onderste mag dan achter de loodlijn lopen maar heeft meer lengte!

runningkawa schreef:
Die had ik er al eens een paar keer eerder opgezet
Foto's zijn willekeurig van i-net afgeplukt en neer geplakt.
Verder niet gekeken hoe het paard eruit ziet. Gewoon puur loodlijn of niet

Dit van die loolijn had ik al eens eerder geplaatst, ging puur over de loodlijn, niet over goed of niet goed daar.
Vind ik persoonlijk zonder lijf ook niet makkelijk te beoordelen.

Ook nu was de vraag waar loopt de loodlijn, nou daar dus Lachen
Ook niet de vraag goed of niet goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:17

toch kan een paard aan de teugels zijn met waslijntjes
Maar dan ben je verder dan de eerste basis
Dan kun je uberstreichen en kijken of je paard niet op je handen hangt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-07 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:17

hey klomp, hoe voel je dat dan als je er op zit? of kan je dat niet voelen? en hoe kom je daar zeg maar als hij dat dus niet doet (weet ik niet, maar ik kom er in mn eentje niet achter..)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:18

Mijn paard is een enorm goed voorbeeld voor mensen wat te diep lopen doet met de motor achter. Want als ie nl zichzelf opkrult (zoals ik dat noem bij hem) kan ik been geven wat ik wil, maar ik heb niets te vertellen van achter. Ik kan m sturen, maar daar blijft het bij. Echt super irritant. Maar wel enorm leerzaam!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:19

wat bedoel je jethafa? of hij de achterhand meeneemt als je erop zit, bedoel je?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:21

Ja, er was iemand die zei je paard hoeft niet op de achterhand te lopen als hij van voren laag loopt, nou snap ik dat, maar hoe voel ik het of hij op de voorhand of op de achterhand loopt? die foto van jou zag er goed uit, maar ik vroeg me af hoe ik dat bij mijn bijrijdpaard zou kunnen voelen?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:29

tja ik voel het bij djokke aan zijn manier van lopen, bovendien loopt hij naar de hand toe (ik drijf, vang op en krijg druk in handen en hij geeft daar op na en behoud een licht tot wat zwaarder contact). ook voel ik het doordat hij mij "beter" laat zitten.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:42

hmm, ik zal morgen eens voelen wat ik voel Knipoog hij kan het in draf ook nog niet zo goed, wat bij mij in ieder geval een teken is dat hij beter op z'n eigen benen moet leren lopen, hij heeft echt teugel druk nodig.. Ik ga eens zien of ik dit ook zo kan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:44

Een goede instructrice zal zeggen waar hij goed loopt
Dat gevoel moet jij onthouden en leren herkennen.
Dan ga jij ook voelen welke momenten hij er achter goed onderkomt en daar zelf naar toe proberen te rijden

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:58

mijn vz paard heeft ook druk nodig om goed te lopen..
en dan zijn we nog 15 tot 20 min bezig en loopt hij met z'n hoofd omhoog en dan ineens geeft hij lijkt het wel op en dan loopt hij netjes en dan ook met zijn achterhand er onder..
maar dan ben ik wel lang bezig!!!!!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:42

eilander schreef:
Ben met Anneliesje eens dat de foto vh paard in Levade niet bij dit verhaal past.Het dier is zelfs niet AAN de teugel ,gezien de waslijntjes.

Ik kom even terug op mijn vorige post, met die 4 bogen. Een levade is een situatie 4, waarbij er sprake is van (extreme) verzameling en de boog a.h.w. achterover gekanteld is.
Afbeelding
En wat die waslijntjes betreft; beetje kortzichtig, denk ik. Het paard wordt gereden op alleen een stang (met lange scharen). Dat contact is natuurlijk stukken lichter dan bij een trens. Daarbij: op het moment dat het paard al zijn gewicht op de achterhand heeft, kan het niet anders zijn, dan dat de aanleuning superlicht is. Je trekt tenslotte het paard niet omhoog! Ter vergelijking een ruiter van een klassieke school met paard in levade; dit keer met stang en trens. Wie zou durven beweren dat dit paard niet aan de teugel is?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:58

Jethafa schreef:
Wat een geweldige uitleg weer!! Super bedankt allemaal.

Nu had ik toch even een vraagje over mijn post van 3 bladzijden geleden Knipoog Hoe weet ik of kan ik oefenen dat mijn bijrijdpaard lekker laag blijft lopen en toch niet op de voorhand loopt..? Hoe weet ik dat hij op de voorhand of op de achterhand loopt?

Ik heb niemand erbij, dus ik moet het zelf voelen!

Ik denk dat een paard best nog wat gewicht op de voorhand kan hebben, terwijl hij zijn rug goed gebruikt.
zonder verzameling zal dat gewoon zo zijn. De achterhand moet natuurlijk wel goed meekomen. Een paard dat op de voorhand loopt, is meestal zwaar op de hand. Die hangt op het bit. Of die krult zich op en kruipt er juist achter.

Bij Aileen voelde je altijd dat ze iets hoger ging opgooien, het werd dan minder stuiteren en meer veren, om het zo maar te zeggen.
Als ik dat punt bereikt had, had ik het gevoel (op mijn eigen beperkte niveau Bloos ) dat ik alles met haar kon. Ze was licht in de hand, volgde de hand, ik hoefde voor mijn gevoel voor een overgang of wending maar te denken wat ik wilde en ze deed het.

Een goed controlemiddel is het halsstrekken. Een paard dat achter de teugel is, strekt de hals niet. De teugels zullen doorhangen. Andersom een paard wat op het bit hangt, krijg je niet gemakkelijk weer terug.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:39

Squit schreef:
en dan zijn we nog 15 tot 20 min bezig en loopt hij met z'n hoofd omhoog en dan ineens geeft hij lijkt het wel op en dan loopt hij netjes en dan ook met zijn achterhand er onder..

Ik vind dat altijd gek. Nu ken ik je paard niet, dus bedoel ik het niet rot!
Het is meer en constatering.
Ik heb aardig wat paarden gereden en ben er nog nooit 1 tegen gekomen die ik
op veel druk aan de teugel moest vragen en ook niet dat het lang duurde.
Wel eens o.a één stugge gehad die ik met één keer met een slofje daarna ook weer (zonder slof)
zonder moeite aan de teugel reed.
( Door de hulp van de slof, kon ik 'm toen snel belonen en ook de slof los laten hangen. Het paard was zo gespannen dat ik geen zin had om daarmee te gaan vechten, door de slof reed ik 'm door het "kritieke punt" heen en kon hij lang en laag verder gaan. Ik kon zien en merken dat het paard dat prettig vond en daarom ook de keren erna gewillig omlaag ging met z'n hoofd. Zo heb ik dat ervaren)

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:49

beantsje schreef:
eilander schreef:

Ik kom even terug op mijn vorige post, met die 4 bogen. Een levade is een situatie 4, waarbij er sprake is van (extreme) verzameling en de boog a.h.w. achterover gekanteld is.
Afbeelding
En wat die waslijntjes betreft; beetje kortzichtig, denk ik. Het paard wordt gereden op alleen een stang (met lange scharen). Dat contact is natuurlijk stukken lichter dan bij een trens. Daarbij: op het moment dat het paard al zijn gewicht op de achterhand heeft, kan het niet anders zijn, dan dat de aanleuning superlicht is. Je trekt tenslotte het paard niet omhoog! Ter vergelijking een ruiter van een klassieke school met paard in levade; dit keer met stang en trens. Wie zou durven beweren dat dit paard niet aan de teugel is?

Je ziet op deze foto inderdaad dat de teugel vd trens een licht contact heeft wat niet voor die andere foto geldt!
Dat dat paard op alleen een stang gereden werd was me trouwens niet eens opgevallen ,maar dan nog kun je een licht contact hebben ,wat hier helemaal niet het geval is!(Niet dat ik ooit van mijn leven een levade gereden heb)
Ik vind trouwens de levade niet onder dressuur vallen maar onder kunstjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:03

Maar kan een paard dan niet aan de teugel zijn als je een superlicht contact hebt en de teugels hangen iets door? Want ik probeer altijd zoveel mogelijk op mijn benen en zit en gewicht te rijden, en als ik dan tegelijk steun bied op de buitenteugel en mijn binnenbeen er goed aan hou (van binnenbeen naar buitenteugel dus, gaat vrijwel tegelijkertijd) komt het paard ook naar beneden en neemt ie het bit aan...
En dan heb ik soms een heel licht contact, maar ik kan wel bepalen waar ik het hoofd wil. Dan heb ik het paard toch aan de teugel? Of snap ik nu iets niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:13

levade is wel degelijk dressuur...net zoals eingelijk de moderne dressuur ook niets anders is dan een aaneenschakeling van kunstjes Pling

neem de levade en een pirouette , voor beide moet het paard zichzelf en de ruiter kunnen dragen op het achterbeen en een grote ate van verzameling kunnen laten zien
de piaffe is in die zin , ook niet meer of minder dan een kunstje als de Levade
je laat zien door een oefening hoe verzameld je dier is en in hoeverre hij draagt op het achterbeen

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:23

superwoman schreef:
Squit schreef:

Ik vind dat altijd gek. Nu ken ik je paard niet, dus bedoel ik het niet rot!
Het is meer en constatering.
Ik heb aardig wat paarden gereden en ben er nog nooit 1 tegen gekomen die ik
op veel druk aan de teugel moest vragen en ook niet dat het lang duurde.
Wel eens o.a één stugge gehad die ik met één keer met een slofje daarna ook weer (zonder slof)
zonder moeite aan de teugel reed.
( Door de hulp van de slof, kon ik 'm toen snel belonen en ook de slof los laten hangen. Het paard was zo gespannen dat ik geen zin had om daarmee te gaan vechten, door de slof reed ik 'm door het "kritieke punt" heen en kon hij lang en laag verder gaan. Ik kon zien en merken dat het paard dat prettig vond en daarom ook de keren erna gewillig omlaag ging met z'n hoofd. Zo heb ik dat ervaren)

in het begin speelde ik gewoon met het bitje..
maar ook dan gaf hij niet toe..
ik heb de eigenaresse gevraagd les te geven omdat zij precies weet hoe hij in elkaar zit..
en hij ging toen idd goed lopen maar eerst beetje druk geven en dan weer los laten..
niet dat hij de heletijd druk heeft das niet de bedoeling natuurlijk..
en ze zei je moet even goed voelen waar de knopjes zitten en dan gaat hij goed lopen..
hij is nog jong dus soms heeft hij er zelf ook nog moeite mee zei ze..
denk niet dat het verstandig is om met slof te rijden ten 1ste ik heb nog nooit met slof gereden en ten 2de hij kan het heel goed zonder maar dan moet je wel even het "knopje" vinden

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:33

Ik heb het hele topic gevolgd en probeer ook op te letten hoe mijn paard loopt en zal binnenkort foto's laten maken.

Ik heb nog een vraag. Betekent het dragen van de staart ook iets? Wanneer draagt een paard zijn staart?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:34

Ik zeg nergens dat je met slof moet rijden, zou dat ook zeker niet aanbevelen!
Maar omdat ik die 1e met slof had gereden, wou ik er ff bij zetten hoe en waarom....

Mijn ervaring is dat juist jonge paarden makkelijk aan de teugel lopen Rolleyes
Dus ook dat vind ik een rare uitspraak. Een jong paard wat nog moet leren om op z'n eigen benen
te lopen, moet ook zeker niet op druk gereden worden.

Nogmaals zou het best kunnen, dat jou verzorgpaard het beste "zo" gereden kan worden.
Echter heb ik het nog nooit mee gemaakt, vandaar dat ik ook benieuwd ben...

Als je veel ervaring met paarden heb, zul je het wel weten. Heb je minder veel ervaring,
zou je misschien eens kunnen vragen of je op een ander paard mag rijden die "makkelijk"
aan de teugel loopt. Als het jou dan niet goed lukt, weet je dat je het verkeerd vraagt.
Zou zonde zijn als je het verkeerd blijft doen. Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:41

Een paard wat zijn rug loslaat zal je niet op druk hoeven te rijden om hem naar beneden te laten lopen. Het is voor een paard geen kwestie van "begrijpen" dat hij in de krul moet, het is gewoon fijner bewegen voor het dier.
Hij kan alleen naar beneden als zijn rug los is en die krijg je niet los door kneepjes en druk aan de voorkant, dat is de valse knik.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:47

Ik heb geleerd om met zgn. "stokjes"te rijden.
Het gevoel dat je altijd de hals moet kunnen uitschuiven alsof je een stokje hebt waarmee je iets van je af duwt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:53

Ach aan het eind van het verhaal komt het erop neer dat ruiter en paard plezier hebben in het werk. Daar is waar het om gaat. Ik kreeg van de week op mijn flikker omdat mijn paard op de kop zou lopen. Was 2 maand geleden dat ze me hadden zien rijden. Daarbij is het paard 4 en vindt ik het niet noodzakelijk om hem rond sturen alsof we in het M hobbelen. Zij hadden een andere visie daarop..... Ik houdt liever mijn paard heel en vrolijk dan dat ik hem geforceerd gaat rijden. Dit soort dingen hebben tijd nodig. Een 4 jarige op de kont rijden vindt ik dan een stuk ongezonder, maar die visie werdt niet met mij gedeeld. Jammer dan, ik heb plezier en daar gaat het om.