Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:22

Ja en wat voor één!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:58

Ja ach... ieder zijn eigen ding Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:04

Het is in elk geval geen reden die overtuigd dat het nodig is....... Maar goed, dat is naar mijn idee geen enkele reden.

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:09

als je dat wilt doen ligt het aan het paard of dat al sterk genoeg is

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:12

Ja, en daar gaan we weer........ Koe

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:34

domiekje schreef:
als je dat wilt doen ligt het aan het paard of dat al sterk genoeg is

Ik kan je nu al verklappen dat geen enkel paard dat is op die leeftijd... Vork

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:43

waarom dat dan niet je hebt toch ook mensen die eerder volgroeid zijn????

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:50

Nee, die zijn er ook niet.

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:53

xena was ook 2.5 toen ze een zadel om kreeg
en tijdje later zijn we er ook mee gaan longeren
juist nu omdat ze t nog als een spelletje ziet ik heb
een boomloze zadel dus weegt hoegenaamt niets
maar juist nu kan ze er aan wennen dan is t dalijk niet
zo gevecht en nu moet ik erbij vermelden ze vind t allemaal wel
prima . Haha! hoop straks ook als ik er opstap dame groeit uit tot rond de 1.75
als t al niet hoger wordt .. dat is aardig stukje richting grond Haha! Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:02

een zadel erop leggen is totaal iets anders dan er op gaan zitten toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:15

dat is ook zo. En als jij gewoon erop stapt en haar de tijd geeft om het allemaat te snappen en te verwerken wordt het geen gevecht.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:39

Je weet nooit hoe een paard reageert als je er voor het eerst op stapt. Je kan het risico voor paniek of angst beperken door het dier al te laten wennen aan het tuig. Veilig wordt het niet, dat moet je niet vergeten. Het rijden van jonge paarden is en blijft een kunst, hoe mak ze ook waren toen het zadel er voor het eerst op lag.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:03

Jullie overreageren een beetje hoor. Wat mij in dit topic echt duidelijk is dat iedereen een andere mening heeft over het begrip "zadelmak maken" en "inrijden".
En om nou van die flauwe koeientekens erbij te plaatsen enzo. Jullie doen net alsof jullie geweldig zijn en de rest van de wereld achterlijke dierenbeulen ofzo!
Ik ben ook geen voorstander van paarden op 2,5 echt al inrijden en dan bedoel ik ook echt rijden en niet er een paar keer opzitten en daarna weer een half jaar wachten maar echt werkelijk doorrijden vanaf dat moment. @savath bedoelt dit ook maar word direct door jullie afgekamt. Zij heeft hier wel goede ervaringen mee en haar paarden blesseren niet, haar DA is het ermee eens dus zij gaat zo door. Een beetje respect voor een andere mening mag best vind ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:18

Tiessie, het is nou eenmaal mijn mening dat je niet zomaar op een jong paard moet gaan zitten en dat is mijn goed recht, volgens mij. Ik vind het ook niet nodig om tot 4 of 5 jaar te wachten, MITS je het maar heel rustig aan doet de eerste tijd (niet langer dan 15 a 20 minuutjes stappen met af en toe een drafje, geen zwaar gewicht op zo'n paard, 2x per week rijden ofzo en desnoods in de herfst/winter met rust laten tot zijn 4de/5de).

Een paard die nog geen 3 jaar is in laten rijden, omdat de africhtingsstal VOL zit van jan t/m sep, vind ik echt een belachelijke reden. Verdiep je toch eens in de groei van een paard. Rijden is een enorme belasting voor een paardenrug, dat is gewoon een feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:33

Nadya, je hebt helemaal gelijk! I couldn't agree more.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:18

Tiessie schreef:
Jullie overreageren een beetje hoor. Wat mij in dit topic echt duidelijk is dat iedereen een andere mening heeft over het begrip "zadelmak maken" en "inrijden".
En om nou van die flauwe koeientekens erbij te plaatsen enzo. Jullie doen net alsof jullie geweldig zijn en de rest van de wereld achterlijke dierenbeulen ofzo!
Ik ben ook geen voorstander van paarden op 2,5 echt al inrijden en dan bedoel ik ook echt rijden en niet er een paar keer opzitten en daarna weer een half jaar wachten maar echt werkelijk doorrijden vanaf dat moment. @savath bedoelt dit ook maar word direct door jullie afgekamt. Zij heeft hier wel goede ervaringen mee en haar paarden blesseren niet, haar DA is het ermee eens dus zij gaat zo door. Een beetje respect voor een andere mening mag best vind ik.

bedankt voor je begrip.
Het is inderdaad even opstappen en eens een drafje,en dan weer rust,
half april zetten we dan weer werken op het menu.
Dus weer wat aan de longe en dan wat rijden.
begin april wordt hij dus drie.
Hij zal hier pas tegen augustus echt bereden worden(dus trainen op de basis dressuur)
zolang zal het wat rustig aan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:31

Sorry, ik vind het gewoon geen goede manier. Ik zal je er verder niet om afkraken of wat dan ook, en ook geen koeientekens plaatsen, maar ik vind het echt te jong om te beginnen.
Je manier hoe je er mee verder gaat vind ik prima, maar waarom geen halfjaar of een jaar later? En waarom niet wat langer rustig aan? Je paard wordt er niks minder om, jijzelf ook niet.
En wat die DA betreft: ik ken ook een DA die raadt een vriendin van mij aan (die heeft een paard met rugproblemen) om het paard pijnstillers te geven en dan gewoon door te rijden... als ik zoiets onzinnigs te horen kreeg, zocht ik rap een andere DA. Niet elke DA is goed, hoor...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:22

mijn da is een zeer goede en ver buiten de landsgrenzen bekend da hij weet echt waar hij mee bezig is,en kant mijn mannier van werken,vandaar dat hij wel goedkeuring gaf.
Een vriendin van me wou haar paard ook op 2,5 jaar beleren,maar de mannier waarop vond hij veel te belastend.
En hij vond het paard nog veels te jong (veulenachtig) ogen.
Het is ook zo dat grote warmbloeden vaak langer nodig hebben dan laat ons zeggen een E pony.
Er wordt rustig gewerkt zonder hem te dwingen,en niet meer dan 15 min per keer.
Voor de rest mag hij daar op de weide.
Er wordt dan max een keer of 8 opgereden(lees zitten) en dat nog geen 5 minuten,in stap en draf Te samen.
En dan mag hij naar huis,omdaar wat verder te groeien en te bloeien.

Engelse volbloeden worden ook vaak vroeg ingereden,en ik ken er genoeg van de koers die ook de wtintig gepasseers zijn zonder been blesuren of rugklachten.
Ze waren wel vroeg uit de rensport omdat ze niet snel genoeg waren,maar zijn na 18 maanden steeds onder het zadel geweest.

Ik weet dat de meningen hierop vreselijk verschillen,en ik heb respect voor ieders mening.
Net zoals met quarters wedstrijden voor twee jarigen zijn.
Dat vind ik echt vroeg,want die zijn al veel vroeger bereden.
Maar ik denk dat de wedstrijd bond weet waarmee men bezig is.

Dat hengsten die gekeurd worden vroeg bereden worden worden weet iedereen,maar blijkbaar kraait er dan geen haan(of bijna niemand) om.

Ik heb op dit topic gereageerd omdat ik zo eerlijk ben ervoor uit te komen,en wel weet waar ik mee bezig ben.
Ik had een vermoeden dat ik er op aangekeken zou worden,maar waarom zou ik met de meerderheid mee praten,als ik het anders doe.

Ik zou dus nooit met een paard onder de pijnstillers werken,en moest mijn anthar latyer gevlogen dragen van wat ik hem nu laat overkomen,zou ik daar echt slecht van zijn,want ik hou echt van mijn paardjes(zeker eigen veulentjes)
Ik hoop dat we verder in dit topic kunnen lezen,wat en hoe andere mensen hun dier beleren en vooral op welke leeftijd.

Ik hoop dat zo de zaak een wat rustigere wending kan hebben.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:14

@Nadya, tuurlijk mag je je eigen mening heb, evengoed zoals ik dat mag. ik vond alleen de toon van het topic een beetje erg heilig worden, zo van: wij doen het goed en jullie niet. Jij en @Yamcha zijn het erg met elkaar eens en dat is hardstikke prima maar er zijn dus nog meer meningen. Ik vind persoonlijk dat @Savath erg goed uitlegt wat zij doet en waarom. Dat wil nog niet zeggen dat we het er mee eens moeten zijn maar de toon kan anders naar mijn idee.

En wat het DA-verhaal betreft: er is altijd kaf onder het koren. Die vind de ene DA goed, de volgende de andere. "Ik zou dit of ik zou dat" is heel makkelijk gezegd!

Ik zie om me heen ook dingen die ik zelf niet zou doen. Wat mij altijd zeer mild stemt is als mensen mij onderbouwd kunnen vertellen waarom ze dingen doen. Ook al doen ze het dan in mijn ogen niet goed hebben ze er in ieder geval goed over nagedacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:28

OK, ik respecteer je mening Savath, het is niet mijn manier, maar als je weet waar je mee bezig bent, prima.

melissa22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:35

Ik vind het echt onzin dat mensen al met 2,5 jaar al gaan beginnen!
De paarden kunnen hun hele leven nog aan het werk!
Je hebt ook kans dat ze later been en rug problemen gaan krijgen, laat ze nog lekker even jong zijn!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:43

Savath, ik kan je mening niet helemaal respecteren, maar ik moet je mening wel accepteren. Zo goed? Haha!

En Tiessie, ik geloof dat hier ook een aantal mensen zijn die liever nog langer willen wachten dan 3,5 (wat ik ga doen met mijn pony, weliswaar op een zeer rustige manier) en dat zal ook per ras verschillen misschien. Maar er zijn een hoop mensen die onder de 3 gewoon echt te jong vinden.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:46

bedankt voor jullie respect als ik het zo moet noemen, ik begrijp jullie argumenten ook wel goed hoor.
En sta open voor jullie mening net zoals jullie nu ook voor de mijne doen.

Ik ga nu gewoon verder mee lezen in het topic want vind weldat er goeie meningen gegeven worden.
mijn highland is nu vier en is nu ook pas ingereden,maar dat is een heel andere zaak en bouw.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:14

Savath, ik heb het ietsje verkeerd verwoord; ik respecteer je mening wel, accepteer het ook, maar het is niet mijn manier. Maar dat was wel duidelijk. Knipoog

Leuk trouwens, dat je een Highlander hebt!!! Zijn mooie pony's!!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:19

Ik vind het ook niet kunnen.