Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

parnassia

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:16

Simpelman.... "uphill tendency"

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:30

Simpelman schreef:
Wanneer U op deze vraag geen eenvoudig antwoord kunt geven dan stel ik dat U geen enkele persoonlijke rijkunstige deskundigheid hebt.
Er is namelijk iets elementairs aan te duiden.

Op een fijne manier discussiëren en mensen in hun waarde laten is een kunst op zich.

Of U de rijkunst beheert, laat ik in het midden, maar netjes was deze reactie allesbehalve.

Gelieve nu dan ook van UW troon te komen en U te verlagen tot het plebs om UW mysterieuze vraagstelling van antwoord te voorzien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:38

Simpelman schreef:
Wanneer U op deze vraag geen eenvoudig antwoord kunt geven dan stel ik dat U geen enkele persoonlijke rijkunstige deskundigheid hebt.

Ga je weer beginnen?
Ik vind dit zo flauw!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:39

Er is absoluut niets mysterieus aan mijn vraagstelling, iedere gevorderde ruiter kan een simpel antwoord op mijn vraag geven.
Het is elementaire rijkunst.
Mijnheer K zet veel mensen op het verkeerde been met zijn schijnbare kennis en dat is niet goed.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:40

Simpelman schreef:
Er is absoluut niets mysterieus aan mijn vraagstelling, iedere gevorderde ruiter kan een simpel antwoord op mijn vraag geven.
Het is elementaire rijkunst.
Mijnheer K zet veel mensen op het verkeerde been met zijn schijnbare kennis en dat is niet goed.

Op het verkeerde been gezet worden is niets onoverkomelijks, tweemaal doorzitten en klaar is kees :o

Nee even serieus, ik begrijp de helft niet van wat u zelf verkondigt, dus dit was onnodig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:41

knollentuin schreef:
Simpelman schreef:

Ga je weer beginnen?
Ik vind dit zo flauw!

Iedereen is lief en we zijn allemaal blij.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:43

Nee simpelman, je naam is een behoorlijke misleidende in je manier van op papier zetten, probeer eens meer jip en janneke taal te bezigen, ook de soms ellenlange Lappen tekst die je post en naar mijn idee voortkomen uit plakken en knippen uit reglementen en andersoortige boeken laten mij vaak afhaken
Daarbij ben je mij te vaak behoorlijk denigrerend naar topicgenoten en daar houd ik niet zo van!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:44

SinneJ schreef:
Nee even serieus, ik begrijp de helft niet van wat u zelf verkondigt, dus dit was onnodig.

Dat je het doel van mijn vraag nog niet begrijpt is niet erg, ik stel hem niet zo maar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:47

knollentuin schreef:
ook de soms ellenlange Lappen tekst die je post en naar mijn idee voortkomen uit plakken en knippen uit reglementen en andersoortige boeken laten mij vaak afhaken

Alle teksten behalve de vaak geciteerde FEI art 401 en Het Scala der Ausbildung komen uit mijn eigen ervaring en kennis.
Wanneer je het idee hebt dat ik mijn teksten uit boekjes haal dan wordt het misschien tijd dat ik er een ga schrijven. :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:48

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:

Dat je het doel van mijn vraag nog niet begrijpt is niet erg, ik stel hem niet zo maar.

Ik had nu eens niet over de vraag, maar wel over uw laatste opmerking die niet op de bal, maar op de man gespeeld werd.

Het rijtechnische gedeelte kan me even gestolen worden, maar als ik moet gokken zou ik zeggen dat het ergens uit een stoffig boekje komt en het woord 'skala' minstens 1 maal vermeld wordt.

Vele mensen hier stellen zich kwetsbaar op door filmpjes en foto's te plaatsen, dat geeft de rest van de bokkers een énorme verantwoordelijkheid. Ik volg knollentuin in deze, misplaatste en denigrerende sneren zijn niet wenselijk en dragen al helemaal niets bij aan een discussie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:50

En jawel, we hebben weer haantjes in het hok :+

Ik moet even vertellen dat ik weer een nieuwe rijleraar gevonden.
Sinds vorig jaar weer geen les meer gehad en heb er veel zin in. Erg goed met basisopvoeding van karakterpaarden, dus ik heb goede hoop met mijn kleine heks.
Is grappig genoeg een nederlander maar ik weet niet of mijn hoofd het nog aan kan in eigen taal les te krijgen :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:58

Als je het over de duvel hebt... vanmiddag vertelde ik iemand nog dat ik Simpelman niet heb gemist in het topic.

Te vroeg gejuichd...

Simpelman als u iets anders ziet dan Kadankovitch zou ik het enorm waardevol vinden als u uw inzicht met ons allemaal kunt delen in plaats van paardenpoep smijten naar iemand met een andere mening dan u.

Ik vind dat wij elkaar in dit topic moeten kunnen respecteren. Wij zitten hier allemaal om iets te leren.

U reageert vaak enkel op Kadankovitch wat mij doet denken dat de overige deelnemers in dit topic enkel goed genoeg zijn om uw stront aan af te vegen.

Als dat zo is kunt u uw beeldscherm dan alstublieft vervangen met een spiegel en u zelf lastig vallen?

Bij voorbaat dank.

Zo niet.. verlicht ons dan met uw wijze woorden (het liefst in de Nederlandse taal zoals deze hedendaags wordt gesproken). Dan lees ik uw posts graag door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:59

Simpelman: als de boodschap voor iedereen duidelijk moet zijn omdat hij zo belangrijk is: vertel het dan gewoon in een taal die iedereen begrijpt en doe alstublieft niet zo denigrerend naar topicgenoten. De boodschap gaat dan verloren en het wordt weer een strijd om wie het belangrijkst is...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:01

SinneJ schreef:
Ik had nu eens niet over de vraag, maar wel over uw laatste opmerking die niet op de bal, maar op de man gespeeld werd.

Het rijtechnische gedeelte kan me even gestolen worden, maar als ik moet gokken zou ik zeggen dat het ergens uit een stoffig boekje komt en het woord 'skala' minstens 1 maal vermeld wordt.

Ik stel dat wanneer iemand die regelmatig te kennen geeft over veel kennis en rijlkunstige ervaring te beschikken, die anderen het gevoel wil geven dat zijn woord autoriteit is, niet de intentie van mijn vraag begrijpt en er geen eenvoudig antwoord op kan geven kennelijk niet over de door hem opgevoerde rijervaring beschikt.
Bescheidenheid is dan een betere houding.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:02

Picasso schreef:
Simpelman: als de boodschap voor iedereen duidelijk moet zijn omdat hij zo belangrijk is: vertel het dan gewoon in een taal die iedereen begrijpt en doe alstublieft niet zo denigrerend naar topicgenoten. De boodschap gaat dan verloren en het wordt weer een strijd om wie het belangrijkst is...

Zoek zélf het antwoord op mijn vraag.
Voel op je paard het elementaire verschil.
Daar wordt je beter van en dat is de bedoeling.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:04

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:

Ik stel dat wanneer iemand die regelmatig te kennen geeft over veel kennis en rijlkunstige ervaring te beschikken, die anderen het gevoel wil geven dat zijn woord autoriteit is, niet de intentie van mijn vraag begrijpt en er geen eenvoudig antwoord op kan geven kennelijk niet over de door hem opgevoerde rijervaring beschikt.
Bescheidenheid is dan een betere houding.

Ik vind het een zeer interessante benadering te stellen dat wanneer men 'uw intentie' niet begrijpt, dat vast wel aan die persoon ligt, maar onmogelijk aan uw verheven zelf...

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:06

Hmm.. zie mijn post hierboven... ben benieuwd, Simpelman?

Eigenlijk 'meelezer', ben zelf ook geen foto's / filmpje plaatser, maar ben enorm blij met diegenen die dat wel doen. Mijn dank

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:22

Ik blijf de vraag moeilijk vinden, maar ik denk..

Het paard dat 20 cm achter de loodlijn gaat en waarmee ik een overgang van draf naar stap rijd, daarbij zal ik snel het contact met de mond verliezen in de overgang zelf en in de overgang zal de voorwaartse drang missen omdat het paard niet van achteruit kan dragen, dus het gevoel van stilvallen in de overgang en aan moeten drijven na de overgang?

Het paard dat voor de loodlijn gaat (en die vanuit de achterhand gaat) in een overgang van draf naar stap daarbij blijft de teugeldruk gelijk in de overgang en ook de voorwaartse drang blijft waardoor de overgang vloeiender zal gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:30

Weet je Simpelman.. ik zie Kandavovitch (oid) helemaal niet als autoriteit net zo min als dat ik jou of Knollentuin of andere Bokker zo zie...dus die vraag om iemand zogenaamdag door het ijs te laten zakken lijktot me totaal onnodig. Ben nu dus wel alleen nieuwsgierig naar heg antwoord op je gestelde vraag...alleen maar al hoe je het gevoel van de ruiter kan vertalen in woorden..denk dat dat mijn woordenschat ingevuld verrijkt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:33

Volgens mij voegt dit alles niks aan dit topic toe..jammer dat er op de man gespeeld wordt..!! Keep it Simpel zou ik willen zeggen..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:40

Murosch schreef:

Het paard dat voor de loodlijn gaat (en die vanuit de achterhand gaat) in een overgang van draf naar stap daarbij blijft de teugeldruk gelijk in de overgang en ook de voorwaartse drang blijft waardoor de overgang vloeiender zal gaan.

In optima heet dat dan Dürchlassig en dat is ons einddoel.
Bij het achter de loodlijn gaan wordt de Dürchlassigheit verbroken.

Dat is wat er elementair aan te merken is op de video van S_en_Z, ze rijdt consequent (tot ver) achter de loodlijn.
Het ontbreekt nog aan voldoende losgelatenheid en aanleuning.
Ze zou daar vriendlijk op gewezen moeten worden, ze kan daarmee haar rijden verder vebeteren.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:43

Simpelman schreef:
Murosch schreef:

In optima heet dat dan Dürchlassig en dat is ons einddoel.
Bij het achter de loodlijn gaan wordt de Dürchlassigheit verbroken.

Dat is wat er elementair aan te merken is op de video van S_en_Z, ze rijdt consequent (tot ver) achter de loodlijn.
Ze zou daar vriendlijk op gewezen moeten worden, ze kan daarmee haar rijden verder vebeteren.

Dus zelfs wanneer dat ten koste van ontspanning, nageeflijkheid of andere dingen (die ik me heel gemakkelijk kan voorstellen) gaat, predikt u voor het rijden voor de loodlijn?

Wij stellen duidelijk andere prioriteiten.

Ik vind het trouwens heel erg onnodig dat altijd op zo'n manier in te pakken, zeg wat u denkt of zeg het niet. Educatieve vragen zijn welkom, maar een examen hoeft het niet te worden, daarvoor ga ik naar de universiteit. Zie het onderstreepte deel; dat is nu eens net wat u NIET gedaan heeft.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 22-09-16 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:47

Een ieder stelt zijn prioriteiten.

Nageeflijkheid is NIET het achter de teugel gaan waar duidelijk sprake van is bij het achter de loodlijn gaan.
Nageeflijkheid is het geen weerstand bieden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:48

Simpelman schreef:
Een ieder stelt zijn prioriteiten.

Nageeflijkheid is NIET het achter de teugel gaan waar duidelijk sprake van is bij het achter de loodlijn gaan.
Nageeflijkheid is het geen weerstand bieden.

Daar ben ik het volledig mee eens, maar soms, en zeker bij jonge paarden, is het kiezen of delen. Diegene die veel tijd in het zadel doorbrengen, weten dat dat zo is.

Bij jonge paarden gaat bij mij de gehoorzaamheid voor op de beweging.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:52

Je gaat het snelst vooruit wanneer je je niet bezig houdt met gehoorzaamheid maar met vertrouwen.
Paarden doen alles als ze je vertrouwen.
Wanneer je gehoorzaamheid afdwingt verlies je het vertrouwen.
Het lijkt dan of je wint, maar je hebt verloren.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-09-16 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt