Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:18

Dit topic gaat juist over ruiters met overgewicht, dus lijkt me niet handig om over ondergewicht te hebben Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:19

Ondergewicht is toch niet belastend voor het paard!

Mij maakt het ook niet uit of mensen zwaar zijn, maar wanneer ze gaan paardrijden vind ik het wel van belang dat het paard het aan kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:22

En ik denk dat dat op een een enkele uitzondering na ook wel zal zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:30

runningkawa schreef:
En ik denk dat dat op een een enkele uitzondering na ook wel zal zijn.

Dat denk ik ook wel.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:37

ja, even een voorbeeld: bij de hippiade pony's heb ik geschreven bij een jury (waar ik het overigens volledig mee eens was) en we kregen een meisje in de ring, op een mega-goed-lopende D pony. Maar dat meisje was gewoon zoo dik... om even bruut te zeggen.
En dan nog te bedenken dat al die meisjes en jongens onder de 18 jaar zijn!!
Ik vond het tegenover de pony niet geheel eerlijk, en vond tevens haar manier van rijden niet erg vriendelijk...
Zo'n combinatie kun je gewoon niet erg hoog punten...
Overgewicht vind ik niet eerlijk tegenover het paard omdat je sowieso al blij mag zijn dat hij voor je wil werken, en het punt waarop wij ons zadel neerleggen is het meest gevoelige punt van de rug.
Ik heb ook gelezen dat veschillende manege's een gewichtslimiet instellen, daar ben ik het zeker mee eens
zo dat is eruit! :p

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:42

Ok mee eens maar dat geeft mensen niet het recht om ruwweg grof tegen zo'n iemand te zijn! Ik vind het soms zelfs wel discriminerend.
Sommige mensen met veel overgewicht zullen niet moedwillig op een pony of paard gaan zitten. Het zal ook wel tja hoe noem je dat? kennis tekort?
Het blijft een pijnlijk onderwerp maar er zal niemand op een normale manier tegen zo'n persoon zeggen dat zijn/haar gewicht wel eens schadelijk kon zijn voor het paard. Tenminste dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik zoyu zelf ook niet goed weten hoe je dat zonder iemands gevoelens te negeren het beste zou kunnen zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:44

En kennis te kort komt ook bij dunne mensen voor.

kijk maar eens bij RT-P
En schrik van de vragen daar en wat ze er zelf al aan gedaan hebben (denk aan hulpmiddelen en scherpe bitten)

Dat komt héél wat vaker voor, dan dat er iemand die echt te dik is voor zijn pony/paard

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:47

* meldt zich *
interessante discussie, temeer omdat ik zelf met 1.63 / 85 kilo ook 'redelijk' bourgondisch belijnd ben Haha!
Momenteel rijd ik niet, maar zeker niet vanwege mijn postuur, maar om de doodeenvoudige reden dat ik paardloos ben en manegelessen mij niet trekken, omdat ik nu eenmaal liever door de bossen en de velden zwerf met een paard dan rondjes in de bak te rijden.

Ik ben het eens met de mensen die zeggen, 'buitenstaanders' kijken vooral naar het plaatje. Tienermeisje op shet wordt gezien als leuk, lief-brutaal, meisje & paardje hebben lol! Daarbij vergetend dat tienermeisje best eens 55-60 kilo kan wegen en shetje best wat te torsen heeft. Een forse dame op een grote pony/paard wordt gezien als zielig, ohhh dat arme paard, die zou op jóúw rug moeten zitten in plaats van andersom!!! Verhoudingsgewijs heeft paard het een stuk makkelijker dan shetje, maar ja het plaatje klopt niet met het algemeen geaccepteerd beeld...

Ik vind dat zwaardere ruiters (met of zonder overgewicht - punt.) lekker moeten blijven rijden, zolang zij het paard niet hinderen. Als paard nog steeds aan komt draven als jij met je zadel aankomt, stijg op en rijd - de sterren van de hemel!! Is paard zuur bij het zadelen of bij het rijden, is het aannemelijk dat paard rijden niet leuk vindt op deze manier, maar dan NOG hoeft dat absoluut niet door het ruitergewicht te komen... dus oordeel niet te snel dat 'ruiter wel te zwaar zal zijn'.

Probleem is dan nog dat lang niet ieder paard aangeeft last te hebben van een ruiter (dik of dun)... dus heb ik wél zoiets van, als ik bijv m'n eigen veters niet meer kan strikken of loop te hijgen als ik de post uit de brievenbus haal, het dan gewoonweg niet eerlijk is tegenover paard om toch te gaan rijden. Het blíjft sport, en bij sport hoort nu eenmaal een zekere (maar postuur-onafhankelijke) conditie.

Voor de zwaardere bokkers m/v die ondanks het vrij en blij gedrag van hun paardje nu toch niet meer durven rijden wil ik met liefde een nieuw forum oprichten: w w w.damt.nl Haha! en als damt-meeting gaan we dan lekker een (FORS) paard huren op terschelling Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:05

Citaat:
Tienermeisje op shet wordt gezien als leuk, lief-brutaal, meisje & paardje hebben lol! Daarbij vergetend dat tienermeisje best eens 55-60 kilo kan wegen en shetje best wat te torsen heeft.

Dit vind ik ook dierenmishandeling. Ze zitten door hun lengte ook nog eens te ver naar achter

Dat mensen dat niet erg vinden, zijn vaak degene die het ook gedaan hebben óf die het nog doen. Verder krijgen ze veel commmentaar (zeker op bokt)

spritsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:27

ik denk dat het ook een hoop te maken heb met de manier van rijden.
ben je echt best wel te zwaar en begin je net met rijden dan kan ik het me voorstellen dat het paard dat gebonk niet echt op prijs stel.
maar dat doen ze ook niet als je niet zwaar ben en zet te stuiteren in het begin.

daarin tegen als je een flink paard heb en je rijd netjes en maak jezelf niet zwaar in het zadel maar dat je lekker mee gaat in de beweging dan denk ik dat een paard het best kan hebben.

dit ligt natuurlijk allemaal ook aan het soort paard waar je op rijd.

bij ons hadden we een paard met een slechte rug en slechte benen en als er dan een dik iemand op zat die ook nog eens niet echt mee gaf dan merkte je dat de dagen daarna echt aan het beestje.
dat kwam dan niet alleen omdat ze zwaar was maar meer door de combinatie van de 2.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:44

Barmat schreef:
Toad schreef:
Stond er niet in Bit dat geen 1 paard meer dan 100 kilo kan dragen?
Ik kan me hierin wel vinden eigenlijk Ja
Als je de regel van 20% van het lichaamsgewicht vh paard neemt, krijg je dit:
een slank paard weegt 600 kilo. 20% hiervan =120 kilo. Naar mijn mening is dat echt teveel. Daarom ben ik het niet eens met die regel.

nou, dan ga ik maar dammen Haha!

Ik wil niet gemeen zijn tegenover mensen met overgewicht, maar het hele doel van paardrijden is dat zodra een persoon op het paard zit, het paard zijn rug bol maakt. Ik kan me niet voorstellen dat als er iemand van 120 kilo op een 600 kilo wegend paard gaat zitten het paard zijn rug nog bol kan maken. Als een paard zijn rug niet bol maakt, gebruikt hij zijn rug verkeerd en kunnen er dingen goed mis gaan.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:12

Tsja...mijn paard loopt lekker over zijn rug en soepel en los door zijn lijf. Dit zijn de woorden van mijn instructeur, de fysiotherapeut en twee veeartsen. Daarbij krijg ik regelmatig van mensen te horen dat ze mijn paard ruim en soepel vinden lopen.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:17

[quote="Toad]
Ik wil niet gemeen zijn tegenover mensen met overgewicht, maar het hele doel van paardrijden is dat zodra een persoon op het paard zit, het paard zijn rug bol maakt. Ik kan me niet voorstellen dat als er iemand van 120 kilo op een 600 kilo wegend paard gaat zitten het paard zijn rug nog bol kan maken. Als een paard zijn rug niet bol maakt, gebruikt hij zijn rug verkeerd en kunnen er dingen goed mis gaan.
[/quote]

ik wil hier graag op reageren. ik ben er van overtuigd dat de quote hier boven niet geheel met overgewicht te maken heeft maar meer met goed rijden.

er zijn genoeg ruiters zonder overgewicht die een paard uit een laten vallen (om maar even zo te zeggen) omdat ze de achterhand er niet onderbrengen. gevolg is dus dat het paard zijn rug niet (goed) gebruikt en dus zijn rug niet bol maakt. het heeft dus niet altijd met overgewicht te maken, maar met kwaliteit van de ruiter.

Uiteraard heeft een paard van 400 kg er meer moeite mee dan een paard van 600 kg, maar het gebruik van de rug door het paard tijdens het rijden heeft naar mijn mening ook erg veel met de techniek van de ruiter te maken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:22

Overgewicht van de ruiter, betekent niet dat dit extra belastend voor een paard moet zijn. Er zijn ook mensen met 20 kg overgewicht, en die fietsen de Mergellandroute 200+ km in Zuid Limburg gemakkelijker uit dan mensen die te licht zijn of op hun streefgewicht zitten en ook trainen....

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:26

Het is misschien minder MOOI op een wedstrijd, zo'n bolletje op een paard. Maar een magere lat dan? Dat je alleen een jasje voorbij ziet waaien? Dat vind ik nu weer geen gezicht.
Volgens mij blijft dit altijd een issue.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:31

Goofy44 schreef:
Overgewicht van de ruiter, betekent niet dat dit extra belastend voor een paard moet zijn. ..

Maar het kan op korte of langere termijn wel er toe leiden, een paard wordt - net zoals de mens - naarmate de leeftijd vordert minder flexibel. Een paard is geen fiets.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:01

natuurlijk is een paard geen fiets en moet je er met zorg mee omgaan.
maar voor velen is de vraag,waar ligt de grens voor overgewicht bij paarden,zegmaar vanaf ... kg veroorzaak je rugproblemen bij een paard(wat niemand wil,natuurlijk)
het hangt van zoveel factoren af........type paard,type ruiter,gewicht ruiter,bespiering paard,manier van rijden van de ruiter,manier van beweging en bouw van het paard,en zo verder.

je zou het per combinatie moeten bekijken,want het is moeilijk om alles over een kam te scheren.
kijk het spreekt voor zich dat je met 75 kg niet op een shet gaat zitten Knipoog
maar verder zou je het per combinatie moeten bekijken.

en het is zeker goed dat maneges limieten instellen,maar ik vind dan ook weer dat je het per combi moet bekijken,de ene ruiter met 10 kg overgewicht rijdt een paard voor een uurtje veel beter dan iemand van 60 kg die trekt,schopt en tegenwerkt.

maar dat de paarden voor alles gaan vind ik wel belangrijk,en ik denk dat dat ook geldt voor iedereen hier(denk ik he,voor iemand zeurt dat ik voor iedereen spreek)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:02

Voor een manege kan ik me er nog wel iets bij voorstellen.
Ruiters die daar beginnen zijn natuurlijk nog niet mee met het paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:06

klopt,dan belast je je paard toch meer.
maar daarom zeg ik,bekijk het per persoon en per paard.
iemand die al jaren rijdt en wat zwaarder is zit vaak beter mee dan een beginner van 85 kg,bv

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:48

Toad schreef:

Ik geloof niet dat jouw voorstellingsvermogen maatgevend is.
Waarom kan je je wel gemakkelijk voorstellen dat een paard zijn rug kan ontspannen bij 60 kg op zijn rug? een paard is helemaal niet gemaakt om een mens te dragen!

Als een paard goed kan ontspannen met een ruiter op zijn rug, dan kan hij het gewicht blijkbaar aan. Punt.

zo en nu hijs ik mijn vette lijf van 15 kg te zwaar op mijn paard om haar een uur lang af te beulen in de les. Clown

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:59

Citaat:
Als een paard goed kan ontspannen met een ruiter op zijn rug, dan kan hij het gewicht blijkbaar aan. Punt.

Daar ben ik het mee eens, je paard geeft zelf heus wel aan op wat voor manier dan ook dat hij het niet prettig vindt om veel gewicht te dragen. En aangezien we allemaal paardenliefhebbers zijn gaan we het paard echt niet plagen als hij duidelijk aan zou geven dat het niet kan. Heb de mijne al vanaf zijn 3e en hij is nu 9, loopt dressuur onder het zadel en voor de kar en voelt zich prima en straalt dat ook uit. Ik heb hem wel op zijn 3e een poosje laten rijden door een "lichtgewicht" omdat ik vond dat ie eerst wat meer spieren moest krijgen voordat ik erop ging rijden. Hij was zo iel en mager en daarbij was het toen geen gezicht als ik erop ging rijden. Nu is het een echte krachtpatser van 1.65 en kan hij het prima aan. (Zie profielfoto)

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:00

mietjuh schreef:
ja, even een voorbeeld: bij de hippiade pony's heb ik geschreven bij een jury (waar ik het overigens volledig mee eens was) en we kregen een meisje in de ring, op een mega-goed-lopende D pony. Maar dat meisje was gewoon zoo dik... om even bruut te zeggen.
Ik vond het tegenover de pony niet geheel eerlijk, en vond tevens haar manier van rijden niet erg vriendelijk...
Overgewicht vind ik niet eerlijk tegenover het paard omdat je sowieso al blij mag zijn dat hij voor je wil werken, en het punt waarop wij ons zadel neerleggen is het meest gevoelige punt van de rug.
Ik heb ook gelezen dat veschillende manege's een gewichtslimiet instellen, daar ben ik het zeker mee eens

en heeft de jurry nog gevraagt wat reden van dik zijn was?
en kan best op D pony rijden, wat dat zijn fjorden en haflingers en merens.
maar ze had niet op een rank beesie moeten zitten, dat is zielig maar ook geen gezicht.
ze moet wel een pony naar omvang hebben.
en als die conbinatie goed is, vind ik dat deze persoon gewoon kan rijden.
ze zal niet over de 100 kilo wegen.
en die zwaar lijken, hoeven niet eens zwaar te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:07

Ik denk niet dat het voor een jury uitmaakt waarom dat meisje dik was. Mij zou het niet uitmaken iig. Ik zou kijken naar een passende cmbinatie, harmonie, en correct uitgevoerde oefeningen. Het spijt me zeer, maar ik vind de reden waarom iemand dik is op een wedstrijd totaal niet relevant. Ik zie dus niet in waarom een jury daarnaar zou moeten vragen.
Als de combinatie past, de oefeningen zijn goed, het paard is ontspannen en nageeflijk, er wordt geen verzet getoond, en de combi ziet er gelukkig uit... krijgt ze goede punten. Is het rijtechnisch niet correct en het paard toont duidelijk verzet, krijgt ze geen goede punten, dat heeft niets te maken met de reden dat iemand wel of niet dik is.
Natuurlijk is het waar dat je als je 130 kilo weegt niet op een paard moet gaan zitten (maar als je een groot, sterk paard hebt, waarom eigenlijk niet?)... maar iemand die 1.50 is en te dik, of iemand is die 2 meter is en te dik, daar zit nog wel verschil in!
En idd als de combinatie goed is, wie ben ik dan om te oordelen? Een paar pagina's terug zit er ook een vrouw die overgewicht heeft op een Arabier, en als je mij zonder foto hed gevraagd of het kon, zou ik nee zeggen... maar als ik het plezier zie wat die twee hebben, ik zie de ontspanning in het paard... vind ik het een gave combi!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:19

mietjuh schreef:

Ik ben zooo blij dat ik dit niet begrijp... Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:02

Zie mijn vorige post....