peninna schreef:Het is jammer dat dit topic er niet vriendelijker op wordt.
Eerst wil ik stellen dat ik geen voor of tegenstander ben van LDR. Het is, zoals al zovaak in dit topic is genoemd, de ruiter en niet de methode die verkeerd is. Het is makkelijk foto's te maken van momenten uit ldr training die er voor het oog misschien dier onvriendelijk uit zien. Maar je kan ook foto's maken van paarden die op een andere manier worden getraind, of sterker nog die vrij rond lopen, en er net zo dier onvriendelijk uitzien dus foto's zeggen niet veel.
Mireille1970 heeft zelf ervaring met deze methode van trainen (ik ken haar trouwens niet), waarom zou ze die ervaring anders doen voorkomen dan dat ze werkelijk is.
Naar aanleiding van veel opmerkingen van voorstanders ben ik heel voorzichtig bezig met mijn merrie, die echt niet de makkelijkste is, om haar lager , dieper en ronder in te stellen. Gewoon door een heel klein beetje te vragen, niet trekken of forceren en wie schetst mijn verbazing, ze doet het heel simpel en wordt steeds lichter in de hand. Nu rijd ik haar niet met haar hoofd op de borst, maar wel met een mooie bovenlijn en een duidelijke aanspanning. Ik kan het op ieder moment in stap, draf en galop vragen en ze loopt op dezelfde manier door, netjes gesloten. Ik rijd haar trouwens nog steeds op trens zonder sporen. Voor mij is dat het bewijs dat het wel degelijk kan zonder je paard te forceren of te dwingen. Hoe verder je hierin door traint, hoe verder je waarschijnlijk kan buigen. Vergelijk dit maar met een atleet die langzaam aan zijn spieren oprekt. Ik wil hier geen lans breken voor ldr, maar ik denk wel dat tegenstanders zaken erg zwart-wit zien.
Dan ben ik heel benieuwd naar jou filmpje van hoe jij traint.
Want hoe jij jou rijden nu beschrijft is toch geheel in tegenspraak met de volgende filmbeelden:
Geen foto's, dus geen momentopnames, maar verschillende stukken video van o.a. Anky die de rollkur toepast:
http://www.youtube.com/view_play_list?p ... F3C16588DB